[HUN] Saab JAS-39EBS-HU Gripen

Pontosan ez az, ami zavar, hogy a nem "marketing" források (értsd kül. államok hivatalainak, döntéshozóinak nyilatkozatai) szerint is mindig drágább az F-16 ajánlat. Nem azt állítom, hogy a gép vagy a fenntartása drágább, hanem a csomag egyben megfizethetetlen...hosszú távra lebontva is. Ha ezt nézzük lehet a Gripen tényleg összességében olcsóbb egy államgazdaság számára mint a Falcon. Ennyi. Ezt nagyívben mellőzi a nagy mű, egy mondatos utalásra emlékszem csak, és így a tárgyilagossága ennek a fejezetnek erősen megkérdőjelezhető. De ezt már korábban is jeleztem - minden rossz szándék nélkül.
 
A cseh gripen adatok hogy viszonyulnak a magyarhoz? Ott mennyire jön ki egy repült óra költsége?
A többi Gripen üzemeltetőről tudunk ilyen adatot?


Itt egy cseh írás 2016-ból, számokkal (2016-os árfolyamon):

http://www.praguemonitor.com/2016/07/04/czech-gripen-fighters-cover-21300-flight-hours-past-11-years


2004: szerződéskötés 12+2 gép, 2200 óra/év, 10 évre, 130%-os ellentételezés, 20 milliárd korona = 833 millió USD
2005: megérkeznek a Gripenek
2016: 11 év alatt repültek 21300 órát

Meglepett hogy a csehek nem repülték ki 10 év alatt az első szerződés 22 ezer óráját.


A cseheknél az első 10 év egy repült órájára jutó költség 833 millió USD/(2200óra évente*10év)= 37864 USD/óra

Ami kevesebb mint a fele (~42 %) a Molni által a magyar gépekre számolt kb. 90000 USD/órának.

---------------------------------------

2014: cseh szerződéshosszabbítás: 2200 óra/év; +13 év; 1,7 milliárd korona/év = ~70 millió USD/év; összköltség: 910 millió USD

2018: Gripen szoftveres továbbfejlesztése 427 millió korona = ~17,5 millió USD (de ez nem változtat jelentősen a költségeken)


Így a cseheknél a következő 13 év egy repült órájára jutó költsége ~31800 USD/óra.

Molni számításai szerint nálunk a második tíz év repült óráinak költsége kb. 70000 USD/óra .

Azaz ugyanannak a típusnak a ~20 éves üzemeltetése nekünk kétszer annyiba kerül mint a cseheknek?

Számoljátok át ti is az egészet, mert biztos benéztem valamit.
 
Itt egy cseh írás 2016-ból, számokkal (2016-os árfolyamon):

http://www.praguemonitor.com/2016/07/04/czech-gripen-fighters-cover-21300-flight-hours-past-11-years


2004: szerződéskötés 12+2 gép, 2200 óra/év, 10 évre, 130%-os ellentételezés, 20 milliárd korona = 833 millió USD
2005: megérkeznek a Gripenek
2016: 11 év alatt repültek 21300 órát

Meglepett hogy a csehek nem repülték ki 10 év alatt az első szerződés 22 ezer óráját.


A cseheknél az első 10 év egy repült órájára jutó költség 833 millió USD/(2200óra évente*10év)= 37864 USD/óra

Ami kevesebb mint a fele (~42 %) a Molni által a magyar gépekre számolt kb. 90000 USD/órának.

---------------------------------------

2014: cseh szerződéshosszabbítás: 2200 óra/év; +13 év; 1,7 milliárd korona/év = ~70 millió USD/év; összköltség: 910 millió USD

2018: Gripen szoftveres továbbfejlesztése 427 millió korona = ~17,5 millió USD (de ez nem változtat jelentősen a költségeken)


Így a cseheknél a következő 13 év egy repült órájára jutó költsége ~31800 USD/óra.

Molni számításai szerint nálunk a második tíz év repült óráinak költsége kb. 70000 USD/óra .

Azaz ugyanannak a típusnak a ~20 éves üzemeltetése nekünk kétszer annyiba kerül mint a cseheknek?

Számoljátok át ti is az egészet, mert biztos benéztem valamit.
Az is lehet, hogy én néztem be anno valamit, bár a forint HUF és egyéb paritás számolást más csinálta emlékszeim szerint én csak beemeltem az F-35-ös írásba, azt meg ebbe.
 
Itt egy cseh írás 2016-ból, számokkal (2016-os árfolyamon):

http://www.praguemonitor.com/2016/07/04/czech-gripen-fighters-cover-21300-flight-hours-past-11-years


2004: szerződéskötés 12+2 gép, 2200 óra/év, 10 évre, 130%-os ellentételezés, 20 milliárd korona = 833 millió USD
2005: megérkeznek a Gripenek
2016: 11 év alatt repültek 21300 órát

Meglepett hogy a csehek nem repülték ki 10 év alatt az első szerződés 22 ezer óráját.


A cseheknél az első 10 év egy repült órájára jutó költség 833 millió USD/(2200óra évente*10év)= 37864 USD/óra

Ami kevesebb mint a fele (~42 %) a Molni által a magyar gépekre számolt kb. 90000 USD/órának.

---------------------------------------

2014: cseh szerződéshosszabbítás: 2200 óra/év; +13 év; 1,7 milliárd korona/év = ~70 millió USD/év; összköltség: 910 millió USD

2018: Gripen szoftveres továbbfejlesztése 427 millió korona = ~17,5 millió USD (de ez nem változtat jelentősen a költségeken)


Így a cseheknél a következő 13 év egy repült órájára jutó költsége ~31800 USD/óra.

Molni számításai szerint nálunk a második tíz év repült óráinak költsége kb. 70000 USD/óra .

Azaz ugyanannak a típusnak a ~20 éves üzemeltetése nekünk kétszer annyiba kerül mint a cseheknek?

Számoljátok át ti is az egészet, mert biztos benéztem valamit.

A lízinget hogy lehet összehasonlítani üzemeltetési költséggel?
F-16 esetében nem csak üzemeltetési költség van, hanem meg is kell vedd, ami önmagában is kb. hasonló összeg, mint a lízing, ezután meg még jön a többi üzemeltetési költség. Vagy nem így van?
 
A lízinget hogy lehet összehasonlítani üzemeltetési költséggel?
F-16 esetében nem csak üzemeltetési költség van, hanem meg is kell vedd, ami önmagában is kb. hasonló összeg, mint a lízing, ezután meg még jön a többi üzemeltetési költség. Vagy nem így van?
A Gripenről szóló írás erre is kitér, hogy mi lenne, ha az USAF számaihoz hozzácsapjuk mai áron az új gépek árát és miden korszerűsítést, ezt 60+100 misi USD-re vettem fel.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

és most tánc!

Ebben én azt látom,hogy 10 évig tartott odáig eljutni,hogy képesek vagyunk éjszaka gépágyúzni=itt valami nagyon nincs rendben.
 
Ebben én azt látom,hogy 10 évig tartott odáig eljutni,hogy képesek vagyunk éjszaka gépágyúzni=itt valami nagyon nincs rendben.

Gondolom először AMRAAM-ot akartak lőni, de rájöttek, hogy nincs hozzá kulcs...
Aztán gondolták, hogy majd lőnek Sidewinder-rel, de annak meg lejárt az üzemideje...
Talán sima bombára is gondoltak, de az meg nincs...
Így maradt a gépágyú. Igaz az is csak a C verziókon...
 
Gondolom először AMRAAM-ot akartak lőni, de rájöttek, hogy nincs hozzá kulcs...
Aztán gondolták, hogy majd lőnek Sidewinder-rel, de annak meg lejárt az üzemideje...
Talán sima bombára is gondoltak, de az meg nincs...
Így maradt a gépágyú. Igaz az is csak a C verziókon...
Jaj...
Itthon nincs olyan légtér, ahol bármilyen AAM éleslövészet lehetne...
Gépágyúzni eddig is gépágyúztak, csak nem éjszaka, de a gép eddig is tudta.
 
Itt egy cseh írás 2016-ból, számokkal (2016-os árfolyamon):

http://www.praguemonitor.com/2016/07/04/czech-gripen-fighters-cover-21300-flight-hours-past-11-years


2004: szerződéskötés 12+2 gép, 2200 óra/év, 10 évre, 130%-os ellentételezés, 20 milliárd korona = 833 millió USD
2005: megérkeznek a Gripenek
2016: 11 év alatt repültek 21300 órát

Meglepett hogy a csehek nem repülték ki 10 év alatt az első szerződés 22 ezer óráját.


A cseheknél az első 10 év egy repült órájára jutó költség 833 millió USD/(2200óra évente*10év)= 37864 USD/óra

Ami kevesebb mint a fele (~42 %) a Molni által a magyar gépekre számolt kb. 90000 USD/órának.

---------------------------------------

2014: cseh szerződéshosszabbítás: 2200 óra/év; +13 év; 1,7 milliárd korona/év = ~70 millió USD/év; összköltség: 910 millió USD

2018: Gripen szoftveres továbbfejlesztése 427 millió korona = ~17,5 millió USD (de ez nem változtat jelentősen a költségeken)


Így a cseheknél a következő 13 év egy repült órájára jutó költsége ~31800 USD/óra.

Molni számításai szerint nálunk a második tíz év repült óráinak költsége kb. 70000 USD/óra .

Azaz ugyanannak a típusnak a ~20 éves üzemeltetése nekünk kétszer annyiba kerül mint a cseheknek?

Számoljátok át ti is az egészet, mert biztos benéztem valamit.

A számításaid csak a gépek lízingjét tartalmazza, az üzemanyag, pilóta és kiszolgáló személyzet bérezését, járulékos költségeket, stb. nem, pedig a repült óra költségekben azok is jelentkeznek. Oké, attól nem fog hirtelen duplája lenni, de azért szvsz egy bő 20-30%-os emelkedést fog hozni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Soha nem a gép képességeivel volt baj.

Attól tartok Benkő galamb lelkével itt be is fejeztük a fegyverkezést..., jó dolog végre, hogy egy igazi katona a miniszter, de iiiiiiiii...nekem ő túl "békés természetűnek" tűnik. Aztán meg ki tudja...?!
 
A számításaid csak a gépek lízingjét tartalmazza, az üzemanyag, pilóta és kiszolgáló személyzet bérezését, járulékos költségeket, stb. nem, pedig a repült óra költségekben azok is jelentkeznek. Oké, attól nem fog hirtelen duplája lenni, de azért szvsz egy bő 20-30%-os emelkedést fog hozni.

A cseh lizing koltseget hasonlitottam a magyarhoz. Es nem tudjuk mibol adodik a nagy kulonbseg.

Az uzemeltetesi koltsegekkel kapcsolatban igazad van, azt is hozza kellene meg adni ha mas tipushoz akarom hasonlitani. De a cseh adatokban ugyanugy nincs benne, mint a mienkben es nem igazan tudjuk hogy mennyi lehet.