[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Status
Not open for further replies.

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
Itt egy cseh írás 2016-ból, számokkal (2016-os árfolyamon):

http://www.praguemonitor.com/2016/07/04/czech-gripen-fighters-cover-21300-flight-hours-past-11-years


2004: szerződéskötés 12+2 gép, 2200 óra/év, 10 évre, 130%-os ellentételezés, 20 milliárd korona = 833 millió USD
2005: megérkeznek a Gripenek
2016: 11 év alatt repültek 21300 órát

Meglepett hogy a csehek nem repülték ki 10 év alatt az első szerződés 22 ezer óráját.


A cseheknél az első 10 év egy repült órájára jutó költség 833 millió USD/(2200óra évente*10év)= 37864 USD/óra

Ami kevesebb mint a fele (~42 %) a Molni által a magyar gépekre számolt kb. 90000 USD/órának.

---------------------------------------

2014: cseh szerződéshosszabbítás: 2200 óra/év; +13 év; 1,7 milliárd korona/év = ~70 millió USD/év; összköltség: 910 millió USD

2018: Gripen szoftveres továbbfejlesztése 427 millió korona = ~17,5 millió USD (de ez nem változtat jelentősen a költségeken)


Így a cseheknél a következő 13 év egy repült órájára jutó költsége ~31800 USD/óra.

Molni számításai szerint nálunk a második tíz év repült óráinak költsége kb. 70000 USD/óra .

Azaz ugyanannak a típusnak a ~20 éves üzemeltetése nekünk kétszer annyiba kerül mint a cseheknek?

Számoljátok át ti is az egészet, mert biztos benéztem valamit.

A lízinget hogy lehet összehasonlítani üzemeltetési költséggel?
F-16 esetében nem csak üzemeltetési költség van, hanem meg is kell vedd, ami önmagában is kb. hasonló összeg, mint a lízing, ezután meg még jön a többi üzemeltetési költség. Vagy nem így van?
 
M

molnibalage

Guest
A lízinget hogy lehet összehasonlítani üzemeltetési költséggel?
F-16 esetében nem csak üzemeltetési költség van, hanem meg is kell vedd, ami önmagában is kb. hasonló összeg, mint a lízing, ezután meg még jön a többi üzemeltetési költség. Vagy nem így van?
A Gripenről szóló írás erre is kitér, hogy mi lenne, ha az USAF számaihoz hozzácsapjuk mai áron az új gépek árát és miden korszerűsítést, ezt 60+100 misi USD-re vettem fel.
 

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 395
8 606
113
Ebben én azt látom,hogy 10 évig tartott odáig eljutni,hogy képesek vagyunk éjszaka gépágyúzni=itt valami nagyon nincs rendben.

Gondolom először AMRAAM-ot akartak lőni, de rájöttek, hogy nincs hozzá kulcs...
Aztán gondolták, hogy majd lőnek Sidewinder-rel, de annak meg lejárt az üzemideje...
Talán sima bombára is gondoltak, de az meg nincs...
Így maradt a gépágyú. Igaz az is csak a C verziókon...
 
M

molnibalage

Guest
Gondolom először AMRAAM-ot akartak lőni, de rájöttek, hogy nincs hozzá kulcs...
Aztán gondolták, hogy majd lőnek Sidewinder-rel, de annak meg lejárt az üzemideje...
Talán sima bombára is gondoltak, de az meg nincs...
Így maradt a gépágyú. Igaz az is csak a C verziókon...
Jaj...
Itthon nincs olyan légtér, ahol bármilyen AAM éleslövészet lehetne...
Gépágyúzni eddig is gépágyúztak, csak nem éjszaka, de a gép eddig is tudta.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Itt egy cseh írás 2016-ból, számokkal (2016-os árfolyamon):

http://www.praguemonitor.com/2016/07/04/czech-gripen-fighters-cover-21300-flight-hours-past-11-years


2004: szerződéskötés 12+2 gép, 2200 óra/év, 10 évre, 130%-os ellentételezés, 20 milliárd korona = 833 millió USD
2005: megérkeznek a Gripenek
2016: 11 év alatt repültek 21300 órát

Meglepett hogy a csehek nem repülték ki 10 év alatt az első szerződés 22 ezer óráját.


A cseheknél az első 10 év egy repült órájára jutó költség 833 millió USD/(2200óra évente*10év)= 37864 USD/óra

Ami kevesebb mint a fele (~42 %) a Molni által a magyar gépekre számolt kb. 90000 USD/órának.

---------------------------------------

2014: cseh szerződéshosszabbítás: 2200 óra/év; +13 év; 1,7 milliárd korona/év = ~70 millió USD/év; összköltség: 910 millió USD

2018: Gripen szoftveres továbbfejlesztése 427 millió korona = ~17,5 millió USD (de ez nem változtat jelentősen a költségeken)


Így a cseheknél a következő 13 év egy repült órájára jutó költsége ~31800 USD/óra.

Molni számításai szerint nálunk a második tíz év repült óráinak költsége kb. 70000 USD/óra .

Azaz ugyanannak a típusnak a ~20 éves üzemeltetése nekünk kétszer annyiba kerül mint a cseheknek?

Számoljátok át ti is az egészet, mert biztos benéztem valamit.

A számításaid csak a gépek lízingjét tartalmazza, az üzemanyag, pilóta és kiszolgáló személyzet bérezését, járulékos költségeket, stb. nem, pedig a repült óra költségekben azok is jelentkeznek. Oké, attól nem fog hirtelen duplája lenni, de azért szvsz egy bő 20-30%-os emelkedést fog hozni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 903
22 373
113
Soha nem a gép képességeivel volt baj.

Attól tartok Benkő galamb lelkével itt be is fejeztük a fegyverkezést..., jó dolog végre, hogy egy igazi katona a miniszter, de iiiiiiiii...nekem ő túl "békés természetűnek" tűnik. Aztán meg ki tudja...?!
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 142
73 702
113
A számításaid csak a gépek lízingjét tartalmazza, az üzemanyag, pilóta és kiszolgáló személyzet bérezését, járulékos költségeket, stb. nem, pedig a repült óra költségekben azok is jelentkeznek. Oké, attól nem fog hirtelen duplája lenni, de azért szvsz egy bő 20-30%-os emelkedést fog hozni.

A cseh lizing koltseget hasonlitottam a magyarhoz. Es nem tudjuk mibol adodik a nagy kulonbseg.

Az uzemeltetesi koltsegekkel kapcsolatban igazad van, azt is hozza kellene meg adni ha mas tipushoz akarom hasonlitani. De a cseh adatokban ugyanugy nincs benne, mint a mienkben es nem igazan tudjuk hogy mennyi lehet.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
A cseh lizing koltseget hasonlitottam a magyarhoz. Es nem tudjuk mibol adodik a nagy kulonbseg.

Az uzemeltetesi koltsegekkel kapcsolatban igazad van, azt is hozza kellene meg adni ha mas tipushoz akarom hasonlitani. De a cseh adatokban ugyanugy nincs benne, mint a mienkben es nem igazan tudjuk hogy mennyi lehet.

Jah hogy úgy. :)
Így már értem. Hamu a fejemre.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 863
15 267
113
indexen kérdezték kb mire jön ki a magyar gépek repórája dollárban?
mintha azt írtátok volna, jóval több egy hasonló kat. USAF gépé, de nem találom azt a hozzászólás

Szerintem teljesen értelmetlen egy tucat gépből álló flotta fajlagos üzemeltetési költségeit egy több száz vagy ezer gépessel. Ha az USAF Gripeneket üzemeltetnie, olcsóbban jönne ki egyszerűen a mennyiség miatt.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas
M

molnibalage

Guest
Szerintem teljesen értelmetlen egy tucat gépből álló flotta fajlagos üzemeltetési költségeit egy több száz vagy ezer gépessel. Ha az USAF Gripeneket üzemeltetnie, olcsóbban jönne ki egyszerűen a mennyiség miatt.
Azért ez így önmagában nem igaz. Mivel a cseh és a magyar is svéd tulajdonban vannak lényegében az üzemeltetésük kb. olyan, mint két USAF századé az ország két ellentétes sarkábn. Pontosan ugyanabban a rendszerben vannak üzemeltetve, mint a Svéd Légierő gépei, csak nem svéd haderő és a SAAB emberei csinálják a napi szintű üzemet. A teljes Gripen flotta Európában kb. 120 gép. Ok, ez nem több ezer, de összemérhető a teljes 200 gépes jenki F-15E flottával. Az F-15E USAF repórája meg ismert, nem véletlenül ahhoz is mértem...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and sirdavegd

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 376
55 060
113
A Cseh és a Magyar lízing díjak közti különbséget nem okozhatja az, hogy a forint egy időben nagyot "esett" a többi devizához képest?
Mert akkor simán kijöhet a különbség szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst
Status
Not open for further replies.