Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Rég volt szó a SpaceX-ről.

  • Miért választotta Elon Musk a szénszálerősítéses műanyag helyett a rozsdamentes acélt a StarShip alapanyagának? Tömören: Mert olcsóbb és jobban bírja az extrém hideget és extrém meleget. Az olcsóság elmondása szerint azt jelenti, hogy 135$ a szénszálas anyag kilogrammja, és ehhez még hozzájön, hogy rengeteg a hulladék (olvasd: veszteség) a gyártás során, akár 30-35% is, míg az acél kilogrammja mindössze 3$. A másik fele, hogy ugyebár induláskor mélyhűtött hajtóanyaggal töltik fel a tartályokat (ami egyben a teherviselő test is lenne majd), míg visszatéréskor a tervek szerint fémes hővédő pajzsra állnak át, vagyis nem PICA-X lesz használva, hanem a fém jó hővezető hatását kihasználva átmelegszik az egész test, elvonva a keletkező hő egy részét hőhatásnak leginkább kitett résznek. Egyébként elég Muskos az egész. Egyfelől határozottan magát nevezi meg döntéshozónak és az ötletgazdának, másfelől érdekes pálfordulás ez onnan, hogy korábban ő maga dicsőitette a szénszállas műanyagot és a PICA-X-et...
  • Indoklás a leépítés kapcsán. Ugyebár a SpaceX januárban leépítette dolgozóinak 10%-át (több, mint 600 embert), amit persze a konkurensek közül több is éles nyelvvel reagált le (kb. : "mi nem leépítünk, mi toborzunk, gyertek hozzánk!"), Musk most lereagálta a leépítést, mely szerint a StarShip / Super Heavy (az előbbi az űrhajó, a második a gyorsító fokozat) és a StarLink (a SpaceX műholdas internetszolgáltatási projektje) elképesztően őrült terv, ami csődbe viheti a céget, így szörnyen spártaian kell a SpaceX-nek a kiadásait kezelni, amíg ez a két program gyümölcsözni nem kezd...
Ha szemét akarnék lenni, akkor az F9-en kívül melyik Musk féle terv nem őrült a HL és város alatti alagutaktól a hideg sűrített levegős kocsi hajtás és egyéb ökörségekig?
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Rég volt szó a SpaceX-ről.

  • Miért választotta Elon Musk a szénszálerősítéses műanyag helyett a rozsdamentes acélt a StarShip alapanyagának? Tömören: Mert olcsóbb és jobban bírja az extrém hideget és extrém meleget. Az olcsóság elmondása szerint azt jelenti, hogy 135$ a szénszálas anyag kilogrammja, és ehhez még hozzájön, hogy rengeteg a hulladék (olvasd: veszteség) a gyártás során, akár 30-35% is, míg az acél kilogrammja mindössze 3$. A másik fele, hogy ugyebár induláskor mélyhűtött hajtóanyaggal töltik fel a tartályokat (ami egyben a teherviselő test is lenne majd), míg visszatéréskor a tervek szerint fémes hővédő pajzsra állnak át, vagyis nem PICA-X lesz használva, hanem a fém jó hővezető hatását kihasználva átmelegszik az egész test, elvonva a keletkező hő egy részét hőhatásnak leginkább kitett résznek. Egyébként elég Muskos az egész. Egyfelől határozottan magát nevezi meg döntéshozónak és az ötletgazdának, másfelől érdekes pálfordulás ez onnan, hogy korábban ő maga dicsőitette a szénszállas műanyagot és a PICA-X-et...
  • Indoklás a leépítés kapcsán. Ugyebár a SpaceX januárban leépítette dolgozóinak 10%-át (több, mint 600 embert), amit persze a konkurensek közül több is éles nyelvvel reagált le (kb. : "mi nem leépítünk, mi toborzunk, gyertek hozzánk!"), Musk most lereagálta a leépítést, mely szerint a StarShip / Super Heavy (az előbbi az űrhajó, a második a gyorsító fokozat) és a StarLink (a SpaceX műholdas internetszolgáltatási projektje) elképesztően őrült terv, ami csődbe viheti a céget, így szörnyen spártaian kell a SpaceX-nek a kiadásait kezelni, amíg ez a két program gyümölcsözni nem kezd...

Raptor vs Merlin-1D

DySSpXOUYAE0Sza.jpg:large


Tolóerő 200t tengerszinten, később 250t-ra növelhető.
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
Ha szemét akarnék lenni, akkor az F9-en kívül melyik Musk féle terv nem őrült a HL és város alatti alagutaktól a hideg sűrített levegős kocsi hajtás és egyéb ökörségekig?

A sűrített levegős megoldás valószínűleg nem gyorsításra hanem a tapadás növelésére lehet használva majd.
Egy felfelé irányuló fúvókacsoport minden kerék felett a kanyarban meg tudja növelni a megcsúszni készülő kerék tapadását, kis tizedmásodperces löketekkel.

A Bosch kísérletezik ilyesmivel motorokra:
https://www.engadget.com/2018/05/18/bosch-jet-thruster-motorcycle-slide-recovery/
 

kamov

Well-Known Member
2018. augusztus 17.
242
688
93
IAC 2016: ~300 tonna tolóerő tengerszinten
IAC 2017: ~170 tonna tolóerő tengerszinten

Szóval ingázik rendesen...

Ha jól emlékszem akkor a tengerszinti változatok tolóerejét elsődlegesen a második fokozat leszállótömegéhez szabják.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
8 831
35 398
113
A Roscosmos kiválasztotta a hordozórakétát a Hold programhoz
"Most már csak a szuper-nehéz osztályú rakéta egyik változatát vizsgáljuk. Ezt a Samara-alapú Progress rakétaközpont javasolta, és hat oldalsó gyorsítófokozatot tartalmaz RD-171MV motorokkal és egy központi fokozatot, melyet egy RD-180 motor hajt."
Mindkét motor az Energia (ami még a Buránhoz készült) RD170 es motorjának a továbbfejlesztett változata az RD 180 at az amerikaik is használták az Atlas rakétájukhoz az RD 171MV egy újabb fejlesztés az új középkategóriás Soyuz 5 hordozórakétához.
https://sputniknews.com/science/201902021072054415-russia-roscosmos-lunar-missions-carrier/
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 723
2 495
113
<blockquote class="twitter-tweet" data-lang="hu"><p lang="en" dir="ltr">Initially making one 200 metric ton thrust engine common across ship &amp; booster to reach the moon as fast as possible. Next versions will split to vacuum-optimized (380+ sec Isp) &amp; sea-level thrust optimized (~250 ton).</p>&mdash; Elon Musk (@elonmusk) <a href=" ">2019. február 1.</a></blockquote>
<script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>
 
M

molnibalage

Guest
Nem tudom, hogy ez volt-e már, de nagyon infantilis ígéretnek tűnik:

https://www.google.com/amp/nymag.co...-unlimited-funding-to-go-to-mars-by-2020.html
Ez konkrétan fizikai lehetetlenség. Az első terminusának vége majdnem pontosan két év múlva. Egy oda-vissza út még kevésbé ideális pályán is cirka fél év. Már, ha lenne erre alkalmas hajó ma. A Föld lehagyta a Marsot, tehát 1 év múlva indításkor kb. pont átellenes oldalon lenne a két bolygó...

T-t nem szokták a tények és a fizika sem összezavarni, mert szarik azokra többnyire.
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
1.

Nemzetközi Űrállomás

A világ legdrágább projektje a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomás, aminek a jelenlegi költségvetésére ugyan csak 60 milliárd dollárt szánnak, de a hosszabb távú bővítések költsége akár az 1000 milliárd dollárt is elérheti, így összességében ez tekinthető ma a világ legnagyobb beruházásának.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti and gergo55

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Ez konkrétan fizikai lehetetlenség. Az első terminusának vége majdnem pontosan két év múlva. Egy oda-vissza út még kevésbé ideális pályán is cirka fél év. Már, ha lenne erre alkalmas hajó ma. A Föld lehagyta a Marsot, tehát 1 év múlva indításkor kb. pont átellenes oldalon lenne a két bolygó...

T-t nem szokták a tények és a fizika sem összezavarni, mert szarik azokra többnyire.

A beszélgetés 2017-ben történt, Trump terminusának elején. No nem mintha plusz 1-1.5 év sokat számítana e téren. Mondjuk a dolog azért pikáns, mert a NASA konkrétan nemhogy a Marsra, de a világűrbe se tud még ma sem embert küldeni. Talán márciusra jutnak el oda, hogy ezt megugorják...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 533
44 985
113
1.

Nemzetközi Űrállomás

A világ legdrágább projektje a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomás, aminek a jelenlegi költségvetésére ugyan csak 60 milliárd dollárt szánnak, de a hosszabb távú bővítések költsége akár az 1000 milliárd dollárt is elérheti, így összességében ez tekinthető ma a világ legnagyobb beruházásának.
Erre mondjuk nem is kár, ilyen projectekre kéne az emberiségnek a jövőben is ÖSSZEFOGVA komoly forrásokat és energiát megmozgatni. Ez visz előre, nem az acsarkodás, meg egymás ekézése.
 
  • Tetszik
Reactions: FilcTroll

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Erre mondjuk nem is kár, ilyen projectekre kéne az emberiségnek a jövőben is ÖSSZEFOGVA komoly forrásokat és energiát megmozgatni. Ez visz előre, nem az acsarkodás, meg egymás ekézése.

Az ISS sajnos arról is híres / hirhedt, hogy az 1990-es években Kína szeretett volna csatlakozni a programhoz, amit a Rosszaviakoszmosz és az ESA támogatott, de a NASA (az amerikai törvényhozás döntése miatt) ezt megvétózta. Feltehetően ez a döntés adta a végső lökést a kínai emberes űrprogram számára.....
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 533
44 985
113
Az ISS sajnos arról is híres / hirhedt, hogy az 1990-es években Kína szeretett volna csatlakozni a programhoz, amit a Rosszaviakoszmosz és az ESA támogatott, de a NASA (az amerikai törvényhozás döntése miatt) ezt megvétózta. Feltehetően ez a döntés adta a végső lökést a kínai emberes űrprogram számára.....
Hiba volt az is. Mindig elszomorít mikor látom hogy önzésből, arroganciából vezérelt ordas indokok, irigység, gőg miatt nem sikerül valami igazán nagyszerűt alkotni EGYÜTT az emberiségnek. AZ ISS egy jó, talán eddig a legjobb közös erőfeszítésünk, s azt gondolom, ezzel ha vége lesz a projectnek megint lezárul egy korszak, és mindenki a másikat fogja faragni a jövőben, ami marha szomorú...
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 154
113
Ezzel a Raptorral meg a Blue Origin BE-4-el elég szépen ki lett téve a csizma az asztalra.
Ez a két hajtómű legalább 5 de inkább 7 évvel jár mindenki más előtt.

Kicsit sírok is miatta. Kár, hogy a HidroLox hajtóművekben senki sem lát manapság fantáziát (ok, a japánok az Le-9-el - de bakker nyitott működésű hajtóművet a XXI. század közepe fele már ne akarjunk...).
 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 131
12 000
113
A beszélgetés 2017-ben történt, Trump terminusának elején. No nem mintha plusz 1-1.5 év sokat számítana e téren. Mondjuk a dolog azért pikáns, mert a NASA konkrétan nemhogy a Marsra, de a világűrbe se tud még ma sem embert küldeni. Talán márciusra jutnak el oda, hogy ezt megugorják...

Nem hiszem el hogy ennyire drága ? a fejlesztés vagy ennyire nem foglalkoztak vele? űrsiklót miért nem fejlesztették?