[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Wier

Member
2017. március 24.
39
23
8
Nem megvesszük, bármikor megvehetjük, akár előbb is. Szó nincs arról, hogy el van döntve, hogy meg lesz véve...

http://iho.hu/hir/modosult-a-gripen-szerzodes-szoftvercsere-magyar-tulajdon-170227
"A másik fontos tény, hogy a Hende-féle szerződésmódosítás után a repülőgépek tulajdonjoga a svéd félnél maradt volna, az új megállapodás szerint a JAS-39C/D Gripenek 2026 után a lízing maradványértékén Magyarország tulajdonába kerülnek."
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
17 550
59 435
113
Ez is olyan ppp konstrukció,hogy "kicsit" drágább a lízing/bérlet,mint a bankhitel,de a végén legalább nem lesz a mienk?! Lásd autópályáink.:D
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
594
506
93
Arra gondolnék (ha költséghatékonyan szeretném fejleszteni a magyar légierőt, hogy vennék(de legszívesebben fejlesztettnék ITTHON!!!) egy drónt, (mondjuk: Apród, Fegyverhordozó néven vagy akár ...(ide kérem az angol nyelvű javaslatokat :) ként, ami kommunikál a Grippenjeinkel és hordozza helyette a radar keresztmetszet növelő és sok üzemanyagot fogyasztó fegyverzetét, nemkicsit növelve "madaraink" képességét(amit molni sajnos jól lát, mint a típus gyenge pontját). Egy Gruppen akár 2-3 "Apróddal"(Apródonként 2-3 hasznos teherrel), egészséges fölényt biztosítana környéken egy darabig :) És ráadásul máris ötletet adtunk a jövendőbeli magyar hadiparnak...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 261
70 545
113
Szép elképzelésnek tűnik... De a Gripenek fegyverzetét csak úgy egy drón nem fogja elvinni. Itt tonnákról beszélünk. Érdemes megnézni, hogy a világ felfegyverzett drónjain milyen fegyverzet található meg, pláne, hogy ezek a szerkezetek milyen sebességgel repkednek. Nem véletlen, hogy a mai felfegyverzett drónok igazából csak a felfegyverzett harci helikopterek meghosszabbított karjaiként működnek, vagy fognak majd egyszer működni (AH-64E Guardian már erre van kifejlesztve, nem tudom élesben hol tart ez a dolog, pedig már exportálták is a variánst, míg az oroszoknál csak dolgoznak az ügyün, elsősorban a Ka-52-esek részére), mivel azokkal azonos sebességtartományban operálnak ezek is.

Napjainkban senki se fejleszt komolyabban egy hangsebesség feletti típust úgymond "tehermentesítő" drónt, mivel - teszem hozzá logikusan - azzal azonos sebességgel kéne dolgoznia ennek is. Képzeld csak el, mi értelme van harcászatilag egy nagysebességű gép fedélzetéről olyan gépeket távirányítani (még ha manapság egy drón a repülési ideje nagy részében már autonóm működésre is képes, csak a harcfeladatnál történik beavatkozás), melyek sebessége jóval kisebb.
Ha van egy Gripenünk, vagy akármink, amihez kiképzett pilóta és komoly üzemeltetési költség tartozik, akkor az azért van, mert ez a gép minden másnál gyorsabban avatkozik be, azaz, neki ez a szerepe a harcászatban. A lasabb repülőeszközöknek meg más. Egy ilyen általad vizionált "Gripen-apródnak" magának is a Gripen szintjén kellene lenni, minusz a hajózószemélyzet és a kapcsolódó rendszerek, plusz a komplex irányítórendszer. Ha teszem azt, már csak az egyszerűség kedvéért ez a drón műszakilag akár csak valahol egy MiG-21-es szintjén állna, akkor se tudná kifejleszteni senki idehaza. De elárulom, még más káeurópai országban se. Remélem értehtően megindokoltam, hogy az általad vázolt dolog miért egy orbitális szájenszfiksön...
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
594
506
93
Akkor jó hírem van Magamnak, mert tudok olyan 1.500, kg körüli típust ami megfelelne bár csak 750 km/H utazót tud, De a Griff se sokat tud sokat M felett repülni, nem sokat maradna le:), de a Griff helyett ha visz 1-2 AMRAM-ot az egy légifölény-kivívásban "picike" előny.
Mennyit is érhet egy kritikus helyzetben kb 4 rövid és 3-4 akár látóhatáron túli(BVR, jól emlékszem?) rakéta fegyverzet a Griff majdnem maximális hatósugarával?

Mert ez a tét kb.

És ha ezt tudom, már csak alapítani kell egy céget a megvalósításra :)
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 612
6 107
113
Akkor jó hírem van Magamnak, mert tudok olyan 1.500, kg körüli típust ami megfelelne bár csak 750 km/H utazót tud, De a Griff se sokat tud sokat M felett repülni, nem sokat maradna le:), de a Griff helyett ha visz 1-2 AMRAM-ot az egy légifölény-kivívásban "picike" előny.
Mennyit is érhet egy kritikus helyzetben kb 4 rövid és 3-4 akár látóhatáron túli(BVR, jól emlékszem?) rakéta fegyverzet a Griff majdnem maximális hatósugarával?

Mert ez a tét kb.

És ha ezt tudom, már csak alapítani kell egy céget a megvalósításra :)
1500 kg a repülő? Mert ha igen, arra nem fogsz felpakolni semmiféle komoly légiharc rakétát. És még egy kis méretűtől (ami majdhogynem veszélytelen egy gépre) is dransztikusan csökkenni fog az amúgy sem nagy sebessége.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 459
9 688
113
Napjainkban senki se fejleszt komolyabban egy hangsebesség feletti típust úgymond "tehermentesítő" drónt ...

Meg az irány a harcigép gyártóknál az, hogy a jövő vadászgépei és bombázói már mind nagyméretű drone-ok lesznek. A méret nagyjából ugyanaz a kellő sebesség, hatótáv, fegyverkapacitás, ... miatt, de nem lesz pilóta fülke, a földről irányítják, így olcsóbb, mert nem kell a katapultülés, létfentartó rendszerek, ... és a földön lévő pilótát is kevesebb baj érheti (és nem feltétlenül ellenséges tűzről beszélünk, hanem meghibásodás, madárral ütközés, ... minden héten hallunk egy-egy lepottyant gépről).
 
M

molnibalage

Guest
Akkor jó hírem van Magamnak, mert tudok olyan 1.500, kg körüli típust ami megfelelne bár csak 750 km/H utazót tud, De a Griff se sokat tud sokat M felett repülni, nem sokat maradna le:), de a Griff helyett ha visz 1-2 AMRAM-ot az egy légifölény-kivívásban "picike" előny.
Mennyit is érhet egy kritikus helyzetben kb 4 rövid és 3-4 akár látóhatáron túli(BVR, jól emlékszem?) rakéta fegyverzet a Griff majdnem maximális hatósugarával?

Mert ez a tét kb.

És ha ezt tudom, már csak alapítani kell egy céget a megvalósításra :)
Juj, totáls sci-fi amit itt összehordasz. A 750 km/h meg az M1.0t-ől is fényévekre van. A másik az, hogy nem csak a végsebesség, hanem a magasság és helyzetváltoztató képesség is számít, amiben a szuperszoniku vadászgépek olyanok, hogy azokhoz képest kb. minden drón olyan, mint egy F1 autóhoz képest egy teherautó.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 648
18 706
113
Meg az irány a harcigép gyártóknál az, hogy a jövő vadászgépei és bombázói már mind nagyméretű drone-ok lesznek. A méret nagyjából ugyanaz a kellő sebesség, hatótáv, fegyverkapacitás, ... miatt, de nem lesz pilóta fülke, a földről irányítják, így olcsóbb, mert nem kell a katapultülés, létfentartó rendszerek, ... és a földön lévő pilótát is kevesebb baj érheti (és nem feltétlenül ellenséges tűzről beszélünk, hanem meghibásodás, madárral ütközés, ... minden héten hallunk egy-egy lepottyant gépről).

Nem tudom, mióta foglalkozol ezzel, de ha régebb óta, észrevehettél te is egy jelentős tendenciaváltást. Ugye a 90-es évektől ment ez a nagy pilótakiváltósdi, hiszen a "CNN effektus" miatt nem lehetett eladni a halott katonákat, és hát a nyugat nem veszíthetett embert, stb... aztán történt két dolog.
Egyrészt 9/11 után a háborúról átalakult az USA polgárai fejében a kép, immáron el lehetett adni a saját oldalon lévők halálát - a több ezer irakban meghalt amerikai igazából nem vert nagy hullámokat, eladták otthon.
A másik, és ebben a témában sokkal fontosabb az Irán fölött lecsalogatott RQ-170-es.
Bár nem nagyon volt benne a hírekben, de amit én innen-onnan összeszedtem (részben személyesen) az az, hogy kb. össze meg vissza szarták magukat a Pentagonban. Ahogy látom konkrétan azzal az esettel ki is feküdt ez az egész unmanned mainstream - hirtelen a 6.th gen (most éppen NGAD és PCA) CSAK pilótás lett (eddig opció volt az unmanned verzió is, már szóba sem kerül).
Egyszerűen a baj az, hogy csinálhatnak akármilyen hiperszuper kódolt adatcsatornát, ha azzal egy milliárd dolláros hardware-t meg lehet szerezni, akkor az ellenség megtalálja a módját, annak ezredrészényi ráfordítással. A kiberháborúban a nyugat előnye sokkal kisebb, mint a harctéri eszközökében/elektronikában.
Az ember továbbra is kell a gépbe, mivel egyrészt már nem tör ki lázadás ha a pilóták meghalnak, tudnak efféle támadás ellen védekezni, és mivel a manőverezőképesség az NGAD (lényegében a 6.th gen csak nem népszerú ez a név, mivel az F-35 rossz sajtója miatt elkezdték kerülni) esetében nem tűnik elsődleges faktornak, biológai akadályai sincsenek.
Persze ez magánvélemény...
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
594
506
93
Szép elképzelésnek tűnik... De a Gripenek fegyverzetét csak úgy egy drón nem fogja elvinni. Itt tonnákról beszélünk. Érdemes megnézni, hogy a világ felfegyverzett drónjain milyen fegyverzet található meg, pláne, hogy ezek a szerkezetek milyen sebességgel repkednek. Nem véletlen, hogy a mai felfegyverzett drónok igazából csak a felfegyverzett harci helikopterek meghosszabbított karjaiként működnek, vagy fognak majd egyszer működni (AH-64E Guardian már erre van kifejlesztve, nem tudom élesben hol tart ez a dolog, pedig már exportálták is a variánst, míg az oroszoknál csak dolgoznak az ügyün, elsősorban a Ka-52-esek részére), mivel azokkal azonos sebességtartományban operálnak ezek is.

Napjainkban senki se fejleszt komolyabban egy hangsebesség feletti típust úgymond "tehermentesítő" drónt, mivel - teszem hozzá logikusan - azzal azonos sebességgel kéne dolgoznia ennek is. Képzeld csak el, mi értelme van harcászatilag egy nagysebességű gép fedélzetéről olyan gépeket távirányítani (még ha manapság egy drón a repülési ideje nagy részében már autonóm működésre is képes, csak a harcfeladatnál történik beavatkozás), melyek sebessége jóval kisebb.
Ha van egy Gripenünk, vagy akármink, amihez kiképzett pilóta és komoly üzemeltetési költség tartozik, akkor az azért van, mert ez a gép minden másnál gyorsabban avatkozik be, azaz, neki ez a szerepe a harcászatban. A lasabb repülőeszközöknek meg más. Egy ilyen általad vizionált "Gripen-apródnak" magának is a Gripen szintjén kellene lenni, minusz a hajózószemélyzet és a kapcsolódó rendszerek, plusz a komplex irányítórendszer. Ha teszem azt, már csak az egyszerűség kedvéért ez a drón műszakilag akár csak valahol egy MiG-21-es szintjén állna, akkor se tudná kifejleszteni senki idehaza. De elárulom, még más káeurópai országban se. Remélem értehtően megindokoltam, hogy az általad vázolt dolog miért egy orbitális szájenszfiksön...


"...mire elég a drón 1500 kg-ja???..."



Ha már felmerültek a kérdések adom a válaszokat is:

- kb 1M$ darabáron hozható létre az alábbi Grippen-kiegészítő drón(angol névre kérek javaslatot)


- 1.550 kg induló tömeg (-+3%)

- 850-970km/h utazó, bírja tempót a Griff-el

- függesztővel együtt kb 200kg fegyverzet(egy BVR bőven, akár Meteor? :) )

- a 3 drón (a kb. 600 kg fegyverzettel és -nefeledjük: az ehhez szükséges kb ugyanennyi üzemanyagot) összesen kb-max1.500 kg-ot vesz le a Grippen válláról

- 400-500kg üzemanyag, range: kb 900-1.400km

- a radarkeresztmetszet fegyverzettől függően a Griff negyede-tizede

- hangsebesség feletti tartomány szerintem nem kell, Grippennek max. 10 perc fér az üzemanyagába, ez max. 50 km hátrány, egy "rendes" BVR 200km max.-ba belefér, nyilván figyelembe kell vennie az indításkor a pilótának, a Griff sok számítógépe közül majd valamelyik figyeli. A svédek integrálni fogják "kis-pici pénzért" akár...

Ha összegzem: kb 3M$-ért lesz egy 3 BVR-t(1 Griff +2 drón) és a Griff+ 200-300kg "bármit" hordozó "csapat", aminek a radarkeresztmtszete továbbra is marad a Griff nem túl magas értéken.

Hasonló fegyverzetet a Hornet/Super Hornet/F-15 tud. De "csak" 2-3 szoros Grippen áron. És ezt mind a jelenlegi technológiákból lehet össze-mixelni!

Régóta olvasom a fórumot, egy részét ennek a te hozzászólásaid inspirálták :) vagyis: ezt a Drónt akár Te is összetudod állítani. Mi legyen a neve? ;)


U.i: ...és akkor már a jövendőbeli magyar hadiiparnak "csak" a Griff radarkeresztmetszetén kellene "kicsit faragni" és lenne egy "fél" lopakodónk.

És a kutyát nem érdekelné az "F-16 fedőnevű" 30-45db "agyag-galamb" ha esetleg eljön a céllövészet ideje...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 261
70 545
113
Az a baj, hogy egy 1500kg-os repülőgépnél ezek a számok nem passzolnak egymáshoz.
A lehető legkisebb drón, ami katonai célú és sugárhajtóműves, az a Northrop-Grumman X-47A Pegasus technológia demonstrátora egy igen kis, P&W Canada JT15-öse köré építve. Ennek a kis hajtóműnek 13kN tolóerje van, business jet-ekbe szokás építeni. A JT15 amúgy is egy civil jelölés, mivel ez egy járatos technológia, már kifizetett fejlesztéssel, ami az ilyen techdemóknál fontos költségcsökkentő. Így is elég drága. Kb a mi egykori L-39-es Albatrosainkban volt Ivcsenko-Progressz AI-25-öseivel rokonítható. Ez az X-47A is 2600 kg-os. 1740 kg volt csak az üres szerkezeti tömeg.
Minden más komolyabb drón már harcászati vadászgépek hajtóművei köré vannak építve. A nEUROn a Rafale M88-asát kapta, az X-47-es pedig az F100-as, (F-15 és F-16) ami egy szép nagy valami, még utánégető nélkül is. A Boeing X-45-öse is a Honeywell F124-esével (L-159 Alca, M346 Master) repült.

Egy 1500kg-os drónba csak valami ennél is kisebb mehetne be, vagy lényegesen kevesebb üzemanyagnak jut hely. Igaz, te kisebb hatótávot is választottál és csak egyetlen fegyvert. Két kérdés: Hogyan akarsz rentábilis hajtóművet szerezni? Hogyan akarod megoldani egy korszerű BVR rakéta külső rávezetését, megintcsak rentábilis módon? Honnan szerzed meg a Meteor technológiáját? Mindezt úgy, hogy egyelőre még az sincs megoldva, hogy a Meteor fejlesztői képesek lennének akár a Rafale, vagy Gripen, netán Typhoon fedélzetéről egy másik hasonló gépről indított rakéta vezérlését. Arról meg nem is célszerű álmodozni, hogy netán egy Gripenről távvezérelt drón valamiféle reléként átjátsza a maga által detektált célok jeleit a Gripen fedélzetére, mivel az ehhez szükséges szenzorok be se férnek az 1500kg-os géptestbe. Nem véletlen, hogy a 4-7 tonnás nEUROn és X-47-es is inkább földi csapásmérő szerepkörben dolgozna.
A mai korszerű légi harcászatban a légi helyzetkép megosztásának alapja, hogy szenzor oldalról minden résztvevő saját, teljes értékű rendszerrel rendelkezik.
Nem véletlen, hogy a drónoknak idáig inkább csak az elektrooptikai megoldások jutottak, radar nem igazán. Ez utóbbi ugyanis sokkal nagyobb hely, tömeg és energia igényű.
 
M

molnibalage

Guest
"...mire elég a drón 1500 kg-ja???..."



Ha már felmerültek a kérdések adom a válaszokat is:

- kb 1M$ darabáron hozható létre az alábbi Grippen-kiegészítő drón(angol névre kérek javaslatot)


- 1.550 kg induló tömeg (-+3%)

- 850-970km/h utazó, bírja tempót a Griff-el

- függesztővel együtt kb 200kg fegyverzet(egy BVR bőven, akár Meteor? :) )

- a 3 drón (a kb. 600 kg fegyverzettel és -nefeledjük: az ehhez szükséges kb ugyanennyi üzemanyagot) összesen kb-max1.500 kg-ot vesz le a Grippen válláról

- 400-500kg üzemanyag, range: kb 900-1.400km

- a radarkeresztmetszet fegyverzettől függően a Griff negyede-tizede

- hangsebesség feletti tartomány szerintem nem kell, Grippennek max. 10 perc fér az üzemanyagába, ez max. 50 km hátrány, egy "rendes" BVR 200km max.-ba belefér, nyilván figyelembe kell vennie az indításkor a pilótának, a Griff sok számítógépe közül majd valamelyik figyeli. A svédek integrálni fogják "kis-pici pénzért" akár...

Ha összegzem: kb 3M$-ért lesz egy 3 BVR-t(1 Griff +2 drón) és a Griff+ 200-300kg "bármit" hordozó "csapat", aminek a radarkeresztmtszete továbbra is marad a Griff nem túl magas értéken.

Hasonló fegyverzetet a Hornet/Super Hornet/F-15 tud. De "csak" 2-3 szoros Grippen áron. És ezt mind a jelenlegi technológiákból lehet össze-mixelni!

Régóta olvasom a fórumot, egy részét ennek a te hozzászólásaid inspirálták :) vagyis: ezt a Drónt akár Te is összetudod állítani. Mi legyen a neve? ;)


U.i: ...és akkor már a jövendőbeli magyar hadiiparnak "csak" a Griff radarkeresztmetszetén kellene "kicsit faragni" és lenne egy "fél" lopakodónk.

És a kutyát nem érdekelné az "F-16 fedőnevű" 30-45db "agyag-galamb" ha esetleg eljön a céllövészet ideje...
Az egész kommented 04.01-et idézi meg, Allesmor nagyjából leírta, hogy miért így nem kell koptatnom a kezem. Már a hajótmű, sebesség résznél röhögőcsörcsöt kaptam annyi sületlenséget hordtál össze.

Már már Tacsk0 szellemét érzem visszatérni...
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
594
506
93
Az a baj, hogy egy 1500kg-os repülőgépnél ezek a számok nem passzolnak egymáshoz.
A lehető legkisebb drón, ami katonai célú és sugárhajtóműves, az a Northrop-Grumman X-47A Pegasus technológia demonstrátora egy igen kis, P&W Canada JT15-öse köré építve. Ennek a kis hajtóműnek 13kN tolóerje van, business jet-ekbe szokás építeni. A JT15 amúgy is egy civil jelölés, mivel ez egy járatos technológia, már kifizetett fejlesztéssel, ami az ilyen techdemóknál fontos költségcsökkentő. Így is elég drága. Kb a mi egykori L-39-es Albatrosainkban volt Ivcsenko-Progressz AI-25-öseivel rokonítható. Ez az X-47A is 2600 kg-os. 1740 kg volt csak az üres szerkezeti tömeg.
Minden más komolyabb drón már harcászati vadászgépek hajtóművei köré vannak építve. A nEUROn a Rafale M88-asát kapta, az X-47-es pedig az F100-as, (F-15 és F-16) ami egy szép nagy valami, még utánégető nélkül is. A Boeing X-45-öse is a Honeywell F124-esével (L-159 Alca, M346 Master) repült.

Egy 1500kg-os drónba csak valami ennél is kisebb mehetne be, vagy lényegesen kevesebb üzemanyagnak jut hely. Igaz, te kisebb hatótávot is választottál és csak egyetlen fegyvert. Két kérdés: Hogyan akarsz rentábilis hajtóművet szerezni? Hogyan akarod megoldani egy korszerű BVR rakéta külső rávezetését, megintcsak rentábilis módon? Honnan szerzed meg a Meteor technológiáját? Mindezt úgy, hogy egyelőre még az sincs megoldva, hogy a Meteor fejlesztői képesek lennének akár a Rafale, vagy Gripen, netán Typhoon fedélzetéről egy másik hasonló gépről indított rakéta vezérlését. Arról meg nem is célszerű álmodozni, hogy netán egy Gripenről távvezérelt drón valamiféle reléként átjátsza a maga által detektált célok jeleit a Gripen fedélzetére, mivel az ehhez szükséges szenzorok be se férnek az 1500kg-os géptestbe. Nem véletlen, hogy a 4-7 tonnás nEUROn és X-47-es is inkább földi csapásmérő szerepkörben dolgozna.
A mai korszerű légi harcászatban a légi helyzetkép megosztásának alapja, hogy szenzor oldalról minden résztvevő saját, teljes értékű rendszerrel rendelkezik.
Nem véletlen, hogy a drónoknak idáig inkább csak az elektrooptikai megoldások jutottak, radar nem igazán. Ez utóbbi ugyanis sokkal nagyobb hely, tömeg és energia igényű.

Egy korábbi hozzászólásodban még te is említetted a hajtóművet(jóval korábbi :) ), : van ilyen!!!

Hálózat alapú... egyik Griff átadja az infót a másiknak és azvindítja a BVR-t(Meteor? csak hogy ne kegyen egészségtelen USA control, Mo. ilyen viszonyokból soha nem jött ki jól), csak ez esetben nem másik Griff indít, hanem a drón, ami 5-30km távolságot ilyen adatokkal tud tartani a Grippennel. Milyen módon: müholdas, egyébb adatátvitel...


Én szándékosan nem gondolok nagyobb drónra, sok problémát vet fel, pl:
- Grippennel összemérhető, árulkodó radarkeresztmetszet,
- amibbalszerencsés pozicióban akár össze is adódhat Griff jelével,
- ha kilönek/meghibásodik egy drón , -a klasszikus idézve: "...van másik..." :)
- a nagy drónból lopakodót illik/kell csinálni (iszonyú összeg, iszonyú idő), kicsiből egy jó, hagyományos közeli konstrukció -elnyelő bevonattal mondjuk (állítólag van itthoni próbálkozás)- ugyanazt az eredményt adja, 3 db drón = 3 x redundancia?

- egy ilyen adatátviteli technológia súly nem lehet borzasztó, pár száz kilós drónokban is van!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 354
90 221
113
Egy korábbi hozzászólásodban még te is említetted a hajtóművet(jóval korábbi :) ), vagyi: van ilyen!!!

Hálózat alapú... egyik Griff átadja az infót a másiknak és azvindítja a BVR-t(Meteor? csak hogy ne kegyen egészségtelen USA control, Mo. ilyen viszonyokból soha nem jött ki jól), csak ez esetben nem másik Griff indít, hanem a drón, ami 5-30km távolságot ilyen adatokkal tud tartani a Grippennel. Milyen módon: müholdas, egyébb adatátvitel...


Én szándékosan nem gondolok nagyobb drónra, sok problémát vet fel, pl:
- Grippennel összemérhető, árulkodó radarkeresztmetszet,
- amibbalszerencsés pozicióban akár össze is adódhat Griff jelével,
- ha kilönek/meghibásodik egy drón , -a klasszikus idézve: "...van másik..." :)
- a nagy drónból lopakodót illik/kell csinálni (iszonyú összeg, iszonyú idő), kicsiből egy jó, hagyományos közeli konstrukció -elnyelő bevonattal mondjuk (állítólag van itthoni próbálkozás)- ugyanazt az eredményt adja, 3 db drón = 3 x redundancia?

- egy ilyen adatátviteli technológia súly nem lehet borzasztó, pár száz kilós drónokban is van!

Sokkal jobb lenne ha a drónon lenne a radar és a Gripen tudna nulla kisugárzással rakétát indítani.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
M

molnibalage

Guest
Sokkal jobb lenne ha a drónon lenne a radar és a Gripen tudna nulla kisugárzással rakétát indítani.
A dóron levő radar többe kerülne szinte, mint maga a drón. A mérete is problémás, stb.

Engedjük már el ez a nagyon vicces ötletet...
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
594
506
93
Sokkal jobb lenne ha a drónon lenne a radar és a Gripen tudna nulla kisugárzással rakétát indítani.


"Kicsit" nehéz a megoldás arra a kérdésre amit jól látsz: ki sugározzon radarjelet, ami árulkodó, célpontá tesz, nagy, nehéz és drága...

Talán a csehek áltak gyártott/fejlesztett technológia lehet (az egyik megoldás): passzív radar, ami a környezeti (műholdas Tv sugárzás, és egyébb) jeleket és azok visszaverődéseit használja, állítólag a széles spektrum miatt lopadokókat is észlel, nyilván kisebb távolságról, de kisugárzás nélkül!!!

A műholdas adásokat szgárzó müdoldakat azt a pár százat, nehéz kiiktatni. :)

Csak a vevőantannák mérete "kicsit" nagy: asszem jelenleg csak földi (fix és mobil telepítésű) rendszerek vannak.

Ahogy molni is írta többször: a Grippen túl kicsi :)

De ez egy ígéretes irány pl szerintem is: a Griff/egyéb gép/földi vevő a passziv radar és müholdon keresztül továbbítja az "illetékesnek" a célpont(ok) adatait, és "had menjen" a BVR...

NNNa ez a jövő... akár?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 354
90 221
113
A pilótanélküli eszközök arra valók,hogy minimalizálják a veszteségeket,innentől kezdve nincs kérdés.