A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 055
18 762
113
Egy dolog a svéd a logika és egy dolog a magyar logika. Egyébként biztos hogy CG et fogunk vásárolni? Mert itt az a biztos ami már elmúlt. (megvettük)

Fogalmazzunk úgy, majdnem biztos hogy azt is fogunk venni a 20 milliárdból. Nem hinném hogy véletlenül hirdeti a SAAB a fegyvert, hónapok óta, egy kormányzathoz közeli katonai magazin utolsó lapján. ( Regiment )
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 724
4 131
113
ez mind szép és jó...

tudom hogy a légierő a politikusok és a katonai vezetés kedvence
Mi lenne, ha nem volna a kedvencük?
A kirakat-gripenen kívül:
- An-26 -> elégségesnél rosszabb feltételek biztosítása mellett küzdelem a felszínen maradásért
- Mil szállítóflotta -> elégségesnél rosszabb feltételek biztosítása mellett küzdelem a felszínen maradásért
- AS-350 -> aktuális 12 év kikoppanva valamikor mostanság. Amíg majdnem ingyen lehetett hajtani, addig minden happy volt. Most, hogy bele kéne invesztálni pár száz milliót -> pihi.
 

ijasz

Well-Known Member
2013. január 23.
1 921
4 671
113
Lehet, hogy volt már:
Stryker század (gyakorlatilag a Bradley is ilyen)

Stryker_Brigade_Combat_Team_Infantry_Rifle_Company.jpg
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 427
7 987
113
Bács Kiskun megyei ÖTT kiképzés. November 26 án 6 fővel indult el a kiképzés.
https://www.google.hu/url?sa=t&rct=...=_4cdgRpYeUA&usg=AOvVaw20IyTHCi130vk3uKliZUn2
Nálunk annyival jobb a helyzet hogy az átlagéletkor 40 év "alatt" van. 2/3 ad 35-42 év közötti.1/3 ad 45-50 év közötti.Átlagéletkor szempontjából jelenleg szerintem a Debreceni egyetemi század áll a legjobban ez érthető is. Ha ha sikerülne itt is pár főiskolást/egyetemistát megfogni akkor talán beindulna a folyamat. Sajnos itthon a cégek kapásból elutasítóak. Tisztelet annak az egy két kivételnek. Még akkor se akarják elengedi az embereket ha csak negyedévente 5 napról lenne szó. Részint a cégektől se sokan jelentkeznének,ha lehetőségük lenne rá. Az emberek sokszor örülnek ha van egyáltalán egy kis szabadidejük. Másrészt bármiféle közösségi szerepvállalás pláne ha ha valamilyen szinten honvédelmi az emberek 99% át nem érdekli. Lehet hogy túlzok. De a szám nem esik messze a valóságtól. Ha fiatalon 17-24 év közöttieket részben nem tudják megfogni akkor azok a fiatalok később felnőttként még immunisabbak lesznek bármiféle honvédelmi de egyéb közösségi szerepvállalásra is. Így érthető hogy miért csinálják azokat a "közösségi" "honvéd" sportközpontokat. Legalább egy kicsit beoltsák a fiatalokat.
 

tomcat1

Well-Known Member
2014. december 30.
2 418
2 767
113
Az idén valahol olvastam, hogy az a terv, hogy amikor a svédek átveszik az első új gripen NG-ket, a használt és kivonásra kerülő C D gépek közül a pofásabbakból át fogunk venni egy századra valót.
Azután meg pár db új NG is befigyelhet. Ezt olyan 3-5 éven belülre tették.
A fentiek után már mindegy, hogy Alca, vagy M346 lesz véve.

ui: Aztán bilibe ér a kezem.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 901
113
A kivonásra váró gép az nem olyan, amit már szétrepültek? Gondolom még jó gépeket ők sem szerelnének le.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 901
113
Miért? A legutóbbi beszerzés is használt angol roverek voltak.
Miböl vesznek itt újat?
Seprüből?
Ha valamit vesznek az egy ideig szolgálatban kell legyen, 2-3 évtizedig akár. A jelenlegi Gripen flotta 10 évet meghaladta, ha lejár a 20 utána kérdéses mennyire rpóra marad még bennül és mennyit tudnak majd az akkori karbantartási rendszerrel kihozni belőlük. Ehez pénz kell, leharcolt másik század reptetéséhez meg mégtöbb. Persze jó lenne még egy század, meg hozza Meteor és bomba is, de ezzel a költségvetéssel és hozzáállással esélytelen.
 

