Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

227236.jpg
 
Sosem értettem a Szu-27 családnál, hogy aerodinamikailag hogy jön ki az, hogy a gép orra, a törzs első harmada lefelé hajlik. A világ talán össze más gépe - leegyszerűsítve - egy hosszú cső. De itt nem.
Hát nem egészen van így, már az F-4 Pantomnak is lógott az orra, aztán a MiG-29-nek is, stb., ez a manőverező légiharc lehetősége miatt van. Nagy túlterhelésű manőver közben ha megfelelő előretartással akart célozni a gépágyúval a pilóta, akkor a korábbi típusoknál a szükséges húzás/állásszög miatt a gép orra már kitakarta a célt!! Megoldás: "lelógatták" kissé az újabb típusok orrát, vagy a pilóta magasan kiemelve a törzsből egy "kakasülőn" nézhet ki a gépből (F-15, F-16, Euerofighter, Rafale stb.).
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Most aztán vagy igazam van, vagy nem, de szerintem az oroszok mióta van két olyan gépük is, ahol a hajtóművek fúvócsöveinél a világos színű oxidkerámia bevonatot alkalmazzák, a bemutatórepüléseknél odafigyelnek, hogy azok szépen ki legyen takarítva. Mert az oké, hogy ajókora hőmérséklet amúgy kiégeti a kormot onnan, de nekem gyanúgy, hogy az összes komolyabb demónál patyolat tiszta a fúvócső:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Amúgy meg ismét jól látszik, hogy a dinamikus áteséseknél (ilyenkor a pillanatnyi felhajtóerőtényező és kritikus állásszög a statikus átesések (Góbé liftezése, lásd F-35 topik) hasonló értékeinek a sokszorosa) hogyan dolgozik a két vektoráló fúvócső és a komplex irányfelületek, amelyek persze kompenzálják a forgórészek precesszióját és a változó tolóerőt is.
 
Mik lehetnek ezek? Zavarónak kicsinek tűnnek, nem vontatott csali, előre nyitott... Talán valamilyen gyakorló konténer?