[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 510
72 513
113
indexen kérdezték kb mire jön ki a magyar gépek repórája dollárban?
mintha azt írtátok volna, jóval több egy hasonló kat. USAF gépé, de nem találom azt a hozzászólás

Az akkori döntéshozók valószínűleg úgy gondolták, hogy mindegy mennyibe kerül a Gripen ügylet, mert a svédek 110 %-os gazdasági ellentételezést vállalnak, így akkor több pénzt hoznak a magyar gazdaságba, mint amennyit mi kifizetünk a gépekért. Így a Gripen-t tulajdonképpen "ingyen" kapjuk. Aztán valamiért mégsem teljesen így alakult az ellentételezési program...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 510
72 513
113
Az akkori döntéshozók valószínűleg úgy gondolták, hogy mindegy mennyibe kerül a Gripen ügylet, mert a svédek 110 %-os gazdasági ellentételezést vállalnak, így akkor több pénzt hoznak a magyar gazdaságba, mint amennyit mi kifizetünk a gépekért. Így a Gripen-t tulajdonképpen "ingyen" kapjuk. Aztán valamiért mégsem teljesen így alakult az ellentételezési program...


Két hete meg ezt sikerült mondania Michael Kelley-nek Pozsonyban, amikor a szlovákok kérdezték hogy mi mennyi...

"Kelley declined to specify the cost of a flight hour, either. He only said that although the cost of Gripens might be lower, their service life would be less than those of F-16s."

https://spectator.sme.sk/c/20800805/us-presents-f-16-aircraft-in-bratislava.html

(Ennek helyes értelmezésén azóta is gondolkozom.)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 510
72 513
113
indexen kérdezték kb mire jön ki a magyar gépek repórája dollárban?
mintha azt írtátok volna, jóval több egy hasonló kat. USAF gépé, de nem találom azt a hozzászólás

Neked vannak ilyen adataid izraeli gépekre vonatkozóan? Ott hogy számolják és mennyire jön ki?
 
M

molnibalage

Guest
Két hete meg ezt sikerült mondania Michael Kelley-nek Pozsonyban, amikor a szlovákok kérdezték hogy mi mennyi...

"Kelley declined to specify the cost of a flight hour, either. He only said that although the cost of Gripens might be lower, their service life would be less than those of F-16s."

https://spectator.sme.sk/c/20800805/us-presents-f-16-aircraft-in-bratislava.html

(Ennek helyes értelmezésén azóta is gondolkozom.)
Olyan országokban, ahol évi 120 órákat sem repülnek a gépekkel ez az élettartam difi nem számít. Az USAF-nál sanszosan már nem repülne Gripen. A tervezési óraszáma a Gripennek eleve alacsonyabb volt, ehhez képest a fleet leader F-16 majdnem 10 ezer óránál van...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 510
72 513
113
Olyan országokban, ahol évi 120 órákat sem repülnek a gépekkel ez az élettartam difi nem számít. Az USAF-nál sanszosan már nem repülne Gripen. A tervezési óraszáma a Gripennek eleve alacsonyabb volt, ehhez képest a fleet leader F-16 majdnem 10 ezer óránál van...

Ezt én is tudom. Azt nem értem, hogy mit akart ezzel mondani. Hogy drágább az F-16os üzemeltetés?
Ezzel most elismerte vagy megkérdőjelezte hogy olcsóbb a Gripen repült óra költsége?
Ha elismerte, akkor ő is elhitte a marketing adatokat?
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 510
72 513
113
A cseh gripen adatok hogy viszonyulnak a magyarhoz? Ott mennyire jön ki egy repült óra költsége?
A többi Gripen üzemeltetőről tudunk ilyen adatot?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ezt én is tudom. Azt nem értem, hogy mit akart ezzel mondani. Hogy drágább az F-16os üzemeltetés?
Ezzel most elismerte vagy megkérdőjelezte hogy olcsóbb a Gripen repült óra költsége?
Ha elismerte, akkor ő is elhitte a marketing adatokat?
Nem ismert el semmit, csak szerényen felhívta a figyelmet hogy lehet ugyan hogy a Gripen olcsóbb/an üzemeltethető, de rövidebb is az élettartama mint az F-16-nek. Illetve ezzel azt ismerte el áttételesen, hogy fogalma sincs a Közép-Európai országok haderőinek anyagi lehetőségeiről, hiszen itt a "rövid élettartamú" Griff is előbb fog szétrohadni a rozsdától, mint hogy elérné a repülhető óráinak a limitjét!! Szóval itt a magasabb élettartammal eladni egy drágább gépet nehezen fog, ha mégis azt választják a szlovákok akkor más is számít nekik (pl. hogy ne olyan legyen nekik mint a magyaroknak, vagy/és a valamilyen módon az üzletből kivehető "zsebpénz", stb.).
 

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 203
2 673
113
Nem ismert el semmit, csak szerényen felhívta a figyelmet hogy lehet ugyan hogy a Gripen olcsóbb/an üzemeltethető, de rövidebb is az élettartama mint az F-16-nek. Illetve ezzel azt ismerte el áttételesen, hogy fogalma sincs a Közép-Európai országok haderőinek anyagi lehetőségeiről, hiszen itt a "rövid élettartamú" Griff is előbb fog szétrohadni a rozsdától, mint hogy elérné a repülhető óráinak a limitjét!! Szóval itt a magasabb élettartammal eladni egy drágább gépet nehezen fog, ha mégis azt választják a szlovákok akkor más is számít nekik (pl. hogy ne olyan legyen nekik mint a magyaroknak, vagy/és a valamilyen módon az üzletből kivehető "zsebpénz", stb.).

Viszont az is jatszhat, hogy regebben kozoskodni is szerettek volna a legterukon a csehekkel. Az ugy gondolom konnyebben menne talan logisztikailag, ha hasonlo tipust rendszeresitenenek.

Mint sok mas esetben a dontes itt is inkabb politikai lesz szerintem: V4 vs. Amik felallasban. A vegeredmeny igy elorevetitheti a jovobeni kulpol. csapasiranyt. (igen-igen nyelvcspas iranyt :p)
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Ja, hát igen, egy ordas hazugságot cáfol.

Igen, igen,...ha valami na ez tipikus Molni írás ;)

Egyikről sincs adatom.

Anno a cseheknek drága volt az F-16, és gondolhatjuk hogy nem csak a gép árát nézték. A friss szlovák ajánlat ismert, írtam...le kéne fejteni róla a fegyvercsomagot.
Az említett fejezetben a 14db bérelt cucc visszámolt árából próbálsz üzemeltetési költségeket párhuzamba állítani szokás szerint az USAF nyilvános adataival. Soxor álltam neki úgy, hogy megpróbáltam a szövegkörnyezetből kiérződő előitéleteket nem észre venni, de számomra evidens hogy alma körte esete áll fent. Az hogy a beszerzésük ára drága volt az egy dolog, de a köré font gazdasági/fizetési/ellentételezési és fenntarthatósági konstrukció az betolja a dobogóra...szinte mindenhol.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 423
44 112
113
Viszont az is jatszhat, hogy regebben kozoskodni is szerettek volna a legterukon a csehekkel. Az ugy gondolom konnyebben menne talan logisztikailag, ha hasonlo tipust rendszeresitenenek.

Mint sok mas esetben a dontes itt is inkabb politikai lesz szerintem: V4 vs. Amik felallasban. A vegeredmeny igy elorevetitheti a jovobeni kulpol. csapasiranyt. (igen-igen nyelvcspas iranyt :p)
Egyértelműen erről van szó. Ha V4 saját, vagy akár CSAK EU-s érdek van egy picit is szem előtt tartva, nem F-16 hanem Gripen van náluk is, ez egyértelmű.
Csak hát ugye volt az a majdnem kormányválság, maffia-kapcsolat, demokrácia-deficit.

Ez erről szól kb. nem kis százalékban.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Pontosan ez az, ami zavar, hogy a nem "marketing" források (értsd kül. államok hivatalainak, döntéshozóinak nyilatkozatai) szerint is mindig drágább az F-16 ajánlat. Nem azt állítom, hogy a gép vagy a fenntartása drágább, hanem a csomag egyben megfizethetetlen...hosszú távra lebontva is. Ha ezt nézzük lehet a Gripen tényleg összességében olcsóbb egy államgazdaság számára mint a Falcon. Ennyi. Ezt nagyívben mellőzi a nagy mű, egy mondatos utalásra emlékszem csak, és így a tárgyilagossága ennek a fejezetnek erősen megkérdőjelezhető. De ezt már korábban is jeleztem - minden rossz szándék nélkül.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 510
72 513
113
A cseh gripen adatok hogy viszonyulnak a magyarhoz? Ott mennyire jön ki egy repült óra költsége?
A többi Gripen üzemeltetőről tudunk ilyen adatot?


Itt egy cseh írás 2016-ból, számokkal (2016-os árfolyamon):

http://www.praguemonitor.com/2016/07/04/czech-gripen-fighters-cover-21300-flight-hours-past-11-years


2004: szerződéskötés 12+2 gép, 2200 óra/év, 10 évre, 130%-os ellentételezés, 20 milliárd korona = 833 millió USD
2005: megérkeznek a Gripenek
2016: 11 év alatt repültek 21300 órát

Meglepett hogy a csehek nem repülték ki 10 év alatt az első szerződés 22 ezer óráját.


A cseheknél az első 10 év egy repült órájára jutó költség 833 millió USD/(2200óra évente*10év)= 37864 USD/óra

Ami kevesebb mint a fele (~42 %) a Molni által a magyar gépekre számolt kb. 90000 USD/órának.

---------------------------------------

2014: cseh szerződéshosszabbítás: 2200 óra/év; +13 év; 1,7 milliárd korona/év = ~70 millió USD/év; összköltség: 910 millió USD

2018: Gripen szoftveres továbbfejlesztése 427 millió korona = ~17,5 millió USD (de ez nem változtat jelentősen a költségeken)


Így a cseheknél a következő 13 év egy repült órájára jutó költsége ~31800 USD/óra.

Molni számításai szerint nálunk a második tíz év repült óráinak költsége kb. 70000 USD/óra .

Azaz ugyanannak a típusnak a ~20 éves üzemeltetése nekünk kétszer annyiba kerül mint a cseheknek?

Számoljátok át ti is az egészet, mert biztos benéztem valamit.
 
M

molnibalage

Guest
Itt egy cseh írás 2016-ból, számokkal (2016-os árfolyamon):

http://www.praguemonitor.com/2016/07/04/czech-gripen-fighters-cover-21300-flight-hours-past-11-years


2004: szerződéskötés 12+2 gép, 2200 óra/év, 10 évre, 130%-os ellentételezés, 20 milliárd korona = 833 millió USD
2005: megérkeznek a Gripenek
2016: 11 év alatt repültek 21300 órát

Meglepett hogy a csehek nem repülték ki 10 év alatt az első szerződés 22 ezer óráját.


A cseheknél az első 10 év egy repült órájára jutó költség 833 millió USD/(2200óra évente*10év)= 37864 USD/óra

Ami kevesebb mint a fele (~42 %) a Molni által a magyar gépekre számolt kb. 90000 USD/órának.

---------------------------------------

2014: cseh szerződéshosszabbítás: 2200 óra/év; +13 év; 1,7 milliárd korona/év = ~70 millió USD/év; összköltség: 910 millió USD

2018: Gripen szoftveres továbbfejlesztése 427 millió korona = ~17,5 millió USD (de ez nem változtat jelentősen a költségeken)


Így a cseheknél a következő 13 év egy repült órájára jutó költsége ~31800 USD/óra.

Molni számításai szerint nálunk a második tíz év repült óráinak költsége kb. 70000 USD/óra .

Azaz ugyanannak a típusnak a ~20 éves üzemeltetése nekünk kétszer annyiba kerül mint a cseheknek?

Számoljátok át ti is az egészet, mert biztos benéztem valamit.
Az is lehet, hogy én néztem be anno valamit, bár a forint HUF és egyéb paritás számolást más csinálta emlékszeim szerint én csak beemeltem az F-35-ös írásba, azt meg ebbe.