Szállítógépek váltása a MH-nél

- állítólag elég drága az üzemeltetése. USA számítások szerint 25 éves életciklusra számítva egy gép fenntartása 300 millió USD, szemben egy C-130-al ami
210 millió USD.
Melyik C-130-cal? A beszerzési árral újonnan van ez számolva? Számomra rejtély, hogy egy sokkal kisebb teljesíményű kéthajtóműves gép mitől lenne ennyire drága.​
 
ez sem alkalmas komolyabb repülőgépek légi utántöltésére, legfeljebb helikopterekére.
A hátrányai ellenére szerintem ezt fogjuk venni
Pedig igen jó eséllyel ez lesz a befutó. arpikav valamit olyasmit emlegetett hogy a HM "légiflottában" helikopteres gondolkodik. (csak tudnám hogy miből akarnak vásárolni?) A hátránya ellenére viszont ennek a típusnak a legkedvezőbb a vételárra és az üzemeltetése. Egyébként járművek légi szállítására ott vannak a C-17 ek.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Na lehet tippelni melyik lesz:
- lepusztult bolgár C-27J-k?
671409as.jpg

Kérdés, hogy egyáltalán eladják őket, és ha igen milyen műszaki állapotban vannak. Egyről tudjuk hogy csúnyán összetört, kettő meg áll mert nincs pénz karbantartásra (lehet hogy már részben kannibalizálták is őket hogy az utolsó gépet - ami végül összetört - a levegőben tartsák...).
Újonnan darabja 30 millió USD körül van.
- előny: jó kis gép, kellően széles törzzsel;
- hátrány:
- a bolgár gépeknél bizonytalan a műszaki állapot, rossz üzemeltetési előélet, emiatt sokat kellene rá költeni még a vételár fölött mielőtt szolgálatba áll.
- nem lehet utántöltőként használni
- állítólag elég drága az üzemeltetése. USA számítások szerint 25 éves életciklusra számítva egy gép fenntartása 300 millió USD, szemben egy C-130-al ami
210 millió USD.

- Airbus C-295?
C-295_Ghana_400x300-300x225.jpg

Használt gépekről nem nagyon vannak hírek. Újonnan az ára 22 millió USD-tól indul és az üzemeltetése is olcsóbb mint a C-27J tipusé.
- előny: bevált típus, rengeteg ország használja, több változatban is rendelkezésre áll (AEW+C, SIGINT)
- hátrány:
- alacsony a tehertér magassága, emiatt limitált a szállítható teher mérete. Egy HUMVEE pl. már nem fér be...
oRRDW.jpg

- ez sem alkalmas komolyabb repülőgépek légi utántöltésére, legfeljebb helikopterekére.
A hátrányai ellenére szerintem ezt fogjuk venni.

- Lockheed C-130J?
300px-C-130J_135th_AS_Maryland_ANG_in_flight.jpg

Abszolút jó lenne. Bőven tud mindent amire nekünk szükségünk lehet (alkalmas légi utántöltőnek is), de mivel újonnan 80 millió USD fölött van az ára, ezért szerintem kizárt. Legfeljebb ha az Angoloktól vagy a Svédektől veszünk ezeréves használtakat....

- Embraer KC-390?
thumb-350-804151.jpg

Nekem ez a kedvencem.
- előny:
- gyors és nagy hatótávolságú;
- kellően nagy a tehertere és a teherbírása (23 tonna);
- abszolút alkalmas vadászgépek légi utántöltésére
- hátrány:
- új típus. Jöhetnek elő gyermekbetegségek
- 50 millió USD-os darabára túl magas és emiatt szerintem ki van zárva hogy ezt vegyük.​
Ha igy nézük mindnek van előnye és hátránya és mind drága....
De az adatok nem mindenhol pontosak!
Kc-390 sajnos nem 50 Millió $ hanem 85m$ és ez is 2014 adat.

eakadási árak nem jók4
2014ben a Kc-390 85 m $ a C130 j 100m$
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero
Ha igy nézük mindnek van előnye és hátránya és mind drága....
De az adatok nem mindenhol pontosak!
Kc-390 sajnos nem 50 Millió $ hanem 85m$ és ez is 2014 adat.

eakadási árak nem jók4
2014ben a Kc-390 85 m $ a C130 j 100m$
Szerintem mi 20-30 milliónál darabonként többet nem fogunk költeni gépekre. C27 vs C295.
 
Ha igy nézük mindnek van előnye és hátránya és mind drága....
De az adatok nem mindenhol pontosak!
Kc-390 sajnos nem 50 Millió $ hanem 85m$ és ez is 2014 adat.

eakadási árak nem jók4
2014ben a Kc-390 85 m $ a C130 j 100m$

C-130J - Francia beszerzés (most veszik át a gépeket): 4 gép (+support, training); 355 mUSD = ~ 88 mUSD/gép
https://www.flightglobal.com/news/articles/french-government-confirms-c-130j-buy-421606/

KC-390 - Listaár 50 mUSD körül írják.
www.military-today.com/aircraft/embraer_kc390.htm
http://money.cnn.com/2017/07/20/new...sport-lockheed-c130-super-hercules/index.html
A Portugálok azért fizettek a gépekért 70 mEUR-t (6 gép - 420 mEUR) mert abban minden benne van (logisztikai támogatás, pótalkatrészek (!!), karbantartás, kiképzés, szimulátor...minden)
https://algarvedailynews.com/news/1...r-military-transport-aircraft-for-420-million

Annyi látszik hogy a gép árát alapvetően befolyásolja hogy a vevő milyen "extrákat" akar.
Annyit talán el lehet fogadni hogy a gépek ár sorrendje úgy alakul hogy:
legdrágább a C-130, majd a KC-390, C-27J és végül C-295
 
Ami a töltőcsonkot illeti, minden légi utántöltésről nincs nyilvános hír, a jártasságot viszont úgy tudom, bár korlátozott hajózószámmal, de fenntartják. Egyébként a nyugati közepes hatalmaknak sem éri meg sem, tanker, sem multirole tanker repülőgépet tartani "nemzeti keretek" között, nem véletlenül dobták be a közösbe. lásd hollandia például kivonta egy KDC-10-ét és csak kettőt tartott meg (ők még iciny-piciny gyarmatbirodalmuk miatt vettek KC-130 helyett KC-10-est.) A britek is a Voayger mellett magán társaságra is bizzák a tankerkérdést (Omega).. Nekünk drága egy tanker. A csehek által is lebegetett KC-390, egy Herky méretű sugárhajtású amely még kvázi fél évtized szerintem amig szolgálatba áll, és a darabszám is kérdéses. A csehek benn vannak a fejlesztésben is, náluk ez értelemsebb dolog, mint nálunk.
12 géphez mi a tökért kéne tanker. Jó hogy mint a Thai királyság, nem rendelünk hozzájuk Erieye radargépe
Nagyon, nagyon nem értek veled egyet.
(Itt válaszolok mert nem A319 téma)
Az én velényem szerint különösen az olyan kevés géppel rendelkező országok mint Mo. is éri meg utántöltőt tartani.
Képzelj el egy olyan harcászati szitut mint a Jugó polgárháború idején...
Őrjáratozni kell a déli határ mellett megakadályozni modjuk egy barcsihoz hasonló bombázást.
A Gripen kb. két órát tud őrjáratozni két póttartállyal és AA fegyverzettel. (de inkább kevesebb mert 50% üza szint alatt már kínos lenne harcba szállni)
Utána 15 perc vissza a bázisra 15 perc az utantöltés majd újabb 15 perc vissza az őrjárati területre.
Vagy jöhet a második géppár vagy 45 percre védtelen a légtér.
Ehhez képest ha fennt van egy tanker óránkénti utántöltéssel 5-6 órára nyújthatod az őrjáratot.
Sokkal gazdaságosabban tudod kihasznállni a rendelkezésedre álló kevés gépet...

Az AEW gépekkel u.ez a helyzet.
Ha nincs a levegőben egy radarod akkor egy földközelben közelítő célt a földi radarodtól max. 40 km-re fogsz észlelni (ha csak nem egy hegytetőre teszed, de az nekünk nem túl sok van..)
Egy kisebb méretű AEW gépnek (pl.: C 295 AEW) szerintem igenis lenne létjogosultsága magyar viszonyok között is. Az is lényeges hogy ezekbe a gépekbe a radaron kívül lehet SIGINT műszereket is szokás rakni aminek a révén nemcsak a légi célok, hanem a földi célok felderítésében is hasznos eszköz...
 
Nagyon, nagyon nem értek veled egyet.
(Itt válaszolok mert nem A319 téma)
Az én velényem szerint különösen az olyan kevés géppel rendelkező országok mint Mo. is éri meg utántöltőt tartani.
Képzelj el egy olyan harcászati szitut mint a Jugó polgárháború idején...
Őrjáratozni kell a déli határ mellett megakadályozni modjuk egy barcsihoz hasonló bombázást.
A Gripen kb. két órát tud őrjáratozni két póttartállyal és AA fegyverzettel. (de inkább kevesebb mert 50% üza szint alatt már kínos lenne harcba szállni)
Utána 15 perc vissza a bázisra 15 perc az utantöltés majd újabb 15 perc vissza az őrjárati területre.
Vagy jöhet a második géppár vagy 45 percre védtelen a légtér.
Ehhez képest ha fennt van egy tanker óránkénti utántöltéssel 5-6 órára nyújthatod az őrjáratot.
Sokkal gazdaságosabban tudod kihasznállni a rendelkezésedre álló kevés gépet...

Az AEW gépekkel u.ez a helyzet.
Ha nincs a levegőben egy radarod akkor egy földközelben közelítő célt a földi radarodtól max. 40 km-re fogsz észlelni (ha csak nem egy hegytetőre teszed, de az nekünk nem túl sok van..)
Egy kisebb méretű AEW gépnek (pl.: C 295 AEW) szerintem igenis lenne létjogosultsága magyar viszonyok között is. Az is lényeges hogy ezekbe a gépekbe a radaron kívül lehet SIGINT műszereket is szokás rakni aminek a révén nemcsak a légi célok, hanem a földi célok felderítésében is hasznos eszköz...

Sok minden hasznos lenne de pénz az nincs így prioritásokat kell állítani.Jelenleg ott tartunk,hogy lassan ember sem lesz...
 
Nagyon, nagyon nem értek veled egyet.
(Itt válaszolok mert nem A319 téma)
Az én velényem szerint különösen az olyan kevés géppel rendelkező országok mint Mo. is éri meg utántöltőt tartani.
Képzelj el egy olyan harcászati szitut mint a Jugó polgárháború idején...
Őrjáratozni kell a déli határ mellett megakadályozni modjuk egy barcsihoz hasonló bombázást.
A Gripen kb. két órát tud őrjáratozni két póttartállyal és AA fegyverzettel. (de inkább kevesebb mert 50% üza szint alatt már kínos lenne harcba szállni)
Utána 15 perc vissza a bázisra 15 perc az utantöltés majd újabb 15 perc vissza az őrjárati területre.
Vagy jöhet a második géppár vagy 45 percre védtelen a légtér.
Ehhez képest ha fennt van egy tanker óránkénti utántöltéssel 5-6 órára nyújthatod az őrjáratot.
Sokkal gazdaságosabban tudod kihasznállni a rendelkezésedre álló kevés gépet...

Az AEW gépekkel u.ez a helyzet.
Ha nincs a levegőben egy radarod akkor egy földközelben közelítő célt a földi radarodtól max. 40 km-re fogsz észlelni (ha csak nem egy hegytetőre teszed, de az nekünk nem túl sok van..)
Egy kisebb méretű AEW gépnek (pl.: C 295 AEW) szerintem igenis lenne létjogosultsága magyar viszonyok között is. Az is lényeges hogy ezekbe a gépekbe a radaron kívül lehet SIGINT műszereket is szokás rakni aminek a révén nemcsak a légi célok, hanem a földi célok felderítésében is hasznos eszköz...
Mintha ilesmit irtam volna én is.Erősokszorozó lenne,ha tanker képességet IS elláthatnának.SIGINT én régiessen REH(rádióElektronikaiHarc) képesslgek közé sorolom.Roppant hasznos lenne.AEW gép is jó lenne,de az már teljessen álmodik a nyomor nekünk.A Légierő elhivatott tisztjei is tudták ezt már régen,ezért léggömb radarokat szerettek volna.(sőt,volt olan merész köztük ki saját lufi gyártásárol irt tanulmányt,usa vagy izraeli radarral.Vannak erre a célra tervezet radarok)Az öreg Ancsát kiszurta volna
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek
Szerintem a legjobb az lenne, ha 2-3 saját tehergép mellett szlovákokkal, talán horvátokkal, németekkel együtt beszállnánk a csehek mellé egy közös KC-390 flottába. A cseheknek is sokkal könnyebb lenne, és hozzáférnénk a légiutántöltési képességhez, plusz ha esetleg kell, némi plusz teher kapacitás.
 
De csak ilyesmit....
Abban egyetértünk hogy szerintem is szükség lenne ilyesmikre (utántöltés és felderítő képesség) de - veled ellentétben é- n nem az A319 alapon képzelem el a dolgot.
Ha biznék benne,hogy lesz,inkább én is KC390,C130 tankolásra is képes változatára szavaznék.De nemhinném,hogy lesz.És adja magát a két Airbus.MRTT változatra felfejlesztés szerintem nem képtelenség.Szegény ember mindenes támogatógépe.UPAZ konténer szintjénél jobb lenne,és tudtommal nekünk ilyesmi sincs.
 
Üdv mindenkinek!

Ma bemondta a rádió hogy 75milliárd Ft van szállítórepülőgép kapacitás bővítésre 3db 25milliárd /db / év évi 1 db beszerzése előírányzott 3 év alatt......

Milyen típust lehet vásárolni perifériákkal 25milliárdért? Ha jól gondolom ezek új gépek lesznek.
 
Üdv mindenkinek!

Ma bemondta a rádió hogy 75milliárd Ft van szállítórepülőgép kapacitás bővítésre 3db 25milliárd /db / év évi 1 db beszerzése előírányzott 3 év alatt......

Milyen típust lehet vásárolni perifériákkal 25milliárdért? Ha jól gondolom ezek új gépek lesznek.
Nagyon sok függ attól milyen felszereltséggel kérik, pl. benne van e ebben a keretben a kiépítendő infrastruktúra is, stb...de nagy vonalakban talán belefér 3-4 C-130, KC-390 vagy 6-8 db C-295, C-27J
 
Nagyon sok függ attól milyen felszereltséggel kérik, pl. benne van e ebben a keretben a kiépítendő infrastruktúra is, stb...de nagy vonalakban talán belefér 3-4 C-130, KC-390 vagy 6-8 db C-295, C-27J
A darabszámokat felezd meg. Mert 75 milliárd 250 millió usd/euro nagyjábból. (Általában nemzetközileg 1:1 (1,1:1) számolják az usd/eurot arányt) Nekünk logisztikát is kell vennünk az új gépekhez ez plusz felár. Az én tippem a következő : 1-2 db C-130 (KC-390) és 2-4 db C-295 ös (C-27) a zárojelesekre én nem nagyon raknék :) De jöhetnek. A végső szó úgy is az amikor itt lesznek.
Kb abba a 250 misibe ez fér bele mindennel.
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka