Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

Hajtóműveknél nem ritka az elméleti sebesség korlát megadása. Áramlástanilag "tudja" a 3000 km/h-t (kérdés, hogy fékpadon, hány fokos levegő közeggel, stb), a sárkány más tészta. A német vadászok egyik trükkje volt pl. a spittek ellen (meg orosz jak ellen), hogy zuhanó repülésben jobban közelíthették a hangsebességet, hajtóműleállás és sárkány deformáció alacsonyabb rizikójával. Az SR-71-nél a hajtómű korlát tán 4-5 mach körüli, emlékeim szerint, de túrni kéne.
 
A hagyományos sárkányszerkezeti anyagok kilágyulása, vetemedése és a kompozitok égése, elszenesedése nem 3000km/ó-nál kezdődik hanem jóval korábban. Mire elérné a gép a 3000-et már komoly sérüléseket szenvedne, valószínűleg kormányozhatatlanná válna, és ilyen sebességnél ennek
Vannak ám nagy szakítószilárdságú és hőállóságú kompozitok és ötvözetek is. Egy miskolci anyagmérnök mondta nekem, hogy ma a tervezés nem úgy van, hogy van egy igény, aztán próbálnak a meglévő anyagokkal dolgozni, hanem van egy irreális igény, amihez anyagot fejlesztenek. A grafit egyébként majd 5000°C-ig nem olvad ám...
 
A hagyományos sárkányszerkezeti anyagok kilágyulása, vetemedése és a kompozitok égése, elszenesedése nem 3000km/ó-nál kezdődik hanem jóval korábban. Mire elérné a gép a 3000-et már komoly sérüléseket szenvedne, valószínűleg kormányozhatatlanná válna, és ilyen sebességnél ennek akaratlan irányváltoztatás lenne a következménye kontrollálhatatlan túlterheléssel. Emlékezz vissza az első fotókra amik a PAK-FA-ról megjelentek, sárga színben tündöklött majd az egész gép. Ez vagy eloxált durál, vagy még inkább kompozit szerkezeti anyagot, borítást jelent, csak a hajtómű környékén láthattad a jellegzetes színű hőálló (acél vagy titán) borítólemezeket. A másik dolog, hogy hiába tudna a gép a hajtómú-tolóerőt és a légellenállását tekintve akár 3000-el is repülni, ha ez kívül esik a sárkány tervezett aerodinamikai kialakításán. A MiG-21 korszerűbb, erősebb hajtóművel felszerelt változatai is tudtak volna M 2.05-nél gyorsabban repülni, csak se a szívócsatorna vezérlése nem volt rá alkalmas, se az nem tett volna jót a kormányozhatóságnak, mikor az orr által generált lökéshullám volna a szárny belépőélét. Állítólag volt ugyan néhány ügyes/bátor/vakmerő pilóta aki mégis kipróbálta, de utólag mindegyik azt mondta hogy nem kellett volna, és "kissé" ráizzadt a kezük a botkormányra mire kimásztak a lekvárból. Ráadásul sebesség növekedésekor a felhajtóerő támadáspontja folyamatosan csúszik el hátrafelé, a gép orrnehéz lesz, és ezt bizonyos határon túl nem lehet kompenzálni, ha ez a sebesség nem volt benne a tervezett paraméterekben. Eddig pedig szó sem volt ilyen nagy sebességről még célzások formájában sem a Szu-57-nél.

Most van róla szó. ;)

Amellett,hogy a felhozott ellenérvek engem meggyőztek teljes mértékben(ez nem szarkazmus vagy vicc!!!).
 
