KC-390 / C-390 Millenium (Embraer, Brazília)

Embraer KC-390 first landing in Czech Republic
https://www.youtube.com/watch?v=Mq5zCt1uXg8
 
kc-390-embraer-military-aircraft-forca-aerea-brasileira-fa-3.jpg
 
Azzal nem fogsz Gripent utántölteni ezzel viszont igen
Unknown.jpeg
1. Már ha akarsz utántölteni, és van kit utántöltened.
2. Csak a légi utántöltés miattt nincs értelme. Fuvart is kell nekik találni, hogy ne félgőzzel menjenek, mint nálunk eddig minden. Csak azért, hogy évi 3-400 órával ketyegjenek, felesleges. Ha meg „üresen” repteted őket (2-4t 2000km-nél közelebbre), arra még a CN-235-ös CASA is jó.

Szóval szerintem, ha ekkora nagy debella disznót akarunk, akkor kell gyártani előtte egy elméletet, hogy mire akarjuk használni, milyen intenzitással, mekkora távolságra és hogy van-e valaki, aki hajlandó nekünk fizetni, ha elszállítjuk a cuccait (mert nekünk egymagunknak ez a 2 is sok lenne). És ha már megvannak röpülők, akkor tartani is kell a kitűzött célokat (nem lemondani róluk), majd elérni azokat.

u.i.: A fenti „intelmeket” nem neked szánom (eddigi hsz-eid alapján képben vagy az „ügyünkkel” kapcsolatban) :)
 
1. Már ha akarsz utántölteni, és van kit utántöltened.
2. Csak a légi utántöltés miattt nincs értelme. Fuvart is kell nekik találni, hogy ne félgőzzel menjenek, mint nálunk eddig minden. Csak azért, hogy évi 3-400 órával ketyegjenek, felesleges. Ha meg „üresen” repteted őket (2-4t 2000km-nél közelebbre), arra még a CN-235-ös CASA is jó.

Szóval szerintem, ha ekkora nagy debella disznót akarunk, akkor kell gyártani előtte egy elméletet, hogy mire akarjuk használni, milyen intenzitással, mekkora távolságra és hogy van-e valaki, aki hajlandó nekünk fizetni, ha elszállítjuk a cuccait (mert nekünk egymagunknak ez a 2 is sok lenne). És ha már megvannak röpülők, akkor tartani is kell a kitűzött célokat (nem lemondani róluk), majd elérni azokat.

u.i.: A fenti „intelmeket” nem neked szánom (eddigi hsz-eid alapján képben vagy az „ügyünkkel” kapcsolatban) :)
Az intelmekkel tökéletesen egyetértek és nem veszem magamra. :)
Légi utántölteni éppen lenne mit, értelme is lenne - a szándék tényleg hiányzik.
Talán még annyi hogy a KC-390 szerintem egyáltalán nem egy "debella disznó" (teherszállító kategóriában)
Külső méretei a C-130-ashoz állnak közel, de annál kicsit nehezebb, gyorsabb és messzebre repül.
A C-130J tehertere pl. nagyobb is valamivel.
A kapacitása számunkra sem lenne "overkill". Ha csak egy 100 fős külszolgálatban lévő csapat ellátásával számolok bőven összejöhet havonta egy 20 tonnás fuvar.
A maradék kapacitásra szerintem bőven lenne vevő NATO-n belül.
Nézd meg a Németek mostani Mali kitelepülését. Alig tudják összekaparni a megfelelő szállító kapacitást.
Amúgy évi 300-400 óránál nem is nagyon kéne több. Ezek nem közforgalmi utasszállítók ahol muszály évi több ezer órát reptetni a gépet hogy megérje.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd and fip7
Egyetértünk. Ez nekünk túl nagy és az utántöltési képesség is fölösleges. A Spartannak az üzemeltetése is olcsóbb. - És ennyi, mert 1 offos topicban még ábrándozni sem érdemes.
 
Talán még annyi hogy a KC-390 szerintem egyáltalán nem egy "debella disznó" (teherszállító kategóriában)
Külső méretei a C-130-ashoz állnak közel, de annál kicsit nehezebb, gyorsabb és messzebre repül.
A C-130J tehertere pl. nagyobb is valamivel.
A kapacitása számunkra sem lenne "overkill". Ha csak egy 100 fős külszolgálatban lévő csapat ellátásával számolok bőven összejöhet havonta egy 20 tonnás fuvar.
A nagy bengát arra értettem, hogy az An-26-osokhoz képest nagy. Mondjuk ahhoz képest a vele állítólag egy kategóriát jelentő típusok is jócskán nagyobbak (C-295, C-27, min. 70%-kal több szállítható teher nagyobb távolságra) és nagy előrelépést jelentenének.

Ahogy néztem az inglis wikin, 20 tonnával ~3000km-t mehet, ami azt jelenti, hogy egy messze lévő (pl. Afganisztán) cél esetén 1 közbenső leszállással kell számolni (szerintem ezért fölösleges levegőben utántölteni egy tehergépet). És akkor még mindig az van, hogy a szállítási feladatok döntő többsége (Európán belül vinni pár tonnákat) egy kisebb gépet is igényelne. Régebben olvastam, hogy az amcsiknál is problémás, hogy a Hercules alatti kapacitás nem nagyon van nekik és a kisebb szállítási feladatok eszik a gépek idejét, ami megdrágítja a dolgot. Mindezekből arra következtetek, hogy ezek mellé még kéne egy kisebb típus is (ha tényleg ilyet akarunk), vagy pedig (szerintem) a régebben megénekelt combi utasszállítókra volna inkább igény (KC-390 helyett), amelyek akár „egy levegővel” is képesek nagyobb utakat teljesíteni említésre méltó mennyiségű cargóval.
A maradék kapacitásra szerintem bőven lenne vevő NATO-n belül.
Nézd meg a Németek mostani Mali kitelepülését. Alig tudják összekaparni a megfelelő szállító kapacitást.
Amúgy évi 300-400 óránál nem is nagyon kéne több. Ezek nem közforgalmi utasszállítók ahol muszály évi több ezer órát reptetni a gépet hogy megérje.
Szerintem 1 évtizeden belül Európában „tele leszünk” óriás tehergépekkel (Az összes nagyobb nyugati ország töltődik majd fel lassan A400-asokkal, a KC-390-nek is lesz rajtunk kívül is 2 üzemeltetője, és akkor még ott van a Herculesek maroknyi serege is), ami azt jelenti, hogy a most kecsegtetőnek tűnő lehetőségek beszűkülnek és akkor el kell kezdenünk versenyezni azért, hogy valaki igénybe vegye a felesleges kapacitásunkat (az említett német vállalkozást nem követtem figyelemmel, de szerintem ilyen horderejű feladatokra még nagyobb interkontinentális gépek kellenek, mint a SAC, vagy az angol C-17-es flotta).
Mindazonáltal mindig is mondtam, hogy kéne nekünk egy civil cargo légitársaság Il-76-osokkal, ahogy tőlünk keletebbre csinálják (Volga-Dnyepr, Poljot, Antonov DB, Silk Way airlines, Transzaviaekszport, stb.), mert azzal nagyot lehetne szakítani :D

Az évi 400 órával meg az a bajom, hogy akkor az 30-40 év alatt legfeljebb 16000, szóval ugyan úgy járunk, mint az An-26-osokkal (meg szinte az összes eddig üzemeltetett típussal. [max. 4500 órát repült Mi-8-asok kiselejtezve: Vicc o_O]), hogy selejtezéskor benne marad a gépben az „élete fele” és mi meg gyakorlatilag a bevásárláskor megvettük az egészet, vagyis pazarlunk, mint ha megtehetnénk.

Persze, lehet, hogy tévedek :)
 
Régebben olvastam, hogy az amcsiknál is problémás, hogy a Hercules alatti kapacitás nem nagyon van nekik és a kisebb szállítási feladatok eszik a gépek idejét, ami megdrágítja a dolgot --- ez igy teljesen nem igaz, mivel be is szerezte a hadsereg rá az kisebb kapacítású C-27 gépeket, amelyeket mad 0 órávak kellett eladni, mivel nem volt költség a müködtetésére. A hadsereg állandóan küzd a légierővel, mivel saját merevszárnyú gépei lassan már öskövületek, viszont a Légierő meg csak a nagyot, és nehezett minél messzebbre elv szerint basz*k kis hatótávolságú és teherbírású eszközöket venni, ugyanakkor fenntartja a jogot, hogy csak harcászati szállítások végezhet a hadsereg limitáltan. Viszont ehhez nem kap az Army megfelelő forrást. Hasonló a helyzet mint a CAS-al. A pilóták, magasan és gyorsan szeretnek repülni nem veszélyeztetve (gondoljuk meg a IV. Iraki háború óta így repülnek, Líbia felett volt némi veszélyhelyzet, azóta csak a bombát szórhatják, a vadászzokék meg repkedhetek, de az az asszimetrikus hadviselére a CAS-t nem igazán akarják a ténylegesen olcsón a harctevékenység körzete felett repkedhető légcsavaros csatarepülőre nem akarnak rászokni, inkább távolról drónok, de a hajózók is féltik a seggüket, meg már a vietnami háború idején is lenézték a A4D-vel meg Cessnaval CAS-it vagy OA-t repülő pilótákat. A harci pilóták legaljának tekintették őket a vadászzsokék is, meg a hadászati szörnyekben lévő személyzet is. Azóta van A-10 is, annak még valami respect jár, de megjelenése óta probálja a légierő kirakni a hadrendből, egy tucatszor akarták felváltani mindenféle szuperszónikus csodával A-7-től F-16-ig, sőt F-35-ig, de valahogy más a megrendelő (hadsereg) igénye, mint a légierő egoja..
Nos ilyen a harcászati szállítás is..
Elnagyolva, és pikirten írtam, de ezzel lehetett kidomborítani a lényeget.
 
Régebben olvastam, hogy az amcsiknál is problémás, hogy a Hercules alatti kapacitás nem nagyon van nekik és a kisebb szállítási feladatok eszik a gépek idejét, ami megdrágítja a dolgot --- ez igy teljesen nem igaz, mivel be is szerezte a hadsereg rá az kisebb kapacítású C-27 gépeket, amelyeket mad 0 órávak kellett eladni, mivel nem volt költség a müködtetésére. A hadsereg állandóan küzd a légierővel, mivel saját merevszárnyú gépei lassan már öskövületek, viszont a Légierő meg csak a nagyot, és nehezett minél messzebbre elv szerint basz*k kis hatótávolságú és teherbírású eszközöket venni, ugyanakkor fenntartja a jogot, hogy csak harcászati szállítások végezhet a hadsereg limitáltan. Viszont ehhez nem kap az Army megfelelő forrást. Hasonló a helyzet mint a CAS-al. A pilóták, magasan és gyorsan szeretnek repülni nem veszélyeztetve (gondoljuk meg a IV. Iraki háború óta így repülnek, Líbia felett volt némi veszélyhelyzet, azóta csak a bombát szórhatják, a vadászzokék meg repkedhetek, de az az asszimetrikus hadviselére a CAS-t nem igazán akarják a ténylegesen olcsón a harctevékenység körzete felett repkedhető légcsavaros csatarepülőre nem akarnak rászokni, inkább távolról drónok, de a hajózók is féltik a seggüket, meg már a vietnami háború idején is lenézték a A4D-vel meg Cessnaval CAS-it vagy OA-t repülő pilótákat. A harci pilóták legaljának tekintették őket a vadászzsokék is, meg a hadászati szörnyekben lévő személyzet is. Azóta van A-10 is, annak még valami respect jár, de megjelenése óta probálja a légierő kirakni a hadrendből, egy tucatszor akarták felváltani mindenféle szuperszónikus csodával A-7-től F-16-ig, sőt F-35-ig, de valahogy más a megrendelő (hadsereg) igénye, mint a légierő egoja..
Nos ilyen a harcászati szállítás is..
Elnagyolva, és pikirten írtam, de ezzel lehetett kidomborítani a lényeget.

Most lehet, hogy valamit nem értek, de attól, hogy nem kapott rá elég lóvét az armi, meg nem akarja az erfórsz, hogy a hadseregnek legyen elegendő rövidtávú szállító kapacitása (ők meg nem használnak a Herculesnél kisebbet „presztizsből”), attól még a felvázolt probléma jelenleg is él, miszerint nincs a C-130 alatti kapacitású gép, amivel 2-5 tonnát lehet kis távolságon „gazdaságosan” szállítani (és ennek következtében vannak olyan feladtok, amit csak „túlméretes” eszközzel lehet megoldani). Vagy tévednék?
Esetleg félreérthetően fogalmaztam korábban?
 
Most lehet, hogy valamit nem értek, de attól, hogy nem kapott rá elég lóvét az armi, meg nem akarja az erfórsz, hogy a hadseregnek legyen elegendő rövidtávú szállító kapacitása (ők meg nem használnak a Herculesnél kisebbet „presztizsből”), attól még a felvázolt probléma jelenleg is él, miszerint nincs a C-130 alatti kapacitású gép, amivel 2-5 tonnát lehet kis távolságon „gazdaságosan” szállítani (és ennek következtében vannak olyan feladtok, amit csak „túlméretes” eszközzel lehet megoldani). Vagy tévednék?
Esetleg félreérthetően fogalmaztam korábban?
Szerintem az US Army-nak erre vannak a Chinook-jai és a többieknek is van hasonló teherbírású helikopter ami pont el tud vinni 2.5 tonnát. Például a Szupercsődörök is.
 
Szerintem az US Army-nak erre vannak a Chinook-jai és a többieknek is van hasonló teherbírású helikopter ami pont el tud vinni 2.5 tonnát. Például a Szupercsődörök is.
Hát már nagyon messzire elsétáltunk a kezdeti feltevéstől, de gondolom egyrészt nincsenek annyira túlzsúfolva helikopterrel, mint szeretnék (kapacitáshiány), másrészt fenn álhat a távolság problematikája, meg ugye egy helikopter jócskán nagyobb pénzből üzemeltethető, mint egy hasonló kapacitású merevszárnyú gép. A lóvé meg nekik is sarkalatos kérdés, ha már egyszer le kellett állítani a C-27-eseket financiális problémák miatt:
ez igy teljesen nem igaz, mivel be is szerezte a hadsereg rá az kisebb kapacítású C-27 gépeket, amelyeket mad 0 órávak kellett eladni, mivel nem volt költség a müködtetésére.
 
Hát már nagyon messzire elsétáltunk a kezdeti feltevéstől, de gondolom egyrészt nincsenek annyira túlzsúfolva helikopterrel, mint szeretnék (kapacitáshiány), másrészt fenn álhat a távolság problematikája, meg ugye egy helikopter jócskán nagyobb pénzből üzemeltethető, mint egy hasonló kapacitású merevszárnyú gép. A lóvé meg nekik is sarkalatos kérdés, ha már egyszer le kellett állítani a C-27-eseket financiális problémák miatt:

Cserébe rohadt lassú.