Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Molninak és az összes kételkedőknek.
A 19. század végi Molni is pont ugyanezeket az ellenérveket hozhatta fel a benzinmotoros autók megjelenése idején, mint amit most az elektromosok ellen felhoztok.
Mire kell az autó, hisz egy lovaskocsi sokkal jobb annál. A ló bármikor befogható a kocsi elé, míg az autóba ha elfelejtettem benzint venni, akkor mehetek akár tízkilométereket is, amíg találok egy benzint áruló helyet.
A lóval akármilyen távolságra el lehet menni, hisz ha éhes lesz, bármikor meg lehet állni az út szélén, ahol legelhet. Na de ha kifogy a benzin, akkor nem biztos, hogy találok olyan helyet, ahol árulnak, hisz nagyon ritkák a benzinkutak.
Az országban mindenhol kapható széna, meg abrak, így a lovat mindenhol meg tudom etetni, benzint meg kevés helyen árulnak. Most akkor építsünk ki egy párhuzamos rendszert, csak azért mert a városok bűzlenek a lószartól? Ki fogja ezt fizetni? Kinek az adójából fog kiépülni a sok benzinkút?
Külömben is az autót nem lehet szántásra használni, míg a lovat be lehet fogni az eke elé. Most akkor tartsak egy autót, hogy azzal utazgassak és egy lovat is, amivel szántok?
Az autó sokkal drágább is, mint egy lovaskocsi.
A benzin előállítása meg sokkal környezetrombolóbb, mint a széna előállítása (na jó ezt nem mondták, mert nem is tudták, mi az a környezetrombolás). Továbbá honnan lesz annyi kőolaj a benzinhez? Az elfogy egyszer, míg a fű mindig újranő.
Na és kinek lett igaza? Eltelt 50 év és a lovakat már csak a falvakon használták szántásra.
Ugyanez van most az elektromos és a benzinek autók közötti vitában.
Igen, valóban egyes dolgokban a benzines még jobb (az is lehet, hogy mindig jobb is marad), mint az elektromos, más dolgokban viszont az elektromos jobb.
Kérdés az, hogy melyik a fontosabb? Az, hogy kicsit tervezetebben használjuk az autót, vagy az, hogy egészségesebb városaink legyenek? Kinek mi számít jobban?
Nem baj, ha aszmás lesz a gyerek, de legalább az éves nyaralásainkkor 1-2 órával hamarabb leérek az Adriára.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Nem országos hálózattal van baj. Képeld el, hogy ha csak beáll tölteni 10 db autó ma mondjuk Bikás Parkban. MW nagyságrendű lökést ad a lokáis hálózatnak. Ez olyan, mintha egyszerre kapcsolná fel 500-800 család az otthoni fogyasztását. És ez szutyok 10 db autó...

Ez a rész napközben és este ok. De a hagyományos benzinkutas és gyorstöltést semmilyen szinten nem orovosolja. Na, akkor képzeld el azt, hogy egy mai benzinkút helyett mi lenne, ahol 1 óra alatt mondjuk megtankol 40 autó De ez jön és távozik is. A villanyauónál meg a gyorstöltés is órás nagyságrend. Izé...

Jelenleg üzemanyagot tenni a kocsiba csak a kutaknál lehet. Na de az ország lakosságának kb. fele házban lakik, azok otthon éjszakánként nyugodtan tudnak töltögetni simán a 220-ról. Nem kell nekik gyorstankolni, csak ha hosszú utakra mennek.
A városban is lehet minden parkolóhely mellé egy konnektort is rakni és ott is mehet a töltés 220-ról. Amikor meg fizet a helyért, akkor a töltést is kifizeti egyben.
Nem megoldhatatlan problémák ezek.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Ez nem bomba. Szerinted a kezdet kezdetén is adózni kellett a motor hajtóanyag után? Aztán nézd meg a mai állapotot. Ez gyakorlatilag evidens, ez fog történni. Az állam nem fog lemondani tíz és százmilliárdokról csak úgy...

Mint írtam, ha már sok e-autó lesz, valószínűleg lesz ezen is adó. De ha arányosan ugyanannyi lesz az adó rajta, még úgy is olcsóbb lesz az áram bele, plusz a karbantartás is olcsóbb.


Túl sokszor hallom ezt a hit alapú kijelentést. Lásd napelemek és szélkerekek. Lényegében semmivel sem lettek olcsóbbak - sőt, picit drágultak is - 2011/12 óta, pedig iszonyatos tömegben állítják elő. A villanyautó azért drága, mert ennyivel drágább gyártani. Ezen a még nagyobb ütemű gyártás sem tud csodát tenni főleg úgy, hogy a Tesla alapvetően luxusautónak és nem népautónak van belőve.

Hasonlíts össze akármilyen elektromos- és benzin-motoros terméket. A benzines mindig jóval drágább. Legyen az láncfűrész, fűnyíró, légkalapács, stb. A benzinmotoros eszközöket drágább előállítani, mint az elektromosokat. Ugyanez áll az e-autókra is, több dolog drágítja meg őket jelenleg:
-új tehnológia
-kis szériákat gyártanak még, most kezdenek átállni a nagy gyártók
-az aku
Az első két dolog az idő multával nem fogja drágábbá tenni a benzinesekhez képest. Egyedül az akku ami plusz, de ha meg azt számolod, hogy maga az autó meg olcsóbb, úgy nem lesz sokkal drágább.
A karbantartás jóval olcsóbb. Megint csak hasonlítsd össze más termékekkel. A benzines láncfűrész, fűnyíró stb. mindig macerásabb, több baj van vele, mint az elektromossal.

A villanykamiont meg tisztáztuk. A jelen technológiával vicc az egész.

Személygépjárműről beszéltem, a kamion teljesen más dolog.

Egy teljesen átlagos első teleszkópos bringa ára 120k + 20 k custozmizálás ülésre és egyebekre. Egy új autó ára 3-4 misi táján kezdődik extrák nélkül. Ezek után remélem belátod, hogy mennyire rossz példa volt. Egészen más dolog egy autó mellé venni 140k-ért bringát és nem BKV bérletet havota 10k-ért - vagy vidéken más bérlete - mind egy 12-14 miláás kocsi mellé venni még egy 4-5 millásat...

Vagy pedig veszel egy pár százezres használt autót, hisz azt úgyis max. hosszabb kirándulásokra használod. De már írtam nagyon sokszor. Nem mindenkinek jó az e-autó. Nekem pl. remek lenne, sajnos nincs annyi pénzem, de ha megjelennek ezek is a használtpiacon, akkor én vennék.

Ki az a rengeteg? Igen gazdag családok is vannak hozzám képes a röpiseknél, de még egyiknél sem láttam két autót. Nálam meg konkrétan nincs...

Menj már fel egy német használtautós oldalra. Akár pár száz euróért is lehet venni használható autót. Nekem az ismerőseim között jópáran vannak, akiknek 2 autójuk van és egyikes sem lehet gazdagnak tekinteni.

A probléma az, hogy jelenleg nem tudod berakni tölteni. Ha lerohadsz az út közepén, akkor game over.

Igen, mint ahogy a benzines megáll az út szélén, ha elfelejtettél tankolni. Ok, ez kicsit problémásabb, mert ha benzinesed van, akkor elstoppolhatsz egy kútig és veszel pár litert, míg az elektromossal macerásabb.
Egyébként itt lesz egy új piaci rés. E-autómentős kocsi egy jó nagy akkuval kimegy a lemerült autóshoz és feltölti. :)
 
T

torsen

Guest
A vasút kezd jó lenni, legalábbis felénk az új Flirt vonatokkal. Diákként az ára is kedvező. A sínek állapota azonban siralmas, a vonat 160km/h-s max. utazósebességének többnyire felét sem használjuk ki, és a menetrendet is duplázni kellene mert a kihasználtság már néha túl jó is.

Van nálam nagyobb vasút szakértő is, de a MÁV mozdony és vasútikocsi állományának a töredéke képes 160km/h-ra. 160-as vonal meg talán 1,5 van ( az 1-es Bécs felé, és a 100-as jelenleg Ebesig) Ez utóbbin sem megy a vonat 160-nal, ott sem ahol már a pálya kész. Ne tudom a biztosító berendezések hogy állnak, de a pálya tükörsima. A nyomor az IC-ken hétvége közeledtével általános. Érdekes módon az IC forma nyereséges, mégse képes a MÁV növelni a vonatok befogadó képességét. A tisztaság(?) talán csak az IC-ken elfogadható. Ha a budiban (sic!) van víz, nincs papír, ha van papír, nincs víz. De legtöbbször egyik sincs. Ez persze a magyar vadkelet, lehet, hogy Szentgotthárd környékén jobb a helyzet. Nagyon sokat kellene javítani a jelenlegi vonatos helyzeten, hogy csábító alternatíva legyen a jelenlegi benzinárak mellett. Debrecen-BP csak a nettó vasúti jegyet számolva 2 embernek már autóval nyereséges, ha a helyi tömegközlekedést (Debrecenben egy vonaljegy 350, BP-n kb.ugyanennyi) is beleveszem, akkor már majdnem egy főre is megéri... Nem beszélve a időről. Pl. Mátészalka-Debrecen: 78 km, 1óra 45 perc menetidő.Kérdés?
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Az elektromos autó a városok lég és zajszennyezést problémáira tud gyógyírt adni, de 0 megoldást a dugógra és helyhiányra. A jövő a villanyautó lehet estleg, részben, de önvezető autó és carhasering formájában. Vitézy Dáviv előadásán voltam 2 hónapja. Az jön ki a modellekzből Stockholm és Lisszabon esetén, hogy 4-6 fős autók és kisbuszokkal a tömegközlekedés megartása mellett lényegében az autók és parkolóhelyek kb. 90%- feleslegesség válna. Lényegében 2-5 perc várakozási idővel jönne autó.

A modell szerint nincs hatása a népsűrűségnek sem. Ez nem csak csúcsidőben lenne igaz, hanem a taxi is lényegébn megszűnne, tehát ha valaki hajlani kettőkor menne agglomerációba ki, akkor is lenne kocsi és nem igazán lenne feláras.

Erre megy a like. Nagyvárosokban az autók 80-90%-ában egy utas van az autókban. Elképesztő, hogy az emberek mennyire pazarlóak. Vannak ismerőseim, akik autóval járnak be a melóba (amit a cég nem fizet, ő viszont havonta 20000-ret kiad csak a bejárásra), pedig a cég kifizetné neki a bérlet árát, amivel a melóbajárás mellett még a városban is használhatna. Dehát neki nem jó a busz, hisz akkor 10 perccel hamarabb kell keljen, meg izzadt emberek mellett utazzon nyáron (mintha a kocsijában nem lenne 60 fok, amikor napon van)?
 
  • Tetszik
Reactions: sirdavegd
T

torsen

Guest
Az USA-ban van olyan város, ahol már csak Uber van és felszámolták a közösségi közlekedést, az abból kapott pénzből vállalta az Uber, hogy akkor mostantól ő szolgáltat. Az önvezető autók tesztüzeme megy lényegében, mert a következő lépés, hogy Uber sofőr nem lesz, hanem önvezető autó lesz.

Egyes nagyvárosokban a forgalom kétszámjegyű százalék viszint már ilyen autómegosztó szolgáltatások.

Svájcban is vannak belsőágásű motor nélküli városok. Erre mondtam, hogy lehet a népet nevelni. Kényszerrel meg okos/vonzó alternatívával. Az államok viszont leggyakrabban az olcsóbb megoldást választják, vagyis kényszerítenek. Az meg soha nem éri el a célját...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Most itt a számítógép előtt ülve elgondolkoztam ... +- 5km-en belül 7 benzinkutat találok, és nagyon el kell gondolkoznom, hol van olyan hely, ahol 30km-en belül nem találok. Arról nem is beszélve, hogy ha odaérek, 5 perc a tankolás. Villanyautóval is?!!
A benzines mellé a plusz villanyautó üzemköltségéhez meg hozzászámoltad a plusz autó árát is?!! Mert ha nem, akkor nem igazán korrekt a számla, a plusz villanyautó árán hányszor lehetne szerinted megtankolni a benzines kocsit, és hány kirándulásra, szállásra lenne még elég pluszban a maradék pénz?!! Ha megyek évi 40ezerkm-t 7l/100km fogyasztással (nem megyek!), az mai benzinárnál közel 1millió. Mennyibe kerül a villanyjárgány, hány évi benzin az ára, és visszahozza-e a különbséget, mire kihal az akksi és cserélni kell - mennyiért is?!!

Ha az elektromosba elfelejtettél tankolni, akkor a benzinesbe is elfelejtesz. Ez ilyen egyszerű. Ha hosszú útakra mész, akkor töltsd fel időben a kocsid vagy nézd meg, hogy biztosan kibírja-e a következő töltőig.
Írta, hogy most is 2 autója van, ebből az egyik lenne elektromos a mindennapos használatra.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and sirdavegd

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Ezzel kicsit most vitatkoznom kell.

Németországban a napi 150-200km ingázás normális - a vonatközlekedés tényleg jó.

- A leglassabb, alja személyvonat 160-al nyomja és brutál jól gyorsul (máskülönben nehéz lenne tartani a szűk idōsávokat a vonatok között.)
- a következō az IC 230-240km/h. Augsburg-München között nem áll meg, 68km 32perc és bent vagy a fōpályaudvaron, onnan megy 7 metró, S-Bahn (helyközi vonat, lazán nyomja 130-140-el a városban :))
- autóval melóhelyre 1:15 alatt még sosem értem be, aztán jön az örökös para, hogy van-e parkolóhely.

Magánvélemény (vállalom érte a kövezést)
- Carsharing: nekem nem jön be. Túl közel vannak a népek. A vonaton ez valahogy más. Ha meg dugó van, akkor ugyanúgy ott állsz. A vonatkésést "jobban" elfogadják a munkahelyen. Ha akarják legyen, csak minél kevesebb autó legyen az utakon.

- Reggelente látom az autókat. X5, A6, A8, E-Klasse, Passat, stb. Mindegyikben egy ember utazik. Szerintem ez a villanyautóval is így lesz (lehet, hogy nem ott fog füstölni, hanem 80km-el délre, de ugyanúgy az úton lesz)
- Balázs említte az üzemanyag árképzését. Pontosan, ez lesz. (nagyszülōk még termesztettek dohány, anno a bagó ingyen volt, mára meg..)
- ne parkolóházakat meg parkolólat csináljanak mindenhová. Amúgy is alig van hely a városban - ez is az árakat nyomja fel.
- volt egy hozzászólás, amelyben az Amazon-Tesla analógia került kibontásra. Valahol sántít. Amazon miért is volt veszteséges éveken át? Egyrészt az internet sok helyen évekig alig volt, másrészt az emberek hozzáállása az internetes pénz tranzakcióhoz finoman szólva is negatív volt. Cserébe az amazon-on hatalmas választék, akciók, házhozszállítás, ellenōrzött vevōk vannak - szemben egy sima bolttal vagy egy webshop kinálatával. Kevesebb pénzért jobb szolgáltatást kapsz. Szemben a Tesla mit ad? Kapsz valami pótlékot egy nagy rakás pénzért meg begyűjtesz egy rakás elismerō/irigykedō pillantást - amely a pillanatnyi státuszodnak szól.

Ha amazon vs. bolt, akkor egyértelműen amazon

Ha Tesla vs. sima autó, akkor egyértelmű, hogy vonat. Ha lenne, akkor is vonat, plusz aktívan kezelt befektetések - sajàt szájíz szerint

Azért 160-240 km/h-val száguldozó vonattal utazni napi szinten 150 km-t nem egészen olyan, mint 60-130 km/h-val menő autüval vezetni 150 km-t korán reggel majd meló után. Én az autós ingázásra írtam.

Ha Tesla vs. sima autó, akkor egyértelmű, hogy vonat. Ha lenne, akkor is vonat, plusz aktívan kezelt befektetések - sajàt szájíz szerint

Én is szeretem a vonatot, de sajnos nem mindig opció.
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Van nálam nagyobb vasút szakértő is, de a MÁV mozdony és vasútikocsi állományának a töredéke képes 160km/h-ra. 160-as vonal meg talán 1,5 van ( az 1-es Bécs felé, és a 100-as jelenleg Ebesig) Ez utóbbin sem megy a vonat 160-nal, ott sem ahol már a pálya kész. Ne tudom a biztosító berendezések hogy állnak, de a pálya tükörsima. A nyomor az IC-ken hétvége közeledtével általános. Érdekes módon az IC forma nyereséges, mégse képes a MÁV növelni a vonatok befogadó képességét. A tisztaság(?) talán csak az IC-ken elfogadható. Ha a budiban (sic!) van víz, nincs papír, ha van papír, nincs víz. De legtöbbször egyik sincs. Ez persze a magyar vadkelet, lehet, hogy Szentgotthárd környékén jobb a helyzet. Nagyon sokat kellene javítani a jelenlegi vonatos helyzeten, hogy csábító alternatíva legyen a jelenlegi benzinárak mellett. Debrecen-BP csak a nettó vasúti jegyet számolva 2 embernek már autóval nyereséges, ha a helyi tömegközlekedést (Debrecenben egy vonaljegy 350, BP-n kb.ugyanennyi) is beleveszem, akkor már majdnem egy főre is megéri... Nem beszélve a időről. Pl. Mátészalka-Debrecen: 78 km, 1óra 45 perc menetidő.Kérdés?
A hazai vasúthálózat a fővonalakon 120km/h, mellékvonalakon 80km/h (a retekben meg 60km/h) sebességre van kiépítve. A fővonalakon azért, mert annyival megy a V43-as Szili, meg ott még lehet féktuskóval dolgozni. Illetve tehervonatnál is 100km/h a Vmax, mert ott meg is kell tudni állni az 1000-2000 tonnácskával. Emiatt a dízelmozdonyok is 100km/h max sebességre képsek.
Nos ilyen esetben hiába építettünk 160-as tempóra alkalmas pályát Bp-Fehérvár-(Balaton túlsó vége, csak ott le kellett korlátozni a turizmus miatt), Cegléd-Békéscsaba illetve Ebes-(lassan Debrecen) felé (meg a Tata-Hegyeshalom), ha a biztosító berendezések (ETCS L2) meg a rádió kommunikáció (gsm-r) kiépítése csak nem akar elkészülni. Továbbá egyedül a ~120 Flirt képes jó gyorsítóképesség mellett a 160km/h-ra, mert mozdonyok közül a 10db Taurus és a 20 db Traxx csak V 160-as, illetve a személykocsik nagyon kis hányada (EC-k, meg nem az összes IC). Az IC+ program keretében a gyártás beindulása már 4 éve csúszik, használt vagonokra meg nem ad az EjU pénzt, pedig az ÖBB-től remekül bevásárolt a szomszédban mindenki, akinek esze volt (jó, mi is vettünk aztán elhanyagolható mennyiségben).
Szóval távolsági ingázáshoz a V160 lenne az alap, pl Svájcban is ennyivel megy az emeletes IC tömve emberrel Zürich és Bern között. De regionális, agglomerációs behordásra ott a BLS is ilyen 120-as meg néhol 80-as pályákkal készül a terep, illetve a gyakori megállások miatt. Japánban Himeji-Kobe-Osaka-Kyoto viszonylaton is ott volt a Shinkanzen, de mellette párhuzamosan létezik a 120-szal pirító, 2+2 vágányos (belül a nem mindenütt megállós, kívül a lassú) parasztszállító, a nagyobb hubokban közös állomással a csilivasúttal. Ott mondjuk könnyű, mert egy vonal mentén lakik mindeni a tenger partján, így "oldalirányban" elegendőek a hátul felszállós-elöl leszállós és fizetős buszok.
Meg perszi a honi vasút dögvésze a karbantartás hiánya: a Bp-Cegléd V140-re épített vonalon is már kinőttek a szép 80-as meg 40-es lassújelek, rohadnak a kitérők és mindent ellep a dzsuva. Szóval kb pont ugyanolyan mint a derék honvédség(i mauzóleum). Illetve a Bp-n belüli vágányhálózat és a fejállomások már teljesen elhasználódtak (kiveve Kelenföld, mert az még új), szóval hiába hasítasz a pusztában, ha a körvasúton meg jön a tötymörgés, a Nyugatiban meg a sámán áldoz kecsét, hogy átálljon a váltó...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ha az elektromosba elfelejtettél tankolni, akkor a benzinesbe is elfelejtesz. Ez ilyen egyszerű. Ha hosszú útakra mész, akkor töltsd fel időben a kocsid vagy nézd meg, hogy biztosan kibírja-e a következő töltőig.
Írta, hogy most is 2 autója van, ebből az egyik lenne elektromos a mindennapos használatra.
Nem véletlenül számoltam ki azt amit, bár tudom hogy vannak olyan gazdagok akik ilyen szinten nem számolgatnak, csak vásárolnak.
A magyar gépkocsiállománynak szerinted hány %-a CSAK rövid távra alkalmas autó, magyarán a tulajdonosok hány %-ának telik szerinted egy lótifuti villanyautóra, és MELLETTE egy hosszútávú családi méretű kocsira?!! Akire hivatkozol az nem Magyarországon él, nem magyar fizetésből, tehát nekünk nem igazán jó példa. Ráadásul nem is annyira csak a hatótávról van szó és nem is a tankolás elfelejtéséről, hanem a gyorsaságáról, egy benzinessel se lehet korlátlanul kimenni a világból, viszont annak a tankolása csak 5 perc. És egy villanyjárgányé mennyi ideig tart?!! Továbbra is tartom: a jómódúaknak biztos belefér a bicikli helyett a villanyautó második kocsiként (kerül amibe kerül nem számít) egy nagyobb benzines mellett. Nálunk, ahol 14 év az autók átlagos kora benne a céges kocsikkal is !!, (gondolom nem azért mert mindenki utálja az új autót és szerelemből jár öreg csotrogánnyal) anyagilag ez csak nagyon keveseknek fér bele. Tudom hogy nyugaton van akinek saját Boeing 707-ese, Gulfstream-je vagy olyan jachtja van hogy drágább egy Gripennél is, de ott is ilyenből van kevesebb és nálunk sem ez a jellemző.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
Volt szerencsém kipróbálni az ICE-t München-Berlin között.. Más világ. München reptere 1 óra tömegközlekedéssel a pályaudvarról. A becsekkolás 1 óra. A repülō út 70 perc. A reptér- Berlin centrum lazán van 1 óra.

Az út vonattal kb. 4 óra 10 perc, milliószor kényelmesebb. Nem tudok elképzelni fejlett államot szar tömegközlekedéssel. Maximálisan ennek a fejlesztése mellett vagyok
 

sirdavegd

Well-Known Member
2016. január 5.
1 269
2 090
113
Volt szerencsém kipróbálni az ICE-t München-Berlin között.. Más világ. München reptere 1 óra tömegközlekedéssel a pályaudvarról. A becsekkolás 1 óra. A repülō út 70 perc. A reptér- Berlin centrum lazán van 1 óra.

Az út vonattal kb. 4 óra 10 perc, milliószor kényelmesebb. Nem tudok elképzelni fejlett államot szar tömegközlekedéssel. Maximálisan ennek a fejlesztése mellett vagyok
Továbbá vonaton nem állítanak 6x tornasorba mint repülőn. Az ég mentsen minket attól, hogy valami politikuskretén a kontinensen is bevezesse a biztonsági ellenőrzést a vonatokon mint pl Kínában...
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Nem véletlenül számoltam ki azt amit, bár tudom hogy vannak olyan gazdagok akik ilyen szinten nem számolgatnak, csak vásárolnak.
A magyar gépkocsiállománynak szerinted hány %-a CSAK rövid távra alkalmas autó, magyarán a tulajdonosok hány %-ának telik szerinted egy lótifuti villanyautóra, és MELLETTE egy hosszútávú családi méretű kocsira?!! Akire hivatkozol az nem Magyarországon él, nem magyar fizetésből, tehát nekünk nem igazán jó példa. Ráadásul nem is annyira csak a hatótávról van szó és nem is a tankolás elfelejtéséről, hanem a gyorsaságáról, egy benzinessel se lehet korlátlanul kimenni a világból, viszont annak a tankolása csak 5 perc. És egy villanyjárgányé mennyi ideig tart?!! Továbbra is tartom: a jómódúaknak biztos belefér a bicikli helyett a villanyautó második kocsiként (kerül amibe kerül nem számít) egy nagyobb benzines mellett. Nálunk, ahol 14 év az autók átlagos kora benne a céges kocsikkal is !!, (gondolom nem azért mert mindenki utálja az új autót és szerelemből jár öreg csotrogánnyal) anyagilag ez csak nagyon keveseknek fér bele. Tudom hogy nyugaton van akinek saját Boeing 707-ese, Gulfstream-je vagy olyan jachtja van hogy drágább egy Gripennél is, de ott is ilyenből van kevesebb és nálunk sem ez a jellemző.

Igazad van, akikre hivatkozok, azoknak a többsége erdélyi, akik még kevesebbet is keresnek, mint az átlagmagyar.
Egy halom embert ismerek, akiknek van autójuk, minden nap elmegy pár km-t a melóba és vissza valamint a hipermarketig és ennyi. Ki sem mozdul a városból. Ezeknek miért ne lenne jó egy elektromos? Nem a mostani drága, újakról beszélek, hanem amikor már ezek is tömegével kikerülnek a használtpiacra. Ezek is pont olyan elérhetőek lesznek a szegényebbek számára is, mint a benzinesek. Az akkuk is egyre jobbak, nem mennek tönkre 10 év használat után sem.
Olyan ismerős is sok van, ahol két kocsi van, oda is jó lenne az egyik elektromosnak. Ők sem gazdagok, használtan veszik a kocsit, párszázezerért.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Igazad van, akikre hivatkozok, azoknak a többsége erdélyi, akik még kevesebbet is keresnek, mint az átlagmagyar.
Egy halom embert ismerek, akiknek van autójuk, minden nap elmegy pár km-t a melóba és vissza valamint a hipermarketig és ennyi. Ki sem mozdul a városból. Ezeknek miért ne lenne jó egy elektromos? Nem a mostani drága, újakról beszélek, hanem amikor már ezek is tömegével kikerülnek a használtpiacra. Ezek is pont olyan elérhetőek lesznek a szegényebbek számára is, mint a benzinesek. Az akkuk is egyre jobbak, nem mennek tönkre 10 év használat után sem.
Olyan ismerős is sok van, ahol két kocsi van, oda is jó lenne az egyik elektromosnak. Ők sem gazdagok, használtan veszik a kocsit, párszázezerért.
Azt nem tudom, hogy igazam van-e, én csak a saját véleményemet írtam le. Abban viszont neked nincs igazad hogy erdélyiekre hivatkozol, ha olyan vitába szállsz be ahol az egyik fél magyarországi körülmények között él (én), a másik meg külföldön de nem is Erdélyben (arcas). Soha nem mondtam olyat hogy senkinek se jó a villanyautó, leírtam hogy szerintem kinek és mire lehet jó, de kíváncsi lennék hol lehet olyat kapni használtan pár-százezerért manapság ahol az ismerőseid megvehetik, meg talán én is?! És mennyibe kerül majd az akkucsere, ha a használtan vett szekérben néhány hónap után meghal az akksi, mert ugyan mi másért adna el a gazdája egy állítólag olcsón fenntartható/javítható kocsit mint az akku problémája miatt?!!
 
M

molnibalage

Guest
Molninak és az összes kételkedőknek.
A 19. század végi Molni is pont ugyanezeket az ellenérveket hozhatta fel a benzinmotoros autók megjelenése idején, mint amit most az elektromosok ellen felhoztok.
Mire kell az autó, hisz egy lovaskocsi sokkal jobb annál. A ló bármikor befogható a kocsi elé, míg az autóba ha elfelejtettem benzint venni, akkor mehetek akár tízkilométereket is, amíg találok egy benzint áruló helyet.
A lóval akármilyen távolságra el lehet menni, hisz ha éhes lesz, bármikor meg lehet állni az út szélén, ahol legelhet. Na de ha kifogy a benzin, akkor nem biztos, hogy találok olyan helyet, ahol árulnak, hisz nagyon ritkák a benzinkutak.
Az országban mindenhol kapható széna, meg abrak, így a lovat mindenhol meg tudom etetni, benzint meg kevés helyen árulnak. Most akkor építsünk ki egy párhuzamos rendszert, csak azért mert a városok bűzlenek a lószartól? Ki fogja ezt fizetni? Kinek az adójából fog kiépülni a sok benzinkút?
Külömben is az autót nem lehet szántásra használni, míg a lovat be lehet fogni az eke elé. Most akkor tartsak egy autót, hogy azzal utazgassak és egy lovat is, amivel szántok?
Az autó sokkal drágább is, mint egy lovaskocsi.
A benzin előállítása meg sokkal környezetrombolóbb, mint a széna előállítása (na jó ezt nem mondták, mert nem is tudták, mi az a környezetrombolás). Továbbá honnan lesz annyi kőolaj a benzinhez? Az elfogy egyszer, míg a fű mindig újranő.
Na és kinek lett igaza? Eltelt 50 év és a lovakat már csak a falvakon használták szántásra.
Ugyanez van most az elektromos és a benzinek autók közötti vitában.
Igen, valóban egyes dolgokban a benzines még jobb (az is lehet, hogy mindig jobb is marad), mint az elektromos, más dolgokban viszont az elektromos jobb.
Kérdés az, hogy melyik a fontosabb? Az, hogy kicsit tervezetebben használjuk az autót, vagy az, hogy egészségesebb városaink legyenek? Kinek mi számít jobban?
Nem baj, ha aszmás lesz a gyerek, de legalább az éves nyaralásainkkor 1-2 órával hamarabb leérek az Adriára.

Ez az érvrendszer műszakilag olyan szinten vicces, hogy azt sem tudom, hogy hol kezdjem cáfolni...

Az első autók tökéletesen sima úton két embert vittek kb. 20 km/h sebességgel kaszni nélkül és jó drágán. Luxustermék volt városra nem több. Aztán a műszaki haladás megvolt és tömegek számára is elérhetővé tette. De hahó, 100+ éve van tömeges autózás és a fizikai korlátokat is imerjük és annak hatását az árra. Nem tudok szebben fogalmazni, ezért marhaság a példa.

A ló nem fejlődött, az autók meg drámainan. Ma hi-tech villanyautó nem rúg labdába a 20-25 éves autókkal összemérve sem úgy, hogy az új benzines autókhoz képest 2-3-szor többe kerülnek. A 2-3-szor eltérés nem lenne baj, ha a vita arról szólna, hogy egyik 1 misi a másik meg 3. A probléma, hogy az egyik 3-4 misi, a másik meg 10-12. Az életben nem hozza vissza ezt benyában úgy, hogy most az villanyautó hátszélben lejtőn megy, a másik meg ellenszélben és emelkedőn az adótartalom miatt.

Arról a mantráról is le kéne szokni, hogy majd olcsóbb lez tömegtermeléssel. Hahó, most is tömegesen gyártják őket. Nem lesz 4-szer olcsóbb, mert már a mostani Li igény mellett is az akksi ára a horror. Eleve a gond az, hogy fizikailag lehetetlen a tömeges használat, mert ahhoz nincs elég ismert Li készlet ma. Ha meg lenne is, akkor az ára miatt a villanyautó is drágább lesz, nemhogy olcsóbb.

A városi car sharingban azért van esélye, mert TUDOD, hogy nem fogsz messzebb menni 50-60 km-nél és aztán ki lehet állni, mert van több ezer autó és lehet rotálni. De egy családban, ha csak egy villanyautó van, akkor nincs mit rotálni. Ha meg két autód van, akkor röhögök, mert két autót veszel, költségek egekben. Két garázsa kinek van? Sokaknak egy sincs.

Kicsit jobban gonold át ezt leközelebb, mert a fenti kommented kb. az alapvetű műszaki érveléstechnikai órán kb. az elrettentő példa lehetne. Bocs, de ez van.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
Továbbá vonaton nem állítanak 6x tornasorba mint repülőn. Az ég mentsen minket attól, hogy valami politikuskretén a kontinensen is bevezesse a biztonsági ellenőrzést a vonatokon mint pl Kínában...
Volt biztonsági ellenōrzés - fōleg, amikor kitört a Willkommenskultur, a többit majd a biztpol/nyugat-európa részben
 
M

molnibalage

Guest
Jelenleg üzemanyagot tenni a kocsiba csak a kutaknál lehet. Na de az ország lakosságának kb. fele házban lakik, azok otthon éjszakánként nyugodtan tudnak töltögetni simán a 220-ról. Nem kell nekik gyorstankolni, csak ha hosszú utakra mennek.
A városban is lehet minden parkolóhely mellé egy konnektort is rakni és ott is mehet a töltés 220-ról. Amikor meg fizet a helyért, akkor a töltést is kifizeti egyben.
Nem megoldhatatlan problémák ezek.
A főnököm, ha ajtótól ajtóig megy, akkor kb. napi 90 km-et vezet. A házak biztosítékai hány amperesek is? A töltés hatásfoka mennyi? Lassú töltés esetén a napi igényét éppen, hogy visszatölti, de ha kicsit is messzebbre megy, akkor szépen lassan 0 veszteséggel számolva sem megy ez.

Ezen felül nem csak a távolsággal van bajunk. A villanyautózás azért "olcsó", mert az üzemanyagja nem azonos körülmények között versenyez. Ezért így összehasonlítani őket értelmetlen.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
[QUOTE="sirdavegd, post: 411234, member: A fővonalakon azért, mert annyival megy a V43-as Szili, meg ott még lehet féktuskóval dolgozni. Illetve tehervonatnál is 100km/h a Vmax, mert ott meg is kell tudni állni az 1000-2000 tonnácskával. Emiatt a dízelmozdonyok is 100km/h max sebességre képsek.
[/QUOTE]

130-as a Szili, de eredetileg 140-esre tervezték, vontatómotor cserével megoldható lenne (mondjuk a fő problémát, a fékezéskor fellépő bólogatást is meg kellene oldani, mert szétb***** vele a pályát nagyobb sebességnél).
0-ás Gigant 120-as, 100-as széria meg 160-nal tud(na) menni.
GySEV-nek volt exNDK-s dízel Ludmillája ami 120-as volt, de azt eredetileg 160km/h-sra építették a szovjetek, csak át lett alakítva az áttétel, mert az NDK-ban sem volt 160-as pálya. Természetesen jó magyar szokásként csak a mozdonyt vették meg, alkatrész meg karbantartó személyzet meg minek, ami azt eredményezte, hogy Ukrajnából hozattak hozzá szakembert amikor sorra mind megdöglött, ráadásul annyira karbantartásigényesek voltak, hogy végül visszaadták a németeknek akik meg kivitték romániába...

De a legnagyobb probléma jelenleg a "droid" sereg, frissen végzett motorvonatvezetők (nem mozdony!) szétverik a Flirt-öket ("kockásra fékezi" mert elvéti a távot, összehoz 1-2 perc késést, erősebben gyorsít, még jobban ráfékez...), a szétvert Flirt-öt lekorlátozzák 120-ra + ráadásként szétveri a pályát.
De volt olyan is amikor maszek fuvarozó befékezett vonatnál nyomott full gázt valami román csodamozdonyon ami szépen belevéste a kerekeit a sínbe.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 508
5 706
113
Azt nem tudom, hogy igazam van-e, én csak a saját véleményemet írtam le. Abban viszont neked nincs igazad hogy erdélyiekre hivatkozol, ha olyan vitába szállsz be ahol az egyik fél magyarországi körülmények között él (én), a másik meg külföldön de nem is Erdélyben (arcas). Soha nem mondtam olyat hogy senkinek se jó a villanyautó, leírtam hogy szerintem kinek és mire lehet jó, de kíváncsi lennék hol lehet olyat kapni használtan pár-százezerért manapság ahol az ismerőseid megvehetik, meg talán én is?! És mennyibe kerül majd az akkucsere, ha a használtan vett szekérben néhány hónap után meghal az akksi, mert ugyan mi másért adna el a gazdája egy állítólag olcsón fenntartható/javítható kocsit mint az akku problémája miatt?!!

A mostani kocsikat sem azért cseréli le a német, mert már használhatatlan. Ugyanígy az elektromosokat sem addig fogja használni, amíg szét nem esik alatta, vagy teljesen meghal az aksi.
Lehet, hogy még hamarabb eladják majd, mert mgjelenik az új típus, nagyobb hatótávval.