Személyes meglátásaim...
Az autóiparban a Tesla megpróbál teret nyerni, újra felosztani a piacot. Ezért erőlteti és csinált divatot az akkus autóból és bevállalja miatta a járművenkénti több ezer dolláros veszteséget is. A "hagyományos" gyártók alig ugranak a technológiára, mert nem akarnak veszteséget "gyártani" egy jelenleg még kiforratlan technikával. Jobbára kivárnak, ímmel-ámmal jönnek a piacra a járművek(imkább csak azért, hogy a fejlesztési versenyben ne maradjanak le) , közben a hagyományos autók eladásából szépen megélnek.
A villanyautó gyártásban már most látszik a mostani viszonylag kis darabszámok mellett is a fel-fel lépő nyersanyaghiány (lítium) problémája is.
Vannak akik egyszerűen zsákutcának tartják az akkus kocsikat. Ilyen pl. a Toyota de ide sorolható a Hyundai-Kia is, aki szerint ez csak átmeneti állapot, ők az üzemanyagcellában hisznek és gyártják is! 20 éve körberöhögtük a Priust az alakja, hangja, meg a röhejes belseje miatt. Ma meg hibridben ők a csúcs, milliószám gyártják, relatíve olcsón. Lehet, hogy az FC is hasonló utat jár be.
Az akkus autók hatótávja jelenleg csak kiegészítő szerepben elegendő. Ezt látják a gyártók is, emiatt vannak pl. a VW-nél autócsere programok, aki e-Golfot vesz és Madridba megy, a nyaralás idejére becserélheti a kocsiját egy "rendes" Golfra.
A molni által is írt töltősűrűség is probléma, de ezt gyorsan lehet orvosolni, meg is történt:
https://www.swarco.com/sthu/Megoldá...zabályozás-az-elektromos-töltőkre-vonatkozóan
Ez a kormányrendelet már mutatja a villany fizetőssé és jövedéki adózásossá tételének egy módját is.
A töltéshez használt eszközöket le lehet plombálni, ugyanúgy mint a villanyórát. Máris rajta lehet a jövedéki adó. Az országos elektromos hálózat túlterhelését csökkenteni lehet egy kedvezményes töltési időszak megjelölésével, ami egybe esne az éjszakai fogyasztási "gödörrel". Hálózatfejlesztés nélkül is középtávon elegendő lehet így a jelenlegi villamos energia termelő és elosztó hálózat.
A villanyautók majd mindegyike (már a Leaf is) képes valamilyen hálózati kommunkiációra (Leaf GPRS alapon, a mai tevezők már 5G-ben gondolkodnak) ezzel lehetővé válik a járművek hálózatba kötése, ezáltal a meglévő töltőállomások hálózatszerű szétosztása (Nem akkor töltök amikor kimerülök, hanem amikor a hálózat javasolja a járművek mozgását és a szabad töltőállomásokat figyelembe véve.) Ez része a Car-to-X hálózai rendszernek. Erre épül Mo-on a Zalaegerszeg környéki "okosváros és okos út". Ritkán szoktam dicsérni a magyar kormányt (akár a mostanit, akár az elődeit) de ebben jót léptek. Visszautalva a töltés-jövedéki adózás körre, a hálózatba kötött villanyautók a rendszerben "bevallhatják" a töltésüket is, illetve a felvett árammennyiséget is, így akár bárhol tölthetünk, a kocsi elárul minket. Szoftverkérdés.
Szóval sok van mellette, ellene...hogy mennyire megosztó a helyzet, az is mutatja, hogy a nagy gyártók sem tudnak dönteni. Alakul egy akkus csoport a Tesla, BMW, VW révén, ugyanakkor az FC-re szavazott a Toyota, Honda, Nissan, Hyundai-Kia és feltehetően a Mercedes. A hidrogénkút hálózat fejlesztésére is van EU_s határozat.
A többieknek alig van pénzük ilyen fejlesztésekre és mérnökeik is alig vannak. A nemrég lezajlott Opel vásárlást a PSA részéről is inkább technológia szerzésnek és mérnöki állomány bővítésnek tartják. A PSA rögtön be is nyögte, hogy az Opelből az elektromobilitás vezető márkáját akarja faragni. A hagyományos technikát meg csinálják a franciák tovább és megvehetjük majd Opel cimkével is. .
Úgyhogy csak dőljünk hátra és várjuk ki a végét, nem érdemes egymás torkának esni.