Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113

A ló nem fejlődött, az autók meg drámainan. Ma hi-tech villanyautó nem rúg labdába a 20-25 éves autókkal összemérve sem úgy, hogy az új benzines autókhoz képest 2-3-szor többe kerülnek. A 2-3-szor eltérés nem lenne baj, ha a vita arról szólna, hogy egyik 1 misi a másik meg 3. A probléma, hogy az egyik 3-4 misi, a másik meg 10-12. Az életben nem hozza vissza ezt benyában úgy, hogy most az villanyautó hátszélben lejtőn megy, a másik meg ellenszélben és emelkedőn az adótartalom miatt.

Ma meg a benzinesek értek el a csúcsra, az e-autók meg ugrásszerűen fejlődnek. Nézd már meg a hatótávokat, hogy folyamatosan nőnek, egyre olcsóbb áru autók mellett.

Arról a mantráról is le kéne szokni, hogy majd olcsóbb lez tömegtermeléssel. Hahó, most is tömegesen gyártják őket. Nem lesz 4-szer olcsóbb, mert már a mostani Li igény mellett is az akksi ára a horror. Eleve a gond az, hogy fizikailag lehetetlen a tömeges használat, mert ahhoz nincs elég ismert Li készlet ma. Ha meg lenne is, akkor az ára miatt a villanyautó is drágább lesz, nemhogy olcsóbb.

Ez nem mantra. A nagy autógyártók évtizedes tapasztalattal, akár több évtizede felépült gyárakban és kiépült beszállítói hálózattal gyártanak. Naná, hogy az elektromosak jóval drágábbak, hisz azokat most kezdték el gyártani, így az összes költség még be van építve az árba.
De mondtam, hasonlíts össze más termékeket, amik benzines és elektromos motorral is a piacon vannak már hosszú ideje. Az elektromos mindenből jóval olcsóbb, mert sokkal egyszerűbb legyártani (na meg persze karbantartani is sokkal olcsóbb a vevőnek). Maga az elektromos kocsit is olcsóbb lesz legyártani majd, mint a benzinest, csak az akku, ami plusz pénz.
Egyébként pont nagyon jó példa a láncfűrész, fűnyíró, stb. Azokat is megveszik az emberek elektromos változatban is, hiába kisebb a "hatótávolság" a kábel miatt.
Semmi sem csak fehér vagy fekete. Mindennek van előnye is, hátránya is. Így van ezzel a benzines is és az elektromos autó is. Van akinek ez tetszik, van akinek az. Egyre több ember úgy látja, hogy számára az elektromosnak több az előnye, mint a benzinesnek. Lehet, hogy te sosem leszel ilyen, de attól még mások megvehetik. Ez egyrészt ízlés dolga.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
De mondtam, hasonlíts össze más termékeket, amik benzines és elektromos motorral is a piacon vannak már hosszú ideje. Az elektromos mindenből jóval olcsóbb, mert sokkal egyszerűbb legyártani (na meg persze karbantartani is sokkal olcsóbb a vevőnek). Maga az elektromos kocsit is olcsóbb lesz legyártani majd, mint a benzinest, csak az akku, ami plusz pénz.
Egyébként pont nagyon jó példa a láncfűrész, fűnyíró, stb. Azokat is megveszik az emberek elektromos változatban is, hiába kisebb a "hatótávolság" a kábel miatt.

Persze, olcsóbb az elektromos, amíg madzagról megy. Ha normális akkumulátoros kell valamiből akkor már drágább, mint a benzines...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Persze, olcsóbb az elektromos, amíg madzagról megy. Ha normális akkumulátoros kell valamiből akkor már drágább, mint a benzines...

Igen, írtam is, hogy az akku, ami a jövőben is megdobja a kocsik árát. Na de nem annyival lesz drágább az elektromos a benzinesnél, mint amilyen most. Viszont az üzemeléssel meg már spórol rajta. Hosszú távon meg az is spórolás, ha nem megy folyton orvoshoz, vagy nem hal meg tüdőrákban.
 
M

molnibalage

Guest
Mint írtam, ha már sok e-autó lesz, valószínűleg lesz ezen is adó. De ha arányosan ugyanannyi lesz az adó rajta, még úgy is olcsóbb lesz az áram bele, plusz a karbantartás is olcsóbb.
Ez nem igaz. Korábban kiszámoltam... Bár a motor hatásfok lehet, hogy kimarad. Számold ki te is... Középiskolás fizika kell hozzá...

