Beszélgető

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Crusader

Well-Known Member
2018. november 27.
753
2 025
93
Skin colour map
bbdnwskx4qhz.png

IQ map
471px-National_IQ_per_country_-_estimates_by_Lynn_and_Vanhanen_2006.png

Persze lehet ennek sokféle oka a belterjességtől, a szegényes oktatásig, de ha megnézzük, mindegy hogy katolikus, muszlim, hindu, törzsi vallású-e a régió. Sőt mindegy, hogy közép amerikai szegénykés, vagy afrikai nyomorban élő népek, a két térkép nagyrészt fedi egymást.
 

hendrick

Well-Known Member
2018. június 30.
2 813
4 986
113
Ehhez az IQ-Rassz mételyhez, ami felütötte a szájszerveit itt, ebben a fórumban, csak ennyit szeretnék hozzátenni:
https://en.wikipedia.org/wiki/Herit..._between_IQ_and_degree_of_genetic_relatedness
https://ghr.nlm.nih.gov/primer/traits/intelligence

Hirtelen eszembe jutott a Monarchiabeli személyi lap urban legendje az okos/hülye szorgalmas/lusta kvadráttal, ami alapján mindenkinek van helye a Monarchia seregében, kivéve a szorgalmas hülyéket, akik a hülyeségüket nyomják szorgalmasan. A legenda szerint akkor még határ volt szabva a hülyeségnek. Vannak pontok, amikor a véleménypluralizmusba és a demokratikus működésbe vetett hitem meginog - ilyen volt beleolvasni ennek a topiknak a végébe.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 846
15 172
113
Höhö, az ábra darabokra szedhető. A géneknek is van hatása az intelligenciára, de valahogy nem tűnik fel, hogy az oktatás hiányával arányosan pirosak a területek? Ha most az ok-okozati viszony megfordításával fogsz jönni, akkor meg elfog majd a röhögés.

Az elfog a röhögés sajnos nem érv. Persze hogy nincs és soha nem is. volt oktatás, ha nincs mit oktatni.

Azt mond meg nekem, ha ennyire bőrszín függő az intellgiencia, akkor miért van az, hogy a fejlett világban egyre több a gyökér white trash? Hm...?

Non sequitur. Söpredék mindehol van, Afrikában viszont fura módon csak a söpredék termeli újra magát. Kissé szembeszökő, hogy 10 - 15 000 év alatt szinte sem fejlődtek önmaguktól. Még úgy sem, hogy több száz éve rengeteg kapcsolatuk lehetett fejlettebb civilizáciokkal.

Sorolj fel nehány fekete Afrikai Matematika, írásrendszer, építészeti teljesítményt...

Érdekes, hogy minden más kontinensről lehetne sorolni, az amerikai őslakosok pl. simán létrehozták ezeket a világtól teljes elszigeteltségben.

Tudod amikor Pistike mindenből megbukik, akkor egyszerűen az van, hogy Pistike hülye.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Jared Diamond Háboruk,járványok,technikák
Némi olvasnivaló.Pont ezt a kérdést járja körül
 
M

molnibalage

Guest
https://dex.hu/x.php?id=inxpfb&url=https://www.portfolio.hu/gazdasag/sosem-latott-szamok-kiderult-mennyien-dolgoznak-minimalberert-magyarorszagon.1.309419.html

A linken (remélem működik), az található, hogy a Magyar tulajdonú cégek melósainak fele van minimál bérre vagy garantált bérminimumra bejelentve, míg a külföldi tulajdonú cégeknél ez az arány "csak" 1/4......
Ha ez lenne az igazság az ország fele éhen halna. Ez kb. a kádár féle vicc, amikor az elnökkel beszélget.

- Nixon. Nálunk egy munkás keres 2000 dollárt, 1000 kell a megélhetéshez, a többit nem érdekel senkit, hogy mire költik.
- Kádár. Nálunk egy munkás keres 1000 forintot, 1500 kell a megélhetéshez, nem érdekel senkit, hogy a többit honnan teremti elő.

Tehát kb. arról van szó, hogy a feketén dolgozók helyett másik viselik a közterhet. Navajon miért is van az, hogy egyeseknek teli van a faszuk azzal, hogy full becsületesen leadózva a levont járulékokért lófaszt kapunk a seggünkbe?
 
M

molnibalage

Guest
https://index.hu/techtud/2019/01/06/zold_repules_klimavaltozas_kerozin_szendioxid/

Aki akar egy kis elmei fekete lyukat.
Én addig veszek egypár mély lélegzetet, mielőtt ezt a csodát kommentelem. Vagy inkább nem, jobb nem felkavarni az állóvizet...
Azért írtam egy ilyet, mert a remény hal meg utoljára.

Kedves Molnár Csaba!

Sokadszorra látom azt sajnos, hogy az index mindenféle kritika vagy észszerű kommentár nélkül átvesz cikkeket. Úgy érzem ideje lenne eloszlatni néhány mítoszt, mielőtt a villamos hajtást féktelen bűvöletébe esnének a tömegek.

Röviden és tömören, a tudomány mai állása szerint Cessna 172 és hasonló gépek feletti méretben soha nem lesz villamos hajtású gép, ameddig az emberiség nem akar komoly kompromisszumot hatótáv, sebesség és hasznos teherben és nem hajlandó úgy 5-ször többet fizetni a jegyért fele vagy harmadakkora utazási sebességért cserébe. Ennek oka igen egyszerű, a fizika.

Ez a Cessna 172, hogy úgy jellegre képet kapjunk milyen repülőgépről van szó.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_172

Első körben érdemes megnézni, hogy a Cessna 172 méretű vagy még kisebb repülőgépeknél miért létezik és létezhet egyáltalán villamos meghajtású gép. A Cessna 172 üres tömege kb. 770 kg és ebből az üzemanyag átlagos kiépítésben (annyi féle modifikációja van a gépnek, mint égen a csillag) 212 liter, ami kb. 160 kg. (Benzin sűrűsége kb. 760 kg/m3) Ezzel képes a leggazdaságosabb utazósebességgel (kb. 220 km/h) és kb. két átlagos utassal gy 6 órát a levegőben tölteni idealizált körülmények között (nincs ellenszél, átlagos tavaszi nap hőmérséklete, stb.). A gép üres tömegéhez képest az üzemanyag tömege kb. 20%.

Ehhez képest egy B737-800-as gép 41,5 tonna körül van és kb. 26 ezer liter kerozint lehet tankolni, aminek a tömege kb 20,8 tonna (800 kg/3 sűrűség). Tehát a gép üres tömegéhez képest a gépre tankolható mennyiség a gép tömegének 50%. Ez azt jelenti, hogy sokkal hangsúlyosabb az, hogy a kerozint milyen meghajtással szeretné az ember kiváltani. Azért ezt a típust választottam, mert 1000 km-es távolságban már ezzel is repkednek és Norvégiában van ekkor a távolság, bár regionális járatok jellemzően lassabb légcsavaros gázturbinást használnak, ami gazdaságosabb, de 1000-1500 km-nél nagyobb távolságot ritkán teljesítenek már ilyen gépek. Erre még visszatérek a végén.

Ez a B737-800, hogy úgy jellegre képet kapjunk milyen repülőgépről van szó.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_Next_Generation#Specifications

Viszonyításképpen lássuk mi történik, ha villamos meghajtásra váltunk.

Cessna 172 kategóriájú és méretű elektromos meghajtású gépnél a levegőben tölthető idő a szállított teher mértékétől függően kb. 0,5-1 órára zuhan úgy, hogy két utast és poggyásszukat kb. feláldozzák (legyen ez 200 kg), mert az akkumulátoroknak kell a tömeg. Ennek oka az, hogy 1 liter benzin energiatartalma kb. 10 kWh (égéshez a levegő oxigénjét használja a motor), tömegre számolva ez kb. 12,8 kWh/kg.

