[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
48 488
92 726
113
A VSz-ben, illetve KGST-ben eldöntötték, hogy bizonyos üzemek kvótát kapnak a közös javításból.
Nekünk a 21UM-eket a 80-as évektől kezdve Drezdába kellett kivinni, de pl a MiG-23-asokat a bulgáriai Plovdivbe.
A lengyelek jobban jártak, mert ők a 23-asaikat Drezdába vihették.
Mi a Szu-22-eseket a Belarusz SzSzK-beli Baranovicsibe, de ebből csak egy gép jött össze, a 08-as, 1990-ben.
Érdekesség, hogy ugyanez év elején ugyanide kerül a plovdivi nagyjavításból törzshátsórész átégés miatt kimaradó 11-es MiG-23MF is.

Drezda kb a 80-as évek végéig tartott, aztán a 90-es évektől a PG - DR Rt vette át a MiG-21UM-eket is.
Így aztán volt egy olyan rövid ideig tartó "tarka" időszak a hazai MiG-21UM-ek történetében, amikor egyszerre volt már PG-s UM, drezdai UM és még szovjet front légierős UM (az 1986-os legutolsónak beszerzett kontingens) festésünk is. Igaz, ez utóbbiak már igencsak megkopva.

A PESTVIDÉKI GÉPGYÁRBAN JAVÍTOTT REPÜLŐTECHNIKA (1954–1992)
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Skunkworks

Well-Known Member
2016. december 2.
179
354
63
Csak a pontosság kedvéért, a PG is javított kétüléses 21-est, de csak az U-kat. A 70-es évek második felétől beérkezö UM-ek első nagyjavítási időszaka esett pont egybe a KGST döntésével.
Annyit sikerült csupán elérnünk, hogy az MF és bisz gépeket legalább megtarthassa a PG.
Az utolsó magyar MiG-21U felszállás ha jól tudom 1986 nyara volt, ezután a megmaradó U gépekből a még nagyjavíthatókat - továbbéltethetőket a PG közreműködésével eladtuk Indiának, ha jól tudom, némi vasércért cserébe.
A gépek helyi összeszerelésében még segítettek a magyarok, de csak az összeszerelést követően a teljes átvételi berepülést már az indiaiak csinálták.
Ekkor esett meg az eset, hogy az egyik ex-magyar MiG-21U berepülése előtt az indiai földi technikus leszedte a jobb főfutóaknában levő hajtómű ellenőrző szerelőnyílást, majd dolga végeztével visszatette, de a körkörösen rajta levő gyorszárakból csak átlósan egyet-egyet tekert vissza, hogy a lemez a helyén maradjon. Majd elment ebédelni.
Ebédidő után viszont egy másik csapat vette át a gépet és élükön a berepülőpilótával ezt a lemezt nem nézték meg tüzetesen. Beült a pilóta, majd felszállás közben a lemez rögzítése kilazult és leesett a gépről. A hajtómű teljes forszázson "fals" levegőt szívott, majd felszállás közben leállt.
A berepülőpilótának esélye se volt katapultálni.

Ez az a nyílás lehetett, mint amit az NDK-ban a lakóházba berongyoló 21-es esetében sem rögzítettek megfelelően? Mármint a fedelét.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 477
13 873
113
Csak a pontosság kedvéért, a PG is javított kétüléses 21-est, de csak az U-kat. A 70-es évek második felétől beérkezö UM-ek első nagyjavítási időszaka esett pont egybe a KGST döntésével.
Annyit sikerült csupán elérnünk, hogy az MF és bisz gépeket legalább megtarthassa a PG.
Az utolsó magyar MiG-21U felszállás ha jól tudom 1986 nyara volt, ezután a megmaradó U gépekből a még nagyjavíthatókat - továbbéltethetőket a PG közreműködésével eladtuk Indiának, ha jól tudom, némi vasércért cserébe.
A gépek helyi összeszerelésében még segítettek a magyarok, de csak az összeszerelést követően a teljes átvételi berepülést már az indiaiak csinálták.
Ekkor esett meg az eset, hogy az egyik ex-magyar MiG-21U berepülése előtt az indiai földi technikus leszedte a jobb főfutóaknában levő hajtómű ellenőrző szerelőnyílást, majd dolga végeztével visszatette, de a körkörösen rajta levő gyorszárakból csak átlósan egyet-egyet tekert vissza, hogy a lemez a helyén maradjon. Majd elment ebédelni.
Ebédidő után viszont egy másik csapat vette át a gépet és élükön a berepülőpilótával ezt a lemezt nem nézték meg tüzetesen. Beült a pilóta, majd felszállás közben a lemez rögzítése kilazult és leesett a gépről. A hajtómű teljes forszázson "fals" levegőt szívott, majd felszállás közben leállt.
A berepülőpilótának esélye se volt katapultálni.

Erről bő 10 éve mesélt nekem valamelyik volt PG-s, talán Hevényi, vagy Kepes, de azt sejttették, hogy valamiben a magyar fél volt a ludas, és ezért nem volt több üzlet.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 566
72 676
113
Ezen is látszik, hogy a 69-esből (MiG-21UM) 1981-ben volt 3 darab, 83-ban két darab, majd 1992-ben 1.
Igaz, hogy 69-esből eleve kevesebb volt, mint harciból, de érdekesség, hogy az utolsó 21-es a PG-ben pont egy UM volt:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

(ez amúgy "csak" az 500-ik javított MiG-21-es, de az utolsó is egy UM volt)

Ez pedig egy 1995-ös felvétel szintén egy UM:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and endre