Orosz levegő-levegő rakéták

És dual band IR seeker, vagyis nem képalkotós. Az Igla féle megoldásnál maradtak ez alapján. Meg LoAL. Ha nem füstöl, akkor ez alulról kezdi súrolni az AIM-9X-et....
... 19 évvel azután...
És csak alulról. Orosz szemmel viszont hatalmas előrelépés.
Csak félve kérdezem, mi ellen nem elég?
 
Csak félve kérdezem, mi ellen nem elég?
  • Azért HOBS képessége kisebb, nem +/- 90 fok. Lehet, hogy a 75 fok is elég, de ehhez elég minta nincs eldönteni.
  • A dual seeker elvi szinten szavarható azért porifórikus és infracsapda kombóval, a képalkotó papíron jobb megoldás. Papíron. De ehhez kellően nagy minta nincs.
  • A füstölés faktor, mert a BVR/WVR átmenet határára kiterjesztésnek akkor van értelme a LoaL-lal, ha nem látni, hogy indítottak. Mert a szemből 10 km indítás kb. így jön ki. Minimális manőver, az indítás látszott és már kuka az egész.
 
  • Azért HOBS képessége kisebb, nem +/- 90 fok. Lehet, hogy a 75 fok is elég, de ehhez elég minta nincs eldönteni.
  • A dual seeker elvi szinten szavarható azért porifórikus és infracsapda kombóval, a képalkotó papíron jobb megoldás. Papíron. De ehhez kellően nagy minta nincs.
  • A füstölés faktor, mert a BVR/WVR átmenet határára kiterjesztésnek akkor van értelme a LoaL-lal, ha nem látni, hogy indítottak. Mert a szemből 10 km indítás kb. így jön ki. Minimális manőver, az indítás látszott és már kuka az egész.
Igen, egyet értünk, nagyon kicsi az amit még tudunk róla. Amit valószínűsíthetünk az az hogy hagyományos aerodinamikai kormányos IR rakétához képest jó manőverezési képessége van a TVC miatt, és tud együtt dolgozni a sisakcélzóval, + működik az indítás utáni befogás mint képesség. Azt gondolom hogy ha fontosnak tartják, az oroszok is tudnak füst mentes hajtóanyagot előállítani rakétahajtóműhöz.

Nyilván a képalkotó a jobb mint a sima dual seeker IR, de a képalkotónál meg jobb az ha még még mellé raknak egy aktív radart is. Mindig lehet tovább fokozni, a kérdés épp ezért ott van igazából, hogy hol van az az arany középút, a költséghatékony legjobb ár-érték arány, ami MÉG nincs túlbonyolítva, de azért megfelelő beválási százalékkal dolgozik.

Abban biztosan egyet értünk, hogy HA elterjed széles körben a VVS gépein, a régi R-73 után előrelépés lesz a fegyverzet terén.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
A Kurganpribor havonta 100 darab R-74(RVV-MD) rakétát gyárt.Exportra is kínálják. Legutóbb India rendelt belőle 300 darabot.
 
Semmi konkrét adat nincs az R-74-ről, illetve az Armija-2018 videóban(1.47) a Kurganpribor igazgatója tolóerő-vektorált hajtómüről(?) beszél, + a rakéta indítás után önállóan keresi a célt.

Naaa...
... csak el kell venni a fenti marketinglapot innen...
:cool:

2019-07-10-08-33-14-Window.jpg
 
És dual band IR seeker, vagyis nem képalkotós. Az Igla féle megoldásnál maradtak ez alapján. Meg LoAL. Ha nem füstöl, akkor ez alulról kezdi súrolni az AIM-9X-et....
... 19 évvel azután...
És csak alulról. Orosz szemmel viszont hatalmas előrelépés.
Attól tartok, hogy a füstöl/nem füstöl manapság már kevéssé fontos tényező. Az USA/NATO már több mint 30 éve elkezdte az átállást az éjszakai légi hadviselésre, már a 91-es Irak elleni légiháború jelentős része is éjszaka zajlott. Nappal csak azok a gépek repültek, amelyeknek addigra még nem jutott éjszakai bevetéshez szükséges felszerelés. A 99-es Allied Force viszont már csak éjszaka zajlott, és a vezető nyugati légierők azóta is csak időnként, kézifegyveres gerilla-szintű ellenség ellen folytattak nappali hadviselést - ez a mai napig már 20 éves időtartamot jelent! Tehát fajsúlyos, komoly légierővel rendelkező ellenség ellen manapság már nem várható nappali hadviselés - kivéve ha valami okból kényszerhelyzetbe kerül egyik fél.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat
Attól tartok, hogy a füstöl/nem füstöl manapság már kevéssé fontos tényező. Az USA/NATO már több mint 30 éve elkezdte az átállást az éjszakai légi hadviselésre, már a 91-es Irak elleni légiháború jelentős része is éjszaka zajlott. Nappal csak azok a gépek repültek, amelyeknek addigra még nem jutott éjszakai bevetéshez szükséges felszerelés. A 99-es Allied Force viszont már csak éjszaka zajlott, és a vezető nyugati légierők azóta is csak időnként, kézifegyveres gerilla-szintű ellenség ellen folytattak nappali hadviselést - ez a mai napig már 20 éves időtartamot jelent! Tehát fajsúlyos, komoly légierővel rendelkező ellenség ellen manapság már nem várható nappali hadviselés - kivéve ha valami okból kényszerhelyzetbe kerül egyik fél.

Mondjuk az utolsó India-Paki meccs (mint fő export piac) nappal zajlott...
... amúgy alighanem ez is füstöl mint az elődje, különben reklámozták volna az ellenkezőjét.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat
Attól tartok, hogy a füstöl/nem füstöl manapság már kevéssé fontos tényező. Az USA/NATO már több mint 30 éve elkezdte az átállást az éjszakai légi hadviselésre, már a 91-es Irak elleni légiháború jelentős része is éjszaka zajlott. Nappal csak azok a gépek repültek, amelyeknek addigra még nem jutott éjszakai bevetéshez szükséges felszerelés. A 99-es Allied Force viszont már csak éjszaka zajlott, és a vezető nyugati légierők azóta is csak időnként, kézifegyveres gerilla-szintű ellenség ellen folytattak nappali hadviselést - ez a mai napig már 20 éves időtartamot jelent! Tehát fajsúlyos, komoly légierővel rendelkező ellenség ellen manapság már nem várható nappali hadviselés - kivéve ha valami okból kényszerhelyzetbe kerül egyik fél.

Attól tartok, hogy ez nem egészen igaz.

A körkörös IR érzékelők korában, ha km hosszú semmiből megjelenő füstcsíkot érzékel a rendszer, akkor azért egy viszonylag buta MI is kisakkozza, hogy mi közeledik a gép felé. Ilyen érzékelő rendszer már van, úgy hívják, hogy DAS. Ezen felül az IR rendszer éjszaka is remekül lát, tehát az simán látja a füstöt is. Látni az igen gyenge felhőt is.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ha akkor indul egy rakéta és nem pontosan a gép felé repül a rakéta vagy más gép is rálát, akkor a DAS érzékeli azt, hogy nagyhirtelen gyorsan, a semmiből egy csík jelenik meg, ami egy irányba halad. Ilyen csak néhány esetben lehet attól függően, hogy mit értünk "gyors" alatt.
  1. Rakéta, ami kondenzcsíkot húz nagy magasságban. Ez azért jó, mert 40-80 km-ről egy kis AAM indítását lehet, hogy már nem látná, de ha indítás után az 5-9 másodpercig üzemelő hajótmű húz egy 4-7 km hoszzú kondenzcsíkot, akkor az elég feltűnő. Az YF-23-nál mintha lett volna ilyen problémájuk. Pedig hol volt akkor még a DAS szintű IR technika. A kondenzcsík még a füstmentes rakétáknál is képződhet a levegő páratartalma miatt. Ez tudtommal pl. kondenzcsík AIM-120 esetén.
    To view this content we will need your consent to set third party cookies.
    For more detailed information, see our cookies page.
  2. Rakéta, ami füstcsíkot húz. Az R-77 is ennyire füstöl kb.
    To view this content we will need your consent to set third party cookies.
    For more detailed information, see our cookies page.
  3. Lassabb célpont, ami kondenzcsíkot képez. A nagy utasszállítóknál ezt 80-100+ km távolságból is látni, amikor magát a gépet szabad szemmel még senki nem látja. Ez kellemetlen stealth gépeknél is. Ettől még nem indul rá rakéta, viszont tudni lehet, hogy hol van. Legalább el lehet menekülni.
A rakéta hajtóművet érzékelte a DAS. Képzeld el, ha a rakéta maga után több km hosszú ottmaradó és szétterülő füstöt hagyna. Hoppá, az Sz-300/400 pontosan ezt csinálja. A DAS meg örül neki, de nagyon. Ezt a kis pixel mozgást ki tudta elemezni a DAS, mert ebben rohadt jók a számítógépek az emberhez képest. Képzeld el több száz pixel hosszú füstcsík érzékelésének és azonosításának problémáját, amikor a nyomjelzős lövedékeket is felismeri DAS.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Azon lehet vitázni, hogy akkor a második belinkelt videó az csak marketing vagy tényleg ennyire jó.
De így nézve nagyon nem mindegy, hogy egy rakéta füstöl vagy sem. Legalábbis szerintem.
 
  • Tetszik
Reactions: zotyek78
És ezeket hova tervezik exportálni a közeljövőben? Hát sehova. Az R-74-et meg kellene, mert a gépeik - már bocsánat - szart sem érnek korszerű fegyverzet nélkül. Az Az R-73 a '70-es évek végi FM vezérelt korszak gyermeke, mint az AIM-9L-1 itthon. Röhejesen elavult már mai szemmel.

Mindenhová,már érdeklődő is van az Armatára.
 
Attól tartok, hogy ez nem egészen igaz.

A körkörös IR érzékelők korában, ha km hosszú semmiből megjelenő füstcsíkot érzékel a rendszer, akkor azért egy viszonylag buta MI is kisakkozza, hogy mi közeledik a gép felé. Ilyen érzékelő rendszer már van, úgy hívják, hogy DAS. Ezen felül az IR rendszer éjszaka is remekül lát, tehát az simán látja a füstöt is. Látni az igen gyenge felhőt is.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ha akkor indul egy rakéta és nem pontosan a gép felé repül a rakéta vagy más gép is rálát, akkor a DAS érzékeli azt, hogy nagyhirtelen gyorsan, a semmiből egy csík jelenik meg, ami egy irányba halad. Ilyen csak néhány esetben lehet attól függően, hogy mit értünk "gyors" alatt.
  1. Rakéta, ami kondenzcsíkot húz nagy magasságban. Ez azért jó, mert 40-80 km-ről egy kis AAM indítását lehet, hogy már nem látná, de ha indítás után az 5-9 másodpercig üzemelő hajótmű húz egy 4-7 km hoszzú kondenzcsíkot, akkor az elég feltűnő. Az YF-23-nál mintha lett volna ilyen problémájuk. Pedig hol volt akkor még a DAS szintű IR technika. A kondenzcsík még a füstmentes rakétáknál is képződhet a levegő páratartalma miatt. Ez tudtommal pl. kondenzcsík AIM-120 esetén.
    To view this content we will need your consent to set third party cookies.
    For more detailed information, see our cookies page.
  2. Rakéta, ami füstcsíkot húz. Az R-77 is ennyire füstöl kb.
    To view this content we will need your consent to set third party cookies.
    For more detailed information, see our cookies page.
  3. Lassabb célpont, ami kondenzcsíkot képez. A nagy utasszállítóknál ezt 80-100+ km távolságból is látni, amikor magát a gépet szabad szemmel még senki nem látja. Ez kellemetlen stealth gépeknél is. Ettől még nem indul rá rakéta, viszont tudni lehet, hogy hol van. Legalább el lehet menekülni.
A rakéta hajtóművet érzékelte a DAS. Képzeld el, ha a rakéta maga után több km hosszú ottmaradó és szétterülő füstöt hagyna. Hoppá, az Sz-300/400 pontosan ezt csinálja. A DAS meg örül neki, de nagyon. Ezt a kis pixel mozgást ki tudta elemezni a DAS, mert ebben rohadt jók a számítógépek az emberhez képest. Képzeld el több száz pixel hosszú füstcsík érzékelésének és azonosításának problémáját, amikor a nyomjelzős lövedékeket is felismeri DAS.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Azon lehet vitázni, hogy akkor a második belinkelt videó az csak marketing vagy tényleg ennyire jó.
De így nézve nagyon nem mindegy, hogy egy rakéta füstöl vagy sem. Legalábbis szerintem.
Ez mind igaz, DE ...
Az infravörös felderítést/észlelhetőséget nem befolyásolja a füstöl/nem füstöl közti különbség, hiszen a füst az csak a szabad szemmel is LÁTHATÓ nyoma a rakétának. Az infravörös detektálás akkor is működik ha nem füstöl, mert az csak a kiömlő forró égésgázokra érzékeny, nem nagyon érdekli, hogy van-e mellette látható füst is, az infravörös az a meleget/hőképet látja - akkor is ha nincs füstje!!
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti
Mindenhová,már érdeklődő is van az Armatára.
Az R-74-et már exportálják. A T-14-ből még úgy tudom hogy végleges változat sincs. Előbb fogják exportálni, mint belső piacra gyártani azt, ami kész sincs, csak kb. techdemó van belőle?

Nem pont ez ellen kelt ki úgy 1-2 éve Putyin...?
Az Sz-400 exportját nézd meg mikor indult. Az első orosz osztályt 2007-ben telepítették. 2018 táján szállították le talán az első Sz-400-at exportra...

Ez mind igaz, DE ...
Az infravörös felderítést/észlelhetőséget nem befolyásolja a füstöl/nem füstöl közti különbség, hiszen a füst az csak a szabad szemmel is LÁTHATÓ nyoma a rakétának. Az infravörös detektálás akkor is működik ha nem füstöl, mert az csak a kiömlő forró égésgázokra érzékeny, nem nagyon érdekli, hogy van-e mellette látható füst is, az infravörös az a meleget/hőképet látja - akkor is ha nincs füstje!!
A működő rakéta hajtómű alapján lokcolt rá a rendszer a célra és után próbálta meg követni. A hajtómű kiégése után ez megszűnik. A füstcsík viszont ott marad... És mivel eleve nagyobb méretű, könnyebb is érzékelni. Egy Sz-300/400 indítás egy 6-8 km magasan repülő F-35 ellen mindig úgy kezdődik, hogy a rakéta emelkedik. Remekül látni a füstöt (is).
 
Az R-74-et már exportálják. A T-14-ből még úgy tudom hogy végleges változat sincs. Előbb fogják exportálni, mint belső piacra gyártani azt, ami kész sincs, csak kb. techdemó van belőle?

Nem pont ez ellen kelt ki úgy 1-2 éve Putyin...?
Az Sz-400 exportját nézd meg mikor indult. Az első orosz osztályt 2007-ben telepítették. 2018 táján szállították le talán az első Sz-400-at exportra...


A működő rakéta hajtómű alapján lokcolt rá a rendszer a célra és után próbálta meg követni. A hajtómű kiégése után ez megszűnik. A füstcsík viszont ott marad... És mivel eleve nagyobb méretű, könnyebb is érzékelni. Egy Sz-300/400 indítás egy 6-8 km magasan repülő F-35 ellen mindig úgy kezdődik, hogy a rakéta emelkedik. Remekül látni a füstöt (is).
Ugyan azt fogalmazta meg Emel, amit én akartam, a hőnyom is ott marad. Egy infra rendszer ugyan úgy látja azt is.
 
A füstöt nehezebb észrevennie a szenzoroknak mint a hajtómű hőjelét.Ebból nekem az következik,hogy szenzor szempontjából mind1,hogy füstöl-e vagy sem.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti
Az R-74-et már exportálják. A T-14-ből még úgy tudom hogy végleges változat sincs. Előbb fogják exportálni, mint belső piacra gyártani azt, ami kész sincs, csak kb. techdemó van belőle?

Nem pont ez ellen kelt ki úgy 1-2 éve Putyin...?
Az Sz-400 exportját nézd meg mikor indult. Az első orosz osztályt 2007-ben telepítették. 2018 táján szállították le talán az első Sz-400-at exportra...


A működő rakéta hajtómű alapján lokcolt rá a rendszer a célra és után próbálta meg követni. A hajtómű kiégése után ez megszűnik. A füstcsík viszont ott marad... És mivel eleve nagyobb méretű, könnyebb is érzékelni. Egy Sz-300/400 indítás egy 6-8 km magasan repülő F-35 ellen mindig úgy kezdődik, hogy a rakéta emelkedik. Remekül látni a füstöt (is).

Azt kérdezted,hogy hová TERVEZIK exportálni nem pedig azt,jogy ilyen szerződések vannak megkötve.
 
AO MNII "Agat" cég fejlesztése a MAKSZ-2019-en. 9B-1103M2 új aktív radaros fej az orosz levegő-levegő(új) rakétákhoz, elsősorban az R-77M-hez. Méretében és tömegében kisebb mint elődje a 9B-1103M (R-77-1/RVV-SzD) .Tömege: 3,5 kg(5,7kg elődje) hossza: 230mm(300mm elődje) átmérő: 100mm(150elődje)

qCfniLIEouI.jpg

olaUDy4wo70.jpg

VlxRi7FZu00.jpg

qywANM15SAU.jpg

7gHDBdWXKDE.jpg

ZLJWBC_gRwQ.jpg
 
AO MNII "Agat" cég fejlesztése a MAKSZ-2019-en. 9B-1103M2 új aktív radaros fej az orosz levegő-levegő(új) rakétákhoz, elsősorban az R-77M-hez. Méretében és tömegében kisebb mint elődje a 9B-1103M (R-77-1/RVV-SzD) .Tömege: 3,5 kg(5,7kg elődje) hossza: 230mm(300mm elődje) átmérő: 100mm(150elődje)

qCfniLIEouI.jpg

olaUDy4wo70.jpg

VlxRi7FZu00.jpg

qywANM15SAU.jpg

7gHDBdWXKDE.jpg

ZLJWBC_gRwQ.jpg
Ez beza ESA alapúnak tűnik, mert fix az antenna beépítés, ha jól látom.