Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

Ez igaz, de benzin sincs minden útszéli bokorban. És ha már valaki visz neked, úgy éppenséggel haza is húzhatja az elektromos taligát alattad :) (a Tesla pl. töltődik ilyenkor - ha vontatva van!)
De benzinkút igen. Bárki hoz neked egy kannában néhány litert, amivel aztán elmész a kútig. Szólj, ha ezt a mutatványt előadja az akksival és elektronokkal is... :D

Gondolkoztam rajta korábban én is, hogy pl. napi használatra, munkába járásra a napi 15-15km oda vissza egy 200+ km aksis kocsival egy hétre (!) egy garázsos töltéssel (!) megoldaná a gondomat...a kilométer/ár költségem pedig tizede lenne a mostani benzinesnek.
Tankolásban igen. Aztán számold ki életciklusban... Ez kb. akkora vicc számítás eredménye, mint a 4000 dolláros Gripen repóra...

Az elektromos autó a városok lég és zajszennyezést problémáira tud gyógyírt adni, de 0 megoldást a dugógra és helyhiányra. A jövő a villanyautó lehet estleg, részben, de önvezető autó és carhasering formájában. Vitézy Dáviv előadásán voltam 2 hónapja. Az jön ki a modellekzből Stockholm és Lisszabon esetén, hogy 4-6 fős autók és kisbuszokkal a tömegközlekedés megartása mellett lényegében az autók és parkolóhelyek kb. 90%- feleslegesség válna. Lényegében 2-5 perc várakozási idővel jönne autó.

A modell szerint nincs hatása a népsűrűségnek sem. Ez nem csak csúcsidőben lenne igaz, hanem a taxi is lényegébn megszűnne, tehát ha valaki hajlani kettőkor menne agglomerációba ki, akkor is lenne kocsi és nem igazán lenne feláras.
 
Tankolásban igen. Aztán számold ki életciklusban... Ez kb. akkora vicc számítás eredménye, mint a 4000 dolláros Gripen repóra...

Nyilván nem a 100k+€-s Teslát vettem alapul,...anno vlmi VW koncern vagy Skoda koncepció paramétereivel számoltam, de jó ideig ez mindig drágább és ezáltal olyan luxuscikk-féle lesz, úgy mint a szélerőmű meg a hasonlatos zöldségek. De a fejlődés itt is vitathatatlan,...az aksik terén is,...én tiszta elektromos kocsikat azért nem irom le ilyen 1szerűen.

Bárki hoz neked egy kannában néhány litert

mondtam, az a "bárki" el is húzhat téged a tötlőállomásig, ha addigra kiépül valamiféle rendszer, és/vagy haza...;)
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Ez igaz, de benzin sincs minden útszéli bokorban. És ha már valaki visz neked, úgy éppenséggel haza is húzhatja az elektromos taligát alattad :) (a Tesla pl. töltődik ilyenkor - ha vontatva van!)

Gondolkoztam rajta korábban én is, hogy pl. napi használatra, munkába járásra a napi 15-15km oda vissza egy 200+ km aksis kocsival egy hétre (!) egy garázsos töltéssel (!) megoldaná a gondomat...a kilométer/ár költségem pedig tizede lenne a mostani benzinesnek.
Most itt a számítógép előtt ülve elgondolkoztam ... +- 5km-en belül 7 benzinkutat találok, és nagyon el kell gondolkoznom, hol van olyan hely, ahol 30km-en belül nem találok. Arról nem is beszélve, hogy ha odaérek, 5 perc a tankolás. Villanyautóval is?!!
A benzines mellé a plusz villanyautó üzemköltségéhez meg hozzászámoltad a plusz autó árát is?!! Mert ha nem, akkor nem igazán korrekt a számla, a plusz villanyautó árán hányszor lehetne szerinted megtankolni a benzines kocsit, és hány kirándulásra, szállásra lenne még elég pluszban a maradék pénz?!! Ha megyek évi 40ezerkm-t 7l/100km fogyasztással (nem megyek!), az mai benzinárnál közel 1millió. Mennyibe kerül a villanyjárgány, hány évi benzin az ára, és visszahozza-e a különbséget, mire kihal az akksi és cserélni kell - mennyiért is?!!
 
Most itt a számítógép előtt ülve elgondolkoztam ... +- 5km-en belül 7 benzinkutat találok, és nagyon el kell gondolkoznom, hol van olyan hely, ahol 30km-en belül nem találok. Arról nem is beszélve, hogy ha odaérek, 5 perc a tankolás. Villanyautóval is?!!
... Mennyibe kerül a villanyjárgány, hány évi benzin az ára, és visszahozza-e a különbséget, mire kihal az akksi és cserélni kell - mennyiért is?!!