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 427
7 987
113
Miért kéne egy L-159-cel keszit adni?
Ha már egyszer hoztak egy olyan döntést hogy idehaza képezik a pilótákat - lelkük rajta - akkor szerintem úgy kéne csinálni hogy legyen valami értelme.
Az gondolom nyilvánvaló hogy 14 Gripen az bizony kevés. Talán arra elég hogy békeidőben keszit adjanak és kergessék a nem kommunikáló civil gépeket.
Arra viszont hogy egy esetleges konfliktusban ellássák a vadász, felderítő, CAS, stb.. feladatokat édes kevés a db szám.
Ergó, növelni kell a gépszámot, pilóták számát, repült óraszámot.
Lényeges hogy ennek a fejlesztésnek hangsúlyozottan nem a szárazföldiek fejlesztése helyett, vagy azok kárára, hanem azok mellett kéne történnie.
Szerintem nem törvényszerű hogy további 80-100 millió USD-os Gripenek beszerzésével lehet a fenti célt elérni.
Olyan feladatoknál ahol lényeges a szuperszonikus sebesség, fejlett radar, AA fegyverzet természetesen kell a Gripen (Intercept, Sweep, DCA, TARCAP, ) de CAS, Interdiction, Recon, BDA feladatoknál tökéletesen megfelel egy szub(transz)szonikus, 2-3 tonna teherbírású, radarral és LTP-vel, datalinkkel rendelkező kisebb gép is.
A CAS, Recon, stb.. feladatokat - ha nem akarsz túl gyakran gépet veszteni - úgyis csak + 4000 m magasról lehet csak végezni megfelelő MAWS-al, zavarókkal és precíziós fegyverekkel felszerelt géppel. Ilyenkor a Gripenek dolga hogy felülről biztosítsák a légteret a 4-5000 m-en "dolgozó" CAS, Recon, stb.. gépeknek. (hasonlóan ahogy Szíriában a Szu-35 biztosította a Szu-25-ket, csak persze a Szu-25 bőven lemet 4000 m alá is...)
Arra hogy egy modern kiképző / támadó gép mire képes jó példa az alábbi Advanced Hawk videó:

Most csak egy gondolat kísérlet de egy tucat Hawk 200-as (plusz 4 db Hawk 100-as kiképzésre)
300px-BAE_Hawk_208_edited_2.jpg

Vixen 500E AESA radarral
SG_Vixen500E_HR.jpg

Litening III célzó konténerrel
litening_navigation_targeting_pod.jpg


SDB I vagy II, vagy - ha az USA nem ad el nekünk fegyvert akkor - Eu.i Brimstone vagy Smart Glider vagy Spear 3-as rakétákkal / bombákkal felfegyverezve,
simán zárójelbe tenné az eddigi összes Román HIMARS, Patriot meg páncélozott jármű beszerzést a Szerb rakéta és csöves tüzérségi fejlesztésekkel együtt.
És a szép a dologban hogy ez az egész - gépekkel fegyverekkel együtt - még mindig csak cca. 700-800 millió USD (~180-200 milliárd HUF) (egy full extrás Hawk úgy cca. 30-40 millió USD) lenne. Ennél olcsóbban nem hiszem hogy lehetne ellensúlyozni a szomszédok fegyverkezését.
Egyébként a szomszédok légierejét főként a románokét ha fillérekből akarnád részben ellensúlyozni. Akkor egész egyszerűen szerezünk be pár száz db os vagy ezres tételben Manpads okat. Vállról indítható változatból. Így legalább nemcsak a romulán légierőre lennénk részben veszélyesek,hanem végre lenne valamilyen szinten minimális csapatlégvédelmünk is. Talán egy két db jutna a tartalékosokhoz is. És mi lenne tovább ennek a manpads nak a hozadéka. A romulán sajtó sírásba menne át hogy a gaz magyarok bezony fillérekből (igaz katonai haszna?) megoldják az F-16 ok "semlegesítését". Amiről tudjuk hogy csak részben működne. De hát istenem a sajtó már csak ilyen. Igen ha nincs pénz komoly gépekre vagy Alca ra vagy bármire. Akkor szerezünk be csapatlégvédelmet manpads ok formájában. Jó gesztus lenne a romulánok idegeskedésére. Mi meg így viszonylag olcsón megúsznánk a számlát egy darabig. Legalábbis addig amíg a földi erőket részben gatyába nem ráztuk.
 
  • Tetszik
Reactions: marton

Pal

Well-Known Member
2017. november 19.
2 023
1 521
113
ez mind szép és jó...

tudom hogy a légierő a politikusok és a katonai vezetés kedvence

kiszámolná valaki mennyibe fájna mindez?
leírta valaki hogy 14 Gripen "ha menni kell a háborúba" kevés. Magyarország viszont nem tudna akkora légierőt fenntartani, ami önállóan szövetségi rendszeren kívül elég lenne.
De tudna. (Akkor nem persze, ha nagyhatalmat kellene egyedul legyozni, de a sajat ellensegeink ellen elegendo legierot tudnank fenntartani.)
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 724
4 131
113
A kivonásra váró gép az nem olyan, amit már szétrepültek? Gondolom még jó gépeket ők sem szerelnének le.
Mivel a SAAB, meg úgy a svédek is inkább előre menekülnek az E-vel, ezért szerintem nem az utolsókat fogják rúgni a gépeik, ráadásul az ő legöregebb C-ik 4 évvel idősebbek talán a miénknél (mármint ahhoz képest, mikor megkaptuk)? Plusz ugye sok gépük volt, ebből adódóan nem hiszem, hogy túlságosan meg lennének hajtva. Ha 150 órát feltételezünk évente, akkor is nincs még bennük 2500. Plusz hangárban is tartják gondolom, szóval annyira biztos nincsenek leamortizálva.
És ez attól független, hogy jut-e majd nekünk belőle vagy nem.
(ráadásul a romullánok is félidős gépeket kaptak, szóval attól, hogy valami le van állítva, az nem azt jelenti, hogy vége van, mint a Twin Peaks-nek :) Még extrémebb példa a most javításban lévő gyakorlatilag nullkilóméteres Mi-24-eseink)

Ha valamit vesznek az egy ideig szolgálatban kell legyen, 2-3 évtizedig akár. A jelenlegi Gripen flotta 10 évet meghaladta, ha lejár a 20 utána kérdéses mennyire rpóra marad még bennül és mennyit tudnak majd az akkori karbantartási rendszerrel kihozni belőlük. Ehez pénz kell, leharcolt másik század reptetéséhez meg mégtöbb. Persze jó lenne még egy század, meg hozza Meteor és bomba is, de ezzel a költségvetéssel és hozzáállással esélytelen.
Gyakorlatilag 10 év alatt sikerült beleszenvedni a jelenlegi századba ~10000 órát, most meg évi 2000 az áhított cél és az se biztos, hogy teljesül....
A húsz év végére valószínűleg nem lesz bennük 32000 óra. Ez gépenként átlagban nincs 2300 !!! a 20 év végére.Bőven lesz mivel gazdálkodni utána is (na meg a hangárban tartás, „svéd” típusú kiszolgálás sokat javít számít az állapot megőrzésén).
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 875
113
Egyébként a szomszédok légierejét főként a románokét ha fillérekből akarnád részben ellensúlyozni. Akkor egész egyszerűen szerezünk be pár száz db os vagy ezres tételben Manpads okat. Vállról indítható változatból. Így legalább nemcsak a romulán légierőre lennénk részben veszélyesek,hanem végre lenne valamilyen szinten minimális csapatlégvédelmünk is. Talán egy két db jutna a tartalékosokhoz is. És mi lenne tovább ennek a manpads nak a hozadéka. A romulán sajtó sírásba menne át hogy a gaz magyarok bezony fillérekből (igaz katonai haszna?) megoldják az F-16 ok "semlegesítését". Amiről tudjuk hogy csak részben működne. De hát istenem a sajtó már csak ilyen. Igen ha nincs pénz komoly gépekre vagy Alca ra vagy bármire. Akkor szerezünk be csapatlégvédelmet manpads ok formájában. Jó gesztus lenne a romulánok idegeskedésére. Mi meg így viszonylag olcsón megúsznánk a számlát egy darabig. Legalábbis addig amíg a földi erőket részben gatyába nem ráztuk.


ö -.... és mi lesz ha a pirézek álnok módon az említett MANPAD-ok max magassága felett fognak csak repkedni, ha neadjisten jönnének hogy egyik adag siklóbombájuk a kecskeméti könnyűszerkezetes hangárokat lyuggassa ki, a másik pedig a Paks melletti transzformátorparkot. (kb eddig tartana az egész háború)
 

Sharid

Well-Known Member
2017. szeptember 4.
5 491
2 875
113
Az idén valahol olvastam, hogy az a terv, hogy amikor a svédek átveszik az első új gripen NG-ket, a használt és kivonásra kerülő C D gépek közül a pofásabbakból át fogunk venni egy századra valót.
Azután meg pár db új NG is befigyelhet. Ezt olyan 3-5 éven belülre tették.
A fentiek után már mindegy, hogy Alca, vagy M346 lesz véve.

ui: Aztán bilibe ér a kezem.

Akkor viszont miért nem jó a használt F-16?
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 829
30 901
113
Mivel a SAAB, meg úgy a svédek is inkább előre menekülnek az E-vel, ezért szerintem nem az utolsókat fogják rúgni a gépeik, ráadásul az ő legöregebb C-ik 4 évvel idősebbek talán a miénknél (mármint ahhoz képest, mikor megkaptuk)? Plusz ugye sok gépük volt, ebből adódóan nem hiszem, hogy túlságosan meg lennének hajtva. Ha 150 órát feltételezünk évente, akkor is nincs még bennük 2500. Plusz hangárban is tartják gondolom, szóval annyira biztos nincsenek leamortizálva.
És ez attól független, hogy jut-e majd nekünk belőle vagy nem.
(ráadásul a romullánok is félidős gépeket kaptak, szóval attól, hogy valami le van állítva, az nem azt jelenti, hogy vége van, mint a Twin Peaks-nek :) Még extrémebb példa a most javításban lévő gyakorlatilag nullkilóméteres Mi-24-eseink)


Gyakorlatilag 10 év alatt sikerült beleszenvedni a jelenlegi századba ~10000 órát, most meg évi 2000 az áhított cél és az se biztos, hogy teljesül....
A húsz év végére valószínűleg nem lesz bennük 32000 óra. Ez gépenként átlagban nincs 2300 !!! a 20 év végére.Bőven lesz mivel gazdálkodni utána is (na meg a hangárban tartás, „svéd” típusú kiszolgálás sokat javít számít az állapot megőrzésén).
Ezt a 10 éve alatt 10000 óra dolgot sem értem, hacsak nem annyi volt a szerződésben. Mert pilóta van, kerozin annyi kerűl, a többit meg a svédek kell bíztosítsák ha van hozza elég megvett repóra. A svédek viszont csak többet repűlnek a saját gépeikkel, náluk egy 20 éves a 4000 órát fogja súrolni. A gépek amúgy hány órát kell bírjanak normál terhelés mellett?
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 724
4 131
113
Ezt a 10 éve alatt 10000 óra dolgot sem értem, hacsak nem annyi volt a szerződésben. Mert pilóta van, kerozin annyi kerűl, a többit meg a svédek kell bíztosítsák ha van hozza elég megvett repóra. A svédek viszont csak többet repűlnek a saját gépeikkel, náluk egy 20 éves a 4000 órát fogja súrolni. A gépek amúgy hány órát kell bírjanak normál terhelés mellett?
voltak idők, amikor a legendárium szerint a keró volt a bökkenő. Illetve az, hogy nem volt biztosítva elég. A labda a mi térfelünkön pattogott.... az utolsó érvényes szerződés 16800 óra 14 gépre 10 évre (azóta volt az újratárgyalás) ezt nem tudtuk tartani éveken keresztül.
A svédeknek van vagy 80 gépe egyszerre. A (4000/20)*80=16000 óra lenne évente. Kiszokták adni a statisztikáikat, ha minden igaz. Egy légierőblogos hozzászólásból valami 11000 óra / év rémlik, de lehet, hogy tévedek.
Az utolsó kérdésre jómagam nem tudom a választ.