Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

Kijött az első dubai bemutatórepülés felvétele. Hasonló a Kínában, és Indiában látotthoz, de még jobb is lett, mint azok voltak. Már amikor a gép a gurulóúton közelít a várópont és a végrehajtó felé, az is érdekes: a kabintető mögött és az orr rész alatt egy-egy üveg félgömbben nagyon komoly sebességgel forog egy-egy nagyon kisméretű, radarra hasonlító cucc. A vontatásnál az alsó félgömb egy piros takaróelemmel volt ellátva. Aztán maga a repülés még intenzívebb volt mint a korábbiak. Nekem különösen a "hulló falevél" indítása sokkal jobban tetszett, mint a korábbiak. Nem vízszintes repülésből kezdte megforgatni, hanem emelkedésből, ami miatt az egész a vitorlázó műrepülős "double avalanche" (nem tudok franciául, úgyhogy a helyesírásra nem adok garanciát) manőverre hasonlított. Nagyon klassz látvány, ahogy egy 30 tonnás vas, a hátán pörög, és közben emelkedik is. De nem akarok többet spoilerezni. Az 509-es egy nagyon másik gép, mint a 054-es volt. Itt kaptak külső borítást a hajtóművek is.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Azok a rakétaindításra figyelmeztető optikai rendszer szenzorai, nem radar. Van radaros MAWS is, de azt nem üvegbúra alatt tartják.
 
Átadták az első két Szu-57E-t!

Két orosz ötödik generációs Szu-57E vadászgépet szállítottak le egy külföldi megrendelőnek. Mint ismert több éve, a Szu-57E egyetlen ismert megrendelője Algéria.
.
.
Algéria ismét nagyot húzott ezzel.... :) Egy olyan gépet vettek, amiből tesztstádiumban van pár darab, és igazából az se tiszta, hogy mennyire van tényleg kész a tesztprogramja.
Nem volt elég lecke nekik a végül vissza is küldött MiG-29SMT-k példája.
 
A Szu-57E (509)vadászgép látványos debütálást tartott a 2025-ös Dubai Airshow-n, bemutatva a rendkívül manőverezhető műrepülést, beleértve a szélsőséges állásszögek elérését, a Pugacsov-kobra, a Bell, a lapos pörgés és számos más összetett manőver végrehajtását. A Szu-57E-t korábban már kiállították kínai és indiai kiállításokon.

 
Nagyon viszket a tenyerem, hogy a hétre rakjak ki egy Szu-57 videót, de még csak kedd van és péntekig érkezhetnek még újdonságok. Plusz vszeg az OAK is az airshow lezárulta után fogja kirakni a saját videóit, ami szintén megkönnyítené a munkámat
 
Nagyon viszket a tenyerem, hogy a hétre rakjak ki egy Szu-57 videót, de még csak kedd van és péntekig érkezhetnek még újdonságok. Plusz vszeg az OAK is az airshow lezárulta után fogja kirakni a saját videóit, ami szintén megkönnyítené a munkámat
És lehet, hogy pénteken összeomlanak, szóval még előtte kéne ;)
 
Na, az exportváltozat is új MFD-t és HUD-ot kapott
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nem új, Perwoll-al mosva!
Azaz, ezt a kabint mutogatják már hosszú évek óta a szakkiállítasok statikus sorain. Ez a röpképtelen Szu-57-es és annak látványkabinja.

Itt épp Erdogan-nak mutogatták, még 2019-ben:


Az se most volt...
 
Én inkább azt látom, hogy a felszállási úthossz ugyan szerencsére már ugyanolyan rövid, mint Kínában volt (az Aero India airshow-n viszont elég meleg volt, így ott nem), kb a fele a MAKSz bemutatós startoknak, de utána az emelkedési szakasz sokkal laposabban indul.
Ennek oka talán az, hogy az 509-es jóval nehezebb, mint a 054-es. Fegyvermakettek, dupla hajtómű borítás, avionikai eltérések...

Ami azt a bizonyos manővert illeti, nos az nem újdonság, már 2021-ben az 511-essel is megvolt:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Igazából új elem nem nagyon van.
A gép felszállási dinamizmusát így szemre egy F-22-es, vagy akár egy helyi UAE F-16E block 60-as is meghaladja.
Bár ez optikai csalódás is lehet, szóval ezen vitatkozhatunk, illetve talán az F-15QA 2023-ból nézett ki hasonlóan:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

De a kameraszög nagyon csalóka lehet:

https://youtu.be/HKjok4b9kMQ?si=aqrW9DWMj717lqHd

Amit ilyenkor látni kell az az, hogy a starthossz csak egy közvetett, sokkal inkább virtuális "ráutaló magatartás" mert pl a szuperrövid starthosszú 9.12-es MiG-29-es Kvocsurral, 1988 Farnborough ersón az is kb 75% töltéssel, RPT-vel, nagyon jó pilótával és nagyon rövid, de annál intenzívebb repülési programmal volt csak lehetséges.
Köze nem volt a valós harcászati képességekhez.
Illetve függ még a dolog az időjárástól, helyi hőmérséklettől és attól, hogy a pilóta hova akar megérkezni, milyen magasan, milyen sebességgel és abból milyen manőverbe akar belekezdeni.

Ami biztos, a Szu-57 egy dinamikus madár, de igazán kirívó majd csak a 30-as hajtóművel lesz.
Addig meg marad a Raptor, ami most a legdurvább a felszállások terén.
A saját hibámból sajnos nem láthattam élőben azt a bemutatót(addig variáltak a COVID igazolással, hogy végül nem utaztam ki, pedig, ha tudom, hogy pár évig az az utolsó MAKSZ...), úgyhogy először is köszönet a videóért. Nekem a 2021-es videóban kettő dolog tűnt fel:1. Szergej Bogdan már a ZS-10-es sisakban repül, ami kimondottan a Szu-57-hez lett fejlesztve a ZS-7 széria leváltására, Dubaiban az 509-est vezetve ZS-7-est visel. 2. Az 509-esen, Dubajban a végrehajtó felé gurulás közben teljes erőbedobással dolgozó MAWS, ki van kapcsolva az 511-esen. Maga a manőver nagyon szép, bár Dubaiban mintha még meredekebb emelkedésből indította volna, ami még látványosabbá tette a manővert. Ami viszont a MAKSZ-os videót számomra különlegesség teszi, az az, hogy a végrehajtóra gurulva, elgurul egy várakozó, kétüléses MDM-1 Fox vitorlázó műrepülőgép előtt. Nekem olyanban volt alkalmam a most tárgyalt Szu-57 féle manőverhez. Elképesztő látvány bentről, valószínűleg még a sivatag felett is az lehet. A mai napig emlékszem rá, ahogy a bevitelt követően viszonylag gyorsan "hanyatt vágta" magát a Fox, és ahogy felnéztem ott pörgött a gép "felett" a Duna, a gemenci erdő és a sárga napraforgótáblák. Pont akkor virágzott a napraforgó. Nagyon jól nézett ki bentről, ezt nem tudja egy videó visszaadni, csak sejtetni.
Visszatérve a Szu-57-re, lehet, hogy most nem az csinálja a "legbivalyabb" emelkedést, de azért az összkép bőven kárpótolja ezért a nézőket.
 
Nem új, Perwoll-al mosva!
Azaz, ezt a kabint mutogatják már hosszú évek óta a szakkiállítasok statikus sorain. Ez a röpképtelen Szu-57-es és annak látványkabinja.

Itt épp Erdogan-nak mutogatták, még 2019-ben:


Az se most volt...
Szerintem a HUD más lett! Az UFC-t javaslom részletesebben megnézni. Keskenyebb és magasabb kijelzője lett, mint a régi volt, plusz még a bal oldalán eltűnt egy sima kétállású kapcsoló és lett helyette egy újabb potméter. Azt kéne tudni, hogy a 057-es kivitték-e?! Az ugye csak egy Ruszlanba fér be. Ha tippelnem kéne, szerintem most nem vitték ki. Úgy láttam, hogy a statikuson is az 509-est mutatták, amivel repülik a dinamikus bemutatókat is. Persze a tévedés jogát fenntartom.
"Régi" Szu-57 műszerfal+HUD:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Szerintem a HUD más lett! Az UFC-t javaslom részletesebben megnézni. Keskenyebb és magasabb kijelzője lett, mint a régi volt, plusz még a bal oldalán eltűnt egy sima kétállású kapcsoló és lett helyette egy újabb potméter. Azt kéne tudni, hogy a 057-es kivitték-e?! Az ugye csak egy Ruszlanba fér be. Ha tippelnem kéne, szerintem most nem vitték ki. Úgy láttam, hogy a statikuson is az 509-est mutatták, amivel repülik a dinamikus bemutatókat is. Persze a tévedés jogát fenntartom.
"Régi" Szu-57 műszerfal+HUD:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Nem új, Perwoll-al mosva!
Azaz, ezt a kabint mutogatják már hosszú évek óta a szakkiállítasok statikus sorain. Ez a röpképtelen Szu-57-es és annak látványkabinja.

Itt épp Erdogan-nak mutogatták, még 2019-ben:


Az se most volt...
Elvileg ez most részben módosított, mert linkelve a T-50-9 protónak a belseje látható, ami demót repült, míg amiről te beszélsz az a T-50-7. Főleg ha a Zhuhai-ban készült képekkel veted össze, ahol az MFD már egy nagy elem a 3 kisebb helyett
FB_IMG_1732033767976.jpg


Videó alapján is az 509-es volt (reelst valamiért nem lehet videóként linkelni)
 
Elvileg ez most részben módosított, mert linkelve a T-50-9 protónak a belseje látható, ami demót repült, míg amiről te beszélsz az a T-50-7. Főleg ha a Zhuhai-ban készült képekkel veted össze, ahol az MFD már egy nagy elem a 3 kisebb helyett
FB_IMG_1732033767976.jpg


Videó alapján is az 509-es volt (reelst valamiért nem lehet videóként linkelni)
Ez a vigyorgó hős valóban egy repképes gépben ül, de az előtte levő linkelt képen csak a röpképtelen gép kabinja látszik. Árulkodó részlet a kabinkeret, ahol a repképtelen példányon nincs hermetizáló labirint tömítés.
 
Ez a vigyorgó hős valóban egy repképes gépben ül, de az előtte levő linkelt képen csak a röpképtelen gép kabinja látszik. Árulkodó részlet a kabinkeret, ahol a repképtelen példányon nincs hermetizáló labirint tömítés.
A vigyorgó hős szerintem a 057-ben ül, Kínában. A kabinablakból látszik egy elég komoly kínai felirat az egyik épületről. Az araboknál miért volna olyan? Szerintem az a kép készült Zhuhai-ban. Plusz hiányzik a kabinkeret belső feléről a plusz, kiegészítő kapcsolópanel, aminek sajnos nem tudom elolvasni a feliratait, ami a mostani, 509-es kabinjáról készült képen ott van. Az 509-eben nem láttam ülni senkit. Ez a vigyorgó hős előtt látható műszerfal az, amit linkeltem a korábbi hozzászólásomnál a twitterről, és akkor még csak a 057-es műszerfaláról volt nyilvánosan elérhető kép. Az UFC is más.
 
Ez a vigyorgó hős valóban egy repképes gépben ül, de az előtte levő linkelt képen csak a röpképtelen gép kabinja látszik. Árulkodó részlet a kabinkeret, ahol a repképtelen példányon nincs hermetizáló labirint tömítés.
Ez érdekes, mert amúgy a Bogdan által Zhuhaiban demót repülő 054-es példányról is hiányzott a labirint tömítés. Se a kabinkereten, se a kabintetőn nem látni
russias-sukhoi-su-57-fighter-jet-arrives-in-zhuhai-for-airshow-china-2024.jpg

russias-sukhoi-su-57-fighter-jet-arrives-in-zhuhai-for-airshow-china-2024.jpg

Miközben meg a statikus soron kiállított 057-en meg ott volt rajta láthatóan
GzCCLJrXsAAerCJ

A vigyorgó hős szerintem a 057-ben ül, Kínában. A kabinablakból látszik egy elég komoly kínai felirat az egyik épületről. Az araboknál miért volna olyan? Szerintem az a kép készült Zhuhai-ban. Plusz hiányzik a kabinkeret belső feléről a plusz, kiegészítő kapcsolópanel, aminek sajnos nem tudom elolvasni a feliratait, ami a mostani, 509-es kabinjáról készült képen ott van. Az 509-eben nem láttam ülni senkit. Ez a vigyorgó hős előtt látható műszerfal az, amit linkeltem a korábbi hozzászólásomnál a twitterről, és akkor még csak a 057-es műszerfaláról volt nyilvánosan elérhető kép. Az UFC is más.
Biztosan a 057-ből készült, mert az volt kiállítva a statikus soron és látszik is a kolléga további posztjain a felirat
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and cirqle
Ez érdekes, mert amúgy a Bogdan által Zhuhaiban demót repülő 054-es példányról is hiányzott a labirint tömítés. Se a kabinkereten, se a kabintetőn nem látni
russias-sukhoi-su-57-fighter-jet-arrives-in-zhuhai-for-airshow-china-2024.jpg

russias-sukhoi-su-57-fighter-jet-arrives-in-zhuhai-for-airshow-china-2024.jpg

Miközben meg a statikus soron kiállított 057-en meg ott volt rajta láthatóan
GzCCLJrXsAAerCJ


Biztosan a 057-ből készült, mert az volt kiállítva a statikus soron és látszik is a kolléga további posztjain a felirat
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Akkor pont fordítva van, mint ahogy írtam. Az én logikámnak ez ellentmond, de úgy néz ki, nektek van igazatok!
 
Ezba nem túl 5.gen-esen elhelyezett antenna valyon mi lehet?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.