Mondom, én a saját életvitelem szerint néztem a dolgokat, napi 15 km oda vissza, elég hétvégén töltőre szúrni a kocsit, egész héten mehetek vele pl. dolgozni meg bevásárolni. Otthon a garázsban lazán megitatom a verdát,...az esetemben még olcsóbb villanyárammal, mint az átlag, mivel a háztartások között nagyfogyasztónak számitok.

Pl. a Skoda E-Suvjának (MEB platform) árát a drágább Octaviával tette egyenlővé a gyártó, ami felszereltségtől függően 20-30.000€ között mozog mifelénk. Legyen tehát 30.000€ az elektró is (és SUV-ról beszélünk)
A protó 225kW-os cucca 500km-es hatótávval számol (a gyár szerint a gyakorlatban is). A gyár a kocsijaira 5 év garanciát ad (működőképességre, azaz nem maradsz kocsi nélkül 5 évig), kérdés az aksikkal is igy e lesz...
Ha belegondolsz, hogy egy kb. dupla árú kocsival (14.200€-ért vettem most a Rapid Drive-ot) ugyanazt a kilómétert a benzines fogyasztás és költség alig 20-30%-ért (itt még túlzok is) teszem meg...hát nem tudom. Ha lesz időm lehet újra kiszámolom. A drága Tesla-kal biztosan nem éri meg, de ha lesz népautó kategória - márpedig lesz -, a saját életvitelemhez igazítva megfontolnám, az biztos.

A megtérülése meg ugye függ az évek alatt lefutott kilóméterektől ill. a villany árától is.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
aha..viccesek...
A Kommerszant szerint az orosz gyáriparosok már tavaly tavasz óta lobbiztak a kormánynál ezért a döntésért, mert megítélésük szerint az új atomerőművek túl drágává teszik az áramot.

szóval nem árt elolvasni a dolgokat.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
Ugye tudod, hogy az emberek 90%-a nem szokott 122 km-t ingázni napi szinten? :)
Te pont azon kevesek közé tartozol, akiknek ilyen hatótávolságok mellett még nem éri meg, na de ha lesz 200 km-es hatótávú használt e-autó (ami ugye nem kerül annyiba, mint egy Tesla), akkor neked is nagyon megéri majd erre váltani.
Ezzel kicsit most vitatkoznom kell.

Németországban a napi 150-200km ingázás normális - a vonatközlekedés tényleg jó.

- A leglassabb, alja személyvonat 160-al nyomja és brutál jól gyorsul (máskülönben nehéz lenne tartani a szűk idōsávokat a vonatok között.)
- a következō az IC 230-240km/h. Augsburg-München között nem áll meg, 68km 32perc és bent vagy a fōpályaudvaron, onnan megy 7 metró, S-Bahn (helyközi vonat, lazán nyomja 130-140-el a városban :))
- autóval melóhelyre 1:15 alatt még sosem értem be, aztán jön az örökös para, hogy van-e parkolóhely.

Magánvélemény (vállalom érte a kövezést)
- Carsharing: nekem nem jön be. Túl közel vannak a népek. A vonaton ez valahogy más. Ha meg dugó van, akkor ugyanúgy ott állsz. A vonatkésést "jobban" elfogadják a munkahelyen. Ha akarják legyen, csak minél kevesebb autó legyen az utakon.

- Reggelente látom az autókat. X5, A6, A8, E-Klasse, Passat, stb. Mindegyikben egy ember utazik. Szerintem ez a villanyautóval is így lesz (lehet, hogy nem ott fog füstölni, hanem 80km-el délre, de ugyanúgy az úton lesz)
- Balázs említte az üzemanyag árképzését. Pontosan, ez lesz. (nagyszülōk még termesztettek dohány, anno a bagó ingyen volt, mára meg..)
- ne parkolóházakat meg parkolólat csináljanak mindenhová. Amúgy is alig van hely a városban - ez is az árakat nyomja fel.
- volt egy hozzászólás, amelyben az Amazon-Tesla analógia került kibontásra. Valahol sántít. Amazon miért is volt veszteséges éveken át? Egyrészt az internet sok helyen évekig alig volt, másrészt az emberek hozzáállása az internetes pénz tranzakcióhoz finoman szólva is negatív volt. Cserébe az amazon-on hatalmas választék, akciók, házhozszállítás, ellenōrzött vevōk vannak - szemben egy sima bolttal vagy egy webshop kinálatával. Kevesebb pénzért jobb szolgáltatást kapsz. Szemben a Tesla mit ad? Kapsz valami pótlékot egy nagy rakás pénzért meg begyűjtesz egy rakás elismerō/irigykedō pillantást - amely a pillanatnyi státuszodnak szól.

Ha amazon vs. bolt, akkor egyértelműen amazon

Ha Tesla vs. sima autó, akkor egyértelmű, hogy vonat. Ha lenne, akkor is vonat, plusz aktívan kezelt befektetések - sajàt szájíz szerint
 
A Tesla jelenle

A Tesla jelenleg olyan 55 milliárd dollár kapitalizációjú. A VW-nél eddig olyan 15 milliárd EUR va dízel-botrány, 20 milliárd EUR meg fejlesztési zsozsó. Ma az EUR/USD 1.24-en áll, szóval ez a kettō tétel a VW-nél a Tesla jelenlegi (túlzó) árazás melletti kapitalozációja.

Érdemes megnézni a Tesla tulajdonosi szerkezetét is:
http://m.portfolio.hu/vallalatok/ce...lehet-a-vilag-leggazdagabb-embere.274603.html

Ezek mind kockázati tōkések - jellemzōen alacsony kamatkörnyezetben élnek meg, a többi meg közkézhányad - triggerd by Musk

Persze, az is kérdéses, hogy majd hogyan lesz ebbōl pénz. Bírom, amikor jönnek az elemzōk az üzemi eredménnyel meg a mutatószámaikból kreált prognózissal. Folyamatosan várják a költségek csökkenését a darabszám felfutásával, holott
- az akku nyersanyagok végesek. Lepofozott nyersanyag-árak mellett is veszteséges (mi lesz akkor, ha még komolyabban felnyomják az árakat ezen a téren!? Ha egy bitkojin lehet 10000 dolcsi, akkor itt is lehet földindulás
- Trump adózási ötletei (hát igen, nehéz lesz adóparadicsomozni) másrészt ha túltolja a nyersanyag-dilit, kaphat belōle vissza. Ha populosita politikus lennék, azonnal büntetōvámot tennék a Tesla-ra (jól hangzik, meg garantált ingyenreklám)
- válságállóság - na, ez megint hiányzik. A németeknek van benne tapasztalata
- akkutöltés körüli kérdések - számtalanszor ki lett tárgyalva..


Én is ezt mondom, hogy 90%, hogy lufi az egész. Legalábbis a jelenlegi technikával és a jelenlegi térnyerési sebességgel. Ha a Tesla, vagy egy beszállító, komoly áttörést érne el az energiatárolás képességében (mert azért elég gusztustalan ám, hogy gyakorlatilag egy kerekeken guruló lítium akkuval jársz), a töltési sebességben, akkor talán elindulna a megtérülés irányába a pénzügyi szaldó. Illetve tovább lehetne hitegetni a befektetőket. Ezért mondtam, hogy lutri az egész.
De én még adok neki (értsd Tesla) 10%-t. Mert neki dolgoznak azok a jogszabályok, amelyek kezdik kitiltani a belsőégésű motorokat a fejlett országokból, neki dolgozik a zöld mozgalom (ezt most ne feszegessük), és neki dolgozik a divat is. Ja, és baromi jó a kommunikációjuk...
 
Ezzel kicsit most vitatkoznom kell.

Németországban a napi 150-200km ingázás normális - a vonatközlekedés tényleg jó.

- A leglassabb, alja személyvonat 160-al nyomja és brutál jól gyorsul (máskülönben nehéz lenne tartani a szűk idōsávokat a vonatok között.)
- a következō az IC 230-240km/h. Augsburg-München között nem áll meg, 68km 32perc és bent vagy a fōpályaudvaron, onnan megy 7 metró, S-Bahn (helyközi vonat, lazán nyomja 130-140-el a városban :))
- autóval melóhelyre 1:15 alatt még sosem értem be, aztán jön az örökös para, hogy van-e parkolóhely.

Magánvélemény (vállalom érte a kövezést)
- Carsharing: nekem nem jön be. Túl közel vannak a népek. A vonaton ez valahogy más. Ha meg dugó van, akkor ugyanúgy ott állsz. A vonatkésést "jobban" elfogadják a munkahelyen. Ha akarják legyen, csak minél kevesebb autó legyen az utakon.

- Reggelente látom az autókat. X5, A6, A8, E-Klasse, Passat, stb. Mindegyikben egy ember utazik. Szerintem ez a villanyautóval is így lesz (lehet, hogy nem ott fog füstölni, hanem 80km-el délre, de ugyanúgy az úton lesz)
- Balázs említte az üzemanyag árképzését. Pontosan, ez lesz. (nagyszülōk még termesztettek dohány, anno a bagó ingyen volt, mára meg..)
- ne parkolóházakat meg parkolólat csináljanak mindenhová. Amúgy is alig van hely a városban - ez is az árakat nyomja fel.
- volt egy hozzászólás, amelyben az Amazon-Tesla analógia került kibontásra. Valahol sántít. Amazon miért is volt veszteséges éveken át? Egyrészt az internet sok helyen évekig alig volt, másrészt az emberek hozzáállása az internetes pénz tranzakcióhoz finoman szólva is negatív volt. Cserébe az amazon-on hatalmas választék, akciók, házhozszállítás, ellenōrzött vevōk vannak - szemben egy sima bolttal vagy egy webshop kinálatával. Kevesebb pénzért jobb szolgáltatást kapsz. Szemben a Tesla mit ad? Kapsz valami pótlékot egy nagy rakás pénzért meg begyűjtesz egy rakás elismerō/irigykedō pillantást - amely a pillanatnyi státuszodnak szól.

Ha amazon vs. bolt, akkor egyértelműen amazon

Ha Tesla vs. sima autó, akkor egyértelmű, hogy vonat. Ha lenne, akkor is vonat, plusz aktívan kezelt befektetések - sajàt szájíz szerint

Hát igen....MÁV....160km/h....hajjajj...

A car-sharingre csináltak a svédeknél egy közvélemény kutatást. 20% mondott igent. A svédek. A magyar ugaron szerintem a 2% se jönne ki.

Egy emberes utazás. Az angoloknál (?) vannak autóút sávok, amelyiken csak olyan autó mehet, amelyben többen utaznak...
 
Hát igen....MÁV....160km/h....hajjajj...

A car-sharingre csináltak a svédeknél egy közvélemény kutatást. 20% mondott igent. A svédek. A magyar ugaron szerintem a 2% se jönne ki.

Egy emberes utazás. Az angoloknál (?) vannak autóút sávok, amelyiken csak olyan autó mehet, amelyben többen utaznak...
Nekem az USA rémlik.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Ahhoz hogy a tömegközlekedés valaha is felkapottabb legyen az autónál sok gyökeres változás kellene: stabil, kényelmes szolgáltatás, hihetetlen olcsón, kiváló minőségű, meg kell oldani a nyomozást is, mert elég frusztráló tud lenni. Közlekedési kultúra is változásra szorul, stb
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and blitzkrieg
Az attól függ mennyit költöttél benzin helyett sonkás szendóra.:D

Szorosan véve topik off, de jobban megnézve az is energiafelhasználás, ha kerékpározva teljesítesz távot motorizált helyváltoztatás helyet.
Nyugodjon békében "Sipi" Sípos János szokta mondogatni a háromhetes kerékpárversenyek közvetítésein, amikor már napok óta rendre 300 Watt felett tekertek Armstrongék, hogy:
"Tessék tudomásul venni; csak szódavízzel nem megy..."
https://hu.wikipedia.org/wiki/Sipos_János_(kerékpárversenyző)

Márpedig akkor annak az plusz energiafelhasználásnak (sonkás szendó) is meg lehetne vizsgálni a teljes ökológiai lábnyomát.
 
Ahhoz hogy a tömegközlekedés valaha is felkapottabb legyen az autónál sok gyökeres változás kellene: stabil, kényelmes szolgáltatás, hihetetlen olcsón, kiváló minőségű, meg kell oldani a nyomozást is, mert elég frusztráló tud lenni. Közlekedési kultúra is változásra szorul, stb
A vasút kezd jó lenni, legalábbis felénk az új Flirt vonatokkal. Diákként az ára is kedvező. A sínek állapota azonban siralmas, a vonat 160km/h-s max. utazósebességének többnyire felét sem használjuk ki, és a menetrendet is duplázni kellene mert a kihasználtság már néha túl jó is.
 
Mózsná, ahogy boki mondaná. A lényeg, hogy lehet nevelni a népet.
Az USA-ban van olyan város, ahol már csak Uber van és felszámolták a közösségi közlekedést, az abból kapott pénzből vállalta az Uber, hogy akkor mostantól ő szolgáltat. Az önvezető autók tesztüzeme megy lényegében, mert a következő lépés, hogy Uber sofőr nem lesz, hanem önvezető autó lesz.

Egyes nagyvárosokban a forgalom kétszámjegyű százalék viszint már ilyen autómegosztó szolgáltatások.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg