A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 685
14 710
113
Mert ha már mindenképpen ragaszkodnak ehhez az idióta ötletükhöz, akkor legalább kevesebb pénz b@sznak el rá, ha Alcát vesznek. Amúgy, a Zlin átadáskor volt szó köztes gépről is, az lesz az igazán "szép", ha lesz Alca és + Gripen :D
A jelenlegi 12nél sincs kihasználva a repidő, keróra nem volt pénz, kevés a műszaki, nincs fegyverzet, első gen.-es LGB felhasználáson 3 éve tökölnek már, őszintén, szerinted minek ebbe a rendszerbe betolni még gépet?

Az Alce egy eltérő technika. Meg kell tanulni, ahhoz is alkatrészeket venni, cserébe szerények a képességei, még arra sem jó, amire írták (szubszonikus gépek elfogása). Csak kiképzésre jó, ill. minimális földi támogatásra, esetleg helikopterek ellen.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 892
65 755
113
Kaptuk volna... Bocs de ezt "kapunk" dolgot el kéne felejteni. Mi nem kapjuk ezeket a dolgokat, ez nem a karácsony az árvaházban esete.
Először is Kunmadars, ahogy Lacháza vagy épp Debrecen távolról se volt lerombolva a szovjetek által, ez csak egy magyar bullshit volt, ami jól hangzott a nagy 89-es Tovarisi Konyec iddején, de távolról sem volt igaz. A szovjetek működőképes reptereket hagytak itt, ami rombolás átment a köztudatba, azt drága jó magyar honfitársaink művelték. Ráadásul (pont éppen Kunmadarosan) a műsor nem is kimonodottan a távozásuk után kezdődött, ugyanis a kivonulás még javában tartott, mikor a lokális privatizatőrök már belógtak az objektumokba. De az igazi nagy rombolást különféle vállalkozók vitték véghez.

Hogy mi mit kaptunk volna... Az ÁPV Rt és a Honvédség finoman szólva távolról se volt a helyzet magaslatán, nagy hirtelen nem is iagzán tudták, mihez is kezdjenek a sok, nagy kiterjedésű objektummal. Ezeket az objektumokat nem mi kaptuk, ezek a mieink voltak, úgy is kellett volna velük bánni.

Aztán 1993-ban beköszöntött a nagy MiG-29-es éra, amihez simán át lehetett volna költözni valamelyik, megerősített fedezékkel is erősen teletűzdelt alföldi ex-szovjet bázisra, ami külön passzolt volna Für Lajos "körkörös védelem" nevezetű doktrinájához. De távolról se volt összhangban az egykori "operett ezrednek" csúfolt kecskeméti bázis állománya világképével.
Tudvalevő a Pápa - Taszár - Kecskemét trióból ugye az örök elsővonalas alakulat volt ugye Pápa. Nagyon jó volt a karrier szempontjából, nagyon jó ajánlólevél volt a vezérkar felé, repülni, szolgálni kizárólag vonalzó mentén, elvágólag. A bázison kívüli élet meg igazából lekorlátozódott egy dunántúli kisváros nyújtotta szintre. Valamit valamiért.
Taszár volt a másik elsővonalas alakulat, de egyben a rettegett végvár. Aki ide került, az itt is maradt, örökre, elefeledve. Egy kistelepülés az össz-vissz magánélet, ahol minden második lakó a bázison is szembeköszön. Cserébe a szakmai előmenetel vitán felüli, repülni orrvérzésig, a flieger szellemiség netovábbja.
Kecskemét... az operett ezred. Levedlett másodvonals technikával, cserébe ha előljáró érkezik, lehet zöldre festeni a füvet, fehérre a szegélykövet. Inenn nincs tovább, de legalább van egy város, ahol van élet. Ahol a tiszt elvtársak igazi vitéz urakként élhettek.

1993-ban ember nem volt a földön aki kecskeméti felhőlovag létére csak azért beleegyezett volna egy kunmadarasi vagy lacházi emigrálásba, csak mert az új és drága technika már csak az illendőség szintjén is megkivánja, hogy ne az ország legszegényesebb bázisára kerüljön. És ugye egy dolog, hogy egy kecskeméti harcos mit mond, de ilyen parancs se jött fenntről, mert ott meg a "ne csinálunk semmit, abból nem lesz semmi baj" szemlélet uralkodott.
Gondolom ez a kecskeméti szemlélet vagy hozzáállás szerepet játszott a Mig-29-esekkel történő későbbi bánásmódban mind az égen mind a földön. Sőt még az Ugrik féle géptörésben is (micsoda maszatolás ment utána a háttérben) mivel a parancsnok az utolsók közül való akik abból az "iskolából "jöttek. Legalábbis remélem.
Valakinek igencsak bennfentes kapcsolatai voltak,merthogy az állomány nagy része soros volt a reptéren, ők elvileg bárhova áthelyezhetők, a hivatásosok meg... Ha nem számítottak a hivatásosok az ország többi megszüntetett objektumában de akár Pápán, Taszáron stb akkor Kecskeméten pláne mit számítottak? De tény és való az ország talán legxarabb reptere maradt fenn mindenféle szempontból és ez a szellemiség öröklődik mind a mai napig.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and fip7

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 892
65 755
113
Számomra egyébként tényleg fucsa, hogy miért Kecsó és miért nem Tököl vagy Lacháza győzött. Zajvédelmi okokból Kecsó semmivel sem jobb egyiknél sem, a reptér a települések szájában van itt és ott is. Csak a hangárok Lacházán sokat számítokkal volna állagmegőrzés szempontjából.
Molni, valamelyik nap írtad hogy az aszfaltos kifutó nem jó a fáklya miatt, ok ez érthető. De az egykori svédes doktrínában közutakról indultak volna gépek, pláne a Viggen, szóval ott is sérült volna a felület. Sőt elvileg sérült is hiszen gyakorolták ezt. Van erről valami információ hogy mennyire teszi tönkre egy-egy indulás az aszfaltos kifutót? A betonosnál meg gondolom a diletációk tesznek oda a futóműnek mint ahogy Kecskeméten megesett.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 892
65 755
113
Egyébként Sármelléken mennyi betonfedezék van még? Tudja valaki? Értem én, hogy közel a Balaton, de kis hazánkban mi nincs közel??
Van még ott elég, csak benőtte az erdő. Egy századra való gép elbújhatna bennük mert nem lettek lebontva. Google map kidob párat, ajtó már zömmel nincs rajtuk, de az úgyis elrohadt volna ennyi idő alatt és nem egy nagy összeg újakat gyártatni. Civil forgalmú reptér de nem vészes forgalommal, szerintem ha máshol lehetett itt is lehetne közös használat. Az épületek nagy része még áll ilyen olyan állapotban kibelezve ,üresen. De szerintem Kecskeméten marad a második század is már ha lesz, mert olyan sok minden van már tervben papíron de még semmi sem lett a Zlineken kívül.
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 685
14 710
113
Molni, valamelyik nap írtad hogy az aszfaltos kifutó nem jó a fáklya miatt, ok ez érthető. De az egykori svédes doktrínában közutakról indultak volna gépek, pláne a Viggen, szóval ott is sérült volna a felület. Sőt elvileg sérült is hiszen gyakorolták ezt. Van erről valami információ hogy mennyire teszi tönkre egy-egy indulás az aszfaltos kifutót? A betonosnál meg gondolom a diletációk tesznek oda a futóműnek mint ahogy Kecskeméten megesett.

Léteznek beton autópályák/közutak is. Az M0-s egy szakasza is iylen. Elvileg a svédeknél sem random választották volna ki az autópálya/közút szakaszokat, hanem voltak oylan részek, amiket eleve így alakítottak ki. Talán még kis szervízutak is voltak.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and antigonosz

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 190
10 945
113
Tökölön a kerozinnal szennyezett talajvíz az kinek a sara volt akkor...?
Tökölön én azt láttam, hogy a felsővezetéket és a szögesdrótót is vitték magukkal a kerítés tetejéről...

Volt PG-s tanárom azt mondta, hogy amikor kimentek a ruszkik, volt egy teljes szerelvénynyi "keraszén", és az volt a parancs, hogy a kocsik legyenek üresek. Valamelyik ruszki megkereste "a magyarokat", hogy kell-e ingyen van. A válasz az volt, hogy nem, mert ruszki keró és az koszos. A parancs meg parancs, úgyhogy kiengedték a tartálykocsikból ott, ahol álltak.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 190
10 945
113
Ennek a kommentenek semmi értelme. Két századnak két állománya van.


Háborús időben a gépek CAP-elnek, ezért ez a részt nem számít. Az egyetlen előnye ennek akkor lenne, ha lenne kb. két 6 indítós NASAMS osztály, mert azzal egymást átlapova védenék. Ez viszont rakétástól kb. az új Gripen század 25-30%-nak az ára.

Egyébként meg semmi értelme, CAP szempontjából az a 3 perc nem oszt nem szorosz. Csak éppen két célt kellene védeni. Sokkal értelmesebb egy reptéren 24 db gép, könnyebb védeni és ez sem eszement koncentráció.


Lásd fent. Háborús időben 0-24 órás CAP kell és mellé van földön váltó készültség 5 percesben. Nem az a 3 perc számít.


Ne szórakozzunk már... A HAS-t egy szaros 155 mm-es gránát még meg sem karcol. Ezen felül pontcélt te 200-300 méteres CEP-pel még véletlenül sem találsz el. Az M109 Paladin póthajtás nélkül 20-25 km-en 100 méteres nagyságrendű CEP-pel bír hosszirányban. A MLRS még ennyit sem tud, az MLRS puha célok és terület lefogó fegyver, pc. cél ellen is legfeljebb kazettás töltettel alkalas.

Vagy szétszórni hármasával-négyesével, aztán "keressétek köcsögök".
 
M

molnibalage

Guest
Vagy szétszórni hármasával-négyesével, aztán "keressétek köcsögök".
Aha...

Az ilyen szétszórásánál mindig első kérdésem szokott lenni, hogy a hosszútávú üemeltetését, hogy a rákba oldod meg?
Az n+1 helyszín szárazföldi biztsítását? A keró és fegyverzet odaszállítást?

A svédek nem véletlenül hagytak fel az instant vezeték nélküli komm és GPS navigáció korában a széttelepeítéses koncepcipcióval. Igen, gyakorolja sok ország az autópályás üzemet, de mutass csak egy hatalmat is, aki képes lenne 2-3 hétig 24 gépet 3 helyreszéttepülve háborús óraszámmal reptetni...
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 263
73 979
113
Molni, valamelyik nap írtad hogy az aszfaltos kifutó nem jó a fáklya miatt, ok ez érthető. De az egykori svédes doktrínában közutakról indultak volna gépek, pláne a Viggen, szóval ott is sérült volna a felület. Sőt elvileg sérült is hiszen gyakorolták ezt. Van erről valami információ hogy mennyire teszi tönkre egy-egy indulás az aszfaltos kifutót? A betonosnál meg gondolom a diletációk tesznek oda a futóműnek mint ahogy Kecskeméten megesett.

Nem emlékszem már pontosan, ez a kecskeméti beton dilatációja miatti futómű probléma más országban is előjött vagy ez is csak kecskeméti probléma? Caslavban pontosan olyan a pálya, mint Kecskeméten.
 

silurusglanis

Well-Known Member
2012. augusztus 7.
7 501
5 593
113
A könnyű járműveken gyorsan haladó koncepcióm itt is látszik, nyilván itthon ilyet nem lehet mert csak a teljes gl. dandárokkal lehet harcot vívni....

(Litván emberke magántelkén át mennek a gyakorlatozók mindenféle engedély nélkül, ez a videó apropója. Mivel Oo. elleni gyakorlatról beszélünk, a sztorit berakom az Oo. topikba is.)
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 702
3 949
113
Aha...

Az ilyen szétszórásánál mindig első kérdésem szokott lenni, hogy a hosszútávú üemeltetését, hogy a rákba oldod meg?
Az n+1 helyszín szárazföldi biztsítását? A keró és fegyverzet odaszállítást?

A svédek nem véletlenül hagytak fel az instant vezeték nélküli komm és GPS navigáció korában a széttelepeítéses koncepcipcióval. Igen, gyakorolja sok ország az autópályás üzemet, de mutass csak egy hatalmat is, aki képes lenne 2-3 hétig 24 gépet 3 helyreszéttepülve háborús óraszámmal reptetni...
Ha sokét nem is, de egy helyszínre max. 4 gép kitelepítését kb. 2 hétig meg kell, hogy tudjuk mi is csinálni és kellene is gyakorolni. Ugye a litvániai kitelepülésre voltak gyártva konténerek (valami 10db). Ezzel évi egy ilyen haknit szerintem mindenképp kellene csinálni. Akár Lacházán, Akár Debrecenben, vagy Sármelléken. Esetleg minden évben máshol. Keróra nem volna gond. A gépek takarását (sátor, vagy valami könnyen szétszedhető mobil „fedezék”) kell megoldani és akkor lehetne ilyen gyakorlatot csinálni.

@tarzaan :
„Az Alce egy eltérő technika. Meg kell tanulni, ahhoz is alkatrészeket venni, cserébe szerények a képességei, még arra sem jó, amire írták (szubszonikus gépek elfogása). Csak kiképzésre jó, ill. minimális földi támogatásra, esetleg helikopterek ellen.”
A minimális földi támogatás, amit nyújt, az a jelenlegi lehetőségeinkhez képest sokszoros (Gripen: gépágyú és AGM-65 [mielőtt valaki okoskodni kezdene: jelenlegi képességekről írok {Ez nem feltétlenül neked szól :)}]). Ugye van hozzá NIR blokk és Mk-82 is.
Ezzel nem azt mondom, hogy kéne, sőt, ha már mindenáron a kétüléses kisdzset a fétisük az okosoknak, akkor az UL-39 albiból vegyenek párat, oszt annyi; az majdnem olyan. :D
 
M

molnibalage

Guest
Ha sokét nem is, de egy helyszínre max. 4 gép kitelepítését kb. 2 hétig meg kell, hogy tudjuk mi is csinálni és kellene is gyakorolni. Ugye a litvániai kitelepülésre voltak gyártva konténerek (valami 10db)
Hóóóóóóóóóóóóóóó....
Litvániában egy működő reptérre települnek át a gépek és nem a semmi közepére, ahol 0 infrastuktúra van. Óriási különbség...
 

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 685
14 710
113
A könnyű járműveken gyorsan haladó koncepcióm itt is látszik, nyilván itthon ilyet nem lehet mert csak a teljes gl. dandárokkal lehet harcot vívni....

(Litván emberke magántelkén át mennek a gyakorlatozók mindenféle engedély nélkül, ez a videó apropója. Mivel Oo. elleni gyakorlatról beszélünk, a sztorit berakom az Oo. topikba is.)

Minden esetre az biztos, hogy a kamerát nemigen tudja kezelni.

Amúgy azok a 6x6-os quadok (vagy inkább sexek) azokat tudja valaki konkrétan miyen járművek?
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 702
3 949
113
Hóóóóóóóóóóóóóóó....
Litvániában egy működő reptérre települnek át a gépek és nem a semmi közepére, ahol 0 infrastuktúra van. Óriási különbség...
Esküszöm, nem kérek érte pénzt, ha nem csak az első mondatomat olvasod el, hanem tovább is ;)
...........voltak gyártva konténerek (valami 10db). Ezzel évi egy ilyen haknit szerintem mindenképp kellene csinálni. Akár Lacházán, Akár Debrecenben, vagy Sármelléken. Esetleg minden évben máshol....
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 399
120 686
113
A könnyű járműveken gyorsan haladó koncepcióm itt is látszik, nyilván itthon ilyet nem lehet mert csak a teljes gl. dandárokkal lehet harcot vívni....
Előtte az önkormányzat kiértesíti a lakosokat ott is

(Litván emberke magántelkén át mennek a gyakorlatozók mindenféle engedély nélkül, ez a videó apropója. Mivel Oo. elleni gyakorlatról beszélünk, a sztorit berakom az Oo. topikba is.)
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 069
12 037
113
Huhh...
No akkor még egyszer.

Én a Kecskeméti reptér eladása mellett vagyok, és a jelenlegi század Lacházára való telepítését javasoltam.
Második századot abszolút nem javasoltam a jelenlegi anyagi feltételek között.
Háborús időben a gépek CAP-elnek, ezért ez a részt nem számít.
Mert ugye nekünk arra van pénzünk és üzemanyaguk, hogy egy tartós konflikus esetén - ne adj Isten , teljes blokád esetén, ami valószínű, lásd délszláv konflikus - állandóan egy géppárt reptetnénk?
A MLRS még ennyit sem tud, az MLRS puha célok és terület lefogó fegyver, pc. cél ellen is legfeljebb kazettás töltettel alkalas.
Meg szépen fel lehet vele szaggatni a kifutópályákat, időzített aknákat szétszórni, így napokra hazavágni egy repteret :)
És ezt naponta lehetne ismételni :)
Ezen felül pontcélt te 200-300 méteres CEP-pel még véletlenül sem találsz el.
--> https://en.wikipedia.org/wiki/M712_Copperhead
--> https://en.wikipedia.org/wiki/SMArt_155
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 069
12 037
113
Vagy egy még szemléletesebb példa. 40+ Tomahawk csapta meg a szír repteret, HAS-ok lőttek ki sok más mellett. Másnap már repültek a gépek a reptérről.

Na ehhez képest a röhejesen és másra való MLRS szerinted mekkora kárt okozna? Nagyon véletlenül esetleg egy két épületet és a kifuót eltalálná, de ezek nem pct és betonromboló cuccok. A gépek röhögve kíbírnák a HAS-ban, egy karcolás nélkül.
Nehéz MLRS-ről hallottál már? 300 mm körül az átmérő? Az csak jó valamilyen keményebb célpontra is.
 
  • Tetszik
Reactions: haubagoi
M

molnibalage

Guest
Nehéz MLRS-ről hallottál már? 300 mm körül az átmérő? Az csak jó valamilyen keményebb célpontra is.
Nem, nem jobb. Látom nem tetszik érteni.

  1. Az MLRS alapvetően területfegyver. A szórásával nem tudsz mit csinálni.
  2. Egy HAS stabil teltalálásához kb. 3 méteres szórás kell.
  3. A szuperhatalmaknak talán van PGM-es változata, de ezt fejből így meg nem mondom.
  4. Még, ha van is PGM-es akkor is olyan röhejesen kicsi hari része van egy 300 mm-es rakétának is, hogy szemébe röhög neki a HAS.
  5. A HAS olyan kemény cél, hogy alsó hangon SDB, de inkább 2000 fontos GBU-24/PEN vagy GBU-31/PEN kell hozzá vagy Tomahawk, ezekhez van BLU-109.
Ennek fényében a szlovák MLRS-től való rettegés totálisan nevetséges.