Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
https://totalcar.hu/tesztek/2019/11/04/ford_mondeo_hybrid_kombi/

Magyarázza már el nekem valaki, mert én nem értem...
  • 1,4 kWh-s akksi. Ez gyakorlatilag csak városi közlekedés, dugóban araszolásnál számít, a gyorsítás, lassítás hatásfokát tényleg egekbe löki a benzin / dízelhez képest.
  • A fenti akksit már 10+ km távolságon sem ér semmit, ha nincs dugó, a belső égésű motor viszi a kocsit. Ha fűteni akkor, akkor me aztán tényleg.
  • A kocsi kb. 250 kilóval nehezebb, mint egy hasonló méretű hagyományos autó.
  • Cserébe az autó 12 misi. Tizenkettő...
Hogy ez mitől veri le ár/érték arányban vagy klímavédelemben a sima autót totális homály. Legalábbis nekem.
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Update :
55200 Km óra állása az autó vásárlásakor (20190210)
66324 Km óra állás most.
1766,58 KW/h tankolt mennyiség otthon Villámtöltés ebben a nagyságrendben 5% alatti.

Kösz az infókat!

Molni figyelmébe ajánlanám:
Szóval Zolkas 11124 km-t ment 1766 kWh-tal, vagyis 0,159 kWh/km.
Pont amilyen fogyasztással én is számoltam.
Vagyis Molni ideje lenne elfogadni, hogy jóval kevesebb károsanyagot bocsát ki egy elektromos, mint egy hagyományos.
 
M

molnibalage

Guest
Kösz az infókat!

Molni figyelmébe ajánlanám:
Szóval Zolkas 11124 km-t ment 1766 kWh-tal, vagyis 0,159 kWh/km.
Pont amilyen fogyasztással én is számoltam.
Vagyis Molni ideje lenne elfogadni, hogy jóval kevesebb károsanyagot bocsát ki egy elektromos, mint egy hagyományos.
Ok, akkor elfogadom, egy típusra. Mi az autó típusa?

A jóval alacsonyabb részt azért így is újraszámolnám, mert én az akkut ki se számoltam, mert annyira közel volt a két fogyasztás * gCO2-je egymáshoz. Így akkor most azt kéne kiszámolni, hogy a kettő közti difi mennyi km után termeli vissza az akku gyártás és újrahasznosítás költségét.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
Ok, akkor elfogadom, egy típusra. Mi az autó típusa?

A jóval alacsonyabb részt azért így is újraszámolnám, mert én az akkut ki se számoltam, mert annyira közel volt a két fogyasztás * gCO2-je egymáshoz. Így akkor most azt kéne kiszámolni, hogy a kettő közti difi mennyi km után termeli vissza az akku gyártás és újrahasznosítás költségét.

Zolkasnak Peugeot Ionja van.
Az ő fogyasztása 0,159 kWh/km. Ezen az oldalon pedig 0,161 kWh-os fogyasztást adnak meg erre az autóra.
Vagyis el lehet fogadni a méréseiket valós fogyasztásnak.
https://ev-database.org/car/1095/Peugeot-iOn

Egyébként én a Hyunday Kona-t számoltam, annak 0,16 kWh-s fogyasztás van megadva.
Az a Kona 1200 kg-os, a Peugeot 1100, szóval valószínűleg azt az adatot is el lehet fogadni.
 
M

molnibalage

Guest
Benyára nagyon saccperkábé átszámolva olyan 2 liter / 100 km lakossági tarifával. Azért az kellemes. :)
  • A benzin jövedéki adóját vagy tedd rá az áramra is, mert így unfair, a jogi környezet is benne van ebben...
  • Meg a rezsicsökkentés előtti áram árral számolva...
Itthon olcsó az áram és drága a benzin. És ahol drága az áram és a benzin vagy olcsó a benzin, de drága az áram?
Kicsit azért érdemes megvizsgálni a peremfeltételeket is.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 762
14 691
113
Nincs jövedéki adó a villanyon és a rezsidémont már legyőztük.. egy fiktív állapotot számolgatni minek, főleg ha előre látszik és többször is ki lett számolva, hogy gyakorlatilag akármilyen paraméterezés mellett sokkal hatékonyabb lesz fogyasztását tekintve az elektromos hajtás. Egy városi kocsi jellemzően nem megy el 5 liter alatt, egy normálisabb kocsi meg inkább 8-10 liter. Az egy más tészta, hogy a bekerülési ára drágább és a műszakilag még kiskamaszcipőben jár (hatótáv), de most nem erről van szó. Fenntartási költségekben az elektromos és a belsőégésű hajtás között előre lefutott a verseny.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
M

molnibalage

Guest
Nincs jövedéki adó a villanyon
És ez szerinted meddig marad így? Ha érezhetően csökken majd a benzin és gázolaj adója, akkor szerinted az állam majd azt mondja, hogy "az a pénz nem kell"?
Mosolygok.

és a rezsidémont már legyőztük..
Aha. Persze. A tartalék alkatrész meg viccből nincs már a hálózat karbantartónál egy rakás helyen. Persze mivel jogász vagy, neked erről fingod nincs, mert nem kerültél kapcsolatba ezzel. Ez is pont úgy fog visszaütni, mint a csatornázásnál, ami rogyadozik. Előbb utóbb valaki állja majd a ennek költségét. Kettőt találhatsz, hogy ki fogja. Az adófizető.

egy fiktív állapotot számolgatni minek, főleg ha előre látszik és többször is ki lett számolva, hogy gyakorlatilag akármilyen paraméterezés mellett sokkal hatékonyabb lesz fogyasztását tekintve az elektromos hajtás.
A hatékonyság alatt mit értesz? Az energetikai hatásfokát? A fajlagos km árat? Vagy fajlagos szennyezését? Mert ez utóbb csak simán nem igaz. A lengyel hálózatra nézve a jelenlegi magyar tisztaságot elérni is közel reménytelen vagy az EU átlagot hiába terveznek több új atomerőművi blokkal.

Egy városi kocsi jellemzően nem megy el 5 liter alatt, egy normálisabb kocsi meg inkább 8-10 liter.
A szutyok 18 éves Skoda 120L-ünk nem evett ennyit, nemhogy egy mai normális autó. Ha ma egy 1,3 tonnás autó 10 litert eszik százon, akkor a kocsi és a sofőr is szar. Az összes céges autó kumulatív fogyasztása amiben eddig ültem 7 liter vagy alatt volt úgy, hogy bőven mentek velük gyorsan és dugóban is és 5 év alatt belepakoltak 200k km-et is több kocsiba.

Az egy más tészta, hogy a bekerülési ára drágább és a műszakilag még kiskamaszcipőben jár (hatótáv), de most nem erről van szó.
A láthatáron nincs az a generálisan használható villanyautó, ami ne kerülne kétszer többe, mint a benzines. Az, hogy 80-120 km-es hatótávú villanyautót lehet venni már 10 milla alatt senkit nem vigasztal, amikor automataváltós nem batár nagy, benzines kocsit újonnan kapsz 4,5-ért.

Fenntartási költségekben az elektromos és a belsőégésű hajtás között előre lefutott a verseny.
Én nem ezt látom. Német áramárral számold már ki, ha kérhetném. Ott 30 cent egy 1 kWh áram. Ez mai napi árfolyamon 98 Ft/kWh.A gázolaj ára meg 1,4 EUR/liter, ami 450 Ft/liter. Csak azon is van jövedéki adó, az áramon meg nem.

Ha lenne az áramon, akkor hellóbelló. Minden lenne, csak nem olcsóbb. Vagy akkor vedd le a motor hajtóanyagról, mert úgy fair. Mert jelenleg a jogi környezet biztosítja az olcsóságot és nem a műszaki háttér és annak költségei. Mert adó nélkül kb. féláron vehetné az ember a benzint Németországban is. Akkor meg a nem zöld, de jó drága német áram mellett többe kerül árammal menni.

85afd873f9c75d3f0f86b2b5757df619.png

Ez olyan, mintha az egyik almafajtán lenne jövedéki adó, másikon meg nem. Pedig mindkettővel az ember ugyanúgy el van,* ahogy árammal és benzinnel is hajthatsz autót. Csak az egyiket "mert csak" alapon van jövedéki adó. Az áramon meg nincs, "mert csak". Pedig ugyanarra használod.

*Ha esetleg a csipszadóval jönnél...
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 660
27 819
113
Egy városi kocsi jellemzően nem megy el 5 liter alatt, egy normálisabb kocsi meg inkább 8-10 liter.

Na megint ismétlem magam: 122 lovas 1,4 TSI Bluemotion hetes Golf kombinált fogyasztása két fővel és csomagokkal megrakva Veszprém-Pest távon tegnap este 6,1 liter/100km, úgy, hogy a pályán nem fogtam magam vissza és meg-meglódult a gázpedál a belső sávban nem éppen 130-al. Nagyon ritkán megy fel 6,5 fölé a fogyasztás, akkor is inkább a pesti dugók miatt. És nem kell aggódjak, hogy mi van ha útközben kifogy a kraft vagy hideg van vagy egy hétig kinn állt az utcán és jajj nehogy eltűnjön belőle a kraft. Na meg egy tankolás az 800-850 kilométerre elég, gumilabdás gázpedállal megvan a 900 is. Benzines motorral. Ezt tudják először a delejesek, utána lehet beszélni másról (azt nem is említve, hogy 1,2 tonnás önsúllyal röhögve odébbállok az akkus kollegáktól)
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Benyára nagyon saccperkábé átszámolva olyan 2 liter / 100 km lakossági tarifával. Azért az kellemes. :)
Ja, miután a Peugeot Ion-ra kifizetett kb. 6,7 milliót, egy Skoda Fabiához képest "alig" 2,7 millió pluszt!! Vagyis már a vételkor 400ft-os benzin-árral számolva ELŐRE kifizetett kb. 6700l benzint!! Tényleg hatékony és kellemes?!!
 

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 660
27 819
113
Ja, miután a Peugeot Ion-ra kifizetett kb. 6,7 milliót, egy Skoda Fabiához képest "alig" 2,7 millió pluszt!! Vagyis már a vételkor 400ft-os benzin-árral számolva ELŐRE kifizetett kb. 6700l benzint!! Tényleg hatékony és kellemes?!!
Legyünk nagyvonalúak és számoljunk 7 literes átlaggal 100 kilométerre. 6700/7=957,14 avagy ezt megszorozva 100-al kijön, hogy 95714 kilométerre való bengát kell elfurikázz ahhoz, hogy árban ugyan oda jussál, mint egy nullkilométeres Ion-nal. Évi 15 ezres futásteljesítménnyel ez több, mint 6 év, míg mondjuk nálam inkább 4,5-5 év.
 
M

molnibalage

Guest
Legyünk nagyvonalúak és számoljunk 7 literes átlaggal 100 kilométerre. 6700/7=957,14 avagy ezt megszorozva 100-al kijön, hogy 95714 kilométerre való bengát kell elfurikázz ahhoz, hogy árban ugyan oda jussál, mint egy nullkilométeres Ion-nal. Évi 15 ezres futásteljesítménnyel ez több, mint 6 év, míg mondjuk nálam inkább 4,5-5 év.
Azt a laza 2,7 milliót nem költi rá az ember a kocsira. Az éves hozama 94000 HUF a jelenlegi államkötvénnyel. Tehát csak a különbség hozamát hozzáadva ehhez akkor hol van a megtérülés anyagilag? 400 forintos benzinár mellett ez 235 liter, a fenti 950-es érték negyede. Tehát a 6 év az már 7,5.

Csak megint ott vagyunk, hogy ez a jövedéki adó miatt van. Mert az egyiken "mert csak" alapon rajta van. Ha nem lenne rajta, akkor a fenti értékkel úgy laza 14 év kéne ehhez. Azonos sarcolás esetén hol a nagy spórolás? Pozitív diszkirmánció van keveseknek, vagy negatív tömegeknek. Ahogy tetszik. Csak ez nem azonos feltételek esetén történő összehasonlítás...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and nyugger

ximix

Well-Known Member
2017. december 1.
807
2 353
93
Kísérletezni jó dolog, de a villamos nem épp a városi szmog atyja

Szentpéterváron kipróbálták az oroszországi első villamosakat hidrogén üzemanyaggal.
link
%D0%A1%D0%B0%D0%BD%D0%BA%D1%82-%D0%9F%D0%B5%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B1%D1%83%D1%80%D0%B3-%D0%A0%D0%BE%D1%81%D1%81%D0%B8%D1%8F-%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%BD%D1%8B-%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%BE%D0%B4%D0%BD%D0%BE%D0%B5-%D1%82%D0%BE%D0%BF%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BE-5533984.jpeg
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 217
4 568
113
A benzinüzemű gépkocsi alapnorma-átalány mértéke a beépített motor hengerűrtartalma szerint:



1000 cm3-ig

7,6 liter/100 kilométer

1001-1500 cm3-ig

8,6 liter/100 kilométer

1501-2000 cm3-ig

9,5 liter/100 kilométer

2001-3000 cm3-ig

11,4 liter/100 kilométer

3001 cm3 felett

13,3 liter/100 kilométer



A gázolajüzemű gépkocsi alapnorma-átalány mértéke a beépített motor hengerűrtartalma szerint:



1500 cm3-ig

5,7 liter/100 kilométer

1501-2000 cm3-ig

6,7 liter/100 kilométer

2001-3000 cm3-ig

7,6 liter/100 kilométer

3001 cm3 felett

9,5 liter/100 kilométer
 

zolkas

Well-Known Member
2016. október 19.
5 079
11 757
113
Ion-t használtan vettem 2,5 M Ft-rt és most úgy gondolom max 6 M Ft -ig vagyok hajlandó költeni elektromos ill bármilyen autóra.
Szerintem elektromos autót vagy olcsót vesznek magánszemélyek vagy lízingidőszak végit, kedvező áron. Cégként is ujjat csak lízingelve vennék max. a végén venném meg sajátnak. Cégként plugin hibrid a kedvező vagy két autós a történet egy városban rohangálósnak, ketteske vidékre.
Sajnos esetemben kis teher nincs hibridben így 2 autós verzió a célra vezető. Nissan/Peugeot/Kangoo választékból Partner a befutó a villám töltés miatt ( chademo), lízingelve.
Saját használatra kedvesemnek Zoe/Spark EV ár/kinézet/használhatóság.
Jó magam a Prius plugin hibrid/ I3 rex köreimet futom.
Ford Connect 1,8 megpakolva Általában Bp 100 Km/ 7,2 L
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 632
113
És ez szerinted meddig marad így? Ha érezhetően csökken majd a benzin és gázolaj adója, akkor szerinted az állam majd azt mondja, hogy "az a pénz nem kell"?
Mosolygok.

100 km-en fogyaszt 16 kWh-t.
Ez árban 600 forint.
Ha a jövedéki adó megduplázza ezt, akkor is csak 1200 forint.
Egy 7 liter benzim pedig 2290 forint.
Még így is a fele.
Jah egyébként miből gondolod, hogy ahogy tellik az idő és egyre jobban sürgetik majd a hagyományos autók kivezetését, úgy nem lesz az üzemanyagon is egyre több adó?

A hatékonyság alatt mit értesz? Az energetikai hatásfokát? A fajlagos km árat? Vagy fajlagos szennyezését? Mert ez utóbb csak simán nem igaz. A lengyel hálózatra nézve a jelenlegi magyar tisztaságot elérni is közel reménytelen vagy az EU átlagot hiába terveznek több új atomerőművi blokkal.

Ne mond már el ennyiszer, párszor már kiszámoltam, hogy EU-s szinten fele annyit sem szennyez, akkugyártással együtt. Még lengyel árammal is kevesebbet szennyez.
De kérlek számold már te is ki még egyszer ha az én számításomnak nem hiszel, vagy legalább másold be a korábbi számolásodat, mert nem találom.

A szutyok 18 éves Skoda 120L-ünk nem evett ennyit, nemhogy egy mai normális autó. Ha ma egy 1,3 tonnás autó 10 litert eszik százon, akkor a kocsi és a sofőr is szar. Az összes céges autó kumulatív fogyasztása amiben eddig ültem 7 liter vagy alatt volt úgy, hogy bőven mentek velük gyorsan és dugóban is és 5 év alatt belepakoltak 200k km-et is több kocsiba.

Ok és?
6 literes fogyasztás 2300 forint, vs 600 forint áramszámla (majd valamikor meg legyen 1200 forint adóval).
Melyik a jobb?

A láthatáron nincs az a generálisan használható villanyautó, ami ne kerülne kétszer többe, mint a benzines. Az, hogy 80-120 km-es hatótávú villanyautót lehet venni már 10 milla alatt senkit nem vigasztal, amikor automataváltós nem batár nagy, benzines kocsit újonnan kapsz 4,5-ért.

Tudom, hogy nem hiszed még mindig, pedig lassan elhihetnéd nekem, hogy ez meg fog változni.
Szerinted a nagy gyártók miért kezdtek annyi elektromos gyártásba, ha szerinted nem lesz rá kereslet?
Egyébként én azt látom itt nálunk a gyárban, hogy mindegyik partnerünk az eddigi megrendeléseket egyre előrébb hozza és egyre jobban növeli a következő évekre várható mennyiségeket.

Én nem ezt látom. Német áramárral számold már ki, ha kérhetném. Ott 30 cent egy 1 kWh áram. Ez mai napi árfolyamon 98 Ft/kWh.A gázolaj ára meg 1,4 EUR/liter, ami 450 Ft/liter. Csak azon is van jövedéki adó, az áramon meg nem.

Német árral számolva 1568 forint. Még mindig jobb, mint a 2300 6 liter benzinre.
Persze ha erre is raknak mégtöbb adót akkor már kijöhet drágábbra, mint a benzin. Csakhogy ne lefeljtsük el, hogy a jelenlegi német áram már ma is durván túl van adózva a zöldbaromságuk miatt. Persze ez nem zárja ki azt, hogy mégtöbbet tegyenek rá. Dehát az már az ő szociális problémájuk, nem a miénk.

Ha lenne az áramon, akkor hellóbelló. Minden lenne, csak nem olcsóbb. Vagy akkor vedd le a motor hajtóanyagról, mert úgy fair. Mert jelenleg a jogi környezet biztosítja az olcsóságot és nem a műszaki háttér és annak költségei. Mert adó nélkül kb. féláron vehetné az ember a benzint Németországban is. Akkor meg a nem zöld, de jó drága német áram mellett többe kerül árammal menni.

Fentebb láthatod, hogy az áram jóval olcsóbb, még akkor is olcsóbb lesz ha 100%-os adó lesz az áramon.
 
  • Tetszik
Reactions: Kurfürst