[HUN] Mikojan-Gurevics MiG-21 "Fishbed"

A VSz-ben, illetve KGST-ben eldöntötték, hogy bizonyos üzemek kvótát kapnak a közös javításból.
Nekünk a 21UM-eket a 80-as évektől kezdve Drezdába kellett kivinni, de pl a MiG-23-asokat a bulgáriai Plovdivbe.
A lengyelek jobban jártak, mert ők a 23-asaikat Drezdába vihették.
Mi a Szu-22-eseket a Belarusz SzSzK-beli Baranovicsibe, de ebből csak egy gép jött össze, a 08-as, 1990-ben.
Érdekesség, hogy ugyanez év elején ugyanide kerül a plovdivi nagyjavításból törzshátsórész átégés miatt kimaradó 11-es MiG-23MF is.

Drezda kb a 80-as évek végéig tartott, aztán a 90-es évektől a PG - DR Rt vette át a MiG-21UM-eket is.
Így aztán volt egy olyan rövid ideig tartó "tarka" időszak a hazai MiG-21UM-ek történetében, amikor egyszerre volt már PG-s UM, drezdai UM és még szovjet front légierős UM (az 1986-os legutolsónak beszerzett kontingens) festésünk is. Igaz, ez utóbbiak már igencsak megkopva.

A PESTVIDÉKI GÉPGYÁRBAN JAVÍTOTT REPÜLŐTECHNIKA (1954–1992)
 
Csak a pontosság kedvéért, a PG is javított kétüléses 21-est, de csak az U-kat. A 70-es évek második felétől beérkezö UM-ek első nagyjavítási időszaka esett pont egybe a KGST döntésével.
Annyit sikerült csupán elérnünk, hogy az MF és bisz gépeket legalább megtarthassa a PG.
Az utolsó magyar MiG-21U felszállás ha jól tudom 1986 nyara volt, ezután a megmaradó U gépekből a még nagyjavíthatókat - továbbéltethetőket a PG közreműködésével eladtuk Indiának, ha jól tudom, némi vasércért cserébe.
A gépek helyi összeszerelésében még segítettek a magyarok, de csak az összeszerelést követően a teljes átvételi berepülést már az indiaiak csinálták.
Ekkor esett meg az eset, hogy az egyik ex-magyar MiG-21U berepülése előtt az indiai földi technikus leszedte a jobb főfutóaknában levő hajtómű ellenőrző szerelőnyílást, majd dolga végeztével visszatette, de a körkörösen rajta levő gyorszárakból csak átlósan egyet-egyet tekert vissza, hogy a lemez a helyén maradjon. Majd elment ebédelni.
Ebédidő után viszont egy másik csapat vette át a gépet és élükön a berepülőpilótával ezt a lemezt nem nézték meg tüzetesen. Beült a pilóta, majd felszállás közben a lemez rögzítése kilazult és leesett a gépről. A hajtómű teljes forszázson "fals" levegőt szívott, majd felszállás közben leállt.
A berepülőpilótának esélye se volt katapultálni.

Ez az a nyílás lehetett, mint amit az NDK-ban a lakóházba berongyoló 21-es esetében sem rögzítettek megfelelően? Mármint a fedelét.
 
Csak a pontosság kedvéért, a PG is javított kétüléses 21-est, de csak az U-kat. A 70-es évek második felétől beérkezö UM-ek első nagyjavítási időszaka esett pont egybe a KGST döntésével.
Annyit sikerült csupán elérnünk, hogy az MF és bisz gépeket legalább megtarthassa a PG.
Az utolsó magyar MiG-21U felszállás ha jól tudom 1986 nyara volt, ezután a megmaradó U gépekből a még nagyjavíthatókat - továbbéltethetőket a PG közreműködésével eladtuk Indiának, ha jól tudom, némi vasércért cserébe.
A gépek helyi összeszerelésében még segítettek a magyarok, de csak az összeszerelést követően a teljes átvételi berepülést már az indiaiak csinálták.
Ekkor esett meg az eset, hogy az egyik ex-magyar MiG-21U berepülése előtt az indiai földi technikus leszedte a jobb főfutóaknában levő hajtómű ellenőrző szerelőnyílást, majd dolga végeztével visszatette, de a körkörösen rajta levő gyorszárakból csak átlósan egyet-egyet tekert vissza, hogy a lemez a helyén maradjon. Majd elment ebédelni.
Ebédidő után viszont egy másik csapat vette át a gépet és élükön a berepülőpilótával ezt a lemezt nem nézték meg tüzetesen. Beült a pilóta, majd felszállás közben a lemez rögzítése kilazult és leesett a gépről. A hajtómű teljes forszázson "fals" levegőt szívott, majd felszállás közben leállt.
A berepülőpilótának esélye se volt katapultálni.

