A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Elég szomorú, ha pont keró nem volt elég. Az egész reptetésben kb az a legkisebb tétel. A fel nem használt repórák ilyenkor áttolódtak a második 10 évre vagy nem kellett őket kifizetni vagy csak részben vagy úgy vették, hogy a bérlő fél hibája és kifizettették?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
A cikbben tervezett 40 lőtérről beszél, de kb féléve-éve majdnem 200 lőtérről volt szó ha jól emlékszem, járásonként egyről. Kiváncsi vagyok ennek a 16-nak is nekifognak-e harmadikán, meg milyen módon igyekeznek odavonzani az embereket, milyen módon szűrnek ki egyes embereket, és valami jogszabály-változtatást is összehoznak-e, hogy akit érdekel az még fegyverhez is hozzajuthasson.
Amúgy Temesváron az a hír járja, hogy a lőtér meg van telve arabbal olyan szinten, hogy helyi lakost szinte nem is látsz.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ezt a 10 éve alatt 10000 óra dolgot sem értem, hacsak nem annyi volt a szerződésben. Mert pilóta van, kerozin annyi kerűl, a többit meg a svédek kell bíztosítsák ha van hozza elég megvett repóra. A svédek viszont csak többet repűlnek a saját gépeikkel, náluk egy 20 éves a 4000 órát fogja súrolni. A gépek amúgy hány órát kell bírjanak normál terhelés mellett?
A Gripen élettartama eredetileg 8000 órára volt tervezve (marketing-alapon :D), aztán a gyakorlatban tudomásom szerint kiegyeztek 6000 órában. Nálunk szerintem ezt még használt gépekkel (amiken az elején a svédek azért jóval többet repültek) se tudjuk kirepülni belőlük egyhamar ...
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Akkor ha nem tették tönkre a sárkányt egy eldurvult légiharcimitáciban vagy bemutatón, akkor az 30-40 évre elég kellene legyen. Így már a 20 éves nem leharcolt svéd C/D Gripen is jó üzlet lehet, persze kérdés, hogy mennyiért adják, mennyiért adják a mostaniakat és az alkatrészellátás + szervíz mibe fog kerűlni. A lízing lejárta után meg ha lesz második század, érdemes lenne valami hasonló szerződést kötni az üzemeltetésre, mint ami most van. Legyen meg mindig a 80%-os(?) hadrafoghatóság, de így már olcsóbban jönne ki a repóra, mert a gépek már a MH tualjdonába lennének.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 864
6 055
113
Elég szomorú, ha pont keró nem volt elég. Az egész reptetésben kb az a legkisebb tétel. A fel nem használt repórák ilyenkor áttolódtak a második 10 évre vagy nem kellett őket kifizetni vagy csak részben vagy úgy vették, hogy a bérlő fél hibája és kifizettették?

Pedig hidd el, hogy nem volt pénz keróra, és a pilóták plusz pénzére. volt olyan év, hogy év közben kaptak plusz pénzt keróra. Fix, kötött órákat vettünk, amit nem használtunk fel, az ment a levesbe, ezt oldotta meg a legutóbbi szerződésmódosítás
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 864
6 055
113
Akkor ha nem tették tönkre a sárkányt egy eldurvult légiharcimitáciban vagy bemutatón, akkor az 30-40 évre elég kellene legyen. Így már a 20 éves nem leharcolt svéd C/D Gripen is jó üzlet lehet, persze kérdés, hogy mennyiért adják, mennyiért adják a mostaniakat és az alkatrészellátás + szervíz mibe fog kerűlni. A lízing lejárta után meg ha lesz második század, érdemes lenne valami hasonló szerződést kötni az üzemeltetésre, mint ami most van. Legyen meg mindig a 80%-os(?) hadrafoghatóság, de így már olcsóbban jönne ki a repóra, mert a gépek már a MH tualjdonába lennének.

Most azért jó a hadrafoghatóság, mert lízing van, a svéd cserél minden hibás cuccot. Ha saját tulajdonban lesznek, lesheted a hadrafoghatóságot... :D
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
lesz valami ilyesmi?
Tab9-2.gif
 

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 018
1 519
113
de így már olcsóbban jönne ki a repóra, mert a gépek már a MH tualjdonába lennének.
Nem biztos, az a lizing konstrukcio nagyon kedvezo (volt) nekunk, csak azert kaphattuk meg igy, mert a Svedeknek kellett a referencia, hogy nem csak ok hasznaljak (meg talan Delafrika) Azert a Svedek sokkal nehezebb helyzetben vannak ha el akarnak valamit adni mint a nagyok.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Most azért jó a hadrafoghatóság, mert lízing van, a svéd cserél minden hibás cuccot. Ha saját tulajdonban lesznek, lesheted a hadrafoghatóságot... :D
Tudom, hogy azért ennyire jó a hadrafoghatóság, mert egyből cserélnek mindent, de egy előre kiszámított módon az alkatrészek csereidejét figyelembe véve meg lehet jól közelíteni, hogy adott repóra mellett mibe kerűlne az alkatrészcsere úgy, hogy már a gépek részletét is nem kell fizetni. Egy ilyen szerződés mellett ha a svéd továbbra is cserélne mindent vagy hozná az alkatrészt és a helyiek cserélnék kötelező módon, akkor maradhatna a hadrafogahtósági százalék.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Nem biztos, az a lizing konstrukcio nagyon kedvezo (volt) nekunk, csak azert kaphattuk meg igy, mert a Svedeknek kellett a referencia, hogy nem csak ok hasznaljak (meg talan Delafrika) Azert a Svedek sokkal nehezebb helyzetben vannak ha el akarnak valamit adni mint a nagyok.
Ha nagyon kellett volna a referencia, akkor vékonyabban is foghatott volna az a ceruza. Mondjuk nem tudom, hogy a beszerzés és kormány- meg miniszterváltás(ok) alatt hányszor kellett emiatt pénzt osztani hány embernek és mennyit, mert ez mind mind drágítja a gépek árát. Olyan szempontból biztosan kedvező volt, hogy a gépek hadrafoghatósági aránya kb világelső, és a szigorú megkötések matt nem hagyhatták szétrohadni az egszet, hanem ügyesen fűtött / hűtött hangárban kellett tárolni őket jó körülmények között és nem hanyagolhatták el a szervízt sem. Persze ez rengeteg pénzbe kerűlt.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 637
113
Pedig hidd el, hogy nem volt pénz keróra, és a pilóták plusz pénzére. volt olyan év, hogy év közben kaptak plusz pénzt keróra. Fix, kötött órákat vettünk, amit nem használtunk fel, az ment a levesbe, ezt oldotta meg a legutóbbi szerződésmódosítás
Erre az óraszámra azért lehetett volna gondolni az első szerződésben is, pl beletenni +/- 20%-ot, amit nem kell kifizetni vagy opcionálisan megrendelhető. Másik végletben ha 9 év után elfogyott volna a repóra, akkor nem tudtak volna felszállni a gépek egy vészhelyzetben?
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Ha jól emlékszem, anno két világháború már között vettünk a semleges svédektől szigorúan üzleti alapon.

Nem volt az évszázad üzlete.
 
  • Tetszik
Reactions: Pal

tomsinner

Well-Known Member
2015. június 13.
1 470
1 874
113
Bács Kiskun megyei ÖTT kiképzés. November 26 án 6 fővel indult el a kiképzés.
https://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwixu4fshLTYAhVSZlAKHZNKAcUQtwIILDAC&url=https://www.youtube.com/watch?v=_4cdgRpYeUA&usg=AOvVaw20IyTHCi130vk3uKliZUn2
Nálunk annyival jobb a helyzet hogy az átlagéletkor 40 év "alatt" van. 2/3 ad 35-42 év közötti.1/3 ad 45-50 év közötti.Átlagéletkor szempontjából jelenleg szerintem a Debreceni egyetemi század áll a legjobban ez érthető is. Ha ha sikerülne itt is pár főiskolást/egyetemistát megfogni akkor talán beindulna a folyamat. Sajnos itthon a cégek kapásból elutasítóak. Tisztelet annak az egy két kivételnek. Még akkor se akarják elengedi az embereket ha csak negyedévente 5 napról lenne szó. Részint a cégektől se sokan jelentkeznének,ha lehetőségük lenne rá. Az emberek sokszor örülnek ha van egyáltalán egy kis szabadidejük. Másrészt bármiféle közösségi szerepvállalás pláne ha ha valamilyen szinten honvédelmi az emberek 99% át nem érdekli. Lehet hogy túlzok. De a szám nem esik messze a valóságtól. Ha fiatalon 17-24 év közöttieket részben nem tudják megfogni akkor azok a fiatalok később felnőttként még immunisabbak lesznek bármiféle honvédelmi de egyéb közösségi szerepvállalásra is. Így érthető hogy miért csinálják azokat a "közösségi" "honvéd" sportközpontokat. Legalább egy kicsit beoltsák a fiatalokat.
Újra mondhatom azt, hogy nálunk, a multinacionális gyárban úgy tudom elég jól tolerálják az "önkénteskedést". Ismerősöm tartalékosnak állt néhány éve a cégnél, és lazán engedték mindig, ha mennie kellett. Mondjuk az övé más osztály volt, de ezt csak azért írom, hogy van azért kivétel is.
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 476
2 834
113
Pedig hidd el, hogy nem volt pénz keróra, és a pilóták plusz pénzére. volt olyan év, hogy év közben kaptak plusz pénzt keróra. Fix, kötött órákat vettünk, amit nem használtunk fel, az ment a levesbe, ezt oldotta meg a legutóbbi szerződésmódosítás

2011-es újságcikk: (remélem nem könyvelitek el belplitikának...)
http://nol.hu/belfold/gripenek__nem_volt_problema__de_azert_megoldottak-1155881
Közel ötszázmillió forintért vásároltak üzemanyagot a honvédség Gripen vadászgépeihez, ezzel biztosíthatóvá válik, hogy a megfelelő repülési óraszámot teljesíteni tudják a pilóták – értesült megbízható forrásból a Népszabadság. Úgy tudjuk, hogy a vezérkar ki is adta az utasítást a második félévre szóló repülési terv kidolgozására, a számítások szerint év végéig 1600 órát „ki tudnak repülni” a Gripen-pilóták. Forrásaink szerint a félmilliárdos összeget az új honvédelmi vezetés által eszközölt költségcsökkentéseknek és spórolásoknak köszönhetően tudták felszabadítani erre a célra.

Korábban a HM még határozottan tagadta, hogy gond lenne az üzemanyag-ellátással. A szaktárca a Magyar Nemzet korábbi írására reagálva – amelyben arról írtak, hogy nincs kerozin a Gripenekben, így azok a földre kényszerülnek - határozottan állította, hogy nincs üzemanyag-ellátási probléma, ami veszélyeztetné a gépeken folyó kiképzést és a pilóták felkészítését.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 213
81 110
113
2011-es újságcikk: (remélem nem könyvelitek el belplitikának...)
http://nol.hu/belfold/gripenek__nem_volt_problema__de_azert_megoldottak-1155881
Közel ötszázmillió forintért vásároltak üzemanyagot a honvédség Gripen vadászgépeihez, ezzel biztosíthatóvá válik, hogy a megfelelő repülési óraszámot teljesíteni tudják a pilóták – értesült megbízható forrásból a Népszabadság. Úgy tudjuk, hogy a vezérkar ki is adta az utasítást a második félévre szóló repülési terv kidolgozására, a számítások szerint év végéig 1600 órát „ki tudnak repülni” a Gripen-pilóták. Forrásaink szerint a félmilliárdos összeget az új honvédelmi vezetés által eszközölt költségcsökkentéseknek és spórolásoknak köszönhetően tudták felszabadítani erre a célra.

Korábban a HM még határozottan tagadta, hogy gond lenne az üzemanyag-ellátással. A szaktárca a Magyar Nemzet korábbi írására reagálva – amelyben arról írtak, hogy nincs kerozin a Gripenekben, így azok a földre kényszerülnek - határozottan állította, hogy nincs üzemanyag-ellátási probléma, ami veszélyeztetné a gépeken folyó kiképzést és a pilóták felkészítését.

Most sokan úgy csinálnak, mintha nem lett volna problémás a Gripen üzemeltetés első kb. 6 éve. (tanulóévek?) Volt itt minden... üzemeltetés/karbantartás előretervezésének hiánya, rossz/elavult szabályozások okozta problémák, rosszul üzemeltetett logisztikai rendszer, nem várt meghibásodások miatti megnövekedett munkaigény, politikai ellenszél, üzemanyaghiány, állományelvándorlás, az "új kultúrával" szembeni ellenállás stb. Szerencsére azóta sokat változott a helyzet.

2010 decemberében vonták ki a MiG-29-eseket.
2011 szeptemberében volt a Gripen flotta 6000 órás (5 év alatt)
2013 decemberében volt 10 ezer órás (+2,3 év alatt +4000 óra),
2016 márciusában a 10 éves évfordulón volt ~14 ezer órás (+2,3 év alatt +4000 óra)

A 15 ezer óráról nem emlékszem hogy lett volna hír. Érdekes, hogy régebben nagyobb publicitást kapott a flottánál az újabb X ezres óraszám elérése.
Most már 17 ezer óra felett kell már tartaniuk valahol, ha jól számolok.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 551
8 367
113
Újra mondhatom azt, hogy nálunk, a multinacionális gyárban úgy tudom elég jól tolerálják az "önkénteskedést". Ismerősöm tartalékosnak állt néhány éve a cégnél, és lazán engedték mindig, ha mennie kellett. Mondjuk az övé más osztály volt, de ezt csak azért írom, hogy van azért kivétel is.
Ép ezért írtam én is tisztelet a kívételnek. A legtöbb cégről sajnos itthon nem mondható el ugyanez.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 740
4 262
113
Most sokan úgy csinálnak, mintha nem lett volna problémás a Gripen üzemeltetés első kb. 6 éve. (tanulóévek?) Volt itt minden... üzemeltetés/karbantartás előretervezésének hiánya, rossz/elavult szabályozások okozta problémák, rosszul üzemeltetett logisztikai rendszer, nem várt meghibásodások miatti megnövekedett munkaigény, politikai ellenszél, üzemanyaghiány, állományelvándorlás, az "új kultúrával" szembeni ellenállás stb. Szerencsére azóta sokat változott a helyzet.

2010 decemberében vonták ki a MiG-29-eseket.
2011 szeptemberében volt a Gripen flotta 6000 órás (5 év alatt)
2013 decemberében volt 10 ezer órás (+2,3 év alatt +4000 óra),
2016 márciusában a 10 éves évfordulón volt ~14 ezer órás (+2,3 év alatt +4000 óra)

A 15 ezer óráról nem emlékszem hogy lett volna hír. Érdekes, hogy régebben nagyobb publicitást kapott a flottánál az újabb X ezres óraszám elérése.
Most már 17 ezer óra felett kell már tartaniuk valahol, ha jól számolok.
a számok és a dátumok teljesen biztosak?