Már elnézést, de ki a frászt érdekel, hogy mennyi idő alatt van 100-on egy személyautó....? Legyen alacsony a fogyasztása 130-as tempóig, legyen kényelmes, csendes és stabilan működő. Ennyi.
Komllyan mondom, hogy lehidalok. Ezek szerint akkor a legjobb személyautó az F1...?
Mondom, nem életciklusra számolva...
Apró hiba, hogy egy 5 misi vs 12 misis autó esetén hol fog visszajönni a kezdeti beruházi költség és a kettő különbözete által más befektetésből kijövő haszon? Mert a kettő közi 7 millát tehet kötvénytől kezdve bármibe.
Az áram ócsó az áram most, Magyaroszágon. Németországban meg 1 kWh kisfogyasztói áram a hazai cirka 3-szorosa. Na, hogyisvanez ez az olcsó üzem?
Jelenleg ma itthon 38 Ft/kWh-be kerül neked az áram, de a rezsicsökkentés nevű faszság előtt volt 44 Ft/kWh. A villanyautó hatásfoka 90%, cask a töltési hatásfok jó, ha van 80%, de inkább kevesebb. Tehát valójában még a 38 Ft/kWh vett árammból a végén lesz 38Ft-ért 0,72 kWh. Vagyis effektíve 53 Ft/kWh energiát kapsz effektíve.
A benzig / go. áltagosan 10 kWh/l. Most 350 Ft 1 liter, autópályánál 400, akkor legyen 375 Ft = 10 kWh, de az motorok hatásfoka kb. 30%. Tehát 375 Ft-ért kapsz 3 kWh-t
---> 125 Ft/ kWh effektív a vége.
Tehát:
Villany:
- 53 Ft/kWh effektív, ha 38 Ft/kWh az áram ára.
- 61 Ft/kWh effektív, ha 44 Ft/kWh az áram ára.
Benzin/gázolaj átlaga:
- 125 Ft/kWh effektív, ha 44 Ft/kWh az áram ára.
Az villany üzemanyag felannyi úgy, hogy nem jövedéki termék és a rezsicsökkentés azt jelenti, hogy ez illúzió, mert az nem fenntartható / máshogy veszik el a pénzt. Ha leveszed az adót a benziről, akkor rohadtul ugyanannyiba kerül vagy még olcsóbb is lenne a benzin és a gázolaj.
Lássuk a németeket, gázolaj:
http://www.globalpetrolprices.com/Germany/diesel_prices/
Legyen jóindulatúan 1,1 EUR / liter = 345 Ft / liter, nagy difi nincs hazai viszonyokhoz képest.
Villany, kisfogyasztó:
http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/8/8c/Electricity_prices,_first_half_of_year,_2015-2017.png
0,3 EUR / kWh = 94 Ft/ kWh. Ej, már most drágább áramot tankolni ott, mint itthon gázolajat... Ha nő az áram iránti kereslet, annak ára is nőni fog. Erre jön még majd a jövedéki adó...
Egy átlag autó 100 km-en megeszik 7 litert, ami kb. 21 kWh fogyasztásnak felel meg. Innentől fogva te számold ki, hogy mikor térülne meg a benyaköltsége egy villanyautónak. Segítek, kb. soha.