Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 021
113
Megfordult a fejemben egy furcsa gondolat.
Az elmúlt években a közel-keleti műsor során az oroszoknak lehetett több alkalmuk mind az F-22, mind az F-35 megfigyelésére, az orosz radarokon való felbukkanásuk mikéntjére stb.
Nem lehet, hogy rájöttek/megláttak valamit ami arra a következtetésre juttatta őket, hogy a stealth vonal a jelenlegi igényeiket tekintve számukra ár érték arányban nem egy feltétlen fontos fejlesztés? Vagy hogy a valószínűen jóval drágábban gyártható Szu-57 helyett sokkal jobban jönnek ki egy modernizált Szu-35-tel főleg úgy, hogy az új hajtóművet is belenyomják később a 35-ösbe?

Nem. :)
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 375
14 041
113
Megfordult a fejemben egy furcsa gondolat.
Az elmúlt években a közel-keleti műsor során az oroszoknak lehetett több alkalmuk mind az F-22, mind az F-35 megfigyelésére, az orosz radarokon való felbukkanásuk mikéntjére stb.
Nem lehet, hogy rájöttek/megláttak valamit ami arra a következtetésre juttatta őket, hogy a stealth vonal a jelenlegi igényeiket tekintve számukra ár érték arányban nem egy feltétlen fontos fejlesztés? Vagy hogy a valószínűen jóval drágábban gyártható Szu-57 helyett sokkal jobban jönnek ki egy modernizált Szu-35-tel főleg úgy, hogy az új hajtóművet is belenyomják később a 35-ösbe?
Én ebban akkor látnék bármilyen rációt, ha elkezdenének megjelenni orosz vadászokon valamilyen újgenerációs radarok, légiharcrakéták stb. stb. Amiből arra lehetne következtetni, hogy sikerült valamilyen áttörést elérniük szenzorok terén stb. stb.
Amúgy az ár-érték varányban is lehet valami. Rájöttek, hogy anyagilag hatalmas falat egy ilyen gép és inkább lemondanak róla.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 618
1 021
113
Szép kifejtős válasz :D:D

Tfh. igazad van és tényleg van rá módszerük+technikájuk az alacsony észlelhetőségű gépek elfogadható tartományban levő észlelésére.
Attól még ezt a technolgóiai lépcsőt nem hagyhatják ki... Eleve attól még ha nekik nem is lenne gond az észlelésük az ilyen gépeknek, nyílván a Világ jelentős részének az lenne.

A fejlesztés jelentős része pedig már ehhez megvan (maga a vas). Amivel gondjaik lehetnek, az pl. radar, hajtómű, rádióhullám elnyelő réteg, ilyenek, amelyekből max. a rh.e. réteg amit el lehetne felejteni, mert a többit amúgy is folyamtosan fejleszteniük kell.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 778
113
A gép fejlesztése sok pénzt visz el, ahogy a számos párhuzamos program is. A nagyobbik baj, hogy fegyver az nincs hozzá. Nyilván van, de ami van, az el van maradva ahhoz a valós légi harcászati környezethez képest, amit ma a Nyugat diktál. És ahogy többen is írtátok, ebben már a kínaiak is előbbre vannak az oroszoknál.
Kedvenc példám a Gripen. Az egy dolog, hogy mivel kis szériás európai vadászgép, ezért drága, de technológiai szemüvegen keresztül nézve (tegyük fel, hogy az USA-ban gyártották volna és valamivel nagyobb darabszámban) ez egy kicsi, olcsó repülőgép. Vagyis az lenne. A lényeg a lényeg, se komoly erejű hajtóműve nincsen, se mindenkit lenyűgöző repülési paraméterei, csak kicsi, jó a radarja, jó az avionikája, a szenzorai és ami a legfontosabb, jók a fegyverei.
Az utóbbi negyed évben a svédek feltűnően sokat mutogatják egyik harci gépüket, amint fel meg leszáll Meteor+AMRAAM+IRIS-T kombóval, ami ettől még nem biztos, hogy elterjedt képesség, de már így önmagában az a bizonyos "James Bond-féle tudd, hogy értsd helyzet". Tehát még egy Gripen is komoly fenyegetés.

Az oroszoknak gőzerővel neki kell állni a komplett légi harcászatirepülőgépfedélzeti fegyverarzenál modernizációjának, különben az idáig az úgynevezett "4++" generáiciós gépekbe ölt pénz értelmét veszti.
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 710
12 730
113
A másik ilyen kósza gondolat az alkalmazása. Ha nem támadó beállítottságú katonai doktrinájuk van, akkor kell nekik feltétlen a stealth gép? Olyan hangsúlyosan fejlesztik a földi légvédelmet, hogy elegendő a jelenlegi tempóban fejleszteni a légierőt egy alapvetően védekező beállítottság mellett?
Fenntartom, hogy mindez simán lehet orbitális hülyeség, csak gondolatkísérletek részemről.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 114
82 859
113
Putyin szavait idézve amit kb 4-5 éve mondott. Az oroszok 20 évvel vannak lemaradva a légi harcászati rakéták terén(a SZU-ban ez nem volt prioritás) .
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 375
14 041
113
A másik ilyen kósza gondolat az alkalmazása. Ha nem támadó beállítottságú katonai doktrinájuk van, akkor kell nekik feltétlen a stealth gép? Olyan hangsúlyosan fejlesztik a földi légvédelmet, hogy elegendő a jelenlegi tempóban fejleszteni a légierőt egy alapvetően védekező beállítottság mellett?
Fenntartom, hogy mindez simán lehet orbitális hülyeség, csak gondolatkísérletek részemről.
Egy hasonlattal élve a légvédelem az ország számára olyan mint a lövésznek a golyóálló mellény, míg a légierő a fegyvere. Nagyon jó dolog a golyóálló mellény, rengeteg ember életét megmentette de ha valaki csak arra hagyatkozik, akkor régen rossz. Védelemben a vadászgép épp annyira fontos mint támadásban. A légvédelemben nincs kezdeményezés ő csak az ellenfél kezdeményezésére lehet valamilyen védelem, de ha nincs kezdeményezésed előbb utóbb az ellen ledarál. Szóval a vadászgép elengedhetettlen a hatékony védelemhez. Védelem esetén lehet a bombázóflottád nem annyira lényeges, meg a stratégiai légi szállítási kapacitás, de a vadászgépé mindenképp.
 
M

molnibalage

Guest
Egy hasonlattal élve a légvédelem az ország számára olyan mint a lövésznek a golyóálló mellény, míg a légierő a fegyvere. Nagyon jó dolog a golyóálló mellény, rengeteg ember életét megmentette de ha valaki csak arra hagyatkozik, akkor régen rossz. Védelemben a vadászgép épp annyira fontos mint támadásban. A légvédelemben nincs kezdeményezés ő csak az ellenfél kezdeményezésére lehet valamilyen védelem, de ha nincs kezdeményezésed előbb utóbb az ellen ledarál. Szóval a vadászgép elengedhetettlen a hatékony védelemhez. Védelem esetén lehet a bombázóflottád nem annyira lényeges, meg a stratégiai légi szállítási kapacitás, de a vadászgépé mindenképp.
Egy másik hansolattal. A légvédelem a lóvontatta gyalogság, a vadászgép a full gépesített pc. hadosztály. Mindkettőnek meg volt a maga szerepe és képességeinek korlátja. Na me az ára is..
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 710
12 730
113
Egy hasonlattal élve a légvédelem az ország számára olyan mint a lövésznek a golyóálló mellény, míg a légierő a fegyvere. Nagyon jó dolog a golyóálló mellény, rengeteg ember életét megmentette de ha valaki csak arra hagyatkozik, akkor régen rossz. Védelemben a vadászgép épp annyira fontos mint támadásban. A légvédelemben nincs kezdeményezés ő csak az ellenfél kezdeményezésére lehet valamilyen védelem, de ha nincs kezdeményezésed előbb utóbb az ellen ledarál. Szóval a vadászgép elengedhetettlen a hatékony védelemhez. Védelem esetén lehet a bombázóflottád nem annyira lényeges, meg a stratégiai légi szállítási kapacitás, de a vadászgépé mindenképp.
Egy védekező helyzetben a 4++ gen gépek nem alkalmasak erre a feladatra? Értem én, hogy mi lesz 10-20 év múlva meg minden, de vajon mit tudhatnak az oroszok amit mi nem, hogy ennyire áttették a fókuszt a fejlesztésekben?
Azt nem tudom elfogadni, hogy nincs rá pénz, mert pénz arra van amire rányomják, legfeljebb máshonnan vesznek el. De ha már mindenképpen pénzügyi vonalon akarnánk megokolni a döntést akkor sem lehet a racionalitás vonalán haladni mivel szubjektív viszonyok erősen torzítják a piaci teret Oroszországban. Szóval ezen a vonalon el tudom képzelni, hogy a Szuhoj kicsit kiesett a pixisből, esetleg túl nagyot loptak a fejlesztési pénzekből és az eredmény kevés lett, most pedig megszívatják őket. Az orosz gondolkodást ismerve, ha valakit meg kell szívatni, akkor az meg lesz szívatva kerüljön akármibe.
 
M

molnibalage

Guest
Akkor sem engedték amikor gyakorlatilag csőd közeli állapotban volt az ország.
És, ezt ki mondta?
Akkor nem szöszöltek volna évtizedes nagyságrendet a Szu-35-tel. Nézd meg, hogy egy hasonló vagy durvább F-15E legacy gép összerakása mennyi volt vagy az F-15E-é.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 620
79 829
113
És, ezt ki mondta?
Akkor nem szöszöltek volna évtizedes nagyságrendet a Szu-35-tel. Nézd meg, hogy egy hasonló vagy durvább F-15E legacy gép összerakása mennyi volt vagy az F-15E-é.
AO arról beszélt,hogy ha ezt abbahagyják akkor lehúzhatja a rolót az egész katonai harcászatigép ágazat.Na ezt nem fogják engedni.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 899
56 761
113
Nekem ez a gondolat màr egy ideje motoszkal a fejemben. Elvegre nem lehet feltetelezni, hogy az oroszok tök hülyék. ( Bàr sokan ezt gondoljàk. Persze ezzel a logikaval azt is lehet àllitani, hogy az amik tök hülyék, hogy aranyàron vesznek kètes èrtekű csodafegyvereket.) Ki mondja, hogy az egesz F22 és F35 vonal nem egy vakvàgàny sok szempontból ?
Megkeresztezhettek ! :)
 
  • Tetszik
Reactions: notaricon

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 435
63 778
113
Az eredeti Szu-35-össel, még több, is, mint egy évtizedet szöszöltek. 1982-ben kezdődött a projekt, hogy az alap Szu-27-est annak gyártási megindulása előtt már arra szintre fejlesszék, ahová eredetileg szerették volna. 1988-ban szállt fel az első ilyen félig-meddig kész T-10M, az első Szu-27M 1992.re lett kész, ekkor a nagy pénszerzős, kikönyökölős játékban átnevezték Szu-35-re, majd 1995-ben a Military Technologyban megjelent interjúban olvasta Pjotr Gyenyekinnel, az akkri vezérkari főnökkel készült interjúban, hogy 1996-tól megkezdik a rendszersítést. Én vártam és csak vártam, közben valóban elkészült 3 azaz 3 szériagép, melyek egyből ahogy voltak, mentek is Aktyubinszkba. Ekkor már elkészült 12 prototpus, illetve nullszéria. Tehát 1998 augusztusára, az orosz államcsőd idejére lényegében megkezdődött a Szu-35-ös sorozatgyártása. Taps. Ennyi is volt, mivel abban az évben a harmadik példány után le is állt. A gépeket Aktyubinszkban 2001-ig tesztelték, majd az utolsó export próbálkozások 2002-ig folytak, amikor is a Szu-37-esnek nevezeett 711-es példányt is visszalakították Szu-35 standardra, de komolyabb kormányvezérlő rendszerrel. Ez az egy példány lett a promógép, kapta is az ívet brutálisan, míg decemberben a levegőben ketté nem tört, Zsukovszkijtól nem messze. A 2003-as brazil tenderen még megpróbálkoztak, de élböl kiestek a "műfajidegen" ajánlatukkal, miivel oda a Rafale-Typhoon- Gripen kategória nevezhetett. 22 évvel az indulás után állították le végleg a Szu-35-öst.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre