[HUN] Magyar katonai pilóták képzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 590
5 194
113
További történetek a 90-es évek és azutáni pilótaképzésekről

https://airbase.blog.hu/2009/10/22/palyamodositas_i

"A főiskolán minden évben tavasszal repültünk, a bevált szokás az lett volna, hogy első évben Jak-52-esen, az összes többiben pedig L-39-esen repülünk. Ennek ellenére mind a négy évben Jak-52-est repültünk, és csak negyedikben kaptunk lehetőséget az L-39-esre, mindössze 6 órában. A Jak-52-es repidő is csökkenő tendenciát mutatott a négy év során, először 35 óra, majd 25 óra, 15 és végül 10 óra negyedikben. Az L-39-esen mindössze egy hetet repültünk, sokat nem tanultunk belőle. Már negyedikben félévkor kiderült, hogy a tíz főből csak ötnek tudnak hajózó beosztás biztosítani, és hogy ki lesz az öt fő, azt az átlageredmény dönti majd el. 1998. augusztus 20-án avattak kilenced magammal a repülőgépvezető szakon."



https://airbase.blog.hu/2012/02/18/palyamodositas_iv

"Amikor Kanadában végeztünk és hazajöttünk, az Albatrosra kerültünk, ami a Hawk után csak gyakorlatban tartásra volt jó, a várható Gripen átképzés kezdetéig. "



A jelenlegi terv meg kb. a kettő ötvözete (de Kanada kihagyásával), azaz hogy a Zlin után addig reptetik a vadászpilóta növendéket L39NG-n, amíg lesz egy üresedés a Gripenen és így elküldhetik végre Gripen átképzésre. Utána évi 30 (?) repült óra kell ahhoz hogy legalább készültséget adhasson.

Én is ezt vettem ki az eddigi nyilatkozatokból, erre tippelnék, de Rudi nem akarja elhinni :D
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Itt egy 2013-as cikk egy Kanadában végzett pilótáról...

https://www.pecsma.hu/abszolut-no/randi/pecsi-fiatal-a-magyar-vadaszpilotak-kozott/

Elvégezte Kanadát, hazajött és 2013 júniusában és azt mondja, hogy "Jövőre Svédországba kell utazom egy négy hónapos képzésre, ahol megtanulok majd Gripent vezetni."

És addig mit csinál Kecskeméten?

Hawk után, Gripen előtt mivel repült? Alba már nem volt rendszerben. Semmivel?
Az Albatrosok kivonása után évekig bérelt a MH egy ALCA gépet és oktatópilótát a csehektől Kecskemétre települve, lehet hogy azon repült a gyakorlat fenntartása érdekében.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Mi lenne, ha annyi pilótát képeznénk, ahányra szükségünk van! Ne reptetgessünk már senkit fölöslegesen!
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Mi lenne, ha annyi pilótát képeznénk, ahányra szükségünk van! Ne reptetgessünk már senkit fölöslegesen!
Minden működő rendszerben kell tartalékot is képezni, főleg igaz ez egy olyan rendszerre, ahol egy önállóan gépre ültethető pilóta kiképzése min 5-6 évig is eltart. Ha nincs tartalék, elég egy olyan katapultálás ami után nem ülhet többé a pilóta a Gripenbe (lásd a kecskeméti kényszerleszállás és katapultálás következményéit), és hosszú évekig pilóta-hiányra lenne ítélve a légierő. Ráadásul pilóta-fogyás nemcsak katapultálás miatt lehetséges, elég egy kissé durvábbra sikerült manőver túl nagy G-túlterheléssel, egy földi baleset, komolyabb betegség, az éves orvosin kimutatott egészségügyi probléma (pl. bizonyos határon túli látásromlás), vagy egyszerűen leszerel a pilóta és elmegy a polgári repülésbe sokkal jobb pénzért, és alig néhány hónap alatt a légierő elveszítheti akár a pilótaállományának 20-40%át!! Folyamatosan képzésben lévő tartalékok nélkül ezek megoldhatatlan helyzetet jelentenének.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Már bocs de mit nem hiszek el?
Elolvastad a cikkeket?
Nekem ebből az jön le hogy a Jak52-
Alba...vonal zsákutca volt.
Addig nem volt zsákutca amíg a MiG-29-re képeztek pilótákat, mivel ugyanaz a körskálás/metrikus műszer- és kijelzés-rendszere volt mindhárom típusnak. Attól kezdve lett zsákutca hogy a MiG-29-et kivonták a rendszerből, mert a hagyományos Albával nem lehetett a képernyős/HUD-os angolszász kijelzési rendszerű Gripenre előképezni a pilótákat, ekkor lépett be az ALCA-bérlés a csehektől a kanadai kiképzés mellé.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Akkor viszont nem értem miért bohóckodott bárki Albatrosszon a Gripenre várva! Kiképezzük minden technikára a ráhagyást és kész. Nem kell ide sugárhajtású kiképző a Zlin+Tucano tökéletes. Alcán nem tudsz vadászpilótát képezni, csak fölösleges elem lenne a rendszerben, repülni megtanít a turboprop is, aztán meg úgyis mindent Gripenen kellene tanulniuk a manőverező légiharctól a fegyverzet alkalmazásáig (Masters vagy Golden Eagle esetén a Gripenre csak típusképzés kellene).

+a turboprop típus ugyanúgy alkalmas kiegészíteni a harcolókat. Pontosabban ugyanolyan korlátozottan mint az Alca.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Akkor viszont nem értem miért bohóckodott bárki Albatrosszon a Gripenre várva! Kiképezzük minden technikára a ráhagyást és kész. Nem kell ide sugárhajtású kiképző a Zlin+Tucano tökéletes. Alcán nem tudsz vadászpilótát képezni, csak fölösleges elem lenne a rendszerben, repülni megtanít a turboprop is, aztán meg úgyis mindent Gripenen kellene tanulniuk a manőverező légiharctól a fegyverzet alkalmazásáig (Masters vagy Golden Eagle esetén a Gripenre csak típusképzés kellene).

+a turboprop típus ugyanúgy alkalmas kiegészíteni a harcolókat. Pontosabban ugyanolyan korlátozottan mint az Alca.
Nagyon tetszik neked az a Tucano, igazad van nekem is, de hogy milyen gépen képezzünk pilótát az nem esztétikai kérdés.
Szóval: ha ALCA-n nem tudsz vadászpilótát képezni akkor Tucano-n még úgy sem, mert annak a sebessége csak a fele, az emelkedőképessége csak hatoda mint az általad "lomhának" titulált cseh gépé, szóval nem "pontosan ugyanolyan" korlátozottan, hanem sokkal nagyobb korlátozással lehetne rajta kiképzést folytatni mint az ALCA-val. Az ALCA-ban meg ugyanúgy "glass cockpit" van, vagyis képernyős/HUD-os kijelzési rendszer angolszász mértékegységekben, szóval nem értem a problémádat. És lehet, hogy a Master-el "szimulálni" lehet egy modern vadászgépet, de attól még nem lesz az!! Ráadásul nézd meg az árát is mibe kerülne ez nekünk (évi 3-4 pilóta kiképzéséhez?!!), és ha már tegnapelőtt megrendeltük volna akkor is mikor kaphatnánk meg az elsőket?
A Golden Eagle bevásárlásáról meg annyit: nézd már meg, mely ország/ok alkalmaztak szuperszonikus kiképzőgépet (T-38 Talon) az utóbbi évtizedekben pilótaoktatásra akár saját tulajdonban akár rep-időt bérelve rajtuk?!! Hogy könnyebb legyen elárulhatom: a Talon-t csak és kizárólag az USAF rendszeresítette, egyes NATO-országok meg béreltek rajtuk rep-órákat. Ezek után el lehet gondolkodni, hol vagyunk mi gazdaságilag ezekhez az országokhoz?!!
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Igen. Se Tucanón, se Alcán nem tudsz vadászpilótát képezni, mert nem vadászgépek. A Jak-130 vagy a Golden Eagle már technikailag azok. Azért lettek megtervezve, hogy legyen olcsó harci gép kiképzési célra a Szu-27 vagy F-16 helyett. Az utóbbiakon kicsit drága a repóra ehhez és a gépveszteség is, hiszen ez is benne van. Alapvetően három szelekciós szint van:

1. tud repülni: 200kmh körül könnyű kisgépen.

2. min tud repülni? 400-800kmh között bármi jó, lényegtelen 4-500kmh fölött, a reflexekről, helyzetfelismerő képességről, biztos kézről, stb szól.

3. ha tud korszerű harci gépen, akkor légiharc, fegyveres, harcászati képzések. Fontos, hogy itt még elbukhat az amúgy jó képességű újonc, de fontosabb a költségvonzat akár már rövid távon is. A legnagyobb légierőknél ez hatalmas összeg!

Ez volt régen:
1. Jak52
2. Albatrosz
3. Mig-21UM

De ez a szüksêges és ideális költség/hatékonyság szempontjából:

1. Zlin
2. turboprop
3. Jak130/Masters/Golden Eagle
és a teljesen kiképzett harci pilótának végül csak típusképzés

Az egyszeri beszerzési költsége a Masters szintű gépnek pedig magasabb, mint a teljesen haszontalan Alcának, ahol minden Forint kidobott pénz, de hosszú távon olcsóbb mint Gripenen képezni, mert az Alca csak játékgép mellettük. Amúgy ezért gondolnák jónak egy a lengyelekkel való együttműködést! 4-6 saját Masters a lengyel századnál, közös kiképzési programmal. A lengyelek már megvették, itt van a szomszédban.
 
M

molnibalage

Guest
Igen. Se Tucanón, se Alcán nem tudsz vadászpilótát képezni, mert nem vadászgépek. A Jak-130 vagy a Golden Eagle már technikailag azok. Azért lettek megtervezve, hogy legyen olcsó harci gép kiképzési célra a Szu-27 vagy F-16 helyett. Az utóbbiakon kicsit drága a repóra ehhez és a gépveszteség is, hiszen ez is benne van. Alapvetően három szelekciós szint van:

1. tud repülni: 200kmh körül könnyű kisgépen.

2. min tud repülni? 400-800kmh között bármi jó, lényegtelen 4-500kmh fölött, a reflexekről, helyzetfelismerő képességről, biztos kézről, stb szól.

3. ha tud korszerű harci gépen, akkor légiharc, fegyveres, harcászati képzések. Fontos, hogy itt még elbukhat az amúgy jó képességű újonc, de fontosabb a költségvonzat akár már rövid távon is. A legnagyobb légierőknél ez hatalmas összeg!

Ez volt régen:
1. Jak52
2. Albatrosz
3. Mig-21UM

De ez a szüksêges és ideális költség/hatékonyság szempontjából:

1. Zlin
2. turboprop
3. Jak130/Masters/Golden Eagle
és a teljesen kiképzett harci pilótának végül csak típusképzés

Az egyszeri beszerzési költsége a Masters szintű gépnek pedig magasabb, mint a teljesen haszontalan Alcának, ahol minden Forint kidobott pénz, de hosszú távon olcsóbb mint Gripenen képezni, mert az Alca csak játékgép mellettük. Amúgy ezért gondolnák jónak egy a lengyelekkel való együttműködést! 4-6 saját Masters a lengyel századnál, közös kiképzési programmal. A lengyelek már megvették, itt van a szomszédban.
Költséghatékony eggyel több lépcsőt betenni a világ legdrágább iskolagépeiből?:confused::eek:
Ostobaság a hazai pilótaképzés úgy ahogy van. Néhány új gép árából sanszosan kb. az idők végezetéig lehet repkedni a NTFC-ben...
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 590
5 194
113
Már bocs de mit nem hiszek el?
Elolvastad a cikkeket?
Nekem ebből az jön le hogy a Jak52-
Alba...vonal zsákutca volt.

Én csak azt mondom, hogy többször is azt nyilatkozták, hogy kell EGY gép a Zlin és Griff közé. Ezt az ötletet valószínűleg a Yak Alba Mig idōkből vették. Szó nem volt még pletyka szinten se turpoprop + jet trénerről. 90százalék, hogy csak Aero Vodochody beszerzés lesz, ezt nem akarod elhinni. Aztán hogy ez zsákutca, és szakmailag hülyeség úgy az egész, az már más téma. A Balaton utcában ne keress mindig értelmet... :D
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Költséghatékony eggyel több lépcsőt betenni a világ legdrágább iskolagépeiből?:confused::eek:
Ostobaság a hazai pilótaképzés úgy ahogy van. Néhány új gép árából sanszosan kb. az idők végezetéig lehet repkedni a NTFC-ben...

Speciel egyet értek. Valamilyen közös program kellene. Az NTFC nem jó, az kudarc és pénzkidobás volt ha jól tudom. +most lesz itt légierő, 40 helikopter és vagy 30 merevszárnyas. Ez száz pilóta az állományban, tehát kétévente kellene úgy 5-10 új.

Az első szinten több mint száz újonc (hiányzik nagyon az MHSZ), másodikon 25-50 és harmadikon is lehet féltucat! Van alapja a saját első és második szintnek. Több Zlin+6db turboprop. A harmadikhoz be kellene csatlakozni valahova. Én a lengyeleket találtam a közelben, te mi jobbat tudsz?
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 590
5 194
113
Költséghatékony eggyel több lépcsőt betenni a világ legdrágább iskolagépeiből?:confused::eek:
Ostobaság a hazai pilótaképzés úgy ahogy van. Néhány új gép árából sanszosan kb. az idők végezetéig lehet repkedni a NTFC-ben...

De az NFTC nem " hüúdefaszák vagyunk, viktorakirály nemzeti" és nincs belőle zsebpénz bizonyos embereknek...
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Akkor az nem a NTFC hibája...

Az NTFC az közös program, a legnagyobb a világon. Ezt kiváltani egy kisebbre és remélni, hogy olcsóbb lesz az kb. akkora marhaság, mint hinni a dzsinnekben...
Nem a mi hibánk. Az NTFC túl nagy volt és ez nem változott. most már indokolt a turboprop itthonra a helikopteres és szállító ígények miatti szelektáláshoz, de a Gripen darabszám nem változik egyelőre.

Szóval találj gazdaságosabb megoldást, a fintorgó szmájlik nem válasz! Az alernatíva nélküli kritika zéró értékű.

Ezek voltak az NTFC problémák:
- nem kellett annyi pilóta Gripenre (továbbra se kell, a minimálcsomag túl nagy, az NTFC túl rugalmatlan a mi kicsi és eseti igényeinkhez)
- turboprop hijján alkalmatlan újjoncokat küldtünk ki, túl nagy volt a lemorzsolódás a méregdrága helyekről
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 590
5 194
113
Nem a mi hibánk. Az NTFC túl nagy volt és ez nem változott. most már indokolt a turboprop itthonra a helikopteres és szállító ígények miatti szelektáláshoz, de a Gripen darabszám nem változik egyelőre.

Szóval találj gazdaságosabb megoldást, a fintorgó szmájlik nem válasz! Az alernatíva nélküli kritika zéró értékű.

Ezek voltak az NTFC problémák:
- nem kellett annyi pilóta Gripenre
- turboprop hijján alkalmatlan újjoncokat küldtünk ki, túl nagy volt a lemorzsolódás a méregdrága helyekről

Amiket felhoztál hibákat, az mind magyar faszság volt. Normálisan fel kellett volna mérni az igényeket itthon, és úgy kötni szerződést.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
Az én válaszaim:

1. Mivel már amúgy is kell a turboprop szint a hilire és szállítóra képzéshez, így fizetjük a Gripen gépórát: Zlin-turboprop-Gripen

2. veszünk négy Masterst és a lengyelekkel párhuzamosan üzemeltetjük őket Lengyelországban:
Zlin-turboprop-Masters-Gripen