MiG-29 / MiG-35 Fulcrum (Mikojan-Gurjevics)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
Sziasztok,

pár szó a MiG-29 – Szu-27, melyiket miért vették meg témához, kicsit más szemszögből.

Szerintem a kilencvenes években a „vásárlók” nem a harci lehetőségek, teljesítmény adatok alapján vásároltak. (Kivéve a harci terhelést és a hatósugarat.)

A történetben, a kilencvenes évek elején járunk. Mindenféle szempontból bedőlt a Szovjetunió, a gyárak ott álltak egy merőben új helyzetben, pénz és megrendelés nélkül.

1.
A kisebb vevők közül, kevesen fizettek a valóságban. Inkább kapták, nagyhatalmi kölcsönért, vagy adóságért. Azaz nem sok beleszólásuk volt abba, hogy mit kaptak. Örültek, hogy lett. Ezek a „vásárlók” jellemzően MiG-29-est kaptak, mert:

2.
1993-ra a MAPO ott állt közel 150 darab 9.12-es és 9.13-as harci MiG-29-essel az udvaron, amit:
-Nem vett át az Orosz légierő
-Nem vett át Irak (A nyugati – kitalált - infókkal ellentétben, nem tetszett nekik a típus), bár a háború után, ha akarták volna sem kapták volna meg.
-Nem vette át Irán, mert az USA és Izrael nem engedte.
-Nem vette át Észak-Kórea (gyártást tervezték), mert az USA és Dél-Kórea nem engedte.
Szóval a MiG-29-es gyártása leállt, és 2012-ig (közel húsz év!) újra sem indult. A meglévő készletet osztogatták ki, az egyes pontban részletezett módon, csóró „vevőknek”. (Egyedül a Sokol-ban folyt az UB gyártása, de elenyésző számban)

Nézzük a Szu-27-es családot, amit a Irkut-i és a KnAAPO üzem gyártott. (Félreértések elkerülése érdekében, nem volt olyan, hogy MiG, vagy Szuhoj gyár! A Szovjetunió idején, Tervező intézetek voltak, melyek termékeit, az aktuális politikai kapcsolatok alapján egy-egy üzem kapta meg gyártásra. Pl az Irkut gyártott MiG-27-est és Szu-27-est is a nyolcvanas években)

KnAAPO: a kilencvenes években ugyanaz a helyzet, mint a MAPO-nál, de itt jött egy valódi pénzzel(!) fizető vevő, Kína. Megvette a Szu-27SK-t, majd kifizette a Szu-30MKK és Szu-30MK2 fejlesztési költségeit. Máris más a helyzet, mint a MAPO-nál, hiszen lett munka, sőt lett új termék is, a Szu-30MK2, ami napjainkban is gyártanak.

Irkut: itt némi MAPO-s vegetálás után, szintén lett egy valódi pénzzel fizető, nagy megrendelésben gondolkodó vevő, India személyében. Ráadásul India, kifizette a Szu-30MKI fejlesztési költségeit is! A Szu-30MKI alapjain ma is gyártásban van az Irkutban Oroszország és Algéria számára!

Ezzel szemben a MiG-29-es fejlesztési költségeit a kilencvenes években senki sem állta. Pénzes vásárló sem volt. Gyártás sem volt. Ha az Indiaiak nem jelennek meg a MiG-29K rendeléssel, akkor már rég a kukában lenne a típus. Azaz szerintem semmiképpen nem a harci tapasztalatok alapján döntöttek a vásárlók. Ez csak jó gumicsont álmodozásra. Lényeg, hogy Indiának és Kínának kellet egy nagy hatótávolságú típus, aminek a fejlesztési költségeit fizették.

De majd eldöntitek. :)
 

Capslock

Member
2010. december 30.
580
2
18
Galcom, nagyon korrekt a kommented! Annyit tennek hozza, hogy a kinai rendeles eleg ketelu mentökötel lett, mert a Su-27SK-k atvetelet hamarosan felfuggesztettek a kinaiak, azota pedig az is kiderult, hogy az egesz Su-27/30 söt a 33 termekvonalat is egy az egyben elloptak, lemasoltak. Illetve a kinai es az indiai is maga gyartotta, gyartja a gepeket valamennyi orosz beszallitas mellett, tehat az orosz gyar kapacitaskihasznalasanak ez csak reszben segit.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 094
113
Valamit valamiért. A KAAPO/KnAAZ-nál amúgy is szakemberhiány van, ami miatt a kapacitásuk sincs a maximumon.

A MiG-29M, vagyis a 9.15-ös lett volna a kilencvenes évek elején az, amit jó lett volna gyártásba vinni.

(Személy szerint nekem ez a gép tetszik a leginkább, ám a sárkányán alapuló mai MiG-29M2-esekkel az a bajom, hogy az együléses is a kétüléses kabinját kapta meg, illetve a fékszárny csúnyán túllóg a kilépőélen, a szárny meg megörökölte a felhajtható K/KUB gépek kialakítását, de rögzített kivitelben, Ez így műszakilag nem szép. Nem mondom, el kell ismerni, a nagyobb vízszintes miatt kifejezetten jól áll a gépnek a nagyobb szárny, de akkor már legyen rendesen megcsinálva az a kilépőél. Ne a fékszárnyat növeljék meg, hanem a csűrőt is tegyék fékszárnnyá, mint az F-18-asoknál. És sose tetszett a 29-es családnál az, hogy a kabinkeret alja a szélvédő után meg van emelve. Inkább vágják mélyebbre a kabinkeretet, ne pedig a dekk kontúrját emelgessék. Az ideális MiG-29M a K szárnyával, Kruger lapokkal, nagy vízszintessel, együléses kabintetővel, mélyebbre húzott keretű, jobboldalkilátást biztosító kabintetővel, komplett osztott flaperonokkal, fix, könnyebb szárnyakkal kell, hogy készüljön az én műszaki szépérzékem szerint. És nem ártana legalább egy pótbeömlő a LERX felett, ha már eleve száműztük a kopoltyúkat, mert az segít lecsökkenteni a felszállási úthosszt. Ennyivel több levegő áramlana a szűrőrácsok után és ennyivel is jobban le lenne csökkentve a nyomás a LERX felett.)
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 204
113
AO

Biztos van felvétel arrafelé. ;)

Most épp az ukrán(menekult, munkanélkuli) szakembereket várják az orosz rep.gyárak, de a magyar és oroszul beszélo szakembereket is felvennék. :))
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 094
113
<blockquote rel="Allesmor Obranna">Tökölön és Lacházán, egymástól alig húsz km-re közel kilencven(!) MiG-29-esük volt, már amikor megvolt az átfedés. Olyan 89-90 közötti időszak. Azonban ez a két ezred nem nagyon operált egymással, mivel hadosztály szinten volt a magasabb egységük, melynek feladatszabása már Moszkvában volt. Hiába volt a földrajzi közelség, a két ezred nem nagyon operált együtt.

Más a békeidő és más az éles harci helyzet, Lacháza az kiképző-bázis volt, ezért nem volt közvetlen együttműködés egy első vonalbeli alakulattal, viszont épp ezért nem véletlen, hogy itthon elsőként kapták meg a MiG-29-et. Háborúban pl. a MN is szovjet alárendeltségbe került volna, és így a szomszédos VSz vadász-légibázisok 60-100 km-re voltak egymástól, az NDK-ban meg még sokkal sűrűbb volt a légitámaszpontok hálózata.</blockquote>

Lacháza nem kiképző ezred volt.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 204
113
Jó anyag a Mig-35-rol:
http://www.k2x2.info/transport_i_aviacija/vzlet_2007_03/p20.php
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 021
113
12045271_523243871178518_1611961119744601471_o.jpg
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 204
113
Hopsz ..muszáj csapdosni a billentyuket mert másképp nem megy a ctrl+c
https://www.youtube.com/watch?v=P4ilvmyKhK8
 

Capslock

Member
2010. december 30.
580
2
18
Valamit valamiért. A KAAPO/KnAAZ-nál amúgy is szakemberhiány van, ami miatt a kapacitásuk sincs a maximumon.

A MiG-29M, vagyis a 9.15-ös lett volna a kilencvenes évek elején az, amit jó lett volna gyártásba vinni.

Szerintem a Mig-29M esetében a két képernyő szélére felírt mikrojoystick-mozdulatkombinációk megjegyezhetetlen milliói miatt a gép elektronikája abban a formában irányíthatatlan lehetett stresszhelyzetben. Szóval az teljes koncepcionális hiba volt.
Komoly gyakorlási óraszám kellett volna hozzá, hogy az a HOTAS bármennyire működjön sima frontpilóta szinten, pláne akik addig full analóg pilótafülkékben repültek.
Másrészt a Mig-29M fő újdonsága az elektronikus radar és az R-77 kombinációja lett volna, de azt se sikerült akkor működőképes állapotba hozni.
Kérdés lehetett a fly-by-wire érettsége is. A Mig-29M túl nagy ugrás lett volna minden addigi orosz géphez képest.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 094
113
Bizony és a tény, hogy a fékszárny is ki van térítve. Korábban csak pletyka szintjén volt szó arról, hogy a Szu-27-esek nagyrakétái, az R-27ER és ET a MiG-29-esekre is felfér, de ilyenkor a rakéta szárnyai a kitérített fékszárnyakba beleütköznének, azaz a gép kénytelen volna blokkolt fékszárnnyal operálni, ami mind a fel-, mind pedig a leszállásnál veszélyes lehet. Nos, erre cáfol rá ez a kép.