Hasonlíts össze akármilyen elektromos- és benzin-motoros terméket. A benzines mindig jóval drágább. Legyen az láncfűrész, fűnyíró, légkalapács, stb. A benzinmotoros eszközöket drágább előállítani, mint az elektromosokat. Ugyanez áll az e-autókra is, több dolog drágítja meg őket jelenleg:
-új tehnológia
-kis szériákat gyártanak még, most kezdenek átállni a nagy gyártók
-az aku
Az első két dolog az idő multával nem fogja drágábbá tenni a benzinesekhez képest. Egyedül az akku ami plusz, de ha meg azt számolod, hogy maga az autó meg olcsóbb, úgy nem lesz sokkal drágább.
A karbantartás jóval olcsóbb. Megint csak hasonlítsd össze más termékekkel. A benzines láncfűrész, fűnyíró stb. mindig macerásabb, több baj van vele, mint az elektromossal.
Juj, ez nagyob bugyuta összehasonlítás. Praktikus okai vannak annak, hogy egy láncfűrés egyészen a legutóbbi időkig nem volt vellanyos és más gépnél is. Ha az okot el kell magyarázni, akkor a alapproblémát sem érted...

Vagy pedig veszel egy pár százezres használt autót, hisz azt úgyis max. hosszabb kirándulásokra használod. De már írtam nagyon sokszor. Nem mindenkinek jó az e-autó. Nekem pl. remek lenne, sajnos nincs annyi pénzem, de ha megjelennek ezek is a használtpiacon, akkor én vennék.
Ez az a pont, ahol már tényleg röhögök. Akkor a párszázezres vagy max. 1 millás használt autóval jársz mindenhova a 12 millás vellany helyett. Ha 10 évig évi 40k km-et futsz, akkor is 7-8 millát spórolsz.
 
M

molnibalage

Guest
Ha az elektromosba elfelejtettél tankolni, akkor a benzinesbe is elfelejtesz. Ez ilyen egyszerű. Ha hosszú útakra mész, akkor töltsd fel időben a kocsid vagy nézd meg, hogy biztosan kibírja-e a következő töltőig.
Írta, hogy most is 2 autója van, ebből az egyik lenne elektromos a mindennapos használatra.
Ez nem "elfelejtesz" kategória. Egy hosszú nap után hazaérsz 11-kor és másnap kelsz 6-kor és monduk eleve 30%-kal érsz haza. Holnap reggel 6-ig feltölt neked otthon? Frászt. El tudsz menni vele messzire is? Nem.

Komolyan mondom, hogy pislogok. Azért nem gyártják tömegesen a villanyautókat és nem veszik, mert nem olcsók, nem költséghatékonyak és nem praktikusak még úgy sem, hogy most is hátszelük van...
 
M

molnibalage

Guest
Igazad van, akikre hivatkozok, azoknak a többsége erdélyi, akik még kevesebbet is keresnek, mint az átlagmagyar.
Egy halom embert ismerek, akiknek van autójuk, minden nap elmegy pár km-t a melóba és vissza valamint a hipermarketig és ennyi. Ki sem mozdul a városból. Ezeknek miért ne lenne jó egy elektromos? Nem a mostani drága, újakról beszélek, hanem amikor már ezek is tömegével kikerülnek a használtpiacra. Ezek is pont olyan elérhetőek lesznek a szegényebbek számára is, mint a benzinesek. Az akkuk is egyre jobbak, nem mennek tönkre 10 év használat után sem.
Olyan ismerős is sok van, ahol két kocsi van, oda is jó lenne az egyik elektromosnak. Ők sem gazdagok, használtan veszik a kocsit, párszázezerért.
Talán mert nem tud helyből 12 millát új autóért kifizetni, de 4-et igen?
 
M

molnibalage

Guest
Ma meg a benzinesek értek el a csúcsra, az e-autók meg ugrásszerűen fejlődnek. Nézd már meg a hatótávokat, hogy folyamatosan nőnek, egyre olcsóbb áru autók mellett.
Az ilyen lózzunggal kérlek mást fárassz. 6 millából elég luxusfelszereltségű batárnagy Ocativát veszel. Egy új Tesla mennyinél kezdődik, a legolcsóbb modell? Eh... És akkor még be is kell hozatni EU-ba, ami még pénz... Tehát ne a jenki szalon ártat modd, mert röhögök egy szép nagyot.

Az ugye megvan, hogy amai több száz kilóval nehezebb autó kevesebbet fogyaszt, mint 30 éve légkondi és kisebb tömeg mellett...? A villanymotor hatásfoka nem lesz jöbb. A töltéskinyerés hatásfoka is olyan magas, hogy a kettő együtt nem fog 10%-nál többet hozni. Az akksu teljesítménysűrűsége meg fényévekre van a motor hajtóanyagoktól és persze teszel arra magasról, hogy elmleti fizikai felső korlátja van. Arra is, hogy Li nincs elég ahhoz, hogy a villanyautó tömeges legyen.

Ez az ugrásszerű fejlődés egy nettó alátámasztatlan hülyeség. A Tesla semmi más, mint egy túlhypolt 0 innovációs kocsi. Fogtak egy baszott nagy akksikapacitást, betették egy fél luxusautóba és kijött az, hogy 2-3-szor dárgább, mint a mezei 4 ajtós jól felszerelt Sedanok.

Te hol látod az ugrásszerű fejlődést? Ezt az arányt bármikor el tudták volna érni 1950/60 óta sanszosan, de nem volt rá igény és nem volt praktikus. A különbség az, hogy jelek szerint a zöldporpaganda és természettudományos és műszaki analfabetizmus meghozta gyümölcsét. Olyan 0 tudású embereknek is telik ezekre a luxustermékekre, akiknek lövése nincs róla, hogy ez nem környezetvédelem, de persze ő azt hiszi..

Ez nem mantra. A nagy autógyártók évtizedes tapasztalattal, akár több évtizede felépült gyárakban és kiépült beszállítói hálózattal gyártanak. Naná, hogy az elektromosak jóval drágábbak, hisz azokat most kezdték el gyártani, így az összes költség még be van építve az árba.
Az akkupakk ára egy 4 misis személyautó fele. Ez benzinpumpa, befecskendező rendszer és a tartály ára enek töredéke.

De mondtam, hasonlíts össze más termékeket, amik benzines és elektromos motorral is a piacon vannak már hosszú ideje. Az elektromos mindenből jóval olcsóbb, mert sokkal egyszerűbb legyártani (na meg persze karbantartani is sokkal olcsóbb a vevőnek). Maga az elektromos kocsit is olcsóbb lesz legyártani majd, mint a benzinest, csak az akku, ami plusz pénz.
Csak az autó 3-szor drágább villanyaban. Oda se neki... Nem lesz olcsóbb gyártani főleg úgy, ha a Li a szűk keresztmetszet.

Olyan szinten vak hitet tolsz, hogy kezd fizikai fájdalmat okozni..
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and nyugger

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Az ilyen lózzunggal kérlek mást fárassz. 6 millából elég luxusfelszereltségű batárnagy Ocativát veszel. Egy új Tesla mennyinél kezdődik, a legolcsóbb modell?

Octavia hagyj már békén. Minket se fárassz már ilyen lozungal. Tényleg mert számosítható a pl: Olyannal hasonlítsd ami 6sec alatt van 100on.

Modell S már 6.évét tapossa, vannak 300.000+ futott darabok jópár összevetés van, hogy fentartásban mennyibe is kerül a konkurenciához képest. Röviden: Agyon veri a konkureciát.

Eközben üzemanyag költségeket is nézzük meg mert az is egyértelmű.
Ftba számolva. 230Ft/literes árral 10l/100kmes fogyaztással számolva 300kkmet véve.

235*10*3000=7.000.000Ft
Eközben mennyibe kerül a modell S tankolása kutaknál?
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
A fővonalakon azért, mert annyival megy a V43-as Szili, meg ott még lehet féktuskóval dolgozni. Illetve tehervonatnál is 100km/h a Vmax, mert ott meg is kell tudni állni az 1000-2000 tonnácskával. Emiatt a dízelmozdonyok is 100km/h max sebességre képsek.
130-as a Szili, de eredetileg 140-esre tervezték, vontatómotor cserével megoldható lenne (mondjuk a fő problémát, a fékezéskor fellépő bólogatást is meg kellene oldani, mert szétb***** vele a pályát nagyobb sebességnél).
0-ás Gigant 120-as, 100-as széria meg 160-nal tud(na) menni.
Hát mondjuk a Szilikózisnak 2017-ben leginkább az S-betű meg a nosztalgiamenet állna jól.
A Gigantok 160-asításáról azt írta a vonatkozó Indóház Extra, hogy annyira nem volt praktikus, mert gyorsabban kopott és kevesebbet bírt. Egyszerűen nem arra volt méretezve, hanem nehéz tehervonatok húzására. Elméletileg lett volna utána egy nagyobb gigant, de azt elvitte a gazdasági összeomlás. Nem véletlen, hogy utána visszaépítették mindet 120-ra. A 0-ásoknál meg a rémes UFC forgóvázat is szokták anyázni az indexes szaktopicban (mondjuk ha jól emlékszem, már csak a 004 és a 007 bír ilyennel... bár nem mernék rá megesküdni).

GySEV-nek volt exNDK-s dízel Ludmillája ami 120-as volt, de azt eredetileg 160km/h-sra építették a szovjetek, csak át lett alakítva az áttétel, mert az NDK-ban sem volt 160-as pálya. Természetesen jó magyar szokásként csak a mozdonyt vették meg, alkatrész meg karbantartó személyzet meg minek, ami azt eredményezte, hogy Ukrajnából hozattak hozzá szakembert amikor sorra mind megdöglött, ráadásul annyira karbantartásigényesek voltak, hogy végül visszaadták a németeknek akik meg kivitték romániába...
A Ludmilla a GySEV-nek eleve csak addig kellett (én úgy tudom, hogy bérelték), míg ki nem húzták a drótot az Adria-Bécs-Pozsony összekötő hálózatuk fölé. Onnantól, hogy ki lett ganézva a Szentgotthárd-Szombathely-Sopron, illetve a Szombathely-Győr-Rajka viszonylat, már nem volt értelme nagydízelezni. Ami sajnálatos, hogy a Zalaegerszeg-Ljubljana viszonylatra nem sikerült még rákötniük magukat (jó van az a nyomorúságos kis szakasz, de az áruszállítása nem jó).

De a legnagyobb probléma jelenleg a "droid" sereg, frissen végzett motorvonatvezetők (nem mozdony!) szétverik a Flirt-öket ("kockásra fékezi" mert elvéti a távot, összehoz 1-2 perc késést, erősebben gyorsít, még jobban ráfékez...), a szétvert Flirt-öt lekorlátozzák 120-ra + ráadásként szétveri a pályát.
De volt olyan is amikor maszek fuvarozó befékezett vonatnál nyomott full gázt valami román csodamozdonyon ami szépen belevéste a kerekeit a sínbe.
Ó anyám, pedig azok eddig elég jó állapotban voltak, legalább is a "pirosak", amit Pusztaszabolcs babusgat és nem az istvántelki gányolda... A flirtös topicban még nem láttam anyázást emiatt.


Éééés, hogy ne tűnjön offnak: valamelyik közlekedési szaklapban írták, hogy a vasútvonalak 90%-a fölött kell lenni drótnak Európában ahhoz, hogy a dolog rentábilis legyen. (USA, SZU más tészta, mert az NAAAGY és ritkásan lakott)
Meg mondjuk 100 km fölött dízelezni csak az szokott, akinek két anyja van és szereti égetni a pénzét (tudom, szoktak, de attól még nem szeretik...).
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and vilmoci

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Molni: egy átlag magyar pénztárcájának még nem opció egy új elektromos, pont úgy, ahogy egy új hagyományos sem. Na de ha az elektromosak is felkerülnek a jófogásra, akkor már egész más lesz a helyzet. Ha elektromost is kapsz majd 1 millió forintért, akkor sok magyar amellett dönt majd.
Tegyük fel, hogy a használt elektromosak is 2-szer többe kerülnek a hagyományosnál, mint ahogy az új is kb. 2-szer drágább. Szóval egy 500 ezres hagyományos helyett vesz inkább egy 1 milliós elektromosat.
Csak az üzemanyagon már egy év alatt megspórolja a plusz kiadást. Ezután jön még, hogy olcsóbb a szervíz, különféle kedvezményeket kap az államtól, stb. Ha meg megmegy az akku 2 év után, még akkor is jól járt, hisz a benzinessel ennyi idő alatt már az e-autó árát eltankolta. Egyébként nem megy meg az akku egyik napról a másikra, csak annyit vesz észre rajta, hogy egyre kevesebbet tud menni egy töltéssel, de ez több éves folyamat.

Még valami: a kedvezményeket (pl. ingyen parkolás, vagy kevesebb adó) ne tekintsd adófizetői pénznek, mert az elektromos kocsi tulaja sem mondja azt az államnak, hogy cserébe amiért nem szennyezi* a levegőt és ezáltal kevesebben kerülnek korházba, ő kevesebb egészségbiztosítást fizet.

* Tudom, hogy valójában az elektromos is szennyezi, de gondolom te is elismered, hogy nem mindegy, hogy a Pesten 2 millió ember tüdejébe füstöl vagy a pusztában lévő szénerőmű szennyez helyette, vagy épp nem szennyez, mert atomerőművel termelik az áramot.
Akku-előállításra, -megsemmisítésre is ugyanez vonatkozik. Biztosan nem Peking központjában vannak a lítium-bányák, -megsemmisítők.
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
M

molnibalage

Guest
Octavia hagyj már békén. Minket se fárassz már ilyen lozungal. Tényleg mert számosítható a pl: Olyannal hasonlítsd ami 6sec alatt van 100on.
Már elnézést, de ki a frászt érdekel, hogy mennyi idő alatt van 100-on egy személyautó....? Legyen alacsony a fogyasztása 130-as tempóig, legyen kényelmes, csendes és stabilan működő. Ennyi.

Komllyan mondom, hogy lehidalok. Ezek szerint akkor a legjobb személyautó az F1...?

Modell S már 6.évét tapossa, vannak 300.000+ futott darabok jópár összevetés van, hogy fentartásban mennyibe is kerül a konkurenciához képest. Röviden: Agyon veri a konkureciát.
Mondom, nem életciklusra számolva...

Apró hiba, hogy egy 5 misi vs 12 misis autó esetén hol fog visszajönni a kezdeti beruházi költség és a kettő különbözete által más befektetésből kijövő haszon? Mert a kettő közi 7 millát tehet kötvénytől kezdve bármibe.

Az áram ócsó az áram most, Magyaroszágon. Németországban meg 1 kWh kisfogyasztói áram a hazai cirka 3-szorosa. Na, hogyisvanez ez az olcsó üzem?

Jelenleg ma itthon 38 Ft/kWh-be kerül neked az áram, de a rezsicsökkentés nevű faszság előtt volt 44 Ft/kWh. A villanyautó hatásfoka 90%, cask a töltési hatásfok jó, ha van 80%, de inkább kevesebb. Tehát valójában még a 38 Ft/kWh vett árammból a végén lesz 38Ft-ért 0,72 kWh. Vagyis effektíve 53 Ft/kWh energiát kapsz effektíve.

A benzig / go. áltagosan 10 kWh/l. Most 350 Ft 1 liter, autópályánál 400, akkor legyen 375 Ft = 10 kWh, de az motorok hatásfoka kb. 30%. Tehát 375 Ft-ért kapsz 3 kWh-t
---> 125 Ft/ kWh effektív a vége.

Tehát:

Villany:
  • 53 Ft/kWh effektív, ha 38 Ft/kWh az áram ára.
  • 61 Ft/kWh effektív, ha 44 Ft/kWh az áram ára.
Benzin/gázolaj átlaga:
  • 125 Ft/kWh effektív, ha 44 Ft/kWh az áram ára.
Az villany üzemanyag felannyi úgy, hogy nem jövedéki termék és a rezsicsökkentés azt jelenti, hogy ez illúzió, mert az nem fenntartható / máshogy veszik el a pénzt. Ha leveszed az adót a benziről, akkor rohadtul ugyanannyiba kerül vagy még olcsóbb is lenne a benzin és a gázolaj.

Lássuk a németeket, gázolaj:
http://www.globalpetrolprices.com/Germany/diesel_prices/
Legyen jóindulatúan 1,1 EUR / liter = 345 Ft / liter, nagy difi nincs hazai viszonyokhoz képest.

Villany, kisfogyasztó:
http://ec.europa.eu/eurostat/statis...ity_prices,_first_half_of_year,_2015-2017.png
0,3 EUR / kWh = 94 Ft/ kWh. Ej, már most drágább áramot tankolni ott, mint itthon gázolajat... Ha nő az áram iránti kereslet, annak ára is nőni fog. Erre jön még majd a jövedéki adó...

Egy átlag autó 100 km-en megeszik 7 litert, ami kb. 21 kWh fogyasztásnak felel meg. Innentől fogva te számold ki, hogy mikor térülne meg a benyaköltsége egy villanyautónak. Segítek, kb. soha.
 
M

molnibalage

Guest
Molni: egy átlag magyar pénztárcájának még nem opció egy új elektromos, pont úgy, ahogy egy új hagyományos sem. Na de ha az elektromosak is felkerülnek a jófogásra, akkor már egész más lesz a helyzet. Ha elektromost is kapsz majd 1 millió forintért, akkor sok magyar amellett dönt majd.
Szerinted egy 8 éves villanyautó és egy 8 éves dízel ugyanannyiba fog kerülni úgy, hogy az alapára magasabb...? Egy kb. 25 éves villanyautó lesz majd 1 misi, egy benzines vagy gázolaj ennél fiatalabban is vehető ennyiért.

Tegyük fel, hogy a használt elektromosak is 2-szer többe kerülnek a hagyományosnál, mint ahogy az új is kb. 2-szer drágább. Szóval egy 500 ezres hagyományos helyett vesz inkább egy 1 milliós elektromosat.
Lásd fent. A járművek korfáját szeretném majd látni, hogy egyáltalán hány villanyos autó éri meg majd a 25 évet...

Csak az üzemanyagon már egy év alatt megspórolja a plusz kiadást.
Kivéve ott, ahol az áram már most drágább üzemanyagként. Tessék már számolni a rohadt életbe. Tényleg olyan kurvanehéz? Bocsánat, de most kurvára lerepült nálam a gépszíj... A feni alapján még ilyan majdnem "roncsautó" vételnél is nagyon, de nagyon sokáig kell vezetni, hogy behozza a delejes az árát.

Ezután jön még, hogy olcsóbb a szervíz, különféle kedvezményeket kap az államtól, stb. Ha meg megmegy az akku 2 év után, még akkor is jól járt, hisz a benzinessel ennyi idő alatt már az e-autó árát eltankolta. Egyébként nem megy meg az akku egyik napról a másikra, csak annyit vesz észre rajta, hogy egyre kevesebbet tud menni egy töltéssel, de ez több éves folyamat.
És mégis mi alapján fogod megindokolni ezt a kedvezményt hosszútávon? "Mert csak"? Bocs, de ettől már most feláll a tökömön is szőr, hogy ilyen durva kettős mérce van erőművek terén.

Akku-előállításra, -megsemmisítésre is ugyanez vonatkozik. Biztosan nem Peking központjában vannak a lítium-bányák, -megsemmisítők
A 25. éves villanyautónál ezeket ki fogja kifizetni, hogy olcsó legyen az egész? Mert kinetaláld már, hogy 25 éves villanyautó eredeti akksival megy majd, mert elröhögöm magam.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Az akuk élettartama rövid,a használt aku nagyon,de nagyon körnezetszennyező,az ujrafeldolgozása is.Az áramtermelésnek van egy hatásfoka,a szállitásnak,áttöltésnek detto.Az aku állásában is eneriát veszit,az áram kinyerése sem ippen 100%os.Valojában az elektromos autó se nem körnezetkimélő,se nem energiatakarkos
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Molni: egy átlag magyar pénztárcájának még nem opció egy új elektromos, pont úgy, ahogy egy új hagyományos sem. Na de ha az elektromosak is felkerülnek a jófogásra, akkor már egész más lesz a helyzet. Ha elektromost is kapsz majd 1 millió forintért, akkor sok magyar amellett dönt majd.
Tegyük fel, hogy a használt elektromosak is 2-szer többe kerülnek a hagyományosnál, mint ahogy az új is kb. 2-szer drágább. Szóval egy 500 ezres hagyományos helyett vesz inkább egy 1 milliós elektromosat.
Csak az üzemanyagon már egy év alatt megspórolja a plusz kiadást. Ezután jön még, hogy olcsóbb a szervíz, különféle kedvezményeket kap az államtól, stb. Ha meg megmegy az akku 2 év után, még akkor is jól járt, hisz a benzinessel ennyi idő alatt már az e-autó árát eltankolta. Egyébként nem megy meg az akku egyik napról a másikra, csak annyit vesz észre rajta, hogy egyre kevesebbet tud menni egy töltéssel, de ez több éves folyamat.

Még valami: a kedvezményeket (pl. ingyen parkolás, vagy kevesebb adó) ne tekintsd adófizetői pénznek, mert az elektromos kocsi tulaja sem mondja azt az államnak, hogy cserébe amiért nem szennyezi* a levegőt és ezáltal kevesebben kerülnek korházba, ő kevesebb egészségbiztosítást fizet.

* Tudom, hogy valójában az elektromos is szennyezi, de gondolom te is elismered, hogy nem mindegy, hogy a Pesten 2 millió ember tüdejébe füstöl vagy a pusztában lévő szénerőmű szennyez helyette, vagy épp nem szennyez, mert atomerőművel termelik az áramot.
Akku-előállításra, -megsemmisítésre is ugyanez vonatkozik. Biztosan nem Peking központjában vannak a lítium-bányák, -megsemmisítők.
Ne vegyk alapul a magyar energia-árviszonyokat.Politikai árak.Megoldást igazábol a hidrogén-gazdálkodás jelentene.Csak az ehez szükséges,nagtőmegben,olcson sorozatgártható technologia olan mint a magfúzios erőmű.Az istennek sem akar beérni....talánmajdmost......talán10-20évmulva......
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 209
60 163
113
A használt villany autó azért érdekes téma, mert a hagyományos autókban a fém alkatrészek nem öregszenek csak úgy el. De az elektromos autókban az akkumulátorok 10+ év alatt azért rohamosan tönkre mennek.
 
  • Tetszik
Reactions: silurusglanis

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
Villany, kisfogyasztó:
http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/8/8c/Electricity_prices,_first_half_of_year,_2015-2017.png
0,3 EUR / kWh = 94 Ft/ kWh. Ej, már most drágább áramot tankolni ott, mint itthon gázolajat....

Ez az ár akkor érvényes, ha:
- legalább 1 évre leszerzōdsz az áramszolgáltatóval - mint magánszemély és nem "Biostrom" - os lakás. (Kedvelt trükk, hogy a kötelezō energiahatékonyság-tanúsítványt úgy "javítják" fel, hogy "Biostrom/Ökostrom" csomagot vesznek az áramszolgáltatótól. Ez drágább áramot jelent majd a bérlōnek, de le van szarva. Az áramszolgáltató kirak valami napelemes viccet a homlokzatra, innentōl a társasház jobb fokozatú, drágábban lehet kiadni..). A fenti ár átlagos felhasználót jelent. Ha autót töltesz, nem leszel átlag felhasználó. Ott a 0,5EUR sima ügy
- a német nem vesz autót, hanem lízingel. Évente 4500EUR-val csökkentheti az adóalapját a közlekedéssel. 30cent/km a munkahelyi elszámolás. Egy átlag autó 15000km/éves lízingje 20%-al (BMW120i) havonta 270EUR. Ha Jürgen lenyom havi 1000km-et a céges mókában, akkor megvan a lízing. Egy Tesla 10000km/évre, 48 hónapra, 20%-os befizetésre 530Eur/hó (0%-al meg 840). Ha a cégnél van töltō (kell a jó pr), akkor ott lehet tölteni - a kivételezetteknek. Az itteni Tesla-k szerintem 99%-ban céges lízingek.
- a Tesla magas lízingdíja a magas bekerülési költségek miatt van, cserébe szívás. A Supercharger-ek München körül vannak, jó 45-50 kmre.. Szóval ugorj ki oda-vissza egy százast (alsó hangon 2,5 óra, hogy tölts) vagy városi töltō, pár darab, lassú, de fizetōs (ez is)
- volt itt egy csóka, Tesla-t akart. Látta, hogy a városnak egyre több elektromos járgánya van (carsharing), na, ott majd tankolhat... Hát nem. Csak azért mászkált Jettingen felé 70km-es kitérōket, hogy tölthessen. Nice. Most AMG63-as terepjáró-kupéval krúzol a városban...

Az áram már így drága. Mi lesz, ha szarrá adóztatják!?
 
T

torsen

Guest
Persze lehet itt számolgatni, meg racionális érvekkel jönni, hogy mi mennyi, hányforint az üzemanyag, meg a többi, meg a hatótáv ,meg a töltési idő stb. Ha csak ez lenne a döntő érv mindenki Yaris HSD-vel járna. Kicsi, de bele lehet zsúfolódni még négyen is némi csomaggal. Hatótáv a villanyoshoz képest nagy. Utántöltés bárhol, pillanatok alatt. Baromi tartós,megbízható (A Priusok között sok van túl a millió km-n). Szívó benzines, környezetbarát. Formája tűrhető. Az ára sincs az egekben. Könyörgöm akkor miért vesz a magyar átlagautós 12 éves 320d-t és B5 Passat TDI-t "németből" és utána havonta tolja bele karbantartásban a Yaris lízingdíját? Miből él a francia autóipar? Emóció, divat, PR kell a vevőnek, nem ésszerűség! Lásd iPhone, Tesla...és célnál is vagyunk.
 

LMzek

Well-Known Member
2017. szeptember 18.
594
506
93
Áköltöznék ide a témával a Beszélgető-ből : geotermikus erőmű.


Tényleg jó ötlet a vízkészletünket arra elb@szni, hogy áramot termeljünk vele? Ez egy kategória a szaudi sivatagi búza termesztéssel, amire az édesvíz tartalékukat elpocsékolták.
Ott az atom, mellete meg szabad felületekre (háztető, garázs) fel lehet tenni napelemeket meg kollektorokat. Nem szabad német módjára idiótának lenni.



Ez a jelenlegi "gazdaságossági" szempontok miatt használt geo-erőművi technológiák többségére igaz -sajnos-, mert nem versenyképesek azok a zárt rendszerű megoldások, ahol "fenntről jön" a víz is: hőszivattyúk gyakorlatilag, csak a hőmennyiség "távozik"!
Ez a környzet/víz-készlet kímélő technológia jóval bonyolultabb! Amíg a "jövőt" lehet pazarolni -a részvényosztalékok érdekében-, addig meg is teszik! :(



Izlandon.Nálunk több a kára,mint a haszna.Alaperőműnek nálunk atom,és gáz+gőzturbinás.Gödölőn a begürüző olajválságra válaszul kidolgozták az energetikailag önelláto tsz-falu elméletet.Biogáz,biodizel,mini gázturbinás-erömű.Kisérleti üzemek is voltak.Működöt.Nade csak traktornak és a tsz-busznak lett volna elég,az áram is ccsak a legszükségesebbre.Ha a mai dizeligént igy akarod kielégiteni,vagy 50Mo.-nyi termőterület kéne......

A itthoni kőolal/földgáz kitermelés mindig is nagyobb mélységekből történt, ahol drágította a technológiát a nagy hőmérséklet: 300-400-...

Érdemes lenne egy tized-Paks árát a BME-s ifjakba befektetni, hogy a lezárt kutakből "némi" (;) ) hőt és "egyebeket" kinyerhessünk! EZ Nem egy atomerőmű-Fúzióserőmű szintű technológiai "ugrás"!


EZ is "csak" -politikai- koncepció kérdése!
És "mindjárt" lehetne jövőj-képe pl egy ifjú generáció jelentős részének! :)
 

csakb

Well-Known Member
2014. március 2.
394
651
93
Újabb világmegváltás, bölcsésztálalásban, fogyasszátok egészséggel: https://24.hu/tech/2018/01/26/a-tengerek-teslaja-hozhat-uj-forradalmat/

Amúgy szó sincs tengerről, ezt nem is értem, hogy honnan szülte szegény. A hajóról, és a híres Port-Liner cégről én semmiféle érdemi információt nem találtam az internetek erejével, a bulvárlapok körbehivatkozásain kívül, de biztos csak én vagyok béna.
Szóval minden rendben lesz!