  • Tetszik
Reactions: endre and zsolti
A hagyományos sárkányszerkezeti anyagok kilágyulása, vetemedése és a kompozitok égése, elszenesedése nem 3000km/ó-nál kezdődik hanem jóval korábban. Mire elérné a gép a 3000-et már komoly sérüléseket szenvedne, valószínűleg kormányozhatatlanná válna, és ilyen sebességnél ennek akaratlan irányváltoztatás lenne a következménye kontrollálhatatlan túlterheléssel. Emlékezz vissza az első fotókra amik a PAK-FA-ról megjelentek, sárga színben tündöklött majd az egész gép. Ez vagy eloxált durál, vagy még inkább kompozit szerkezeti anyagot, borítást jelent, csak a hajtómű környékén láthattad a jellegzetes színű hőálló (acél vagy titán) borítólemezeket. A másik dolog, hogy hiába tudna a gép a hajtómú-tolóerőt és a légellenállását tekintve akár 3000-el is repülni, ha ez kívül esik a sárkány tervezett aerodinamikai kialakításán. A MiG-21 korszerűbb, erősebb hajtóművel felszerelt változatai is tudtak volna M 2.05-nél gyorsabban repülni, csak se a szívócsatorna vezérlése nem volt rá alkalmas, se az nem tett volna jót a kormányozhatóságnak, mikor az orr által generált lökéshullám volna a szárny belépőélét. Állítólag volt ugyan néhány ügyes/bátor/vakmerő pilóta aki mégis kipróbálta, de utólag mindegyik azt mondta hogy nem kellett volna, és "kissé" ráizzadt a kezük a botkormányra mire kimásztak a lekvárból. Ráadásul sebesség növekedésekor a felhajtóerő támadáspontja folyamatosan csúszik el hátrafelé, a gép orrnehéz lesz, és ezt bizonyos határon túl nem lehet kompenzálni, ha ez a sebesség nem volt benne a tervezett paraméterekben. Eddig pedig szó sem volt ilyen nagy sebességről még célzások formájában sem a Szu-57-nél.
Világos, de most mégis benyomtak egy ilyet. Simán lehet hogy dezinfó persze, de az is lehet hogy ők ebben látják a tutit mégis, hogy olyan újabb kompozit anyagok felé mozdultak/nának el, ami esetleg jobb hőtűrő képességgel rendelkezik.
 
Vannak ám nagy szakítószilárdságú és hőállóságú kompozitok és ötvözetek is. Egy miskolci anyagmérnök mondta nekem, hogy ma a tervezés nem úgy van, hogy van egy igény, aztán próbálnak a meglévő anyagokkal dolgozni, hanem van egy irreális igény, amihez anyagot fejlesztenek. A grafit egyébként majd 5000°C-ig nem olvad ám...
Én ezt mind tudom (találkoztam már repülőgéppel és kompozittal is életemben), de eddig ilyen anyagok felhasználásáról, és a most bedobott sebességhatárról eddig szó sem volt. Most jelent meg az egész újdonságként, az új hajtómű megjelenésével együtt említve, de azt se tudjuk ki mondta, hol írták le. Na ez így nekem sok, bulváros, mint írtam a gyorsabb repüléshez nemcsak erősebb hajtómű kell. Volt már olyan őrült, aki a teherautójára egy Starfighter-hajtóművet szerelt hogy rekordot döntsön, akaratlanul még repült is egyet vele - egészen egy domboldalig, így csak emberhalál lett belőle.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Én azt nem értem, hogy mi ebben a sebességben mint csúcssebesség a hihetetlen?
Nem tartós üzemi paraméternek, utazó sebességnek adták meg, hanem csúcssebességnek. A MIG-25 és a BB meg ezt tartotta szolgálati magasságon sok sok km-en keresztül. Azért az nagy különbség szerintem, illetve mindkettő öregebb egy pár évvel, úgy kb. 50 el.
A kompozitok kibaszott rossz hővezetők. Az X-15 és SR-71-nél is a fémszerkezet "heat sink" képességét használják ki komoly részben. Még, ha képes is ezeket a sebességeket elérni legfeljebb 1-2 perce tarthatja és csakis 13-14 km felett. Máskülönben igen hamar szerkezeti kár lesz a vége. Nézd meg az F-111 cikkben levő max. sebesség értékeket. M2,6 táján a gép max. 5 percen keresztül repülhetett.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Világos, de most mégis benyomtak egy ilyet. Simán lehet hogy dezinfó persze, de az is lehet hogy ők ebben látják a tutit mégis, hogy olyan újabb kompozit anyagok felé mozdultak/nának el, ami esetleg jobb hőtűrő képességgel rendelkezik.
Az oroszok nagyotmondása legendás volt a hh után is az airshowkon..
 
A kompozitok kibaszott rossz hővezetők. Az X-15 és SR-71-nél is a fémszerkezet "heat sink" képességét használják ki komoly részben. Még, ha képes is ezeket a sebességeket elérni legfeljebb 1-2 perce tarthatja és csakis 13-14 km felett. Máskülönben igen hamar szerkezeti kár lesz a vége. Nézd meg az F-111 cikkben levő max. sebesség értékeket. M2,6 táján a gép max. 5 percen keresztül repülhetett.
Lehet elég tágan értelmezni azért a csúcssebességet, amit megadnak 3000 km/h -nak. Az föld közeli magasságon kb. 2,5 mach. Nagy magasságon meg majdnem 2,8 mach. Hogy ezt most képes elérni, egy durva magasságvesztés közbeni maximum utánégetéssel, vagy tartani is tudja X ideig, azt nem mondták. HA szakadékban hátszéllel, de el lehet vele érni a 3000 km/h -t egy nagyon rövid időre, már az is lehet csúcssebesség. Nyilván a semmiről dumálunk, a lényeg az egészben annyi s nem több, hogy azt szeretnék hogy gyors legyen, s ehhez erősnek kell lenni az új hajtóműnek is.

A másik hozzászólásodra pedig: Mivel kurva sok pénzért árulja minden nép a haditechnikáját, én úgy látom hogy ígérgetésben, állításokban, nagyotmondásokban mindenki legendás, nem az oroszokra jellemző csak és kizárólag.
 
Lehet elég tágan értelmezni azért a csúcssebességet, amit megadnak 3000 km/h -nak. Az föld közeli magasságon kb. 2,5 mach. Nagy magasságon meg majdnem 2,8 mach. Hogy ezt most képes elérni, egy durva magasságvesztés közbeni maximum utánégetéssel, vagy tartani is tudja X ideig, azt nem mondták. HA szakadékban hátszéllel, de el lehet vele érni a 3000 km/h -t egy nagyon rövid időre, már az is lehet csúcssebesség. Nyilván a semmiről dumálunk, a lényeg az egészben annyi s nem több, hogy azt szeretnék hogy gyors legyen, s ehhez erősnek kell lenni az új hajtóműnek is.

A másik hozzászólásodra pedig: Mivel kurva sok pénzért árulja minden nép a haditechnikáját, én úgy látom hogy ígérgetésben, állításokban, nagyotmondásokban mindenki legendás, nem az oroszokra jellemző csak és kizárólag.
A szakadékban hátszéllel/durva magasságvesztéssel elért sebességet azt szakkifejezéssel nem csúcs-sebességnek, hanem zuhanósebességnek hívják (ez mindig magasabb mint vízszintes repülésben), a csúcs-sebesség meg az mindig vízszintes repülésben értendő, tehát a hajtómű tolóerőt a légellenállás ellenében felhasználva milyen max sebességet tud elérni a repülőgép. Aztán a Blikknél meg egyéb "szakbulvárlapoknál" persze ebből bármi lehet ...
 
A szakadékban hátszéllel/durva magasságvesztéssel elért sebességet azt szakkifejezéssel nem csúcs-sebességnek, hanem zuhanósebességnek hívják (ez mindig magasabb mint vízszintes repülésben), a csúcs-sebesség meg az mindig vízszintes repülésben értendő, tehát a hajtómű tolóerőt a légellenállás ellenében felhasználva milyen max sebességet tud elérni a repülőgép. Aztán a Blikknél meg egyéb "szakbulvárlapoknál" persze ebből bármi lehet ...
Azért ha ezt "csak" arra használják hogy gyorsabban elérd a végsebességet amit egyébként a gép tud saját erőből is vízszintes repülésben tartani, akkor az innen már vita tárgyát képezheti erősen, hogy azt most elfogadjuk max sebességnek vagy sem. Ennek meg azért lehet jelentősége, mert így kevesebb ideig kell gyorsítani, kisebb a hőterhelés amit a sárkány kap közben.
 
Vannak ám nagy szakítószilárdságú és hőállóságú kompozitok és ötvözetek is. Egy miskolci anyagmérnök mondta nekem, hogy ma a tervezés nem úgy van, hogy van egy igény, aztán próbálnak a meglévő anyagokkal dolgozni, hanem van egy irreális igény, amihez anyagot fejlesztenek. A grafit egyébként majd 5000°C-ig nem olvad ám...
A grafit, mint bevonat 4000 fok feletti olvadásponttal bír, lásd a Space Shuttle orrát akár. A grafitszál levegőn nem gyullad meg, kiváló hővezető, olvadáspontja magas.
A baj a műgyantával van. Az tud szépen porrá égni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
Lehet elég tágan értelmezni azért a csúcssebességet, amit megadnak 3000 km/h -nak. Az föld közeli magasságon kb. 2,5 mach. Nagy magasságon meg majdnem 2,8 mach. Hogy ezt most képes elérni, egy durva magasságvesztés közbeni maximum utánégetéssel, vagy tartani is tudja X ideig, azt nem mondták. HA szakadékban hátszéllel, de el lehet vele érni a 3000 km/h -t egy nagyon rövid időre, már az is lehet csúcssebesség. Nyilván a semmiről dumálunk, a lényeg az egészben annyi s nem több, hogy azt szeretnék hogy gyors legyen, s ehhez erősnek kell lenni az új hajtóműnek is.

A másik hozzászólásodra pedig: Mivel kurva sok pénzért árulja minden nép a haditechnikáját, én úgy látom hogy ígérgetésben, állításokban, nagyotmondásokban mindenki legendás, nem az oroszokra jellemző csak és kizárólag.

Nem, a TAS magasságfüggése nem ennyire erős. A repülőgépek csúcssebességét a 4. gen óta lényegében a szívócsatorna és a hőterhelés határolja le, nem a tolóerő. Az F-15 az eredeti F100-PW-100 hajtóművel is element M2.4-ig, kb. egyszer. Értelme nem sok volt. A GE F110-zel pusztán tolóerő által a világból kirepülhetne...

A repülőgépek csúcssebesség adata egyébként az 1G performance elevelope görbe széle. A szolgálati csúcsmagasság sem a ballisztikus parabolapálya teteje hanem az, ahol a gép még képes magasságvesztsnél nélkül fordulni, ami Ps értékkel kifejezhető emelkedőképességet takar.

file.php


AltitudeEnvelopeText.GIF


Nem értem, hogy minek gyártasz ilyen teóriákat.... Pusztán a PE görbék mögötti kb. ötvenszer elmagyarázott dolgokat kellett volna megjegyezned. Az HT összefoglalóban benne lesz, ezek után nem lesz mentséged...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
A szakadékban hátszéllel/durva magasságvesztéssel elért sebességet azt szakkifejezéssel nem csúcs-sebességnek, hanem zuhanósebességnek hívják (ez mindig magasabb mint vízszintes repülésben), a csúcs-sebesség meg az mindig vízszintes repülésben értendő, tehát a hajtómű tolóerőt a légellenállás ellenében felhasználva milyen max sebességet tud elérni a repülőgép. Aztán a Blikknél meg egyéb "szakbulvárlapoknál" persze ebből bármi lehet ...
Nem értem minek gyárt zsolti szoksás szerint teóriákat arra, amire bevetett terminológia van...
 
Dehogy gyártok terminológiákat. Annyit mondtam hogy hamarabb eléri az a sebességet amit szeretnének hogy elérjen, ha közben süllyed és úgy gyorsít fel majd vált át vízsintes repülésre, ahol csúcsot mérnek. Szerintem ezt tartom továbbra is.

Ha az F-15 egyszer elérte a Mach 2.4-et, s a legtöbb helyen Mach 2.5 van neki megadva maximális sebességnek, akkor az a Pak-Fa az új hajtóművel nem feltétlenül lesz távol attól hogy egyszer elérje akár azt ami most felreppent, 3000 km/h-t.

Értelme van? Nincs.

A gyorsulás a lényeg, és az agilitás, nem a csúcssebesség amit tök üresen - könnyen tud akár pár másodpercre beállítani. Ettől függetlenül ahhoz hogy ezt elérje, lehet hogy az új hajtóművekkel meg lesz az a gyorsulás képesség, az újonnan alkalmazott anyagokkal a hőrezisztencia ahhoz, hogy beállítson egy ilyen rekordot.
 
Dehogy gyártok terminológiákat. Annyit mondtam hogy hamarabb eléri az a sebességet amit szeretnének hogy elérjen, ha közben süllyed és úgy gyorsít fel majd vált át vízsintes repülésre, ahol csúcsot mérnek. Szerintem ezt tartom továbbra is.

Ha az F-15 egyszer elérte a Mach 2.4-et, s a legtöbb helyen Mach 2.5 van neki megadva maximális sebességnek, akkor az a Pak-Fa az új hajtóművel nem feltétlenül lesz távol attól hogy egyszer elérje akár azt ami most felreppent, 3000 km/h-t.

Értelme van? Nincs.

A gyorsulás a lényeg, és az agilitás, nem a csúcssebesség amit tök üresen - könnyen tud akár pár másodpercre beállítani. Ettől függetlenül ahhoz hogy ezt elérje, lehet hogy az új hajtóművekkel meg lesz az a gyorsulás képesség, az újonnan alkalmazott anyagokkal a hőrezisztencia ahhoz, hogy beállítson egy ilyen rekordot.
Jaj...

Számold már ki, hogy mekkora túlterhelésű fordulóval lehetne úgy süllyedni, hogy utána a gravitációüval még lehessen gyorsulni miközben a légkör egyre sűrűbb. A forduló maga lassítja a gépet ... Mutassam meg F-16-tal a jelenséges a BMS4-ben majd a két ünnep között...?

Ilyen hülyeségek megválaszolása viszi el az értékes időt, ahelyett hogy írnám, amit írni kell, hogy 20-ra készen legyek...
 
Hát erre már kiváncsi vagyok, hogy ha full gázon megy egy repülőgép vízszintesen, és ezt az utánégetőt tovább tartva elkezd magasságot veszteni, akkor hogyan fog nem tovább gyorsulni...
 
Hát erre már kiváncsi vagyok, hogy ha full gázon megy egy repülőgép vízszintesen, és ezt az utánégetőt tovább tartva elkezd magasságot veszteni, akkor hogyan fog nem tovább gyorsulni...
Úgy zsolti, hogy a süllyedéshez a gépel fordulni kell, vagyik leborítani vagy negatív G-nen süllyedni...
Amit ráadásul a sürűrűbb légkör felé teszel meg...

Nézd már meg az n+1-szer linkelt F-16CJ supplementet vagy a fenti diagramot, amit linkelte az jósiten szakadna már rád... Ez linkeltem szarabb minőségben odafent.
Tessék, jó minőségben.
msj3wcq5bn0noikopku8.png


Felfogod annak jelentését, hogy kb. 36 ezer lábon a gép eléri csúcssebességét? Ha magasabbról akarsz süllyedni, akkor a csúcssebességed eleve kisebb és a forduló maga lassítja a gépet és igen hamar 30 ezer láb alatt vagy, mert kurvagyorsna repült és néhány fokos süllyedésben is már zúgsz lefelé.

A limit airspeed görbe a torlónyomás és egyéb hatások miatt van. Feltűni, hogy adott magasság felett már nem ez a korlát...?

Nagyon kérlek, ha kb. századjára is ennyire fogalmatlan vagy témában, akkor megtennéd azt a szívességet, hogy legfeljebb csak megköszönöd a felvilágosítást és nem hülyeségeket kombinálsz tovább,,.? Please...?
 
Úgy zsolti, hogy a süllyedéshez a gépel fordulni kell, vagyik leborítani vagy negatív G-nen süllyedni...
Amit ráadásul a sürűrűbb légkör felé teszel meg...

Nézd már meg az n+1-szer linkelt F-16CJ supplementet vagy a fenti diagramot, amit linkelte az jósiten szakadna már rád... Ez linkeltem szarabb minőségben odafent.
Tessék, jó minőségben.
msj3wcq5bn0noikopku8.png


Felfogod annak jelentését, hogy kb. 36 ezer lábon a gép eléri csúcssebességét? Ha magasabbról akarsz süllyedni, akkor a csúcssebességed eleve kisebb és a forduló maga lassítja a gépet és igen hamar 30 ezer láb alatt vagy, mert kurvagyorsna repült és néhány fokos süllyedésben is már zúgsz lefelé.

A limit airspeed görbe a torlónyomás és egyéb hatások miatt van. Feltűni, hogy adott magasság felett már nem ez a korlát...?

Nagyon kérlek, ha kb. századjára is ennyire fogalmatlan vagy témában, akkor megtennéd azt a szívességet, hogy legfeljebb csak megköszönöd a felvilágosítást és nem hülyeségeket kombinálsz tovább,,.? Please...?


Bárminemű kötözködés elkerülése végett...miért nem kombinálhat??Miért nem mondhat hülyeséget 1000 szer is...Miért akarod hogy rászakadjon a jóisten?
Kérlek ad meg az alapvető emberi tisztességet ...KÉRLEK KÉRLEK KÉRLEK!!!!
Egy szaros diagram miatt eszed az ideget?,Miért ,miért ,miért...Kérlek használd a szerkesztés gombot...mielőtt Zsoltinak írsz...egy halandónak ,mint én ugyanolyan bicskanyitógató az,hogy 1000. alkalom után is egy szaros diagram nem tudása miatt sértegetsz egy embert.......és nem Zsolti védem ezzel........olyan amilyen.
 
Bárminemű kötözködés elkerülése végett...miért nem kombinálhat??Miért nem mondhat hülyeséget 1000 szer is...Miért akarod hogy rászakadjon a jóisten?
Kérlek ad meg az alapvető emberi tisztességet ...KÉRLEK KÉRLEK KÉRLEK!!!!
Egy szaros diagram miatt eszed az ideget?,Miért ,miért ,miért...Kérlek használd a szerkesztés gombot...mielőtt Zsoltinak írsz...egy halandónak ,mint én ugyanolyan bicskanyitógató az,hogy 1000. alkalom után is egy szaros diagram nem tudása miatt sértegetsz egy embert.......és nem Zsolti védem ezzel........olyan amilyen.
Használtam, utána nézett ki így.

Az nem tisztesség, hogy ha ÖTVENEDJÉRA magyarázza meg valalki a 1G PE diagramot, akkor értse már meg...? Ráadásul zsolti esete nem egyedi. Az ember megmagyarázza, ő meg folyamtosan kitalál valamit, aminek a vége az, hogy "nem tudhatjuk". Az az érzésem, hogy neki az Összefoglaló is falra hányt borsó lesz...

Kicsit nagyon kezd elegem lenni abból, hogy egyesek csak a stíluson akadnak ki. Az nem alapvető tisztesség, hogy egy vitába ne ostoba módon menjél bele n+1-ik alkalommal is? :confused:
Ketten magyaráztuk el a csúcssebességet, erre ő továbbra is fantáziál...