Ami a töltőcsonkot illeti, minden légi utántöltésről nincs nyilvános hír, a jártasságot viszont úgy tudom, bár korlátozott hajózószámmal, de fenntartják. Egyébként a nyugati közepes hatalmaknak sem éri meg sem, tanker, sem multirole tanker repülőgépet tartani "nemzeti keretek" között, nem véletlenül dobták be a közösbe. lásd hollandia például kivonta egy KDC-10-ét és csak kettőt tartott meg (ők még iciny-piciny gyarmatbirodalmuk miatt vettek KC-130 helyett KC-10-est.) A britek is a Voayger mellett magán társaságra is bizzák a tankerkérdést (Omega).. Nekünk drága egy tanker. A csehek által is lebegetett KC-390, egy Herky méretű sugárhajtású amely még kvázi fél évtized szerintem amig szolgálatba áll, és a darabszám is kérdéses. A csehek benn vannak a fejlesztésben is, náluk ez értelemsebb dolog, mint nálunk.
12 géphez mi a tökért kéne tanker. Jó hogy mint a Thai királyság, nem rendelünk hozzájuk Erieye radargépe
Nagyon, nagyon nem értek veled egyet.
(Itt válaszolok mert nem A319 téma)
Az én velényem szerint különösen az olyan kevés géppel rendelkező országok mint Mo. is éri meg utántöltőt tartani.
Képzelj el egy olyan harcászati szitut mint a Jugó polgárháború idején...
Őrjáratozni kell a déli határ mellett megakadályozni modjuk egy barcsihoz hasonló bombázást.
A Gripen kb. két órát tud őrjáratozni két póttartállyal és AA fegyverzettel. (de inkább kevesebb mert 50% üza szint alatt már kínos lenne harcba szállni)
Utána 15 perc vissza a bázisra 15 perc az utantöltés majd újabb 15 perc vissza az őrjárati területre.
Vagy jöhet a második géppár vagy 45 percre védtelen a légtér.
Ehhez képest ha fennt van egy tanker óránkénti utántöltéssel 5-6 órára nyújthatod az őrjáratot.
Sokkal gazdaságosabban tudod kihasznállni a rendelkezésedre álló kevés gépet...
Az AEW gépekkel u.ez a helyzet.
Ha nincs a levegőben egy radarod akkor egy földközelben közelítő célt a földi radarodtól max. 40 km-re fogsz észlelni (ha csak nem egy hegytetőre teszed, de az nekünk nem túl sok van..)
Egy kisebb méretű AEW gépnek (pl.: C 295 AEW) szerintem igenis lenne létjogosultsága magyar viszonyok között is. Az is lényeges hogy ezekbe a gépekbe a radaron kívül lehet SIGINT műszereket is szokás rakni aminek a révén nemcsak a légi célok, hanem a földi célok felderítésében is hasznos eszköz...