Én csak azon nevetek, hogy azt hiszik itt egyesek, és azon lovagolnak, hogy az Indiaiak "300 millió dollárért" komplett fejlesztést vártak volna. Szó nem volt közben még csak hasonlóról sem.
2007-ben megállapodtak, hogy 50-50%-os megosztással kifejleszti az FGFA programot a Szukhoj és a HAL. Az FGFA alapvetően úgy viszonyult volna a T-50-hez, ahogy a Szu-30MKI a Szu-30M-hez például.
2010-ben arról volt szó, hogy a két ország 6 milliárd dollárt költ a programra (ekkor úgy volt, hogy 35%-ot India fizet). Az előzetes tervezési fázisra 295 millió dollárt adnak az Indiaiak.
Megjegyzés: ekkor arról volt még szó, hogy az orosz és az indiai légierő is rendszeresíti mind az együléses, mind a kétüléses változatot.
2012-ben az előzetes tervek elszabaduló költségeket mutattak, ezért India csökkenteni kezdte a megrendelni szándékozott gépek számát. Közben viszont India megerősíti, hogy ők 50-50%-os megosztást szeretnének, és ennek megfelelően nem technológiai transzferről lenne szó, hanem két egyenrangú fél közös fejlesztéséről.
2014-ben még mindig nincs végleges megállapodás,
az Indiai fél az előzetes tervek lopakodó képességgel, karbantartással, fegyvertartókkal, biztonsággal, megbízhatósággal kapcsolatos kételyeit fejezte ki.
2015-ben és 2016-ban végre úgy tűnik, hogy megállapodnak abban, hogy milyen munka és költségmegosztással fogják a programot végrehajtani. A megállapodás része, hogy egyetértenek abban, hogy egyenként egy milliárd dollárt költenek a programra az első évben, és további évi 500 milliót az azt közvető 6 évben (megj.: tehát továbbra is 50-50%).
Végül idén mikor már úgy tűnt, hogy minden összejön,
megint arról szólnak a hírek, hogy hát mégse. A hír szerint ugye 7 milliárd dollárt kérnek az oroszok, többek között a technológiai transzfer miatt. Ez volt májusban. Augusztusban már arról szóltak a hírek,
hogy megállapodnak, és 108 gépet rendelnek meg.
Most annyi a legutóbbi hír, hogy az Indiai légierő vezetése szeretne végleg hátat fordítanak az FGFA projektnek.
Szóval:
- Nem, az Indiaiak nem 295 millióért akartak teljes értékű vadászgép-fejlesztést.
- A kikerült hírek nem arról szóltak, hogy India hivatalosan is elkaszálja az FGFA programot... (a Jetfly a DefenseNews fenti cikkére hivatkozik, ebben viszont nem az áll, hogy a "kiszállás mellett döntött", hanem az, hogy az IAF vezetése javasolja az indiai MoD-nak, hogy kaszálja el a programot - a kettő nem ugyan az)