Erről bő 10 éve mesélt nekem valamelyik volt PG-s, talán Hevényi, vagy Kepes, de azt sejttették, hogy valamiben a magyar fél volt a ludas, és ezért nem volt több üzlet.
 
Ezen is látszik, hogy a 69-esből (MiG-21UM) 1981-ben volt 3 darab, 83-ban két darab, majd 1992-ben 1.
Igaz, hogy 69-esből eleve kevesebb volt, mint harciból, de érdekesség, hogy az utolsó 21-es a PG-ben pont egy UM volt:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

(ez amúgy "csak" az 500-ik javított MiG-21-es, de az utolsó is egy UM volt)

Ez pedig egy 1995-ös felvétel szintén egy UM:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Épp a minap morfondíroztam magamban azon, hogy vajon maradt-e fenn bármilyen fotó az 1976-os Augusztus 20-i Vizi és Légiparádéról, ami azért volt emlékezetes, mert 3 darab MiG-21F-13-as is részt vett rajta.
Nos nem fotót, hanem mindjárt egy színes amatőr 8mm-es filmet találtam róla!
A youtube-on már három éve fenn van:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

11:05-nél a 21-es kötelék, a Delfinek után, igaz, az L-29-esek a végén megint repülnek és egy lehetetlenül lassú looping-ot csinálnak a víz felett...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Épp a minap morfondíroztam magamban azon, hogy vajon maradt-e fenn bármilyen fotó az 1976-os Augusztus 20-i Vizi és Légiparádéról, ami azért volt emlékezetes, mert 3 darab MiG-21F-13-as is részt vett rajta.
Nos nem fotót, hanem mindjárt egy színes amatőr 8mm-es filmet találtam róla!
A youtube-on már három éve fenn van:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

11:05-nél a 21-es kötelék, a Delfinek után, igaz, az L-29-esek a végén megint repülnek és egy lehetetlenül lassú looping-ot csinálnak a víz felett...
Azt hittem ekkor az F-13 sokat mar regen atadtuk az araboknak kivontuk eladtuk akarmi.
 
Azt hittem ekkor az F-13 sokat mar regen atadtuk az araboknak kivontuk eladtuk akarmi.
Nem, csak egy kevés F-13-ast adtunk át Szíriának, a többit 75-ben leállítottuk, lekonzerváltuk, de 76-ban kikonzerváltuk és 77-ben állítottuk le őket.
A Budai Várban levő egykori Hadtörténeti Múzeum udvarán álló gyűjteményben lévő F-13-as "oldalszáma" is ezért lett 1977.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Nem, csak egy kevés F-13-ast adtunk át Szíriának, a többit 75-ben leállítottuk, lekonzerváltuk, de 76-ban kikonzerváltuk és 77-ben állítottuk le őket.
A Budai Várban levő egykori Hadtörténeti Múzeum udvarán álló gyűjteményben lévő F-13-as "oldalszáma" is ezért lett 1977.
Azon en meg maszkaltam, illetve a melleto levo allvanyrol bambultam a muszerfalat a sok izet bigyot.
 
Azon en meg maszkaltam, illetve a melleto levo allvanyrol bambultam a muszerfalat a sok izet bigyot.
Ott volt meg anno a Nimrod egy elso generacios hadmuveleti harcaszati raketaindito talan egy Mig 19 es is bar ez utobbiban nem vagyok biztos. Regen volt. A HIM mar akkor is ugy tele volt hogy a trgyakat a folyoson taroltak. Nem a latogatoter folyosoin hanem az admin reszleg folyosoin. De rohadt regen volt.
 
Ott volt meg anno a Nimrod egy elso generacios hadmuveleti harcaszati raketaindito talan egy Mig 19 es is bar ez utobbiban nem vagyok biztos. Regen volt. A HIM mar akkor is ugy tele volt hogy a trgyakat a folyoson taroltak. Nem a latogatoter folyosoin hanem az admin reszleg folyosoin. De rohadt regen volt.
Két jet biztos volt ott, ha jól emlékszem. Vagy 40 éve voltam azon a részen utoljára, utána is csak pár alkalommal 91 körül.
 
573887556_2951161395273116_1018069699180827317_n.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed