Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
semennyi, autópályára/útra csak vészhelyzet esetén szállnak le , ilyen nincs megtervezve ( anno ugyan kassa mellett emlékszem mentek gyakorlatozni még a 21-esek mert azt hiszem ott van a reptér alatt a futópályával párhuzamosan olyan hosszú út hogy ott tudtak , nyilván mivel gyakorlat ezért erre felkészültek , mentek is vagy 100-an valük de pontosan nem tudom hogy és mi is zajlott)Mennyi eszköz és katona kell a különböző típusok autópályás üzemeltetéséhez?
semennyi, autópályára/útra csak vészhelyzet esetén szállnak le , ilyen nincs megtervezve ( anno ugyan kassa mellett emlékszem mentek gyakorlatozni még a 21-esek mert azt hiszem ott van a reptér alatt a futópályával párhuzamosan olyan hosszú út hogy ott tudtak , nyilván mivel gyakorlat ezért erre felkészültek , mentek is vagy 100-an valük de pontosan nem tudom hogy és mi is zajlott)
A cseheknél is volt ilyen autópálya szakasz pl. Vyskov mellett.
A svédek arra készültek, hogy háború esetén széttelepítve, autópályáról üzemeltetik a gépeket. Én úgy emlékszem azt mondta a gyártó a Gripenről hogy az autópályás üzemeltetésnél a bevetésre történő ismételt felkészítést (újratöltés, felfegyverzés stb.) kevésebb emberrel és eszközzel meg lehet oldani, mint más típusoknál. Ez az előnye, nem az hogy le- és fel tud-e szállni autópályáról.
Ha már útra szállás, akkor itt egy cikk a legendás körmendi egyenes eredetéről. Hogy őszinte legyek én is idáig rosszul tudtam. Kíváncsi vagyok Honvéd kolléga véleményére is.
https://www.nyugat.hu/tartalom/cikk/varosi_legenda_kormend_koszeg_egyenes_kozut_86_87_fout
Tipusfüggő.Ugyanannyi,mint a repteres kiszolgálásnál a sima ujrafegyverzéshez és töltéshez.Hosszútávú üzemeltetésre ez a módszer nem alkalmas,háborús vészüzemmód.Ugyanúgy,mint nálunk anno a Kenyeri reptéren gyakorolt tábori repteres MiG21 üzemmenet.Különben az sem egy MiG21 sajátosság.MiG27,Szu22/24/25 is alkalmassak rá.Nyugati gépek közül a Mirage III/F1/Kfir,Jaguár,az F5,A10 is képes rá.Hh-s időkben gyakorolták is velük,ma már csak az autópálya üzemet,már ami még rendszerben van.Az újabb gépek tábori repteres üzemre már nem,de autópályásra továbbra is alkalmasak.Lengyelek rendszeresen gyakorolják a higwey üzemet az F16sal is,finnek F18assal,de mint fentebb látható,pakik JF17,indiaiak meg a Szu30 üzemeltetését gyakorolják autópályárolMennyi eszköz és katona kell a különböző típusok autópályás üzemeltetéséhez?
Van az a pénz, van az a pénz!!!!!!!!!!
Gáz- és fegyverüzlet állhat a háttérben. Dollármilliárdos csomagot visz Orbán Washingtonba.
A Népszava szerint az egymilliárd dollárosra tehető rakétavédelmi beszerzés mellett szóba jöhet a lejáró lízingszerződésű Gripenek kiváltása F-22-es vagy F-35-ös amerikai gépekkel.
https://24.hu/kozelet/2019/05/03/orban-trump-talalkozo-van-az-a-penz/
F-22, mi? Jó hogy nem már egy repülőgépbordozó!!!!
Bingo. Pontosan ezt irtam, csak valamiert itt nem divat kovetni egy beszelgetes fonalat...![]()
Tipusfüggő.Ugyanannyi,mint a repteres kiszolgálásnál a sima ujrafegyverzéshez és töltéshez.Hosszútávú üzemeltetésre ez a módszer nem alkalmas,háborús vészüzemmód.Ugyanúgy,mint nálunk anno a Kenyeri reptéren gyakorolt tábori repteres MiG21 üzemmenet.Különben az sem egy MiG21 sajátosság.MiG27,Szu22/24/25 is alkalmassak rá.Nyugati gépek közül a Mirage III/F1/Kfir,Jaguár,az F5,A10 is képes rá.Hh-s időkben gyakorolták is velük,ma már csak az autópálya üzemet,már ami még rendszerben van.Az újabb gépek tábori repteres üzemre már nem,de autópályásra továbbra is alkalmasak.Lengyelek rendszeresen gyakorolják a higwey üzemet az F16sal is,finnek F18assal,de mint fentebb látható,pakik JF17,indiaiak meg a Szu30 üzemeltetését gyakorolják autópályárol
Úgy érzem most eléggé összezavarodtál. Ennek a reply-nak nem sok értelme volt.A nicked találó.
- A Gripen FAQ mellékletét nem. A jenki gépek repórája tényadat.
- A gépek árát hogyan fizetjük ki, amikor a végén még külön fizetünk azért is...? Szóhasználat nem volt akkor szerencsés. Akkor béreljük a gépeket. Viszont erre kitértem.
- Mekkora a THM-je ennek, ha ennyi pénz kipengetése után is 15+ éves használt gépért legomboltak cirka 33M USD-t?
F5 és a Kfir is úgy lett tervezve,hogy a lehető legkevesebb emberrel és eszközzel újratölthető és fegyverezhető legyen.Meg szegény hamvábaholt F20 is.Mindegyiknek járó hajtóművel 15perc volt a tervezési követelmény,1 rajnyi emberrel.Persze ez azért fűgg a felrakott fegyverzettöl is,de ez a Gripenre is igaz.És a JF17röl is olvastam már irást,miszerint képes ugyanarra az üzemmenetre,mint a Gripen.Bingo. Pontosan ezt irtam, csak valamiert itt nem divat kovetni egy beszelgetes fonalat...![]()
F5 és a Kfir is úgy lett tervezve,hogy a lehető legkevesebb emberrel és eszközzel újratölthető és fegyverezhető legyen.Meg szegény hamvábaholt F20 is.Mindegyiknek járó hajtóművel 15perc volt a tervezési követelmény,1 rajnyi emberrel.Persze ez azért fűgg a felrakott fegyverzettöl is,de ez a Gripenre is igaz.És a JF17röl is olvastam már irást,miszerint képes ugyanarra az üzemmenetre,mint a Gripen.
nehéz terepre tévedtélÚgy érzem most eléggé összezavarodtál. Ennek a reply-nak nem sok értelme volt.
Az a baj, hogy azt sem látod meg, ha valaki segíteni akar.
Én is kicsit gyorsan írtam le a lízing lényegét, de ez csak az elvi részét egyszerűsíti.
De itt egy jó kis összefoglaló a különböző lízing verziókról.
Mindenképpen nézd át, mert a későbbi elemzéseidhez segíthet.
Csak hogy értsd meg a tartós bérlés és sima bérlés közötti különbséget:
A tartós bérlés a beszerzésnek egy részletfizetéses verziója, ahol alapvetően a cél a tulajdon megszerzése, de nem kötelező jelleggel. A tulajdonjog a maradványérték megfizetésével kerül a vevő birtokába, de a törlesztőket ugyan bérleti díjnak hívjuk, de tulajdonképpen ezek a vételár részletei. Különböző konstrukciók vannak, különböző piacokon. Van ahol 0 beugró van, de az sem ritka ha 20-40%. Ezt is bérlésnek hívják, de tulajdonképpen azért, hogy a részletei a könyvelésben/költségvetésben folyamatosan elszámolhatóak legyenek
A sima bérlés teljesen más. Pl. kibérelsz egy lakást 5 évre. Ugyan ott is lehet beugró, de ezt kaukciónak hívják, és másra van. Ebben az esetben az eszköz bérlőjének eszébe sem jut tulajdonjogot szerezni. Nincs is maradványérték.
Nemzetközi viszonylatban máshogy alakulnak ezek az ügyletek, mivel az ÁFA ilyenkor nem, vagy csak mérsékelten játszik.
Egy biztos. Ha üzemóra költségeket számolsz, akkor számolj bele karbantartást, üzemanyagot, fogyóeszközt, még műszaki amortizációt is, de semmiképpen se számolj bele beszerzési (a "bérlési" költségek is ide tartoznak elméletben), meg fejlesztési költségeket.
A hadiiparban pedig pont ez a 2 utóbbi dolog, amivel elképesztően tudnak bűvészkedni a gyártók és a kormányok is (rejtett finanszírozások).
Még egyszer visszatérve a Gripen FAQ-ra:
"Magyarország 2003-ban 10 éves bérleti szerződést írt alá 16800 bérelt repült órával, amit 2012-ben 10 évvel és megint csak 16800 órával meghosszabbított. Az első tíz év lízing költsége kb. 240 milliárd Ft, a második 10 évé 490 milliárd Ft.
A költségek változása az inflációnak és a Forint más devizával szembeni gyengülésének tudható be. 2012-es Forint árfolyamon a következő becsült értékek adódnak ki. (220 Ft = 1 USD közelítéssel.) Az első tíz évre 20 millió Ft/óra értéket kapunk, ami kb. 90000 USD/óra.A második tíz évre 15 millió Ft/óra értéket kapunk, ami kb. 70000 USD/óra"
Ha eltekintünk a fentebbi tévedéstől, ezek a számok akkor sem jönnek ki.
Hogy jött ki 240Mrd Ft/16800óra, 20Millió Ft/órára? És a 490Mrd Ft/16800óra 15millió Ft/órára?
De ha még nem is számológépezel. Az első 10 év alacsonyabb díja magasabb értéket adna üzemórákra vetítve? (még egyszer mondom ezek csak a számszaki gondjaim, de elviekben ezeknek a költségeknek nincs köze a típus repült óráinak költségéhez)
És, hogy miért változott ilyen drasztikusan a "bérleti díj". Szimplán azért szerintem, mert a második 10évre átstruktúrálták a konstrukciót. Az első 10 évben a honvédelmi költségvetés nem bírt volna el óriási éves Gripen kiadásokat, meg a svédek is valószínűleg engedékenyek voltak, mivel erősen piacszerző üzemmódban pörögtek akkor (lásd még: korrupciós ügyek) Így hát született egy olyan konstrukció, ahol alacsony éves díjjak fizetése mellett magas maradványértékkel számoltak. A második konstrukció pedig egy minimál kiszállóval lett kikalkulálva, gondolom az előző 10 év maradványértékére. A minél kisebb kiszálló mindig arra vezeti rá a vevő félt, hogy eszébe sem jusson az eladónak otthagyni az eszközt.
Nagyon fontos: Mindez feltételezés!!!!
Nem ismerjük a szerződéseket, és a felek vélt vagy valódi céljait. Azonban értelmetlen adatokból ne vonjunk le típusokra érvényes összehasonlító adatokat.
Ha valamit rosszul gondolok, szólj nyugodtan!
ügyes kis promo videóItt a hivatalos SAAB marketing video errol - refueling & rearming under 10 minutes, raadasul mindezt egy standard kicsi, 20 labas kontenerbol (azaz vami nyergesen mozgatott mobil allomasrol):
Ez amugy egy tulerovel szemben lenyeges, pont ilyen kis orszagokban, hogy szetszorod mindenfele a gepeiket egy (orosz, ukran, akarmilyen) tamadas eseten.
biztos volt szerintem az összes VSZ KGST államban ilyen , azért hoztam a szlovák példát mert arról biztosan tudtam. Ez az előny teljesen tiszta értem én de remélem azért nem ezzel akarunk az F35 ellen érvelniA cseheknél is volt ilyen autópálya szakasz pl. Vyskov mellett.
A svédek arra készültek, hogy háború esetén széttelepítve, autópályáról üzemeltetik a gépeket. Én úgy emlékszem azt mondta a gyártó a Gripenről hogy az autópályás üzemeltetésnél a bevetésre történő ismételt felkészítést (újratöltés, felfegyverzés stb.) kevésebb emberrel és eszközzel meg lehet oldani, mint más típusoknál. Ez az előnye, nem az hogy le- és fel tud-e szállni autópályáról.
Ha már útra szállás, akkor itt egy cikk a legendás körmendi egyenes eredetéről. Hogy őszinte legyek én is idáig rosszul tudtam. Kíváncsi vagyok Honvéd kolléga véleményére is.
https://www.nyugat.hu/tartalom/cikk/varosi_legenda_kormend_koszeg_egyenes_kozut_86_87_fout
Egyetértek.Szerintem is ügyelnünk kéne erre a képességre.Itt a hivatalos SAAB marketing video errol - refueling & rearming under 10 minutes, raadasul mindezt egy standard kicsi, 20 labas kontenerbol (azaz vami nyergesen mozgatott mobil allomasrol):
Ez amugy egy tulerovel szemben lenyeges, pont ilyen kis orszagokban, hogy szetszorod mindenfele a gepeiket egy (orosz, ukran, akarmilyen) tamadas eseten.
biztos volt szerintem az összes VSZ KGST államban ilyen , azért hoztam a szlovák példát mert arról biztosan tudtam. Ez az előny teljesen tiszta értem én de remélem azért nem ezzel akarunk az F35 ellen érvelni![]()
egyetértek veled , alapból irreális szerintem ezek a számok ha azt veszed hogy egy F35 repült órája kb 44.000 USD (forrás)"Magyarország 2003-ban 10 éves bérleti szerződést írt alá 16800 bérelt repült órával, amit 2012-ben 10 évvel és megint csak 16800 órával meghosszabbított. Az első tíz év lízing költsége kb. 240 milliárd Ft, a második 10 évé 490 milliárd Ft.
A költségek változása az inflációnak és a Forint más devizával szembeni gyengülésének tudható be. 2012-es Forint árfolyamon a következő becsült értékek adódnak ki. (220 Ft = 1 USD közelítéssel.) Az első tíz évre 20 millió Ft/óra értéket kapunk, ami kb. 90000 USD/óra.A második tíz évre 15 millió Ft/óra értéket kapunk, ami kb. 70000 USD/óra"
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..