MiG-23 Flogger (Mikojan-Gurjevics)

Az ugye megvan, hogy pár hete repült egy MiG-23UB az USA-ban:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Most hamarosan követi egy ML is:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Eszméletlen gazdag embereket lehetnek ott, akiknek ilyen úri hobbira telik és az FAA (?) és pecsétet üt rá.
 
Eszméletlen gazdag embereket lehetnek ott, akiknek ilyen úri hobbira telik és az FAA (?) és pecsétet üt rá.
Az FAA könnyen üt pecsétet az ilyen "hobby-gépek"repülésének engedélyezésére, mert az "eszméletlen gazdag emberek" anyagilag biztosítani tudják a pecséthez szükséges feltételeket. Ráadásul ha már repül egy ilyen gép akkor pénzes utasrepültetésből bevétel is van (nem véletlen választottak kétüléses gépet), meg ha meghívják őket egy-egy airshow-ra az se valószínű hogy ingyen megy.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Sajnos ennyire nem rózsás a helyzet. A legtöbb USA-ban renovált ex-szovjet technika hosszú évekig tartó munkát követően általában egy, vagy két alkalommal emelkedik a levegőbe, csak azon az airshown jelenik meg, ahová hívják (jó, ha egy ilyen akad), aztán végleg földre kényszerül.
A korábbi kék-fehér MiG-23UB csak 2006-ban, a New Castle-i (USA, Delaware) repülőnapon volt látható, azóta nem is szálltak fel vele, a MiG-21MF csak párszor repült, airshow-n soha, a mostani MiG-23UB és ML duo pedig még nem kapott meghívást sehova, amúgy a berepülés és pecsét óta a levegőbe se nagyon emelkedett. A MiG-29-essel és Szu-27-esekkel ugyanez a helyzet.
Csak a MiG-17-esekkel repülnek rendszeresen.
 
Sajnos ennyire nem rózsás a helyzet. A legtöbb USA-ban renovált ex-szovjet technika hosszú évekig tartó munkát követően általában egy, vagy két alkalommal emelkedik a levegőbe, csak azon az airshown jelenik meg, ahová hívják (jó, ha egy ilyen akad), aztán végleg földre kényszerül.
A korábbi kék-fehér MiG-23UB csak 2006-ban, a New Castle-i (USA, Delaware) repülőnapon volt látható, azóta nem is szálltak fel vele, a MiG-21MF csak párszor repült, airshow-n soha, a mostani MiG-23UB és ML duo pedig még nem kapott meghívást sehova, amúgy a berepülés és pecsét óta a levegőbe se nagyon emelkedett. A MiG-29-essel és Szu-27-esekkel ugyanez a helyzet.
Csak a MiG-17-esekkel repülnek rendszeresen.
Akkor mi értelme ezeknek a projekteknek?
 
Akkor mi értelme ezeknek a projekteknek?
Hát azok szerint amit Allesmor írt, akkor az ilyen gépek tulajdonosai nem jól mérik fel a nagyjavítás és üzemeltetés műszaki szükségleteit és költségeit. A nagyjavítást/első repülésre való "feltámasztást" még (valószínűleg vért izzadva, fogcsikorgatva) kifizetik, aztán mikor szembesülnek a tartós repültetés valós alkatrész-szükségleteivel és költségeivel akkor belátják, hogy ebből nem lesz üzlet és feladják. Egyébként tényleg a MiG-17 volt az utolsó nem kényes, igénytelen, aránylag olcsóbban üzemeltethető szovjet harcigép. A 19-es már ugye kéthajtóműves lett (eleve költségnövelő tényező), és a 21-es is már országos nagyságrendű költségvetést kívánt (üzemeltetésnél nagy probléma a puhafalú gumi törzstartályok esetleges cseréje, pláne javítása), a 23-as meg már jóval kisebb darabszámban tudott elterjedni még a légierőknél is.
 
MiG-23MLD (az infracsapdák nélkül) jó sok bombával:

1425265_16eb1c5bc89a2a5a865ed8ff6ee0a560.jpg
 
MiG-23MLD (az infracsapdák nélkül) jó sok bombával:

Sziasztok!

Ez szerintem nem MiG-23MLD változat, bár tény, hogy nagyon annak látszik. :) A fotó 1987-ben készült az Afganisztáni Kandahar repülőterén, az ekkor itt állomásozó Szovjet 979. Vadászrepülő ezred (Belorusz SzSzK) gépeiről. Ez az ezred még a korai MiG-23ML változatott, használta ami 323ML radarral volt felszerelve, ami állítóag még nem tudott R-24-es rakétákat célra vezetni, mint a későbbi és elterjedtebb MLA változat. Egy ilyen ritka korai típussal felszerelt század települt ebben az időben Kandaharban. Ezt a változatott egyként soha nem korszerűsítették MLD szintre.

Ha csak kívülről nézzük meg a gépet, azt látjuk, hogy nincsenek még kilengésgátlók a függőleges vezérsík kormány felületén és még régi IFF rendszert használ. Tény, hogy van egy világos rész a szárnytőben, mintha az MLD változatra jellemző farkasfoggal rendelkezne, de az szerintem csak egy festék kopás a belépőélen! Ez utóbbi miatt mindenhol MLD-nek mondják ezt a repülőgépet, mert elsőre valóban annak tűnik.

Egyébként remek kép!
 
Sziasztok!

Ez szerintem nem MiG-23MLD változat, bár tény, hogy nagyon annak látszik. :) A fotó 1987-ben készült az Afganisztáni Kandahar repülőterén, az ekkor itt állomásozó Szovjet 979. Vadászrepülő ezred (Belorusz SzSzK) gépeiről. Ez az ezred még a korai MiG-23ML változatott, használta ami 323ML radarral volt felszerelve, ami állítóag még nem tudott R-24-es rakétákat célra vezetni, mint a későbbi és elterjedtebb MLA változat. Egy ilyen ritka korai típussal felszerelt század települt ebben az időben Kandaharban. Ezt a változatott egyként soha nem korszerűsítették MLD szintre.

Ha csak kívülről nézzük meg a gépet, azt látjuk, hogy nincsenek még kilengésgátlók a függőleges vezérsík kormány felületén és még régi IFF rendszert használ. Tény, hogy van egy világos rész a szárnytőben, mintha az MLD változatra jellemző farkasfoggal rendelkezne, de az szerintem csak egy festék kopás a belépőélen! Ez utóbbi miatt mindenhol MLD-nek mondják ezt a repülőgépet, mert elsőre valóban annak tűnik.

Egyébként remek kép!
FAB-100-asok vannak rajta?
 
Sziasztok!

Ez szerintem nem MiG-23MLD változat, bár tény, hogy nagyon annak látszik. :) A fotó 1987-ben készült az Afganisztáni Kandahar repülőterén, az ekkor itt állomásozó Szovjet 979. Vadászrepülő ezred (Belorusz SzSzK) gépeiről. Ez az ezred még a korai MiG-23ML változatott, használta ami 323ML radarral volt felszerelve, ami állítóag még nem tudott R-24-es rakétákat célra vezetni, mint a későbbi és elterjedtebb MLA változat. Egy ilyen ritka korai típussal felszerelt század települt ebben az időben Kandaharban. Ezt a változatott egyként soha nem korszerűsítették MLD szintre.

Ha csak kívülről nézzük meg a gépet, azt látjuk, hogy nincsenek még kilengésgátlók a függőleges vezérsík kormány felületén és még régi IFF rendszert használ. Tény, hogy van egy világos rész a szárnytőben, mintha az MLD változatra jellemző farkasfoggal rendelkezne, de az szerintem csak egy festék kopás a belépőélen! Ez utóbbi miatt mindenhol MLD-nek mondják ezt a repülőgépet, mert elsőre valóban annak tűnik.

Egyébként remek kép!
A farkasfog a merev szárnytőben valóban nincs ott.
 
Amúgy innen vannak a képek. Jó sok kép, kevés szöveg, eszméletlen privát anyagok, főleg Afganisztán és a belső-szovjet katonai repülés világa:

https://aviaforum.ru/threads/spotting-voennoj-aviacii-sovetskogo-perioda.45238/page-65
A hadműveleti zóna lazább vagy 0 ellenőrzése tette lehetővé ezeket a fotókat? Mert még itt a VSz országokban, nemhogy a Szu-ban, ha te csak úgy fotóztál, akkor igen gyorsan pórul járhattál. Ezeket anno fényképezték privátban és most évtizedekkel később szkennelve tették a készítőik vagy annak rokonai (?) elérhetővé?

Az is érdekes kérdés, hogy ezeket ki hívta elő? Saját maguk otthon? Mert másra bízni a negatívot is járhatott veszélyekkel.
 
A hadműveleti zóna lazább vagy 0 ellenőrzése tette lehetővé ezeket a fotókat? Mert még itt a VSz országokban, nemhogy a Szu-ban, ha te csak úgy fotóztál, akkor igen gyorsan pórul járhattál. Ezeket anno fényképezték privátban és most évtizedekkel később szkennelve tették a készítőik vagy annak rokonai (?) elérhetővé?

Az is érdekes kérdés, hogy ezeket ki hívta elő? Saját maguk otthon? Mert másra bízni a negatívot is járhatott veszélyekkel.
Tagja vagyok pár magyar facebook csoportnak, ahol azért látszik, hogy a "Fotózni Tilos!" táblákkal szegélyezett területeken belül még idehaza is készültek fotók bőséggel. Videók is. A hazánkban állomásozó szovjetekről nem is beszélve. A táblák lényegében nekünk, civileknek szóltak.
 
A hadműveleti zóna lazább vagy 0 ellenőrzése tette lehetővé ezeket a fotókat? Mert még itt a VSz országokban, nemhogy a Szu-ban, ha te csak úgy fotóztál, akkor igen gyorsan pórul járhattál. Ezeket anno fényképezték privátban és most évtizedekkel később szkennelve tették a készítőik vagy annak rokonai (?) elérhetővé?

Az is érdekes kérdés, hogy ezeket ki hívta elő? Saját maguk otthon? Mert másra bízni a negatívot is járhatott veszélyekkel.

A képek többsége a határvédelmi erőknél készült, néhány Afganisztánban, katonai alakulatnál. A katonáknak nem volt megtiltva a fényképezés-fényképezkedés(abban az időben nem voltak mobilok, laptopok..stb) így a képeket sokszor hazaküldték. Vannak orosz közösségi oldalak ahová fletöltenek ilyen képeket, illetve vannak fórumózók, akik gyüjtik az ilyen képeket és közzé teszik. Az utóbbi látható az aviaforum oldalon is.
 
A hadműveleti zóna lazább vagy 0 ellenőrzése tette lehetővé ezeket a fotókat? Mert még itt a VSz országokban, nemhogy a Szu-ban, ha te csak úgy fotóztál, akkor igen gyorsan pórul járhattál. Ezeket anno fényképezték privátban és most évtizedekkel később szkennelve tették a készítőik vagy annak rokonai (?) elérhetővé?

Az is érdekes kérdés, hogy ezeket ki hívta elő? Saját maguk otthon? Mert másra bízni a negatívot is járhatott veszélyekkel.

Lapozz bele Vándor Karesz könyvébe! :)
 
Bulgáriában a VSz időkben volt 18 MLD (majd 1991-ben jött még ehhez pluszban 5 darab), de 1 darab ML és 8 darab MLA is (ehhez képest csak 12 MF), míg az NDK-ban 28 darab ML mellé volt 9 darab MF és a cseheknél 17 ML mellé 13 MF.

A magyaroknál, lengyeleknél és a románoknál volt csak és kizárólag MF a 23-asokból.
Nos, én valóban az MLD-re hegyeztem ki a mondókám, hogy látható legyen, az, hogy "23-as", távolról sem csak a magyar MiG-23MF kontra MiG-21bisz "ki fogta a nagyobb halat?" legendakörből ítélhető meg.

És tudod mit? Hagyjuk az MLD-t.
Már az ML is jóval agilisebb volt, mint az MF, hiszen bő 1250kg-al volt annál könnyebb, miközben a tolóerő meg fél tonnával volt nagyobb.
Amíg a MiG-21bisz vs MiG-23MF esetében az utóbbi pilóta igazi rátermettsége kellett ahhoz, hogy ő kerülhessen ki eredményesen, azonban az ML ellenében se a csehszlovák MiG-21MF, se az NDK MiG-21bisz nem rúghatott labdába.
És akkor ez még mindig csak az ML...
A bulgár MLD-re csak halványan emlékeztem, fejből nem mertem biztosra leírni.
Én is így gondolom.
A MiG-23MLD túl későn jött, olyan se hús, se hal lett.
 
Lenn egy fura kérdésem!A MIG-23-nak azt a girbegurba futószárát mi tartj abban a pozícióban amiben megálmodták?Hogy a bűbánatba nem csuklik össze leszálláskor?