A probléma az, hogy jelenleg a Li alapú akkumulátorok kb, 0,15 kWh/kg energiasűrűséget képesek elérni, ami kb. 1/60-a csak szénhidrogénekének, ráadásul számtalan kellemetlen tényező van. Az akksi nem szereti sem a hideget, sem a meleget. Sajnos a repülőgépek a földön állva meg igencsak felmelegszenek, 10-13 km magasan meg -50C fok van, tehát energia megy el arra is, hogy üzemképes maradjon a rendszer. Hiába éri el a villanymotorok hatásfoka a 90%-ot vagy haladja is meg, az akkumulátorok borzalmas energiasűrűségét nézve labdába nem rúgnak, még akkor is, ha belső égésű motor és a teljes hajtáslánc hatásfoka jó, ha 30%. Tehát azonos energiamennyiség tárolásához a teljes hajátslánc hatásfokot figyelembe véve a Cessna 172-ben az akkupakk tömege kb. a következő lenne.

Mennyi energia hasznosul a 212 l = 160 kg benzinből 30% hatásfok és 12,8 kWh/kg energiasűrűség mellett?

160 kg * 0,3 * 12,8 kWh/kg = 614 kWh

Ebből számolható a Li akkumulátorral a szükséges tömeg 614 kWh /0,15 kWh/kg /0,9 = 4550 kg tehát kb. 4,5 tonna (!). A repülőgép teljes megengedett felszálló tömege 1150 kg. A gép fel sem tudna ennyivel szállni, de még ennek töredékével sem. Tehát, ha benzin és egyéb segédrendszerek tömegét is együtt felkerítjük 200 kg-ra, 2 db utas és poggyásza mondjuk 200 kg (ez igen laza alsó becslés) és ennyivel csökkentjük a 3 utast 1 (!) főre akkor ezzel is csak 400 kg tömegű akkumulátor építhető be. A 117 kg tömegű belső égésű motort villanymotorra cserélve még kb. 90 kg tömeg takarítható meg, ha hurráoptimistán a legmegengedőbb modellt veszem. A lenti linken egy repülőgépekbe szánt villanymotor látható, 20 kg tömegből kijön a Cessna 172-höz szükséges csúcs és állandósult teljesítmény leadás is.

http://emrax.com/products/emrax-268/

Ezzel összesen tehát 400+90 kb. 500 kg tonna akksi építhető be azon áron, hogy 3 utas helyett 1 utast visz a gép. 500 kg-ból elérhető villamos energia tároló képesség kb. 75 kWh. Ez a benzineshez képes kinyerhető mennyiség 12%-a úgy, hogy a kinyerési veszteséget elhanyagoltuk is igen jóindulatúan közelítettük meg az elektromos gép paramétereit.


Már ezekből az értékekből látszik, hogy villamos meghajtással álmodozni a jelenlegi technológiával teljesen felesleges. Amíg szárazföldi vagy vízi közlekedésnél nem probléma az akksi tömege, mert a víz és az anyaföld egy helyben állva fenntartja a járműveket és nem zuhannak le vagy süllyednek el, a repülőgépeknél ez nem így van. Az autók és hajók légellenállását sem rontja sokkal kisebb hatása van a menet paraméterekre a nagyobb tömegnek, gyorsításkor, lassításkor és emelkedőn van komoly hatása a plusz tömegnek.

A repülőgépeknél hiába férne el térfogatban az akksi a plusz tömeg lényegében műszakilag kivitelezhetetlenné teszi azt, mert felszállni sem tudnak a gépek adott utasszám és tömeg mellett, nem tudnak elég felhajtóerőt termelni a szárnyak kis légellenállás mellett. Még a Cessna 172 esetén is gyakorlatilag 0-ra zuhan a hasznos tömeg kis sebességgel lényegében kis távolságú sétarepülésre lesz csak alkalmas a gép, de utasforgalomra alkalmatlan a gép villamos hajtással. Képzeljük el az igényeket egy 800-900 kmh-val haladó gépnél. A regionális gépek lassabbak, de a fentiek alapján az jön ki, hogy ha holnap csoda történne és a Li vagy bármilyen más akkumulátor energiasűrűsége 10-szeresére javulna (ez jelenlegi természettudományos ismereteink szerint lehetetlen, 50% növekedés is sci-fi kategória táján van) akkor esetleg érdemes lenne eljátszani a gondolattal, de csakis légcsavaros gépeknél, de még ott is igen keményen újra kellene gondolni, hogy az utazósebességet mennyivel csökkentsék.


Üdvözlettel
Molnár Balázs

ui. Számtalanszor felajánlottam az ingyenes lektorálási / kiegészítési lehetőséget, de ezzel soha nem éltek. Bár mondjuk örülnék, ha az index.hu-n műszakilag és fizikailag helyes cikkek jelennének meg, de eddig az index nem volt vevő arra, hogy bármilyen írásomat megjelentesse, pedig szoktak vendég szerzők és 1:1 leközlések lenni más oldalról. A fenti írás pl. egy ma is tanultam cikk lehetne, mert valahol fontos lenne, hogy ne csak hurráoptimista és fake news terjedjen műszaki vonalon sem..
.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 846
15 172
113
Szívás a tisztán adózóknak, de ez az amit baromi nehéz megfogni a nagy szám és a nehezen bizonyíthatóság miatt. Se a munkáltatónak, se a munkavállalónak nem éri meg, hogy köpjön, maximum a csúnyán kirúgott munkavállalók fújhatják be a volt főnököt.

Állami szinten ezzel nem tudom mit lehet igazán tenni, hacsak nem megy át fullosan big brotherbe az állam/NAV és kezdi el teljes körűen figyelni a kiadásaidat. Kocsi/Ingatlan vásárláskor pl. meg lehet fogni, mert az közhiteles nyilvántartásba is be van drótozva, csak kérdés, megéri-e a befektetett meló az adóbevételt.

Ha emelik a minimálbért, azzal emelkedik a kvázi "elvárt járulék" összege is (több lesz az adóbevétel), viszont azokkal, akik tényleg csak ennyit tudnak fizetni, vagy az összeomlás szélén van a cég, erősen kiba... kibabrálnak, ha túl sokat emelnek.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
https://dex.hu/x.php?id=inxpfb&url=https://www.portfolio.hu/gazdasag/sosem-latott-szamok-kiderult-mennyien-dolgoznak-minimalberert-magyarorszagon.1.309419.html

A linken (remélem működik), az található, hogy a Magyar tulajdonú cégek melósainak fele van minimál bérre vagy garantált bérminimumra bejelentve, míg a külföldi tulajdonú cégeknél ez az arány "csak" 1/4......
Az egész villamos repülés ökörség. Ha olyan kis hatótáv és sebesség jön ki, akkor már most is világos az alternatíva. Vasút. A vicc az, hogy a 800 km/h-s gépekkel szemben is már most odaver a vasút 800 km-en, ha korszerű és 250 km/h-val haladhat. És jé, a vonat is villamos hajtású, csak nem kell szutyok akksikat magával cipelni, mert a griden lóg direktben sőt, még vissza is táplál, amikor fékezni kell. A repcsi meg nem táplál vissza süllyedéskor...
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 991
53 878
113
Azért írtam egy ilyet, mert a remény hal meg utoljára.

Kedves Molnár Csaba!

Sokadszorra látom azt sajnos, hogy az index mindenféle kritika vagy észszerű kommentár nélkül átvesz cikkeket. Úgy érzem ideje lenne eloszlatni néhány mítoszt, mielőtt a villamos hajtást féktelen bűvöletébe esnének a tömegek.

Röviden és tömören, a tudomány mai állása szerint Cessna 172 és hasonló gépek feletti méretben soha nem lesz villamos hajtású gép, ameddig az emberiség nem akar komoly kompromisszumot hatótáv, sebesség és hasznos teherben és nem hajlandó úgy 5-ször többet fizetni a jegyért fele vagy harmadakkora utazási sebességért cserébe. Ennek oka igen egyszerű, a fizika.

Ez a Cessna 172, hogy úgy jellegre képet kapjunk milyen repülőgépről van szó.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_172

Első körben érdemes megnézni, hogy a Cessna 172 méretű vagy még kisebb repülőgépeknél miért létezik és létezhet egyáltalán villamos meghajtású gép. A Cessna 172 üres tömege kb. 770 kg és ebből az üzemanyag átlagos kiépítésben (annyi féle modifikációja van a gépnek, mint égen a csillag) 212 liter, ami kb. 160 kg. (Benzin sűrűsége kb. 760 kg/m3) Ezzel képes a leggazdaságosabb utazósebességgel (kb. 220 km/h) és kb. két átlagos utassal gy 6 órát a levegőben tölteni idealizált körülmények között (nincs ellenszél, átlagos tavaszi nap hőmérséklete, stb.). A gép üres tömegéhez képest az üzemanyag tömege kb. 20%.

Ehhez képest egy B737-800-as gép 41,5 tonna körül van és kb. 26 ezer liter kerozint lehet tankolni, aminek a tömege kb 20,8 tonna (800 kg/3 sűrűség). Tehát a gép üres tömegéhez képest a gépre tankolható mennyiség a gép tömegének 50%. Ez azt jelenti, hogy sokkal hangsúlyosabb az, hogy a kerozint milyen meghajtással szeretné az ember kiváltani. Azért ezt a típust választottam, mert 1000 km-es távolságban már ezzel is repkednek és Norvégiában van ekkor a távolság, bár regionális járatok jellemzően lassabb légcsavaros gázturbinást használnak, ami gazdaságosabb, de 1000-1500 km-nél nagyobb távolságot ritkán teljesítenek már ilyen gépek. Erre még visszatérek a végén.

Ez a B737-800, hogy úgy jellegre képet kapjunk milyen repülőgépről van szó.
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_Next_Generation#Specifications

Viszonyításképpen lássuk mi történik, ha villamos meghajtásra váltunk.

Cessna 172 kategóriájú és méretű elektromos meghajtású gépnél a levegőben tölthető idő a szállított teher mértékétől függően kb. 0,5-1 órára zuhan úgy, hogy két utast és poggyásszukat kb. feláldozzák (legyen ez 200 kg), mert az akkumulátoroknak kell a tömeg. Ennek oka az, hogy 1 liter benzin energiatartalma kb. 10 kWh (égéshez a levegő oxigénjét használja a motor), tömegre számolva ez kb. 12,8 kWh/kg.

A probléma az, hogy jelenleg a Li alapú akkumulátorok kb, 0,15 kWh/kg energiasűrűséget képesek elérni, ami kb. 1/60-a csak szénhidrogénekének, ráadásul számtalan kellemetlen tényező van. Az akksi nem szereti sem a hideget, sem a meleget. Sajnos a repülőgépek a földön állva meg igencsak felmelegszenek, 10-13 km magasan meg -50C fok van, tehát energia megy el arra is, hogy üzemképes maradjon a rendszer. Hiába éri el a villanymotorok hatásfoka a 90%-ot vagy haladja is meg, az akkumulátorok borzalmas energiasűrűségét nézve labdába nem rúgnak, még akkor is, ha belső égésű motor és a teljes hajtáslánc hatásfoka jó, ha 30%. Tehát azonos energiamennyiség tárolásához a teljes hajátslánc hatásfokot figyelembe véve a Cessna 172-ben az akkupakk tömege kb. a következő lenne.

Mennyi energia hasznosul a 212 l = 160 kg benzinből 30% hatásfok és 12,8 kWh/kg energiasűrűség mellett?

160 kg * 0,3 * 12,8 kWh/kg = 614 kWh

Ebből számolható a Li akkumulátorral a szükséges tömeg 614 kWh /0,15 kWh/kg /0,9 = 4550 kg tehát kb. 4,5 tonna (!). A repülőgép teljes megengedett felszálló tömege 1150 kg. A gép fel sem tudna ennyivel szállni, de még ennek töredékével sem. Tehát, ha benzin és egyéb segédrendszerek tömegét is együtt felkerítjük 200 kg-ra, 2 db utas és poggyásza mondjuk 200 kg (ez igen laza alsó becslés) és ennyivel csökkentjük a 3 utast 1 (!) főre akkor ezzel is csak 400 kg tömegű akkumulátor építhető be. A 117 kg tömegű belső égésű motort villanymotorra cserélve még kb. 90 kg tömeg takarítható meg, ha hurráoptimistán a legmegengedőbb modellt veszem. A lenti linken egy repülőgépekbe szánt villanymotor látható, 20 kg tömegből kijön a Cessna 172-höz szükséges csúcs és állandósult teljesítmény leadás is.

http://emrax.com/products/emrax-268/

Ezzel összesen tehát 400+90 kb. 500 kg tonna akksi építhető be azon áron, hogy 3 utas helyett 1 utast visz a gép. 500 kg-ból elérhető villamos energia tároló képesség kb. 75 kWh. Ez a benzineshez képes kinyerhető mennyiség 12%-a úgy, hogy a kinyerési veszteséget elhanyagoltuk is igen jóindulatúan közelítettük meg az elektromos gép paramétereit.


Már ezekből az értékekből látszik, hogy villamos meghajtással álmodozni a jelenlegi technológiával teljesen felesleges. Amíg szárazföldi vagy vízi közlekedésnél nem probléma az akksi tömege, mert a víz és az anyaföld egy helyben állva fenntartja a járműveket és nem zuhannak le vagy süllyednek el, a repülőgépeknél ez nem így van. Az autók és hajók légellenállását sem rontja sokkal kisebb hatása van a menet paraméterekre a nagyobb tömegnek, gyorsításkor, lassításkor és emelkedőn van komoly hatása a plusz tömegnek.

A repülőgépeknél hiába férne el térfogatban az akksi a plusz tömeg lényegében műszakilag kivitelezhetetlenné teszi azt, mert felszállni sem tudnak a gépek adott utasszám és tömeg mellett, nem tudnak elég felhajtóerőt termelni a szárnyak kis légellenállás mellett. Még a Cessna 172 esetén is gyakorlatilag 0-ra zuhan a hasznos tömeg kis sebességgel lényegében kis távolságú sétarepülésre lesz csak alkalmas a gép, de utasforgalomra alkalmatlan a gép villamos hajtással. Képzeljük el az igényeket egy 800-900 kmh-val haladó gépnél. A regionális gépek lassabbak, de a fentiek alapján az jön ki, hogy ha holnap csoda történne és a Li vagy bármilyen más akkumulátor energiasűrűsége 10-szeresére javulna (ez jelenlegi természettudományos ismereteink szerint lehetetlen, 50% növekedés is sci-fi kategória táján van) akkor esetleg érdemes lenne eljátszani a gondolattal, de csakis légcsavaros gépeknél, de még ott is igen keményen újra kellene gondolni, hogy az utazósebességet mennyivel csökkentsék.


Üdvözlettel
Molnár Balázs

ui. Számtalanszor felajánlottam az ingyenes lektorálási / kiegészítési lehetőséget, de ezzel soha nem éltek. Bár mondjuk örülnék, ha az index.hu-n műszakilag és fizikailag helyes cikkek jelennének meg, de eddig az index nem volt vevő arra, hogy bármilyen írásomat megjelentesse, pedig szoktak vendég szerzők és 1:1 leközlések lenni más oldalról. A fenti írás pl. egy ma is tanultam cikk lehetne, mert valahol fontos lenne, hogy ne csak hurráoptimista és fake news terjedjen műszaki vonalon sem..
.



De ráérsz munkaidőben,te kis adóáldozat.:D:D:D:D
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
https://index.hu/techtud/2019/01/06/zold_repules_klimavaltozas_kerozin_szendioxid/

Aki akar egy kis elmei fekete lyukat.
Én addig veszek egypár mély lélegzetet, mielőtt ezt a csodát kommentelem. Vagy inkább nem, jobb nem felkavarni az állóvizet...
Nem olvastam el, de az alapvetés igaz. Az olcsó utazgatás betesz a környezetnek.
Igaz, hogy a fiamék fejenként 40l petróból elutaztak Barcelónába, és autóval ez 100 lett volna, de autóval egyáltalán nem utaztak volna oda.
 

papajoe

Well-Known Member
2016. február 21.
16 991
53 878
113
https://dex.hu/x.php?id=inxpfb&url=https://www.portfolio.hu/gazdasag/sosem-latott-szamok-kiderult-mennyien-dolgoznak-minimalberert-magyarorszagon.1.309419.html

A linken (remélem működik), az található, hogy a Magyar tulajdonú cégek melósainak fele van minimál bérre vagy garantált bérminimumra bejelentve, míg a külföldi tulajdonú cégeknél ez az arány "csak" 1/4......


Zsír!
Kéretik a hazai vállaltokat is úgy dotálni,mint a multikat,nekik törvénykezni,utakat építeni a zöldmezőkhöz,stb...
Ráadásul Molni adójából,meg Haubagoiéból is.
Kezdésnek kifizethetnének nekem 1 új gépet,1 új tranyót,meg némi cash-t,átmenetileg el parkolok vele az udvaron,amíg megépül az út a mezőre,amelyikre rábökök.
Ja,és mindezt hirtelen!
Aztán majd én is befizetek minden adót,miután elkirándultam az állami támogatást.
Ellenkező esetben maradok a jól bevált hasitasi/összehajgumizott 5kilósok használatátál.
Pusszantom a kedves döntéshozóinkat.:)
 
  • Tetszik
Reactions: phaidros

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 327
13 648
113
Az egész villamos repülés ökörség. Ha olyan kis hatótáv és sebesség jön ki, akkor már most is világos az alternatíva. Vasút. A vicc az, hogy a 800 km/h-s gépekkel szemben is már most odaver a vasút 800 km-en, ha korszerű és 250 km/h-val haladhat. És jé, a vonat is villamos hajtású, csak nem kell szutyok akksikat magával cipelni, mert a griden lóg direktben sőt, még vissza is táplál, amikor fékezni kell. A repcsi meg nem táplál vissza süllyedéskor...

És a legnagyobb baj, hogy a telep a repülés végére ugye lemerül, de a gép tömege nem csökken addigra, mint a keró esetében. Viszont le van szívva, nincs benne erő - és ha leszálláskor go-around van? Felszállósúly maradt, de a telepek már gyengék. És minimum climb gradient van... missed approach procedure leírja mit kell + a szabályozás.
Életveszély, nincs meg az erőtartalék az MSA fölé vergődésre, egy modern hajtómű is megszenvedi fullgázon.

Nem olvastam el, de az alapvetés igaz. Az olcsó utazgatás betesz a környezetnek.
Igaz, hogy a fiamék fejenként 40l petróból elutaztak Barcelónába, és autóval ez 100 lett volna, de autóval egyáltalán nem utaztak volna oda.

Igen, be. Majd szintetikus üzemanyagok bejönnek egyszer és slussz. Majd.
De egymillió más forrás jobban szennyezi a levegőt - de azokat nem lehet olyan szépen csesztetni/perelgetni, mint a légiközlekedés résztvevőit, mivel iszonyat szabályzás alatt állnak és sokat keresnek.
Az utcánkban a kretén szomszédság, amelyik szemetet éget többet szennyez egy télen, mint egy egész légiflotta...
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg