Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 121
53 697
113
emel

Azért EU-n belül valószínűleg a gyorsvasút a legjobb kompromisszum. De felénk sajnos még a lassú vasút is ritka....
Az elektromos vonatok nagy előnye, hogy az áram nagy része lehet atomáram vagy vízáram is. Franciáknál valószínűleg a TGV-k co2 lábnyoma rekord alacsony lehet...

Ettől még a repülés és az autó is szükséges dolgok, nem ellenségei ezek egymásnak, de jó lenne az amúgy nem túl nagy Európában valamilyen optimalizált közlekedési hálózatot létre hozni. Mert embertelen sok szerintem a kamionos hosszú távú árú szállítás, és a regionális repülés is igen nagy mértékű szerintem.
A vasúttal a legnagyobb baj az ára. Egy komolyabb nagy sebességű vonal forintban 15-30 milliárd Ft/km körül mozog. (emlékeim szerint) Brutális ár.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 762
14 692
113
Nagyságrendileg pedig sanszosan igaz. Elég megnézni a hajók üzemanyag befogadó képességét és mozgatott tömeget. Aztán a difi csak a fajlagos kibocsátás.

Barominagy csatahajók el voltak 8000 tonna fűtőolajból 18 ezer km-es hatótávval 60+ éve a jenkiknél, azzal mozgattak 50 ezer tonnát, vegyük 80%-nak a hasznos terhet egy ekkora hajónál, tankerek tudnak ilyet.
(40 000 tonna tömeg * 18 000 km )* 8000 tonna olaj = 90 000

Repcsinél egy B747 mondjuk 8 ezer km-re 200 tonna keróval elvisz talán 100 tonnát, de az eg

(100 tonna tömeg * 8000 km) / 200 tonna keró = 4000

Tehát tömegű üzemanyagból azonos fajlagos emissziót nézve kb. 22-szer több tömeget lehet mozgatni. Csak sokkal sokkal lasabban. De viszont óccó. Ezek nagyon ökölszámok, de látszik, amit látn kell, mert nem 60 éves csatahajó hajtásnak kell referenciának lenni és a fajlagos CO2 adott esetben bunkerolajból lehet, hogy szar.

A szállítógépek méret, kapacitás és távolság aránya is nagyon szór.


A repülőgép hosszútávon az emberek szállításában viszont veri a személyautókat. Csak az egészen másfajta "teher/árucikk".

Valszeg valami alapja valahol régen még lehetett, csak rég elveszett fordítás közben.

Kicsit raneztem a linken a konténerhajók meghajtására, azért valszeg nem a világ legkörnyezetbarátabb dolgai hajtják őket.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wärtsilä-Sulzer_RTA96-C

Nincs kedvem nagyob számolgatni, de sanszos hogy nem túl zöld egy olyan kétütemű Diesel motor, ami hengerenként 1800 literes :D :D és 250 tonna üzemanyagot éget el naponta.

Üzemórában szerintem nem erdemes összevetni, a kocsik nem járnak állandóan, az óriástanker/óriáskonténerhajó meg szinte igen, így ha az előbbi agglós diesellel vetem össze, ami effektíve, átlagban járhat mondjuk 1 órát naponta, ami alatt egyen meg teszem azt 6 litert - ami azt jelenti hogy havonta 3-4x is tankol az emberünk.

Tehát erős napi használat mellett is durván cc=0,004 tonna üa/nap a kocsinál amit össze lehet verni a hajó 250 tonna / nap fogyasztásával, így kb azt kapjuk hogy 62.500 agglós kocsija zabálhat annyit naponta, mint egy óriáshajó. Ha ezt 15 testvérhajóra nézem akkor is max 1 millió kocsi jön ki, ami kb. Budapest és vonzákörzete kocsiállománya, és hol vagyunk mi az USA-tól...

A hajókhoz - Valszeg benne van a dologban az is hogy a dieselek rohadt hatékonyan és jellemzően nagy nyomás mellett dolgoznak, messze tökéletesebb az égés, magasabb a szén-dioxid kibocsájtás, mint a relatíve szutyok gőzturbinás hajtásnál, amit régen a csatahajóknál használtak (legalábbis a bazi nagy kazánban elég az olaj hogy vizet forraljon nem tűnik első blikkre nagyon hatékonynak, jellemző hogy az elso Diesel meghajtású hadihajók is minimum 2-2,5x akkora hatótávolsággal rendelkeztek mint gőzturbinás társaik).
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 762
14 692
113
emel

Ettől még a repülés és az autó is szükséges dolgok, nem ellenségei ezek egymásnak, de jó lenne az amúgy nem túl nagy Európában valamilyen optimalizált közlekedési hálózatot létre hozni. Mert embertelen sok szerintem a kamionos hosszú távú árú szállítás, és a regionális repülés is igen nagy mértékű szerintem.
A vasúttal a legnagyobb baj az ára. Egy komolyabb nagy sebességű vonal forintban 15-30 milliárd Ft/km körül mozog. (emlékeim szerint) Brutális ár.

Ilyenkor elgondolkodom, hogy pl. Németországban miért nem drága sem a vasút, se az autópálya, mert mind a kettőből iszonyat sűrű és jo minőségű hálózat van? Vagy teszem azt a primitív 19. Században, a vasút hőskorban hogy sikerült par évtized alatt megvalositani olyan dolgokat, mint komplett vasút hálóza? Akkor talán nem volt drága ?
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113
Ilyenkor elgondolkodom, hogy pl. Németországban miért nem drága sem a vasút, se az autópálya, mert mind a kettőből iszonyat sűrű és jo minőségű hálózat van? Vagy teszem azt a primitív 19. Században, a vasút hőskorban hogy sikerült par évtized alatt megvalositani olyan dolgokat, mint komplett vasút hálóza? Akkor talán nem volt drága ?
A 19. században alulképzett import munkaerővel meg tudtad oldani a vasútépítést, ma nagyon nem. Akkor elsődleges szempont volt a fejlődés, szállítási útvonalak kiépítése, ma elsődleges szempont, hogy minél többet nyúljanak le egy ilyen beruházásból. Akkor nem volt gyors alternatívája az utazásnak, most van méggyorsabb is.
Amúgy most is ki lehetne építeni vasút- meg autópálya hálózatokat ha prioritás lenne és minden politikus úgy kezelné a projektet, mintha a saját cége projektje lenne amit a saját háza jelzáloga garantál. Egyből másként néznének ki a tárgyalások meg az árak is.
 
T

torsen

Guest
molnibalage

Nem véletlenül írtam, hogy erős állítás!
Amúgy:
shipping-co21.jpg


Ennek a képnek se tudom ellenőrizni a hitelességét.

Ökölszabályként lehet alkalmazni (csak hozzávetőleges és nem veszi figyelembe a különböző üzemanyagok eltérő szénhidrogén összetételét) hogy egy 4l/100km (3-3,5kg/100km) fogyasztás kb. 100g/km CO2. Vagyis kb 10 kg/100km. Az ábra alapján egy repülőgép tonnánként és 100km-ként kb. 20kg üzemanyagot használ fel, egy teherautó 1,6-t. Szerintem reális...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 761
17 817
113
A DB mocskosul drága. Kettō vonatjegy pl. Augsburg-Mannheim volt. 150€ és 3 óra, ha minden ok. Béreltem autót a költözéshez, Golf Variantot kértem, BMW X1 lett, napi 140€ (nullás casco, plusz navi, stb) meg 36€ a dízel és van egy hatalmas raktered. Na, ennyit errōl. Mondom úgy, hogy vasútbuzi vagyok.

Az Energiewende-vel azt is sikerült elérni, hogy a vasút is drágább legyen, miközben az üzemanyagok olcsóbbak lettek, majd szült olyan anomáliákat, hogy egy városi bérlet (centrum, 5km-es kör) 90€, míg a korlátlan 75km-es menettéri vonatbérlet 120€. Vannak furcsaságok. Persze, a DB költségeket jobban el lehet porlasztani az egész országban - szemben egy városi szolgáltatóval, de emiatt nem lesz kevesebb autó a városban, pedig a célnak ennek kellene lennie...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Cifu

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 959
113
A DB mocskosul drága. Kettō vonatjegy pl. Augsburg-Mannheim volt. 150€ és 3 óra, ha minden ok. Béreltem autót a költözéshez, Golf Variantot kértem, BMW X1 lett, napi 140€ (nullás casco, plusz navi, stb) meg 36€ a dízel és van egy hatalmas raktered. Na, ennyit errōl. Mondom úgy, hogy vasútbuzi vagyok.

Az Energiewende-vel azt is sikerült elérni, hogy a vasút is drágább legyen, miközben az üzemanyagok olcsóbbak lettek, majd szült olyan anomáliákat, hogy egy városi bérlet (centrum, 5km-es kör) 90€, míg a korlátlan 75km-es menettéri vonatbérlet 120€. Vannak furcsaságok. Persze, a DB költségeket jobban el lehet porlasztani az egész országban - szemben egy városi szolgáltatóval, de emiatt nem lesz kevesebb autó a városban, pedig a célnak ennek kellene lennie...

Villany ára legkevesebb, nagysebességű vasút építése és fenntartása horribilis összegekbe kerül. Kaliforniában már megy a sírás az elszálló költségek miatt pedig még épp csak nekiálltak. Mondjuk ők a szokásos "zöldforradalom" hülyeség miatt kezdtek vasútépítésbe, nem tudom mit vártak.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 784
30 551
113

beta

Well-Known Member
2011. október 26.
5 368
8 535
113

Hangulatos utcák. Bár nem tudom mi történik, ha mindkét irányba menne villamos és jönni akar egy autó :)
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 584
63 952
113
Jó xarok az útjaik ezeknek is. Néztem nappali videót róla, gondoltam milyen lehet forgalom közben is. Háát... :) Tolat meg izé ha kanyarban jönnek szembe... Egy irányúsítani kellene azokat az utcákat, a villamost meg kivágni onnét. Nem özönlik a nép minden megállóban le és fel, csak egy-két felszálló van, ráadásul csak egy kicsi kocsi közlekedik.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and kiskrumpli

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 067
9 178
113
Nem rossz...

Érdekesség ugyanakkor, hogy az OAG listájában utasszám szerint a London-New York útvonal csak a 16. helyen végzett, de ez bőven elég volt a BA-nek ahhoz, hogy a legtöbb bevételt termelje.

A British Airways naponta fél és 1 óránként indítja Boeing 777-eseit és 747-eseit a két város között, naponta átlagosan 13-14 járat repül csak a brit cég színeiben.

Az idézett rész alapján elég szép lehet az üzleti, meg talán még a premium economy utasok aránya az útvonalon.
Rászűrtem most FR24-en: most épp 5 British Airways heavy röppen new yorki repterek felé: 4 db B747 és 1 db B777. 1 B747 meg meg vissza irányba.