A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Elég szomorú, ha pont keró nem volt elég. Az egész reptetésben kb az a legkisebb tétel. A fel nem használt repórák ilyenkor áttolódtak a második 10 évre vagy nem kellett őket kifizetni vagy csak részben vagy úgy vették, hogy a bérlő fél hibája és kifizettették?
 
A cikbben tervezett 40 lőtérről beszél, de kb féléve-éve majdnem 200 lőtérről volt szó ha jól emlékszem, járásonként egyről. Kiváncsi vagyok ennek a 16-nak is nekifognak-e harmadikán, meg milyen módon igyekeznek odavonzani az embereket, milyen módon szűrnek ki egyes embereket, és valami jogszabály-változtatást is összehoznak-e, hogy akit érdekel az még fegyverhez is hozzajuthasson.
Amúgy Temesváron az a hír járja, hogy a lőtér meg van telve arabbal olyan szinten, hogy helyi lakost szinte nem is látsz.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
Ezt a 10 éve alatt 10000 óra dolgot sem értem, hacsak nem annyi volt a szerződésben. Mert pilóta van, kerozin annyi kerűl, a többit meg a svédek kell bíztosítsák ha van hozza elég megvett repóra. A svédek viszont csak többet repűlnek a saját gépeikkel, náluk egy 20 éves a 4000 órát fogja súrolni. A gépek amúgy hány órát kell bírjanak normál terhelés mellett?
A Gripen élettartama eredetileg 8000 órára volt tervezve (marketing-alapon :D), aztán a gyakorlatban tudomásom szerint kiegyeztek 6000 órában. Nálunk szerintem ezt még használt gépekkel (amiken az elején a svédek azért jóval többet repültek) se tudjuk kirepülni belőlük egyhamar ...
 
Akkor ha nem tették tönkre a sárkányt egy eldurvult légiharcimitáciban vagy bemutatón, akkor az 30-40 évre elég kellene legyen. Így már a 20 éves nem leharcolt svéd C/D Gripen is jó üzlet lehet, persze kérdés, hogy mennyiért adják, mennyiért adják a mostaniakat és az alkatrészellátás + szervíz mibe fog kerűlni. A lízing lejárta után meg ha lesz második század, érdemes lenne valami hasonló szerződést kötni az üzemeltetésre, mint ami most van. Legyen meg mindig a 80%-os(?) hadrafoghatóság, de így már olcsóbban jönne ki a repóra, mert a gépek már a MH tualjdonába lennének.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
Elég szomorú, ha pont keró nem volt elég. Az egész reptetésben kb az a legkisebb tétel. A fel nem használt repórák ilyenkor áttolódtak a második 10 évre vagy nem kellett őket kifizetni vagy csak részben vagy úgy vették, hogy a bérlő fél hibája és kifizettették?

Pedig hidd el, hogy nem volt pénz keróra, és a pilóták plusz pénzére. volt olyan év, hogy év közben kaptak plusz pénzt keróra. Fix, kötött órákat vettünk, amit nem használtunk fel, az ment a levesbe, ezt oldotta meg a legutóbbi szerződésmódosítás
 
Akkor ha nem tették tönkre a sárkányt egy eldurvult légiharcimitáciban vagy bemutatón, akkor az 30-40 évre elég kellene legyen. Így már a 20 éves nem leharcolt svéd C/D Gripen is jó üzlet lehet, persze kérdés, hogy mennyiért adják, mennyiért adják a mostaniakat és az alkatrészellátás + szervíz mibe fog kerűlni. A lízing lejárta után meg ha lesz második század, érdemes lenne valami hasonló szerződést kötni az üzemeltetésre, mint ami most van. Legyen meg mindig a 80%-os(?) hadrafoghatóság, de így már olcsóbban jönne ki a repóra, mert a gépek már a MH tualjdonába lennének.

Most azért jó a hadrafoghatóság, mert lízing van, a svéd cserél minden hibás cuccot. Ha saját tulajdonban lesznek, lesheted a hadrafoghatóságot... :D
 
lesz valami ilyesmi?
Tab9-2.gif
 
de így már olcsóbban jönne ki a repóra, mert a gépek már a MH tualjdonába lennének.
Nem biztos, az a lizing konstrukcio nagyon kedvezo (volt) nekunk, csak azert kaphattuk meg igy, mert a Svedeknek kellett a referencia, hogy nem csak ok hasznaljak (meg talan Delafrika) Azert a Svedek sokkal nehezebb helyzetben vannak ha el akarnak valamit adni mint a nagyok.
 
Most azért jó a hadrafoghatóság, mert lízing van, a svéd cserél minden hibás cuccot. Ha saját tulajdonban lesznek, lesheted a hadrafoghatóságot... :D
Tudom, hogy azért ennyire jó a hadrafoghatóság, mert egyből cserélnek mindent, de egy előre kiszámított módon az alkatrészek csereidejét figyelembe véve meg lehet jól közelíteni, hogy adott repóra mellett mibe kerűlne az alkatrészcsere úgy, hogy már a gépek részletét is nem kell fizetni. Egy ilyen szerződés mellett ha a svéd továbbra is cserélne mindent vagy hozná az alkatrészt és a helyiek cserélnék kötelező módon, akkor maradhatna a hadrafogahtósági százalék.
 
Nem biztos, az a lizing konstrukcio nagyon kedvezo (volt) nekunk, csak azert kaphattuk meg igy, mert a Svedeknek kellett a referencia, hogy nem csak ok hasznaljak (meg talan Delafrika) Azert a Svedek sokkal nehezebb helyzetben vannak ha el akarnak valamit adni mint a nagyok.
Ha nagyon kellett volna a referencia, akkor vékonyabban is foghatott volna az a ceruza. Mondjuk nem tudom, hogy a beszerzés és kormány- meg miniszterváltás(ok) alatt hányszor kellett emiatt pénzt osztani hány embernek és mennyit, mert ez mind mind drágítja a gépek árát. Olyan szempontból biztosan kedvező volt, hogy a gépek hadrafoghatósági aránya kb világelső, és a szigorú megkötések matt nem hagyhatták szétrohadni az egszet, hanem ügyesen fűtött / hűtött hangárban kellett tárolni őket jó körülmények között és nem hanyagolhatták el a szervízt sem. Persze ez rengeteg pénzbe kerűlt.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Pedig hidd el, hogy nem volt pénz keróra, és a pilóták plusz pénzére. volt olyan év, hogy év közben kaptak plusz pénzt keróra. Fix, kötött órákat vettünk, amit nem használtunk fel, az ment a levesbe, ezt oldotta meg a legutóbbi szerződésmódosítás
Erre az óraszámra azért lehetett volna gondolni az első szerződésben is, pl beletenni +/- 20%-ot, amit nem kell kifizetni vagy opcionálisan megrendelhető. Másik végletben ha 9 év után elfogyott volna a repóra, akkor nem tudtak volna felszállni a gépek egy vészhelyzetben?
 
Ha jól emlékszem, anno két világháború már között vettünk a semleges svédektől szigorúan üzleti alapon.

Nem volt az évszázad üzlete.
 
  • Tetszik
Reactions: Pal
Bács Kiskun megyei ÖTT kiképzés. November 26 án 6 fővel indult el a kiképzés.
https://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwixu4fshLTYAhVSZlAKHZNKAcUQtwIILDAC&url=https://www.youtube.com/watch?v=_4cdgRpYeUA&usg=AOvVaw20IyTHCi130vk3uKliZUn2
Nálunk annyival jobb a helyzet hogy az átlagéletkor 40 év "alatt" van. 2/3 ad 35-42 év közötti.1/3 ad 45-50 év közötti.Átlagéletkor szempontjából jelenleg szerintem a Debreceni egyetemi század áll a legjobban ez érthető is. Ha ha sikerülne itt is pár főiskolást/egyetemistát megfogni akkor talán beindulna a folyamat. Sajnos itthon a cégek kapásból elutasítóak. Tisztelet annak az egy két kivételnek. Még akkor se akarják elengedi az embereket ha csak negyedévente 5 napról lenne szó. Részint a cégektől se sokan jelentkeznének,ha lehetőségük lenne rá. Az emberek sokszor örülnek ha van egyáltalán egy kis szabadidejük. Másrészt bármiféle közösségi szerepvállalás pláne ha ha valamilyen szinten honvédelmi az emberek 99% át nem érdekli. Lehet hogy túlzok. De a szám nem esik messze a valóságtól. Ha fiatalon 17-24 év közöttieket részben nem tudják megfogni akkor azok a fiatalok később felnőttként még immunisabbak lesznek bármiféle honvédelmi de egyéb közösségi szerepvállalásra is. Így érthető hogy miért csinálják azokat a "közösségi" "honvéd" sportközpontokat. Legalább egy kicsit beoltsák a fiatalokat.
Újra mondhatom azt, hogy nálunk, a multinacionális gyárban úgy tudom elég jól tolerálják az "önkénteskedést". Ismerősöm tartalékosnak állt néhány éve a cégnél, és lazán engedték mindig, ha mennie kellett. Mondjuk az övé más osztály volt, de ezt csak azért írom, hogy van azért kivétel is.
 
Pedig hidd el, hogy nem volt pénz keróra, és a pilóták plusz pénzére. volt olyan év, hogy év közben kaptak plusz pénzt keróra. Fix, kötött órákat vettünk, amit nem használtunk fel, az ment a levesbe, ezt oldotta meg a legutóbbi szerződésmódosítás

2011-es újságcikk: (remélem nem könyvelitek el belplitikának...)
http://nol.hu/belfold/gripenek__nem_volt_problema__de_azert_megoldottak-1155881
Közel ötszázmillió forintért vásároltak üzemanyagot a honvédség Gripen vadászgépeihez, ezzel biztosíthatóvá válik, hogy a megfelelő repülési óraszámot teljesíteni tudják a pilóták – értesült megbízható forrásból a Népszabadság. Úgy tudjuk, hogy a vezérkar ki is adta az utasítást a második félévre szóló repülési terv kidolgozására, a számítások szerint év végéig 1600 órát „ki tudnak repülni” a Gripen-pilóták. Forrásaink szerint a félmilliárdos összeget az új honvédelmi vezetés által eszközölt költségcsökkentéseknek és spórolásoknak köszönhetően tudták felszabadítani erre a célra.

Korábban a HM még határozottan tagadta, hogy gond lenne az üzemanyag-ellátással. A szaktárca a Magyar Nemzet korábbi írására reagálva – amelyben arról írtak, hogy nincs kerozin a Gripenekben, így azok a földre kényszerülnek - határozottan állította, hogy nincs üzemanyag-ellátási probléma, ami veszélyeztetné a gépeken folyó kiképzést és a pilóták felkészítését.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
2011-es újságcikk: (remélem nem könyvelitek el belplitikának...)
http://nol.hu/belfold/gripenek__nem_volt_problema__de_azert_megoldottak-1155881
Közel ötszázmillió forintért vásároltak üzemanyagot a honvédség Gripen vadászgépeihez, ezzel biztosíthatóvá válik, hogy a megfelelő repülési óraszámot teljesíteni tudják a pilóták – értesült megbízható forrásból a Népszabadság. Úgy tudjuk, hogy a vezérkar ki is adta az utasítást a második félévre szóló repülési terv kidolgozására, a számítások szerint év végéig 1600 órát „ki tudnak repülni” a Gripen-pilóták. Forrásaink szerint a félmilliárdos összeget az új honvédelmi vezetés által eszközölt költségcsökkentéseknek és spórolásoknak köszönhetően tudták felszabadítani erre a célra.

Korábban a HM még határozottan tagadta, hogy gond lenne az üzemanyag-ellátással. A szaktárca a Magyar Nemzet korábbi írására reagálva – amelyben arról írtak, hogy nincs kerozin a Gripenekben, így azok a földre kényszerülnek - határozottan állította, hogy nincs üzemanyag-ellátási probléma, ami veszélyeztetné a gépeken folyó kiképzést és a pilóták felkészítését.

Most sokan úgy csinálnak, mintha nem lett volna problémás a Gripen üzemeltetés első kb. 6 éve. (tanulóévek?) Volt itt minden... üzemeltetés/karbantartás előretervezésének hiánya, rossz/elavult szabályozások okozta problémák, rosszul üzemeltetett logisztikai rendszer, nem várt meghibásodások miatti megnövekedett munkaigény, politikai ellenszél, üzemanyaghiány, állományelvándorlás, az "új kultúrával" szembeni ellenállás stb. Szerencsére azóta sokat változott a helyzet.

2010 decemberében vonták ki a MiG-29-eseket.
2011 szeptemberében volt a Gripen flotta 6000 órás (5 év alatt)
2013 decemberében volt 10 ezer órás (+2,3 év alatt +4000 óra),
2016 márciusában a 10 éves évfordulón volt ~14 ezer órás (+2,3 év alatt +4000 óra)

A 15 ezer óráról nem emlékszem hogy lett volna hír. Érdekes, hogy régebben nagyobb publicitást kapott a flottánál az újabb X ezres óraszám elérése.
Most már 17 ezer óra felett kell már tartaniuk valahol, ha jól számolok.
 
Újra mondhatom azt, hogy nálunk, a multinacionális gyárban úgy tudom elég jól tolerálják az "önkénteskedést". Ismerősöm tartalékosnak állt néhány éve a cégnél, és lazán engedték mindig, ha mennie kellett. Mondjuk az övé más osztály volt, de ezt csak azért írom, hogy van azért kivétel is.
Ép ezért írtam én is tisztelet a kívételnek. A legtöbb cégről sajnos itthon nem mondható el ugyanez.
 
Most sokan úgy csinálnak, mintha nem lett volna problémás a Gripen üzemeltetés első kb. 6 éve. (tanulóévek?) Volt itt minden... üzemeltetés/karbantartás előretervezésének hiánya, rossz/elavult szabályozások okozta problémák, rosszul üzemeltetett logisztikai rendszer, nem várt meghibásodások miatti megnövekedett munkaigény, politikai ellenszél, üzemanyaghiány, állományelvándorlás, az "új kultúrával" szembeni ellenállás stb. Szerencsére azóta sokat változott a helyzet.

2010 decemberében vonták ki a MiG-29-eseket.
2011 szeptemberében volt a Gripen flotta 6000 órás (5 év alatt)
2013 decemberében volt 10 ezer órás (+2,3 év alatt +4000 óra),
2016 márciusában a 10 éves évfordulón volt ~14 ezer órás (+2,3 év alatt +4000 óra)

A 15 ezer óráról nem emlékszem hogy lett volna hír. Érdekes, hogy régebben nagyobb publicitást kapott a flottánál az újabb X ezres óraszám elérése.
Most már 17 ezer óra felett kell már tartaniuk valahol, ha jól számolok.
a számok és a dátumok teljesen biztosak?