A szárnyvégi szenzorrész alakja is beszédes, de a behúzott futók helye alapján tuti E.A beömlő rész sem segít. Talán C, a kis keresztmetszetű szívócsatorna miatt, de annyira bizonytalan vagyok, hogy erre még egy sörben sem fogadnék.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
A szárnyvégi szenzorrész alakja is beszédes, de a behúzott futók helye alapján tuti E.A beömlő rész sem segít. Talán C, a kis keresztmetszetű szívócsatorna miatt, de annyira bizonytalan vagyok, hogy erre még egy sörben sem fogadnék.
A maketten a futóműaknák sincsenek rajta. Ezért mondtam, hogy a makett túl primitív. Az ívelt törővég az már inkább jelzés értékű, csak bennem felmerült az is, hogy simán kitettek egy hibrid makettet, mert az volt óccó megcsinálni és csá.A szárnyvégi szenzorrész alakja is beszédes, de a behúzott futók helye alapján tuti E.
AG konfigban lehet 1 db 300 gallonos törzs alatti póttank (szárny belső pilon: AG fegyverek, szárny külső pilon: BVR AAM, szárnyvég: WVR AAM)AG konfigban pótossal nincs BVR AAM.
Így nézve igazad van. Megfelelő tanker kapacitással a probléma orvosolható. Ha a gép már egyszer felmászott 8 km magasra, elrepült a CAP stationre és előtte megtöltik, ez így vállalható.AG konfigban lehet 1 db 300 gallonos törzs alatti póttank (szárny belső pilon: AG fegyverek, szárny külső pilon: BVR AAM, szárnyvég: WVR AAM)
Ilyen konfigban a hatósugár 800 km-körül van, ami szerintem nekünk elegendő.
Ha ennél távolabbi célpont ambícióink vannak, akkor ott a légi üza. utántöltés, illetve semmi akadálya akár MBDA KEPD-350 Taurushoz beszerzésének és függesztésének sem.
Van ilyen.Elvileg van dupla bombatartó a Gripenhez.Miért nincs olyan amin ugyan így dupla csak az egyikre nem bomba hanem AMRAAM megy?
Van ilyen.
Máson így néz ki:
![]()
De lehet sokszorozni a dolgot különböző fegyverekkel. A Brimstonenak is 3-as indítói vannak. És azt elvileg már integrálta a SAAB. Szerintem az még a külső pilonra is felmenne (a rakéták 50kg-osak, +az indító,). A külső szárny alatt szerintem nem vinné el az iker indítókat BVR-rel, de a törzs alatt felmehet rá egy 4-es SDB vagy Spear köteg is.
Ha nagyon AG akarunk lenne, akkor:
Törzs alatt póttartály, jobb oldalon egy dual BVR indító, balra egy 4-es AG köteg (SDB/Spear), és még a külső pilonokra felmehet 1-1 3-as Brimstone köteg is, na meg a szárnyvégre 1-1 AIM-9.
Ez talán még nem haladja meg a terhelhetőség határát...
A svédek elvileg így reklámozzák az E-t meteorral:
![]()
Az E-n a külső pilonnak nagyobb a terhelhetősége, de a C szerintem biztosan elvinne egy ilyen dupla indítót Meteorral a szárny alatti belsőn.
Olyan nincs. DE miért is kellene? Azt megteheted, hogy a szárny alatti belső tartókra egyik oldalra rakétát teszel, a másikra meg bombákat. A végeredmény ugyan az lesz számokban.olyan kéne ami bomb+rakéta.
Ez a gép gyártójától kellene megkérdezni. Pusztán a szárny alatti helyet nézve az F-16-oson is elférne a dupla AIM-120. Még sincs olyan.Elvileg van dupla bombatartó a Gripenhez.Miért nincs olyan amin ugyan így dupla csak az egyikre nem bomba hanem AMRAAM megy?
Az F-4 és F-15 szerű elrendezésre gondolsz, ahol AIM-9 és az F-15-ön az AIM-120 elfér a pótos vagy bomba felett? Sanszosan nem férne el, túl közel lenne a földhöz. Ezen felül, ha nincs rá igény, akkor nem csinálják meg.olyan kéne ami bomb+rakéta.
Igen, ez tök jól néz ki, de gyakorlatban fleet BARCAP módban a belső pontra póttartály kerül. ASF konfigban arepülsi teljesítmény miatt megfontolás kérdése, hogy akkor elég-e a 4 db AIM-120 + 2 db AIM-9. Mert akkor a törzs oldalán és a külső függesztőn marad AIM-120. A függesztő légellenállása és alakja nagyon odaver a hullám ellenállásnak is. Ahhoz, hogy a BVR kezdeti szakaszában jól emelkedjen és gyorsuljon a gép M1.2-1.3-ig az a -2 db AIM-120 és a dupla --> sima függesztő számít.Van ilyen.
Máson így néz ki:
![]()
Azt nem csak az asszimetrikus terhelés nagyon nem szerencsés dolog.Ha nagyon AG akarunk lenne, akkor:
Törzs alatt póttartály, jobb oldalon egy dual BVR indító, balra egy 4-es AG köteg (SDB/Spear), és még a külső pilonokra felmehet 1-1 3-as Brimstone köteg is, na meg a szárnyvégre 1-1 AIM-9.
Ez talán még nem haladja meg a terhelhetőség határát...
Ez is szép CGI, csak a fenti konfig gyakorlati haszna 0. A rugalmas konfigurálást bemutatja, ha csak egyes elemeket veszel ki, de ezt feltenni értelmetlen. Hatósugár zéróhoz közelít, ahogy a repülési teljesítmény is. A törzs alatt levő rakéta VAGY a szárnyakon levő bomba mennyiség (F&F-nek kéne lennie) és 1-1 db Meteor elég az 1-1 db IRIS-T-vel. A belső függesztőre pótos.A svédek elvileg így reklámozzák az E-t meteorral:
![]()
Ez a gép gyártójától kellene megkérdezni. Pusztán a szárny alatti helyet nézve az F-16-oson is elférne a dupla AIM-120. Még sincs olyan.
Az F-4 és F-15 szerű elrendezésre gondolsz, ahol AIM-9 és az F-15-ön az AIM-120 elfér a pótos vagy bomba felett? Sanszosan nem férne el, túl közel lenne a földhöz. Ezen felül, ha nincs rá igény, akkor nem csinálják meg.
Igen, ez tök jól néz ki, de gyakorlatban fleet BARCAP módban a belső pontra póttartály kerül. ASF konfigban arepülsi teljesítmény miatt megfontolás kérdése, hogy akkor elég-e a 4 db AIM-120 + 2 db AIM-9. Mert akkor a törzs oldalán és a külső függesztőn marad AIM-120. A függesztő légellenállása és alakja nagyon odaver a hullám ellenállásnak is. Ahhoz, hogy a BVR kezdeti szakaszában jól emelkedjen és gyorsuljon a gép M1.2-1.3-ig az a -2 db AIM-120 és a dupla --> sima függesztő számít.
Azt nem csak az asszimetrikus terhelés nagyon nem szerencsés dolog.
Ez is szép CGI, csak a fenti konfig gyakorlati haszna 0. A rugalmas konfigurálást bemutatja, ha csak egyes elemeket veszel ki, de ezt feltenni értelmetlen. Hatósugár zéróhoz közelít, ahogy a repülési teljesítmény is. A törzs alatt levő rakéta VAGY a szárnyakon levő bomba mennyiség (F&F-nek kéne lennie) és 1-1 db Meteor elég az 1-1 db IRIS-T-vel. A belső függesztőre pótos.
ASF konfigban +1-1 db Meteor, és még pótos, ha BARCAP feladat van.
Rugalmasság. Ez a lényeg. A fenti mennyiség elborult. Pont olyan ökörség, mint a 16+ rakétás F-15. Értelmetlen. Egyes bevetéseknél van egy optimuma a repülési teljesítmény, hatósugár és tűzerőnek. Az soha nem az, hogy minden függesztően fegyvert visz a gép.
Olyan nincs. DE miért is kellene? Azt megteheted, hogy a szárny alatti belső tartókra egyik oldalra rakétát teszel, a másikra meg bombákat. A végeredmény ugyan az lesz számokban.
Hangsúlyozom, mindezt az alapján írom, hogy mekkora a pilonok terhelhetősége, a fegyverek kb. tömege, meg a pilonok típusai (nedves/nem nedves). Ettől még simán lehet olyan más behatároló tényező (szoftveres, pneumatikus, stb.), ami gondot jelenthet.
Elvileg a C-re tudtommal has alá nem lehet rakétát tenni, csak bombát, vagy póttartályt.
Mind a Magyar mind a Svéd C/D-k jól állnak üzemórával. Eddig nem volt semmi hír komolyabb struktúrális vagy korróziós problémáról.A kérdés akkor már csak az, hogy milyen hosszan számolunk még a Gripenekkel. Ha ez 15-20 év, akkor én minimum MAWS és AESA radart tennék rá és sisakdisplay és új AAM + SDB. Bár MAWS helyett már DAS szerű cucc kéne, ami egyben IRST.
Igen, ez tiszta sor.Mind a Magyar mind a Svéd C/D-k jól állnak üzemórával. Eddig nem volt semmi hír komolyabb struktúrális vagy korróziós problémáról.
Sárkány oldalról tehát bőven van üzemeltetési tartalék a gépekben.
A magam részéről én a következőket csinálnám:
- mindenek előtt a leg fontosabb (!!) hogy félretenném a politikai gatyaügyeket a Svédekkel és megállapodnék velük további 12+2 használt C/D beszerzéséről;
- rászánnék némi pénzt és felfejleszteném az ACE-t olyan szintre hogy a korszerűsítési munkák és a üzemeltetéssel kapcsolatos időszakos munkák jelentős részét Mo.on lehessen elvégezni. A PG-t veszni hagyni szerintem égbekiáltó hiba, bűn, stb.. volt. Egyszerűen szükség van olyan üzemre ahol az üzemben lévő harcászati repülőgépekhez mélyebben hozzá lehet nyúlni;
Hát, prioritási listát nem adtam meg, bár egész közel van a lista ahhoz, de kb. én így látom.- szerintem kiválóan összefoglaltad milyen dolgokra lenne szükség, miket kellene korszerűsíteni...
A Gripenekre ma is sorban állás van (értsd: több olyan pilóta úr és hölgy van most is a seregben akik arra várnak hogy Gripenre kerülhessenek), de abban teljesen igazad van hogy a pilótaképzést fel kell futtatni. Örvendetes hogy van újra NFTC és jó látni hogy mi egy nagy család vagyunk...Hát, hogy honnan lenne nagyhirtelen pilóta és földi személyzet ennyi géphez, amikor most is már elszív a civil piac...
Persze, a Svédekkel "rendezni kell végre közös dolgainkat" mert azért itt egy picivel többről van szó mint hogy szeretjük a migráncsokat vagy sem...Ha a svédek ehhez nem nyújtanak segítséget és nem akarják, akkor ezt nem hinném, hogy meg tudjuk valósítani. 24 db gépre ezt fenntartani embertelenül drága.
Abszolút egyetértek...Hát, prioritási listát nem adtam meg, bár egész közel van a lista ahhoz, de kb. én így látom.
Amit felvázoltam, azon van BVR és bőven Air to Ground fegyver is.Azért,hogy legyen bombafegyver és BVR is egyszerre a gépen.
Most nehogy elképzeld már, hogy egy Gripennek is ugyanolyan lehetőségei és repülési karakterisztikája van, mint a kéthajtóműves, hatalmas tolóerő-tartalékkal rendelkező F-15-nek!! Repülési szempontból kb. az bennük a közös, hogy mindkettő szürke ...Amit felvázoltam, azon van BVR és bőven Air to Ground fegyver is.
Ugyan asszimetrikus fegyverzet de ez nem biztos, hogy az ördögtől való. Máshol is van rá példa:
![]()
Na, csak megelőztél ezzel a kommenttel. Bár az F-16-nál is van szép videó erről, de ezt szándékosan idézték elő.Most nehogy elképzeld már, hogy egy Gripennek is ugyanolyan lehetőségei és repülési karakterisztikája van, mint a kéthajtóműves, hatalmas tolóerő-tartalékkal rendelkező F-15-nek!! Repülési szempontból kb. az bennük a közös, hogy mindkettő szürke ...
Ezzel együtt Líbiában zuhant már le USAF F-15 az aszimmetrikus fegyverterhelésnek IS köszönhetően ...
Persze, hogy nem ideális, de:Most nehogy elképzeld már, hogy egy Gripennek is ugyanolyan lehetőségei és repülési karakterisztikája van, mint a kéthajtóműves, hatalmas tolóerő-tartalékkal rendelkező F-15-nek!! Repülési szempontból kb. az bennük a közös, hogy mindkettő szürke ...
Ezzel együtt Líbiában zuhant már le USAF F-15 az aszimmetrikus fegyverterhelésnek IS köszönhetően ...
Még mindig csak kéthajtóműves, alig nyilazott szárnyú gépeket mutogatsz, amiknek teljesen más az aerodinamikája is, és több a tolóerő-tartaléka is mint a Gripennek. Szóval mintha egy átlagosabbbb Merci tulajdonságait és képességeit magyaráznád egy Rolls Royce-ra hivatkozva. Persze hogy az is autó, csak "kicsit" más autó ...Persze, hogy nem ideális, de:
![]()
![]()
A Gripenekre ma is sorban állás van (értsd: több olyan pilóta úr és hölgy van most is a seregben akik arra várnak hogy Gripenre kerülhessenek), de abban teljesen igazad van hogy a pilótaképzést fel kell futtatni. Örvendetes hogy van újra NFTC és jó látni hogy mi egy nagy család vagyunk...
Persze, a Svédekkel "rendezni kell végre közös dolgainkat" mert azért itt egy picivel többről van szó mint hogy szeretjük a migráncsokat vagy sem...
A 24 harcászati géphez még hozzá lehet csapni a A320-kat, Falconokat, a jövendőbeli teherszállítókat meg talán még a helikoptereket is.
Így együtt már egy elég értelmes üzemméret jönne ki.
Abszolút egyetértek...
Sose hallottam / láttam erről. A CL alatti dupla AIM-120 szódával még elmenne, csak akkor ugrik a CL pótos...
Az, hogy a wingtip és a külső függesztő közé hogyan férne el +1-1 db AIM-120 mindkét oldalon az picit homályos. Értem én, hogy fizikailag elfér, de az hogy a szárny alatt van hely az semmit nem mond el, hogy a szerkezeten belül mi van és ennek milyen ára lenne. Még nagyobb tömeg, még egyedibb átszabott szárny, még kevesebb keró. Stb.
Vagy erre gondolsz? Egész egyszerűen ebből én nem tudom eldönteni, hogy akkor ez most C vagy E változat. A beömlő rész sem segít. Talán C, a kis keresztmetszetű szívócsatorna miatt, de annyira bizonytalan vagyok, hogy erre még egy sörben sem fogadnék. A makett részletessége túl kevés ehhez.
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..