Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Vannak ám nagy szakítószilárdságú és hőállóságú kompozitok és ötvözetek is. Egy miskolci anyagmérnök mondta nekem, hogy ma a tervezés nem úgy van, hogy van egy igény, aztán próbálnak a meglévő anyagokkal dolgozni, hanem van egy irreális igény, amihez anyagot fejlesztenek. A grafit egyébként majd 5000°C-ig nem olvad ám...A hagyományos sárkányszerkezeti anyagok kilágyulása, vetemedése és a kompozitok égése, elszenesedése nem 3000km/ó-nál kezdődik hanem jóval korábban. Mire elérné a gép a 3000-et már komoly sérüléseket szenvedne, valószínűleg kormányozhatatlanná válna, és ilyen sebességnél ennek
A hagyományos sárkányszerkezeti anyagok kilágyulása, vetemedése és a kompozitok égése, elszenesedése nem 3000km/ó-nál kezdődik hanem jóval korábban. Mire elérné a gép a 3000-et már komoly sérüléseket szenvedne, valószínűleg kormányozhatatlanná válna, és ilyen sebességnél ennek akaratlan irányváltoztatás lenne a következménye kontrollálhatatlan túlterheléssel. Emlékezz vissza az első fotókra amik a PAK-FA-ról megjelentek, sárga színben tündöklött majd az egész gép. Ez vagy eloxált durál, vagy még inkább kompozit szerkezeti anyagot, borítást jelent, csak a hajtómű környékén láthattad a jellegzetes színű hőálló (acél vagy titán) borítólemezeket. A másik dolog, hogy hiába tudna a gép a hajtómú-tolóerőt és a légellenállását tekintve akár 3000-el is repülni, ha ez kívül esik a sárkány tervezett aerodinamikai kialakításán. A MiG-21 korszerűbb, erősebb hajtóművel felszerelt változatai is tudtak volna M 2.05-nél gyorsabban repülni, csak se a szívócsatorna vezérlése nem volt rá alkalmas, se az nem tett volna jót a kormányozhatóságnak, mikor az orr által generált lökéshullám volna a szárny belépőélét. Állítólag volt ugyan néhány ügyes/bátor/vakmerő pilóta aki mégis kipróbálta, de utólag mindegyik azt mondta hogy nem kellett volna, és "kissé" ráizzadt a kezük a botkormányra mire kimásztak a lekvárból. Ráadásul sebesség növekedésekor a felhajtóerő támadáspontja folyamatosan csúszik el hátrafelé, a gép orrnehéz lesz, és ezt bizonyos határon túl nem lehet kompenzálni, ha ez a sebesség nem volt benne a tervezett paraméterekben. Eddig pedig szó sem volt ilyen nagy sebességről még célzások formájában sem a Szu-57-nél.
Világos, de most mégis benyomtak egy ilyet. Simán lehet hogy dezinfó persze, de az is lehet hogy ők ebben látják a tutit mégis, hogy olyan újabb kompozit anyagok felé mozdultak/nának el, ami esetleg jobb hőtűrő képességgel rendelkezik.A hagyományos sárkányszerkezeti anyagok kilágyulása, vetemedése és a kompozitok égése, elszenesedése nem 3000km/ó-nál kezdődik hanem jóval korábban. Mire elérné a gép a 3000-et már komoly sérüléseket szenvedne, valószínűleg kormányozhatatlanná válna, és ilyen sebességnél ennek akaratlan irányváltoztatás lenne a következménye kontrollálhatatlan túlterheléssel. Emlékezz vissza az első fotókra amik a PAK-FA-ról megjelentek, sárga színben tündöklött majd az egész gép. Ez vagy eloxált durál, vagy még inkább kompozit szerkezeti anyagot, borítást jelent, csak a hajtómű környékén láthattad a jellegzetes színű hőálló (acél vagy titán) borítólemezeket. A másik dolog, hogy hiába tudna a gép a hajtómú-tolóerőt és a légellenállását tekintve akár 3000-el is repülni, ha ez kívül esik a sárkány tervezett aerodinamikai kialakításán. A MiG-21 korszerűbb, erősebb hajtóművel felszerelt változatai is tudtak volna M 2.05-nél gyorsabban repülni, csak se a szívócsatorna vezérlése nem volt rá alkalmas, se az nem tett volna jót a kormányozhatóságnak, mikor az orr által generált lökéshullám volna a szárny belépőélét. Állítólag volt ugyan néhány ügyes/bátor/vakmerő pilóta aki mégis kipróbálta, de utólag mindegyik azt mondta hogy nem kellett volna, és "kissé" ráizzadt a kezük a botkormányra mire kimásztak a lekvárból. Ráadásul sebesség növekedésekor a felhajtóerő támadáspontja folyamatosan csúszik el hátrafelé, a gép orrnehéz lesz, és ezt bizonyos határon túl nem lehet kompenzálni, ha ez a sebesség nem volt benne a tervezett paraméterekben. Eddig pedig szó sem volt ilyen nagy sebességről még célzások formájában sem a Szu-57-nél.
Én ezt mind tudom (találkoztam már repülőgéppel és kompozittal is életemben), de eddig ilyen anyagok felhasználásáról, és a most bedobott sebességhatárról eddig szó sem volt. Most jelent meg az egész újdonságként, az új hajtómű megjelenésével együtt említve, de azt se tudjuk ki mondta, hol írták le. Na ez így nekem sok, bulváros, mint írtam a gyorsabb repüléshez nemcsak erősebb hajtómű kell. Volt már olyan őrült, aki a teherautójára egy Starfighter-hajtóművet szerelt hogy rekordot döntsön, akaratlanul még repült is egyet vele - egészen egy domboldalig, így csak emberhalál lett belőle.Vannak ám nagy szakítószilárdságú és hőállóságú kompozitok és ötvözetek is. Egy miskolci anyagmérnök mondta nekem, hogy ma a tervezés nem úgy van, hogy van egy igény, aztán próbálnak a meglévő anyagokkal dolgozni, hanem van egy irreális igény, amihez anyagot fejlesztenek. A grafit egyébként majd 5000°C-ig nem olvad ám...
A kompozitok kibaszott rossz hővezetők. Az X-15 és SR-71-nél is a fémszerkezet "heat sink" képességét használják ki komoly részben. Még, ha képes is ezeket a sebességeket elérni legfeljebb 1-2 perce tarthatja és csakis 13-14 km felett. Máskülönben igen hamar szerkezeti kár lesz a vége. Nézd meg az F-111 cikkben levő max. sebesség értékeket. M2,6 táján a gép max. 5 percen keresztül repülhetett.Én azt nem értem, hogy mi ebben a sebességben mint csúcssebesség a hihetetlen?
Nem tartós üzemi paraméternek, utazó sebességnek adták meg, hanem csúcssebességnek. A MIG-25 és a BB meg ezt tartotta szolgálati magasságon sok sok km-en keresztül. Azért az nagy különbség szerintem, illetve mindkettő öregebb egy pár évvel, úgy kb. 50 el.
Az oroszok nagyotmondása legendás volt a hh után is az airshowkon..Világos, de most mégis benyomtak egy ilyet. Simán lehet hogy dezinfó persze, de az is lehet hogy ők ebben látják a tutit mégis, hogy olyan újabb kompozit anyagok felé mozdultak/nának el, ami esetleg jobb hőtűrő képességgel rendelkezik.
Lehet elég tágan értelmezni azért a csúcssebességet, amit megadnak 3000 km/h -nak. Az föld közeli magasságon kb. 2,5 mach. Nagy magasságon meg majdnem 2,8 mach. Hogy ezt most képes elérni, egy durva magasságvesztés közbeni maximum utánégetéssel, vagy tartani is tudja X ideig, azt nem mondták. HA szakadékban hátszéllel, de el lehet vele érni a 3000 km/h -t egy nagyon rövid időre, már az is lehet csúcssebesség. Nyilván a semmiről dumálunk, a lényeg az egészben annyi s nem több, hogy azt szeretnék hogy gyors legyen, s ehhez erősnek kell lenni az új hajtóműnek is.A kompozitok kibaszott rossz hővezetők. Az X-15 és SR-71-nél is a fémszerkezet "heat sink" képességét használják ki komoly részben. Még, ha képes is ezeket a sebességeket elérni legfeljebb 1-2 perce tarthatja és csakis 13-14 km felett. Máskülönben igen hamar szerkezeti kár lesz a vége. Nézd meg az F-111 cikkben levő max. sebesség értékeket. M2,6 táján a gép max. 5 percen keresztül repülhetett.
A szakadékban hátszéllel/durva magasságvesztéssel elért sebességet azt szakkifejezéssel nem csúcs-sebességnek, hanem zuhanósebességnek hívják (ez mindig magasabb mint vízszintes repülésben), a csúcs-sebesség meg az mindig vízszintes repülésben értendő, tehát a hajtómű tolóerőt a légellenállás ellenében felhasználva milyen max sebességet tud elérni a repülőgép. Aztán a Blikknél meg egyéb "szakbulvárlapoknál" persze ebből bármi lehet ...Lehet elég tágan értelmezni azért a csúcssebességet, amit megadnak 3000 km/h -nak. Az föld közeli magasságon kb. 2,5 mach. Nagy magasságon meg majdnem 2,8 mach. Hogy ezt most képes elérni, egy durva magasságvesztés közbeni maximum utánégetéssel, vagy tartani is tudja X ideig, azt nem mondták. HA szakadékban hátszéllel, de el lehet vele érni a 3000 km/h -t egy nagyon rövid időre, már az is lehet csúcssebesség. Nyilván a semmiről dumálunk, a lényeg az egészben annyi s nem több, hogy azt szeretnék hogy gyors legyen, s ehhez erősnek kell lenni az új hajtóműnek is.
A másik hozzászólásodra pedig: Mivel kurva sok pénzért árulja minden nép a haditechnikáját, én úgy látom hogy ígérgetésben, állításokban, nagyotmondásokban mindenki legendás, nem az oroszokra jellemző csak és kizárólag.
Azért ha ezt "csak" arra használják hogy gyorsabban elérd a végsebességet amit egyébként a gép tud saját erőből is vízszintes repülésben tartani, akkor az innen már vita tárgyát képezheti erősen, hogy azt most elfogadjuk max sebességnek vagy sem. Ennek meg azért lehet jelentősége, mert így kevesebb ideig kell gyorsítani, kisebb a hőterhelés amit a sárkány kap közben.A szakadékban hátszéllel/durva magasságvesztéssel elért sebességet azt szakkifejezéssel nem csúcs-sebességnek, hanem zuhanósebességnek hívják (ez mindig magasabb mint vízszintes repülésben), a csúcs-sebesség meg az mindig vízszintes repülésben értendő, tehát a hajtómű tolóerőt a légellenállás ellenében felhasználva milyen max sebességet tud elérni a repülőgép. Aztán a Blikknél meg egyéb "szakbulvárlapoknál" persze ebből bármi lehet ...
A grafit, mint bevonat 4000 fok feletti olvadásponttal bír, lásd a Space Shuttle orrát akár. A grafitszál levegőn nem gyullad meg, kiváló hővezető, olvadáspontja magas.Vannak ám nagy szakítószilárdságú és hőállóságú kompozitok és ötvözetek is. Egy miskolci anyagmérnök mondta nekem, hogy ma a tervezés nem úgy van, hogy van egy igény, aztán próbálnak a meglévő anyagokkal dolgozni, hanem van egy irreális igény, amihez anyagot fejlesztenek. A grafit egyébként majd 5000°C-ig nem olvad ám...
Lehet elég tágan értelmezni azért a csúcssebességet, amit megadnak 3000 km/h -nak. Az föld közeli magasságon kb. 2,5 mach. Nagy magasságon meg majdnem 2,8 mach. Hogy ezt most képes elérni, egy durva magasságvesztés közbeni maximum utánégetéssel, vagy tartani is tudja X ideig, azt nem mondták. HA szakadékban hátszéllel, de el lehet vele érni a 3000 km/h -t egy nagyon rövid időre, már az is lehet csúcssebesség. Nyilván a semmiről dumálunk, a lényeg az egészben annyi s nem több, hogy azt szeretnék hogy gyors legyen, s ehhez erősnek kell lenni az új hajtóműnek is.
A másik hozzászólásodra pedig: Mivel kurva sok pénzért árulja minden nép a haditechnikáját, én úgy látom hogy ígérgetésben, állításokban, nagyotmondásokban mindenki legendás, nem az oroszokra jellemző csak és kizárólag.
Nem értem minek gyárt zsolti szoksás szerint teóriákat arra, amire bevetett terminológia van...A szakadékban hátszéllel/durva magasságvesztéssel elért sebességet azt szakkifejezéssel nem csúcs-sebességnek, hanem zuhanósebességnek hívják (ez mindig magasabb mint vízszintes repülésben), a csúcs-sebesség meg az mindig vízszintes repülésben értendő, tehát a hajtómű tolóerőt a légellenállás ellenében felhasználva milyen max sebességet tud elérni a repülőgép. Aztán a Blikknél meg egyéb "szakbulvárlapoknál" persze ebből bármi lehet ...
Jaj...Dehogy gyártok terminológiákat. Annyit mondtam hogy hamarabb eléri az a sebességet amit szeretnének hogy elérjen, ha közben süllyed és úgy gyorsít fel majd vált át vízsintes repülésre, ahol csúcsot mérnek. Szerintem ezt tartom továbbra is.
Ha az F-15 egyszer elérte a Mach 2.4-et, s a legtöbb helyen Mach 2.5 van neki megadva maximális sebességnek, akkor az a Pak-Fa az új hajtóművel nem feltétlenül lesz távol attól hogy egyszer elérje akár azt ami most felreppent, 3000 km/h-t.
Értelme van? Nincs.
A gyorsulás a lényeg, és az agilitás, nem a csúcssebesség amit tök üresen - könnyen tud akár pár másodpercre beállítani. Ettől függetlenül ahhoz hogy ezt elérje, lehet hogy az új hajtóművekkel meg lesz az a gyorsulás képesség, az újonnan alkalmazott anyagokkal a hőrezisztencia ahhoz, hogy beállítson egy ilyen rekordot.
Úgy zsolti, hogy a süllyedéshez a gépel fordulni kell, vagyik leborítani vagy negatív G-nen süllyedni...Hát erre már kiváncsi vagyok, hogy ha full gázon megy egy repülőgép vízszintesen, és ezt az utánégetőt tovább tartva elkezd magasságot veszteni, akkor hogyan fog nem tovább gyorsulni...
Úgy zsolti, hogy a süllyedéshez a gépel fordulni kell, vagyik leborítani vagy negatív G-nen süllyedni...
Amit ráadásul a sürűrűbb légkör felé teszel meg...
Nézd már meg az n+1-szer linkelt F-16CJ supplementet vagy a fenti diagramot, amit linkelte az jósiten szakadna már rád... Ez linkeltem szarabb minőségben odafent.
Tessék, jó minőségben.
![]()
Felfogod annak jelentését, hogy kb. 36 ezer lábon a gép eléri csúcssebességét? Ha magasabbról akarsz süllyedni, akkor a csúcssebességed eleve kisebb és a forduló maga lassítja a gépet és igen hamar 30 ezer láb alatt vagy, mert kurvagyorsna repült és néhány fokos süllyedésben is már zúgsz lefelé.
A limit airspeed görbe a torlónyomás és egyéb hatások miatt van. Feltűni, hogy adott magasság felett már nem ez a korlát...?
Nagyon kérlek, ha kb. századjára is ennyire fogalmatlan vagy témában, akkor megtennéd azt a szívességet, hogy legfeljebb csak megköszönöd a felvilágosítást és nem hülyeségeket kombinálsz tovább,,.? Please...?
Használtam, utána nézett ki így.Bárminemű kötözködés elkerülése végett...miért nem kombinálhat??Miért nem mondhat hülyeséget 1000 szer is...Miért akarod hogy rászakadjon a jóisten?
Kérlek ad meg az alapvető emberi tisztességet ...KÉRLEK KÉRLEK KÉRLEK!!!!
Egy szaros diagram miatt eszed az ideget?,Miért ,miért ,miért...Kérlek használd a szerkesztés gombot...mielőtt Zsoltinak írsz...egy halandónak ,mint én ugyanolyan bicskanyitógató az,hogy 1000. alkalom után is egy szaros diagram nem tudása miatt sértegetsz egy embert.......és nem Zsolti védem ezzel........olyan amilyen.
Zé
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..