MiG-21 Fishbed (Mikojan-Gurjevics,Szovjetunió) / J-7 , F-7 (Csengdu, Kína)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 033
24 590
113
mikoyan-gurevich-ye-50.png
 
  • Tetszik
Reactions: misinator

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 033
24 590
113
5 kép kiegészítésekkel

Cseh MiG-21MFN NATO kompatibilis vadászrepülőgép 2005-ben
MiG_21_of_the_Czech_Air_Force_5603_at_Kleine_Brogel_Air_Base,_Belgium_2005.JPG


Cseh MiG-21R "R" felderítő konténerrel
1194.jpg


Eduard+Mig+21R+8238+(49).jpg

Az AoA szenzor (Angle-of-Attack) állásszögjelző (nem a MiG-21-é)
Angle_attack_sensor_hg.jpg


Az R (rádió-elektronikai) és a D (foto-felderítő) felderítő konténerek. Az "R" konténer hátulján alul volt dipolszóró egység
09.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Én is berakok pár képet:
mikoyan-gurevich-mig-21-23.png


MIG-21 MF:
mikoyanmig21mffishbedj1.jpg


MIG-21i:
mig-21analog.jpg

Aircraft_Mig-21I_under_the_wing_of_the_plane_Tu-144_%289678535680%29.jpg


Én sajnos nem sokat tudok a MIG-21i változatról azon kívül, hogy teszt gép volt a Tu-144 miatt.
Szerintetek hatékonyabb lett volna ezzel a szárnymegoldással gyártani a katonai gépeket?
 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 033
24 590
113
Ez a szárny kialakítás kimondottan a Tu-144 részére készült és ez volt hozzá a teszt gép.
Ünnepelnek a Bolgárok
68658d1451734419-d-lazarov-mig-21-ignatiev-2.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
MiG-21-93 bemutatórepülése R-77-es és R-73-as rakéta makettekkel. Ha jól látom, ez az 1995-ös MAKSz lehet:


A videós sajnos nem mindig volt a helyzet magaslatán.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 033
24 590
113
Egy számomra felettébb érdekes korai MiG-21R, PF kialakítással, amelynél már 4 szárny alatti pilon van.
Mi_G_21_Famous_Russian_Aircraft_Ye_Gordon.jpg

Itt pedig kései MiG-21R az M törzs kialakítással.
Lotnictwo_z_szachownica_24.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
ghostrider
Az a "korai 21R" az annyira korai, hogy ez volt a 21R-nek egy MiG-21PFSz-ből átépített prototípus-példánya (azért "78" a gépszám, mert a Je-7-ből a 8. példány volt). Mivel a törzs alatti póttank helyére a felderítőkonténer került, így találni kellett a póttartálynak másik függesztési helyet, és addig keresgéltek amíg találtak is, mindjárt kettőt is. Ez annyira megtetszett az illetékeseknek, hogy ettől kezdve az összes együléses 21-est négy szárny alatti függesztőgerendával gyártották.
 
M

molnibalage

Guest
ghostrider
Az a "korai 21R" az annyira korai, hogy ez volt a 21R-nek egy MiG-21PFSz-ből átépített prototípus-példánya (azért "78" a gépszám, mert a Je-7-ből a 8. példány volt). Mivel a törzs alatti póttank helyére a felderítőkonténer került, így találni kellett a póttartálynak másik függesztési helyet, és addig keresgéltek amíg találtak is, mindjárt kettőt is. Ez annyira megtetszett az illetékeseknek, hogy ettől kezdve az összes együléses 21-est négy szárny alatti függesztőgerendával gyártották.
Nem M változatú 21-eshez ezen kívül volt olyan szárny, amin négy függesztő volt? (Indiai PFL vagy micsoda?)
Én eddig csak "M" leszármazotton láttam ilyet. Ha nem M változat szárnya ez és hibrid, akkor csak ehhez a protóhoz terveztek egyedi szárnyat? Kővári asszem bizonygatta anno AP blogon, hogy négytartós szárnyet "P" családhoz tartozó géphez fizikailag nem lehetett feltenni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Nem M változatú 21-eshez ezen kívül volt olyan szárny, amin négy függesztő volt? (Indiai PFL vagy micsoda?)
Én eddig csak "M" leszármazotton láttam ilyet. Ha nem M változat szárnya ez és hibrid, akkor csak ehhez a protóhoz terveztek egyedi szárnyat? Kővári asszem bizonygatta anno AP blogon, hogy négytartós szárnyet "P" családhoz tartozó géphez fizikailag nem lehetett feltenni.
Egy protó az mindig egyedi, még akkor is ha esetleg egy szériagépet alakítanak át.Azért is Je-7 a jelzése, mert oroszul "jegyinyisztvo=egyedi (példány), vagyis utal a proto-kivitelre. Olyan kivitelben ahogy gyártották a PF/PFM törzseket talán fel lehetett volna ugyan szerelni rájuk a négytartós szárnyat is, csak a törzsben nem volt meg se a kábelrendszer se a csőrendszer se a kabinban a kezelőegységek a külső pilonok működtetéséhez. Az indiaiak raktak fel a korai FL(PFM) gépeikre az élettartamuk vége felé négyfüggesztős szárnyakat, de ők gyártották is, nagyjavították is a tipust, így meg tudták oldani a szükséges kiegészítéseket.
 
M

molnibalage

Guest
Egy protó az mindig egyedi, még akkor is ha esetleg egy szériagépet alakítanak át.Azért is Je-7 a jelzése, mert oroszul "jegyinyisztvo=egyedi (példány), vagyis utal a proto-kivitelre. Olyan kivitelben ahogy gyártották a PF/PFM törzseket talán fel lehetett volna ugyan szerelni rájuk a négytartós szárnyat is, csak a törzsben nem volt meg se a kábelrendszer se a csőrendszer se a kabinban a kezelőegységek a külső pilonok működtetéséhez. Az indiaiak raktak fel a korai FL(PFM) gépeikre az élettartamuk vége felé négyfüggesztős szárnyakat, de ők gyártották is, nagyjavították is a tipust, így meg tudták oldani a szükséges kiegészítéseket.
Tehát lényegében egyedi berhelés volt a demonstrátor / koncepció géphez, de a széria gépeknél teljesen áttervezett szárny volt az M szériától? A bisz is örökölte az "M-es" szárnyakat?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Tehát lényegében egyedi berhelés volt a demonstrátor / koncepció géphez, de a széria gépeknél teljesen áttervezett szárny volt az M szériától? A bisz is örökölte az "M-es" szárnyakat?
Mondjuk úgy, hogy az R-proto úgy állt össze, hogy a szükség szerint módosított PFSz-törzshöz (cső és kábelrendszer+kezelőegységek) legyártották a négy-tartósra áttervezett szárny prototípusát is majd felszerelték a törzsre, és a sikeres tesztek után az együléses gépekhez már csak ilyen szárnyakat gyártottak. A bisz-szárny annyiban különbözik még az Sz/SzM/SzMT/M/MF szárnytól is, hogy a durál mellső szárny-segédtartót acélra cserélték és vastagabb a szárnyborítás egy része is, de külsőre egyformák voltak a szárnyak.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
Még mindig áll a kérdésem a MIG-21i-vel kapcsolatban:
Én sajnos nem sokat tudok a MIG-21i változatról azon kívül, hogy teszt gép volt a Tu-144 miatt.
Szerintetek hatékonyabb lett volna ezzel a szárnymegoldással gyártani a katonai gépeket?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Még mindig áll a kérdésem a MIG-21i-vel kapcsolatban:
Én sajnos nem sokat tudok a MIG-21i változatról azon kívül, hogy teszt gép volt a Tu-144 miatt.
Szerintetek hatékonyabb lett volna ezzel a szárnymegoldással gyártani a katonai gépeket?
Nem tartom valószínűnek, több okból is:
- Ez a gótikus szárny-alak az utasszállító Tu-144 kétszeres hangsebességű tartós utazórepüléséhez volt optimális, egy harcigép az élettartama alatt ezt a sebességtartományt csak a nagysebességű elfogásoknál használhatja ki, ami az össz repült órák alig pár százaléka
- A MiG-21 elsősorban frontvadász-feladatkörre épült, ami azt jelenti hogy elsőrendű követelmény a manőverező légiharcra való alkalmasság, ez viszont hangsebesség alatt zajlik így a gótikus szárny erre nem igazán alkalmas
- A jó hangsebesség alatti manőverezési képességet eléggé lerontja a stabilizátor helyett alkalmazott elevon (csűrő+magassági) kormánylapok alkalmazása, mert ez sokkal közelebb van a súlyponthoz mint a hagyományos stabilizátor, kisebb karon hat a kormánylap nyomatéka, márpedig kormányzási nyomaték = kormánylapon ébredő erő x erőkar! Nagyobb felületű és erősebben kitéríthető kormánylappal javítható a kormányozhatóság, ez a megoldás viszont erősebb szerkezetet követel (plusz súly!), és megnöveli a gép légellenállását minden kormánykitérítésnél, manőverező légiharcban meg ez nem túl előnyös
- Ha a gótikus szárnyra fegyverzetet függesztenek, az drasztikusan módosíthatja a szárny körüli légáramlást és az aerodinamikai tulajdonságokat, és nem a jó irányba (viszont előny lett volna a nagyobb szárnyban elhelyezhető több tüzelőanyag)
Szóval harcigép esetében lényegileg én jóval több hátrányát látom az ilyen szárnynak mint előnyét, és ha nem így lett volna, akkor szerintem Szergejék is inkább ilyen gótikus szárnnyal gyártották volna a MiG-21-et.
 
M

molnibalage

Guest
Szóval harcigép esetében lényegileg én jóval több hátrányát látom az ilyen szárnynak mint előnyét, és ha nem így lett volna, akkor szerintem Szergejék is inkább ilyen gótikus szárnnyal gyártották volna a MiG-21-et.
Mit értünk "gótikus" szárny alatt? A T-10 első változatai még Concorde féle elliptikus szárrnyel bírtak és asszem csak a gyártás nehézsége miatt dobták, meg a wingtip HP miatt. Kettős deltát használtak több gépen is. Draken és kínai J-7 egyes változatain.
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
Valaki írhatnak magyarul egy szép hosszút a 21-es evolúcióról. Én ziher, hogy elolvasnám.

@molnibalage

Mig-21-es témában nem lehet olyat írni, ami megfelel az olvasóknak.

Vagy újraírja az ember, a nyolcvanas években készült nyugati anyagok sokadik másolatát. Ez nagyon pontatlan, így értelmetlen mű lenne. A fellelhető írások 98%-a sajnos ilyen.

Vagy felhasználod az elmúlt 20-25 év orosz kutatásainak eredményeit. Ez utóbbi esetben meg sokaknak nem fog tetszeni, mert nem egyezik azzal, amit a kilencvenes években olvastak a TupGun-ban.

Orosz témában nincs jó írás.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed