[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
610
523
93
Szép elképzelésnek tűnik... De a Gripenek fegyverzetét csak úgy egy drón nem fogja elvinni. Itt tonnákról beszélünk. Érdemes megnézni, hogy a világ felfegyverzett drónjain milyen fegyverzet található meg, pláne, hogy ezek a szerkezetek milyen sebességgel repkednek. Nem véletlen, hogy a mai felfegyverzett drónok igazából csak a felfegyverzett harci helikopterek meghosszabbított karjaiként működnek, vagy fognak majd egyszer működni (AH-64E Guardian már erre van kifejlesztve, nem tudom élesben hol tart ez a dolog, pedig már exportálták is a variánst, míg az oroszoknál csak dolgoznak az ügyün, elsősorban a Ka-52-esek részére), mivel azokkal azonos sebességtartományban operálnak ezek is.

Napjainkban senki se fejleszt komolyabban egy hangsebesség feletti típust úgymond "tehermentesítő" drónt, mivel - teszem hozzá logikusan - azzal azonos sebességgel kéne dolgoznia ennek is. Képzeld csak el, mi értelme van harcászatilag egy nagysebességű gép fedélzetéről olyan gépeket távirányítani (még ha manapság egy drón a repülési ideje nagy részében már autonóm működésre is képes, csak a harcfeladatnál történik beavatkozás), melyek sebessége jóval kisebb.
Ha van egy Gripenünk, vagy akármink, amihez kiképzett pilóta és komoly üzemeltetési költség tartozik, akkor az azért van, mert ez a gép minden másnál gyorsabban avatkozik be, azaz, neki ez a szerepe a harcászatban. A lasabb repülőeszközöknek meg más. Egy ilyen általad vizionált "Gripen-apródnak" magának is a Gripen szintjén kellene lenni, minusz a hajózószemélyzet és a kapcsolódó rendszerek, plusz a komplex irányítórendszer. Ha teszem azt, már csak az egyszerűség kedvéért ez a drón műszakilag akár csak valahol egy MiG-21-es szintjén állna, akkor se tudná kifejleszteni senki idehaza. De elárulom, még más káeurópai országban se. Remélem értehtően megindokoltam, hogy az általad vázolt dolog miért egy orbitális szájenszfiksön...


"...mire elég a drón 1500 kg-ja???..."



Ha már felmerültek a kérdések adom a válaszokat is:

- kb 1M$ darabáron hozható létre az alábbi Grippen-kiegészítő drón(angol névre kérek javaslatot)


- 1.550 kg induló tömeg (-+3%)

- 850-970km/h utazó, bírja tempót a Griff-el

- függesztővel együtt kb 200kg fegyverzet(egy BVR bőven, akár Meteor? :) )

- a 3 drón (a kb. 600 kg fegyverzettel és -nefeledjük: az ehhez szükséges kb ugyanennyi üzemanyagot) összesen kb-max1.500 kg-ot vesz le a Grippen válláról

- 400-500kg üzemanyag, range: kb 900-1.400km

- a radarkeresztmetszet fegyverzettől függően a Griff negyede-tizede

- hangsebesség feletti tartomány szerintem nem kell, Grippennek max. 10 perc fér az üzemanyagába, ez max. 50 km hátrány, egy "rendes" BVR 200km max.-ba belefér, nyilván figyelembe kell vennie az indításkor a pilótának, a Griff sok számítógépe közül majd valamelyik figyeli. A svédek integrálni fogják "kis-pici pénzért" akár...

Ha összegzem: kb 3M$-ért lesz egy 3 BVR-t(1 Griff +2 drón) és a Griff+ 200-300kg "bármit" hordozó "csapat", aminek a radarkeresztmtszete továbbra is marad a Griff nem túl magas értéken.

Hasonló fegyverzetet a Hornet/Super Hornet/F-15 tud. De "csak" 2-3 szoros Grippen áron. És ezt mind a jelenlegi technológiákból lehet össze-mixelni!

Régóta olvasom a fórumot, egy részét ennek a te hozzászólásaid inspirálták :) vagyis: ezt a Drónt akár Te is összetudod állítani. Mi legyen a neve? ;)


U.i: ...és akkor már a jövendőbeli magyar hadiiparnak "csak" a Griff radarkeresztmetszetén kellene "kicsit faragni" és lenne egy "fél" lopakodónk.

És a kutyát nem érdekelné az "F-16 fedőnevű" 30-45db "agyag-galamb" ha esetleg eljön a céllövészet ideje...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 094
113
Az a baj, hogy egy 1500kg-os repülőgépnél ezek a számok nem passzolnak egymáshoz.
A lehető legkisebb drón, ami katonai célú és sugárhajtóműves, az a Northrop-Grumman X-47A Pegasus technológia demonstrátora egy igen kis, P&W Canada JT15-öse köré építve. Ennek a kis hajtóműnek 13kN tolóerje van, business jet-ekbe szokás építeni. A JT15 amúgy is egy civil jelölés, mivel ez egy járatos technológia, már kifizetett fejlesztéssel, ami az ilyen techdemóknál fontos költségcsökkentő. Így is elég drága. Kb a mi egykori L-39-es Albatrosainkban volt Ivcsenko-Progressz AI-25-öseivel rokonítható. Ez az X-47A is 2600 kg-os. 1740 kg volt csak az üres szerkezeti tömeg.
Minden más komolyabb drón már harcászati vadászgépek hajtóművei köré vannak építve. A nEUROn a Rafale M88-asát kapta, az X-47-es pedig az F100-as, (F-15 és F-16) ami egy szép nagy valami, még utánégető nélkül is. A Boeing X-45-öse is a Honeywell F124-esével (L-159 Alca, M346 Master) repült.

Egy 1500kg-os drónba csak valami ennél is kisebb mehetne be, vagy lényegesen kevesebb üzemanyagnak jut hely. Igaz, te kisebb hatótávot is választottál és csak egyetlen fegyvert. Két kérdés: Hogyan akarsz rentábilis hajtóművet szerezni? Hogyan akarod megoldani egy korszerű BVR rakéta külső rávezetését, megintcsak rentábilis módon? Honnan szerzed meg a Meteor technológiáját? Mindezt úgy, hogy egyelőre még az sincs megoldva, hogy a Meteor fejlesztői képesek lennének akár a Rafale, vagy Gripen, netán Typhoon fedélzetéről egy másik hasonló gépről indított rakéta vezérlését. Arról meg nem is célszerű álmodozni, hogy netán egy Gripenről távvezérelt drón valamiféle reléként átjátsza a maga által detektált célok jeleit a Gripen fedélzetére, mivel az ehhez szükséges szenzorok be se férnek az 1500kg-os géptestbe. Nem véletlen, hogy a 4-7 tonnás nEUROn és X-47-es is inkább földi csapásmérő szerepkörben dolgozna.
A mai korszerű légi harcászatban a légi helyzetkép megosztásának alapja, hogy szenzor oldalról minden résztvevő saját, teljes értékű rendszerrel rendelkezik.
Nem véletlen, hogy a drónoknak idáig inkább csak az elektrooptikai megoldások jutottak, radar nem igazán. Ez utóbbi ugyanis sokkal nagyobb hely, tömeg és energia igényű.
 
M

molnibalage

Guest
"...mire elég a drón 1500 kg-ja???..."



Ha már felmerültek a kérdések adom a válaszokat is:

- kb 1M$ darabáron hozható létre az alábbi Grippen-kiegészítő drón(angol névre kérek javaslatot)


- 1.550 kg induló tömeg (-+3%)

- 850-970km/h utazó, bírja tempót a Griff-el

- függesztővel együtt kb 200kg fegyverzet(egy BVR bőven, akár Meteor? :) )

- a 3 drón (a kb. 600 kg fegyverzettel és -nefeledjük: az ehhez szükséges kb ugyanennyi üzemanyagot) összesen kb-max1.500 kg-ot vesz le a Grippen válláról

- 400-500kg üzemanyag, range: kb 900-1.400km

- a radarkeresztmetszet fegyverzettől függően a Griff negyede-tizede

- hangsebesség feletti tartomány szerintem nem kell, Grippennek max. 10 perc fér az üzemanyagába, ez max. 50 km hátrány, egy "rendes" BVR 200km max.-ba belefér, nyilván figyelembe kell vennie az indításkor a pilótának, a Griff sok számítógépe közül majd valamelyik figyeli. A svédek integrálni fogják "kis-pici pénzért" akár...

Ha összegzem: kb 3M$-ért lesz egy 3 BVR-t(1 Griff +2 drón) és a Griff+ 200-300kg "bármit" hordozó "csapat", aminek a radarkeresztmtszete továbbra is marad a Griff nem túl magas értéken.

Hasonló fegyverzetet a Hornet/Super Hornet/F-15 tud. De "csak" 2-3 szoros Grippen áron. És ezt mind a jelenlegi technológiákból lehet össze-mixelni!

Régóta olvasom a fórumot, egy részét ennek a te hozzászólásaid inspirálták :) vagyis: ezt a Drónt akár Te is összetudod állítani. Mi legyen a neve? ;)


U.i: ...és akkor már a jövendőbeli magyar hadiiparnak "csak" a Griff radarkeresztmetszetén kellene "kicsit faragni" és lenne egy "fél" lopakodónk.

És a kutyát nem érdekelné az "F-16 fedőnevű" 30-45db "agyag-galamb" ha esetleg eljön a céllövészet ideje...
Az egész kommented 04.01-et idézi meg, Allesmor nagyjából leírta, hogy miért így nem kell koptatnom a kezem. Már a hajótmű, sebesség résznél röhögőcsörcsöt kaptam annyi sületlenséget hordtál össze.

Már már Tacsk0 szellemét érzem visszatérni...
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
610
523
93
Az a baj, hogy egy 1500kg-os repülőgépnél ezek a számok nem passzolnak egymáshoz.
A lehető legkisebb drón, ami katonai célú és sugárhajtóműves, az a Northrop-Grumman X-47A Pegasus technológia demonstrátora egy igen kis, P&W Canada JT15-öse köré építve. Ennek a kis hajtóműnek 13kN tolóerje van, business jet-ekbe szokás építeni. A JT15 amúgy is egy civil jelölés, mivel ez egy járatos technológia, már kifizetett fejlesztéssel, ami az ilyen techdemóknál fontos költségcsökkentő. Így is elég drága. Kb a mi egykori L-39-es Albatrosainkban volt Ivcsenko-Progressz AI-25-öseivel rokonítható. Ez az X-47A is 2600 kg-os. 1740 kg volt csak az üres szerkezeti tömeg.
Minden más komolyabb drón már harcászati vadászgépek hajtóművei köré vannak építve. A nEUROn a Rafale M88-asát kapta, az X-47-es pedig az F100-as, (F-15 és F-16) ami egy szép nagy valami, még utánégető nélkül is. A Boeing X-45-öse is a Honeywell F124-esével (L-159 Alca, M346 Master) repült.

Egy 1500kg-os drónba csak valami ennél is kisebb mehetne be, vagy lényegesen kevesebb üzemanyagnak jut hely. Igaz, te kisebb hatótávot is választottál és csak egyetlen fegyvert. Két kérdés: Hogyan akarsz rentábilis hajtóművet szerezni? Hogyan akarod megoldani egy korszerű BVR rakéta külső rávezetését, megintcsak rentábilis módon? Honnan szerzed meg a Meteor technológiáját? Mindezt úgy, hogy egyelőre még az sincs megoldva, hogy a Meteor fejlesztői képesek lennének akár a Rafale, vagy Gripen, netán Typhoon fedélzetéről egy másik hasonló gépről indított rakéta vezérlését. Arról meg nem is célszerű álmodozni, hogy netán egy Gripenről távvezérelt drón valamiféle reléként átjátsza a maga által detektált célok jeleit a Gripen fedélzetére, mivel az ehhez szükséges szenzorok be se férnek az 1500kg-os géptestbe. Nem véletlen, hogy a 4-7 tonnás nEUROn és X-47-es is inkább földi csapásmérő szerepkörben dolgozna.
A mai korszerű légi harcászatban a légi helyzetkép megosztásának alapja, hogy szenzor oldalról minden résztvevő saját, teljes értékű rendszerrel rendelkezik.
Nem véletlen, hogy a drónoknak idáig inkább csak az elektrooptikai megoldások jutottak, radar nem igazán. Ez utóbbi ugyanis sokkal nagyobb hely, tömeg és energia igényű.

Egy korábbi hozzászólásodban még te is említetted a hajtóművet(jóval korábbi :) ), : van ilyen!!!

Hálózat alapú... egyik Griff átadja az infót a másiknak és azvindítja a BVR-t(Meteor? csak hogy ne kegyen egészségtelen USA control, Mo. ilyen viszonyokból soha nem jött ki jól), csak ez esetben nem másik Griff indít, hanem a drón, ami 5-30km távolságot ilyen adatokkal tud tartani a Grippennel. Milyen módon: müholdas, egyébb adatátvitel...


Én szándékosan nem gondolok nagyobb drónra, sok problémát vet fel, pl:
- Grippennel összemérhető, árulkodó radarkeresztmetszet,
- amibbalszerencsés pozicióban akár össze is adódhat Griff jelével,
- ha kilönek/meghibásodik egy drón , -a klasszikus idézve: "...van másik..." :)
- a nagy drónból lopakodót illik/kell csinálni (iszonyú összeg, iszonyú idő), kicsiből egy jó, hagyományos közeli konstrukció -elnyelő bevonattal mondjuk (állítólag van itthoni próbálkozás)- ugyanazt az eredményt adja, 3 db drón = 3 x redundancia?

- egy ilyen adatátviteli technológia súly nem lehet borzasztó, pár száz kilós drónokban is van!
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 363
77 048
113
Egy korábbi hozzászólásodban még te is említetted a hajtóművet(jóval korábbi :) ), vagyi: van ilyen!!!

Hálózat alapú... egyik Griff átadja az infót a másiknak és azvindítja a BVR-t(Meteor? csak hogy ne kegyen egészségtelen USA control, Mo. ilyen viszonyokból soha nem jött ki jól), csak ez esetben nem másik Griff indít, hanem a drón, ami 5-30km távolságot ilyen adatokkal tud tartani a Grippennel. Milyen módon: müholdas, egyébb adatátvitel...


Én szándékosan nem gondolok nagyobb drónra, sok problémát vet fel, pl:
- Grippennel összemérhető, árulkodó radarkeresztmetszet,
- amibbalszerencsés pozicióban akár össze is adódhat Griff jelével,
- ha kilönek/meghibásodik egy drón , -a klasszikus idézve: "...van másik..." :)
- a nagy drónból lopakodót illik/kell csinálni (iszonyú összeg, iszonyú idő), kicsiből egy jó, hagyományos közeli konstrukció -elnyelő bevonattal mondjuk (állítólag van itthoni próbálkozás)- ugyanazt az eredményt adja, 3 db drón = 3 x redundancia?

- egy ilyen adatátviteli technológia súly nem lehet borzasztó, pár száz kilós drónokban is van!

Sokkal jobb lenne ha a drónon lenne a radar és a Gripen tudna nulla kisugárzással rakétát indítani.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
M

molnibalage

Guest
Sokkal jobb lenne ha a drónon lenne a radar és a Gripen tudna nulla kisugárzással rakétát indítani.
A dóron levő radar többe kerülne szinte, mint maga a drón. A mérete is problémás, stb.

Engedjük már el ez a nagyon vicces ötletet...
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
610
523
93
Sokkal jobb lenne ha a drónon lenne a radar és a Gripen tudna nulla kisugárzással rakétát indítani.


"Kicsit" nehéz a megoldás arra a kérdésre amit jól látsz: ki sugározzon radarjelet, ami árulkodó, célpontá tesz, nagy, nehéz és drága...

Talán a csehek áltak gyártott/fejlesztett technológia lehet (az egyik megoldás): passzív radar, ami a környezeti (műholdas Tv sugárzás, és egyébb) jeleket és azok visszaverődéseit használja, állítólag a széles spektrum miatt lopadokókat is észlel, nyilván kisebb távolságról, de kisugárzás nélkül!!!

A műholdas adásokat szgárzó müdoldakat azt a pár százat, nehéz kiiktatni. :)

Csak a vevőantannák mérete "kicsit" nagy: asszem jelenleg csak földi (fix és mobil telepítésű) rendszerek vannak.

Ahogy molni is írta többször: a Grippen túl kicsi :)

De ez egy ígéretes irány pl szerintem is: a Griff/egyéb gép/földi vevő a passziv radar és müholdon keresztül továbbítja az "illetékesnek" a célpont(ok) adatait, és "had menjen" a BVR...

NNNa ez a jövő... akár?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 363
77 048
113
A pilótanélküli eszközök arra valók,hogy minimalizálják a veszteségeket,innentől kezdve nincs kérdés.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 094
113
"Kicsit" nehéz a megoldás arra a kérdésre amit jól látsz: ki sugározzon radarjelet, ami árulkodó, célpontá tesz, nagy, nehéz és drága...

Talán a csehek áltak gyártott/fejlesztett technológia lehet (az egyik megoldás): passzív radar, ami a környezeti (műholdas Tv sugárzás, és egyébb) jeleket és azok visszaverődéseit használja, állítólag a széles spektrum miatt lopadokókat is észlel, nyilván kisebb távolságról, de kisugárzás nélkül!!!

A műholdas adásokat szgárzó müdoldakat azt a pár százat, nehéz kiiktatni. :)

Csak a vevőantannák mérete "kicsit" nagy: asszem jelenleg csak földi (fix és mobil telepítésű) rendszerek vannak.

Ahogy molni is írta többször: a Grippen túl kicsi :)

De ez egy ígéretes irány pl szerintem is: a Griff/egyéb gép/földi vevő a passziv radar és müholdon keresztül továbbítja az "illetékesnek" a célpont(ok) adatait, és "had menjen" a BVR...

NNNa ez a jövő... akár?

Én azt mondom, ha ilyen korszakalkotó ötleteid vannak, akkor előbb járj utána alaposan, hogy megvalósítható-e egyátalán és inkább kerüld a "talán", "azt hiszem", meg a "szerintem" féle merengéseket. Semmi értelme egyetlen BVR rakétával 1500 kg-os (Miért ennyi? Miért nem 1400, vagy épp 1700?) modellrepülőket vizionálni, amikor a Gripennek nem ez a szűk keresztmetszete. Ha mindenáron rakétákat akarsz Magyarország egére, akkor vegyél egy rakat Buk-ot, meg Sz-400-at, de annyit, hogy tele legyen az ország, az is költséghatékonyabb lenne, mint az import businessjet hajtóművel hajtott Made in Hungary drón, ami saját radar nélkül akar egyetlen rakétával, vadászgépről távirányítva légi harcászkodni.
 
M

molnibalage

Guest
Én azt mondom, ha ilyen korszakalkotó ötleteid vannak, akkor előbb járj utána alaposan, hogy megvalósítható-e egyátalán és inkább kerüld a "talán", "azt hiszem", meg a "szerintem" féle merengéseket. Semmi értelme egyetlen BVR rakétával 1500 kg-os (Miért ennyi? Miért nem 1400, vagy épp 1700?) modellrepülőket vizionálni, amikor a Gripennek nem ez a szűk keresztmetszete. Ha mindenáron rakétákat akarsz Magyarország egére, akkor vegyél egy rakat Buk-ot, meg Sz-400-at, de annyit, hogy tele legyen az ország, az is költséghatékonyabb lenne, mint az import businessjet hajtóművel hajtott Made in Hungary drón, ami saját radar nélkül akar egyetlen rakétával, vadászgépről távirányítva légi harcászkodni.
A passzív radaros ötlete is nettó hülyeség. Az AF óta teljesen alaptalanul hypolt - tudtommal egy darab nem volt ott... - Tamara vagy ahhoz hasonló rendszerre gondolt, csak a méreteit és tömegét felejtette megnézni.
http://www.aerotech.hu/m-storydetail.php?tdate=2017-03-07&ttitle=Passzív_radarok_I

(Meg azt, hogy élesben eddig mit bizonyított. Semmit...)

Takcs0 szerű mélyésgelben jár a srác.
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
LMzek
Ha zavar téged az USA/külső kontroll, akkor gondolkozz el rajta milyen független/magyar műholdakkal tudnád megoldani az adatkapcsolatot/kommunikációt?!! Külső függés nélküli magyar katonai műholdak tudtommal még nem léteznek - és ez jó hosszú ideig így is fog maradni!!
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
LMzek
Ha zavar téged az USA/külső kontroll, akkor gondolkozz el rajta milyen független/magyar műholdakkal tudnád megoldani az adatkapcsolatot/kommunikációt?!! Külső függés nélküli magyar katonai műholdak tudtommal még nem léteznek - és ez jó hosszú ideig így is fog maradni!!
Ne adj neki tippeket, mert a végén kitalálja, hogy egy csomag rágógumi árából is lehet műholdas szatellit hálózatot építeni és a végén még lerombolnánk az illúzióit.

Eleve nem érte, hogy ha külső kontroll zavarja, akkor mi a fenét akar az UAV-kel. Egyetlen főelemét sem tudná kifejleszteni a magyar ipar, legfeljebb gyártani, de minek gyártna kb. 10-20 db gázturbinát, stb.

Szegény totálisan járatlan a témában. Értem, hogy lelkes, de olyan vad dolgoakt ír le, mitn a srác pár éve, aki basic terv és tanulmány szintű alapvizsgálat nélkül már úgy akart drónt építeni, hogy akkor milyen motorja legyen....
 
  • Tetszik
Reactions: endre

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
610
523
93
A passzív radaros ötlete is nettó hülyeség. Az AF óta teljesen alaptalanul hypolt - tudtommal egy darab nem volt ott... - Tamara vagy ahhoz hasonló rendszerre gondolt, csak a méreteit és tömegét felejtette megnézni.
http://www.aerotech.hu/m-storydetail.php?tdate=2017-03-07&ttitle=Passzív_radarok_I

(Meg azt, hogy élesben eddig mit bizonyított. Semmit...)

Takcs0 szerű mélyésgelben jár a srác.


Nem felejtettem el utána nézni, mintha írtam volna a méreteiről, összefoglalom: jelenlegi információk szerint nincs repülőgépről alkalmazható változat!!! ("...csak földi telepítésű fix, vagy mobil rendszer a méretek miatt...")
Ha szükséges az értelmezéshez, kérem kétszer/többször kell elolvasni amit írtam. Majd próbálok egyszerűbben fogalmazni.

Mi történt szegény Tacsk0-val? Volt valami újszerű ötlete? :)
Javaslom a tanulással befogadott információkból az adott technológia korlátait jelentő infókat időnként felülvizsgálni!
És mivel magas a labda: nyilván nem a fizikai korlátokra gondolok, a technológiai fejlődésre PL, aminek egyre gyakrabban a korlátja az EMBER, a tényezőivel együtt!

Úgy látom a Griff még mindig nem a kedvenced! :) De ez van Nekünk, hozott anyagból kell gazdálkodnunk!
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
610
523
93
LMzek
Ha zavar téged az USA/külső kontroll, akkor gondolkozz el rajta milyen független/magyar műholdakkal tudnád megoldani az adatkapcsolatot/kommunikációt?!! Külső függés nélküli magyar katonai műholdak tudtommal még nem léteznek - és ez jó hosszú ideig így is fog maradni!!


Az zavar, hogy a magyar indítás nem megy washingtoni gombnyomás nélkül! "Kicsit"

Meg az is egyre többször derül ki, hogy mikor valamelyik "kis-hatalom" létrehoz egy piacképes h-technikai terméket, a nagy testvér politikai nyomással kiüti a feltörekvő versenytársat, mert rontja az üzletet. Igen tudom: háborúban és szerelemben mindent szabad...

Csak nem tetszik a dolog!
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
610
523
93
Én azt mondom, ha ilyen korszakalkotó ötleteid vannak, akkor előbb járj utána alaposan, hogy megvalósítható-e egyátalán és inkább kerüld a "talán", "azt hiszem", meg a "szerintem" féle merengéseket. Semmi értelme egyetlen BVR rakétával 1500 kg-os (Miért ennyi? Miért nem 1400, vagy épp 1700?) modellrepülőket vizionálni, amikor a Gripennek nem ez a szűk keresztmetszete. Ha mindenáron rakétákat akarsz Magyarország egére, akkor vegyél egy rakat Buk-ot, meg Sz-400-at, de annyit, hogy tele legyen az ország, az is költséghatékonyabb lenne, mint az import businessjet hajtóművel hajtott Made in Hungary drón, ami saját radar nélkül akar egyetlen rakétával, vadászgépről távirányítva légi harcászkodni.

Mint említettem volt: elemeiben NEM korszakalkotó, mert LÉTEZNEK az összetevői -ezért hozható létre (relative) rövid idő alatt, viszonylag kis költséggel- ez pont jó egy kis, "csóró" országnak, ráadásul MÉRETEI miatt a jelenlegi/közeljövő rendszerei korlátozottan észlelik, a drónt is és a karácsonyfaként NEM feldíszített Griff-et!

És bizony ha TALÁN lesz politikai határozottság a hadiipar létrehozatalára, akkor SZERINTEM létrelehet hozni egy zavarba ejtően új kombinációt, amire a többi szereplönek reagálnia kell. És végre nem Mo. lesz lépéskényszerben. És ez kb 1max 2 Griff árából, 5-10 év alatt. Egy ilyen rendszr jól jöhet ha itt az "agyaggalamb lövészet" ideje.

U.i: kicsit megpezsdítettem a fórumot, ugye nem haragszotok ;)
 
M

molnibalage

Guest
Nem felejtettem el utána nézni, mintha írtam volna a méreteiről, összefoglalom: jelenlegi információk szerint nincs repülőgépről alkalmazható változat!!! ("...csak földi telepítésű fix, vagy mobil rendszer a méretek miatt...")
Ha szükséges az értelmezéshez, kérem kétszer/többször kell elolvasni amit írtam. Majd próbálok egyszerűbben fogalmazni.

Mi történt szegény Tacsk0-val? Volt valami újszerű ötlete? :)
Javaslom a tanulással befogadott információkból az adott technológia korlátait jelentő infókat időnként felülvizsgálni!
És mivel magas a labda: nyilván nem a fizikai korlátokra gondolok, a technológiai fejlődésre PL, aminek egyre gyakrabban a korlátja az EMBER, a tényezőivel együtt!

Úgy látom a Griff még mindig nem a kedvenced! :) De ez van Nekünk, hozott anyagból kell gazdálkodnunk!
Akkor első körben antenna méret... Az alkalmazott kisugárzott és venni kívánt hullámhossz fél hullámhossznál kisebb antenna méret esetén a sugárzási és vételi erősség kőként zuhan. Kettőt találhatsz miért van az, hogy a SAM-ek tűzvezető radarjai dm-esek és miért van az, hogy bizonyos hátrányai ellenére a repülőgépek radarja minél kisebb annál inkább magasabb frekvenciatartomány fel mozdul el. A Patriot és szinte mindig orosz SAM 3GHz táján van, az AN/APG-63 9GHz (F-15). AN/APG-68 (F-16) 10 GHz, R-77-nél is 10 GHz, csak éppen a nyaláb szélesség 3-4 fokról 12 fokra nő, tehát a sugár teljesítménysűrűsége kisebb. Ehhez képest a lévédelmi rendszerek 1-1,5 foks tűnyalábokat használnak 3GHz táján.

Bullshittelés helyett első körben ezt gondold végig...

A felvázolt drónodnak az alapető méret, sebesség és teljesíményparaméterei fényévekre votlak a valóságól úgy, hogy semmit nem tettél bele, csak felszállnia és repülnie kéne a kicsikének...

Az utolsó mondatot tömény hülyeség. Ha F-16-hoz akarnál ilyen drónt, akkor is marhaság. Egyébként meg a Griff a MH egyetlen potens eleme és leszarom, hogy mit tudhatna egy elvi F-16-os, ha nincs... Nagyon rossz helyen kutakodsz. A magyar Gripen egyes területen többet tud, mint az F-16C Block 50+.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
610
523
93
Akkor első körben antenna méret... Az alkalmazott kisugárzott és venni kívánt hullámhossz fél hullámhossznál kisebb antenna méret esetén a sugárzási és vételi erősség kőként zuhan. Kettőt találhatsz miért van az, hogy a SAM-ek tűzvezető radarjai dm-esek és miért van az, hogy bizonyos hátrányai ellenére a repülőgépek radarja minél kisebb annál inkább magasabb frekvenciatartomány fel mozdul el. A Patriot és szinte mindig orosz SAM 3GHz táján van, az AN/APG-63 9GHz (F-15). AN/APG-68 (F-16) 10 GHz, R-77-nél is 10 GHz, csak éppen a nyaláb szélesség 3-4 fokról 12 fokra nő, tehát a sugár teljesítménysűrűsége kisebb. Ehhez képest a lévédelmi rendszerek 1-1,5 foks tűnyalábokat használnak 3GHz táján.

Ezt melyik hozzászólásom melyek eleméhez írod, nem tudom mihez kötni. Igy nem tudunk jót alkotni. THX
Bullshittelés helyett első körben ezt gondold végig...

A felvázolt drónodnak az alapető méret, sebesség és teljesíményparaméterei fényévekre votlak a valóságól úgy, hogy semmit nem tettél bele, csak felszállnia és repülnie kéne a kicsikének...

Ha pl egy kisebb oktató jetből kiveszed a pilótát a rendszereivel együtt, lecsökkented a fegyverterhelést 2 függesztővel(mást is tudjon vinni, "hagyományos" drónként is alkalmazható legyen) 200-300 kg-ra, a lecsökkent súlyhoz méretezed a sárkányt/hajtómüvet (figyelembe véve, hogy nincs légiharc, +8, -3g konstrukciós követelmény: újabb súly csökkentö tényező!), akkor bizony ilyen paraméterek lehetségesek!!! Nézd meg, statisztikai elemzés!
EZ VAN!

Az utolsó mondatot tömény hülyeség. Ha F-16-hoz akarnál ilyen drónt, akkor is marhaság. Egyébként meg a Griff a MH egyetlen potens eleme és leszarom, hogy mit tudhatna egy elvi F-16-os, ha nincs... Nagyon rossz helyen kutakodsz. A magyar Gripen egyes területen többet tud, mint az F-16C Block 50+.

Nem tudom pontosan mire gondolsz.
Én arra pl, ha a szomszéd (román) F-16-ok jelennek meg -a történelmileg "hagyományos" átállás után-, ebben a helyzetben a Hu-Griffek a relatíve kis észlelhetőségükkel(mivel a fegyverzet jelentös radarkeresztmetszet részét és annak üzemanyagát (-póttartály/r-keresztmetszet nem ők viszik), DE 1 saját +2 drón BVR-jükkel (+1 drón még valamivel)egyenrangúak lennének.


És itt kérdés hozzád: azok lennének?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 094
113
A légi harcászat egyetlen területe a légiharc, ahol a drónoknak nincs semmi értelmük. Különösen nem egy vadászgépről irányítva. Talán egy AWACS vagy E-8 fedélzetéről.
A felfegyverzett drónok munkaterülete a csapásmérés, nem a légiharc.
Csapásmérés megoldható passzív elektrooptikai szenzorokkal és műholdas adatátvitellel, a légiharc nem.
Egy valóban légiharcar képes drón mérete még személyzet nélkül is a Gripen méretével vetekedne, ami miatt semmivel se lennénk előrébb.

Két dolog utal némi önteltségre, de ne vedd sértésnek. Az egyik, hogy úgy véled, a világ hadiipara csak valami bigott technológiai konzervativizmus miatt tart ott ahol és nem jött még rá arra, amire te, az internetet böngészve. A másik meg, hogy miattad pezsdült fel ez a fórum :)
Az általad elképzelt szerkezet nem zavarbaejtő technológiai kommbináció, hanem egy bájosan komolytalan és kétségbeesett próbálkozás, ami nem sok vélt vagy valós ellenséget kényszerítene akármire is.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre
M

molnibalage

Guest
Ezt melyik hozzászólásom melyek eleméhez írod, nem tudom mihez kötni. Igy nem tudunk jót alkotni.
Az, hogy egy 1500 kg-os drón olyan kicsi, hogy fizikailag nem teszel rá olyan antennát, amit te behaluzol a passzív radarohoz. Ahhoz alsó hangon E-3 méretű gép kéne. Ez egyben felveti azt a kérdést is, hogy az UAV saját kommja mellett hogy a frászba működne, a saját elektroszmogja is gázos lenne talán..


Ha pl egy kisebb oktató jetből kiveszed a pilótát a rendszereivel együtt, lecsökkented a fegyverterhelést 2 függesztővel(mást is tudjon vinni, "hagyományos" drónként is alkalmazható legyen) 200-300 kg-ra, a lecsökkent súlyhoz méretezed a sárkányt/hajtómüvet (figyelembe véve, hogy nincs légiharc, +8, -3g konstrukciós követelmény: újabb súly csökkentö tényező!), akkor bizony ilyen paraméterek lehetségesek!!! Nézd meg, statisztikai elemzés!
EZ VAN!
Nem, kurvára nem. Allesmor is megmutatta pár baisc számmal. De ha ennyire okos vagy, akkor mondom vázold fel a gép profilját, mutatsd meg a polárgörbe és tolóerővel, hogy hogyan fog 800 km/h-val repülni és azt, hogy erre hány percig képes...


Nem tudom pontosan mire gondolsz.
Arra, hogy szerinted azért vetem el a drónozást, mert az F-16 a "szívszerelmem". (Egyik sem igaz...)

Én arra pl, ha a szomszéd (román) F-16-ok jelennek meg -a történelmileg "hagyományos" átállás után-, ebben a helyzetben a Hu-Griffek a relatíve kis észlelhetőségükkel(mivel a fegyverzet jelentös radarkeresztmetszet részét és annak üzemanyagát (-póttartály/r-keresztmetszet nem ők viszik), DE 1 saját +2 drón BVR-jükkel (+1 drón még valamivel)egyenrangúak lennének.
Ha ez ilyen egyszerű lenne... Háborús helyzetben eleve ott kezdődik, hogy CAP-elni kéne. A szaros kis drónjaid erre eleve alkalmatlanok a felvázolt hüly paramétereik miatt...
Nem tök mindegy, ha Meteor van rajta, ha a drónok GPS supportja lekcsapolható? A GPS rendszer tud olyat, hogy adott területen nem működik, mert a földi vevő helyzete alapján egyszerűen nem vesz részt a rendszer abban, hogy bármilyed adatot adjon a méréshez.


És itt kérdés hozzád: azok lennének?
Ennek a mondatnak értelme sincs, nem értem.