Tengerészeti atomreaktorok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 853
113
Ha a primerköri nyomást nem tudod megemelni, akkor nem tudsz hatásfokot drámainak javítani, mert a Carnot folyamat hatásfoka a hőbevezetés és elvezetés difijétől függ. Tehetsz te akármilyen jó hatásfokú turbunát le, ha a gőzhőmérséklet nevetségesen alacsony.

Energetikai példa. A jelenlegi Mátrai Erőmű lignites blokkja úgy 28%-ot tud a legjobb környezeti paraméterek mellett. 300 barg-s 650 fok feletti szuperkritkus kazán esetén a a hatásfoka 42% lenne. Egy olyan szutyok tüzelőanyaggal és egy kutya közönséges gőzciklussal...

Ha mivel a primerkör nyomása határozza meg a max. víz hőmérsékletet és szekunder köré a primer alatt van...
Sakk matt...

Miért nem tudnak gőznyomást emelni?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Miért nem tudnak gőznyomást emelni?
Ismét csak hangsúlyoznom kell, hogy nem vagyok szakember.
A gőz nyomása a hőmérsékletétől függ, a kritikus hőmérséklete meg úgy 365 fok körül van. E fölött már mindenképpen gőzzé válik. Akármilyen nyomáson. Namármost egy vízhűtésű reaktort nukleáris okokból sem lehet gőzzel hűteni. Marad hát a 364 fok, a hozzá tartozó nyomással. (Azt hiszem 160 atm, de nem néztem utána.)
Innen hőszivattyúk, meg miegymások kellenének a gőz túlhevítéséhez. Ez marhaságnak hangzik még földi körülmények között is.
Fémhűtésű reaktorral -gondolom- forróbb, és így nagyobb nyomású gőz is előállítható.
 
M

molnibalage

Guest
Más közeg a víz helyett az teljesen elképzelhetetlen?
Gondolom primerkörre gondolsz. De lehet. A sóolvadékos reaktorok pont erről szólnak. 600-800 fokot is elérhetnek és úgy, hogy a reaktor néhány barg nyomáson működik csak. Azokat eredetileg pont katonai célra kezdték fejleszteni emlékeim szerint, de sajnos a civil ipart nem érték el, csak mostanában vették őket elő újra.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 853
113
Gondolom primerkörre gondolsz. De lehet. A sóolvadékos reaktorok pont erről szólnak. 600-800 fokot is elérhetnek és úgy, hogy a reaktor néhány barg nyomáson működik csak. Azokat eredetileg pont katonai célra kezdték fejleszteni emlékeim szerint, de sajnos a civil ipart nem érték el, csak mostanában vették őket elő újra.

Persze, a primer körről beszéltünk a nyomás és a hőmérséklet kapcsán.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 761
17 819
113
Vannak itt nálam okosabbak, de én azt gondolom, nincs hely bonyolultabb gépészetre.
nincs anyag. Alapvetően az a gond, hogy az anyagjellemzők a hőmérséklettől függenek. Ha növeled a hőmérsékletet, akkor nő a nyomás. Ha nő nyomás, akkor oda olyan anyag kell, ami elviseli azt a hőmérsékletet. Csináltam egy rövid számolást:

Egy 540 fokos gőzvezeték 191bar nyomáson, 450-es átmérővel, a hatályos európai előírások mellett az alábbi méretekkel rendelkezik:
- P22-es acél (10CrMo9-10) esetén: 106,2mm-es falvastagság
- P23-as acél (7CrWVMoNb9-6) esetén: 58,6mm-es falvastagság
- P24-es acél (7CrMoVTiB10-10) esetén: 52,3mm-es falvastagság
- P91-es acél (X10CrMoVNb9-1) esetén : 39,8mm-es falvastagság

Ha esetleg felmennénk a komolyabb nyomás és hőmérséklet irányába (593Celsius és 390bar), akkor
- P22-es acélból 123,4mm-es falvastagság
- X20CrMoV12-1 acélból 75mm-es falvastagság
- P23 és P24-hez még nincs ezen a hőmérsékleten tartós-folyási görbe (a vizsgálat 100000 illetve 200000 vagy 300000 órán át tart, ezek meg csak 9 éve vannak a piacon...)
- P91-es acélból: 45mm-es falvastagság
- P92-es acél (X10CrWMoVNb9-2): 34mm, de ez jelenleg elméleti érték a vizsgálat tart, lásd P23

Az akkori időben elérhető acél a P22-es, és a vége felé a P91 volt nyugaton. Az orosz verzió a német X20-as anyagtípusra hajazott X20CrMoV12-1, ennél pedig kevesebb szopás van a hegesztésben. Ritkán van vele szerencsére dolgom, de ennél undorítóbb anyag nem sok van. Mindent hőkezelni kell, nagyon szűk az a paraméterablak, ahol a varrat mechanikai tulajdonsága még éppen megfelel - általában a keménységgel van a gond, amitől meg elridegedik a cucc és tele lesz repedéssel - akár a hőkezelés során is. Az akkori idők anyagai ennyit tudtak.

Arról meg nem is beszélve, hogy egy szűk helyen hőkezelj, hegessz pozícióban görnyedve majd 100mm-es falvastagságú csöveket... A másik oldal ezen felül a vízminőség. Ezekhez az acélokhoz nagyon tiszta víz kell - sőt, nem csak víz, hanem levegő is. Ezt egy tengeralattjárónál nehéz lenne garantálni, plusz a növelt hőmérséklet növelt szigetelést is jelent. Egy 340 fokos gőzvezetéken 200mm-es szigetelés van, a tengeralattjárón meg limitált a hely.

Egy alternatív opció lett volna a nikkel-ötvözet vagy ausztenites acélok beépítése, amivel 700fok, 400bar elérhető lehetne, viszont a hőtágulás hatalmas. Ehhez építs be kompenzátorokat, szigetelj le mindent, a tengeralattjáró meg nem fix terhelésű, mint egy erőmű. A le-fel hűlés előbb vágta volna haza a rendszert, mint a relaxációs repedés.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
nincs anyag. Alapvetően az a gond, hogy az anyagjellemzők a hőmérséklettől függenek. Ha növeled a hőmérsékletet, akkor nő a nyomás. Ha nő nyomás, akkor oda olyan anyag kell, ami elviseli azt a hőmérsékletet. Csináltam egy rövid számolást:

Egy 540 fokos gőzvezeték 191bar nyomáson, 450-es átmérővel, a hatályos európai előírások mellett az alábbi méretekkel rendelkezik:
- P22-es acél (10CrMo9-10) esetén: 106,2mm-es falvastagság
- P23-as acél (7CrWVMoNb9-6) esetén: 58,6mm-es falvastagság
- P24-es acél (7CrMoVTiB10-10) esetén: 52,3mm-es falvastagság
- P91-es acél (X10CrMoVNb9-1) esetén : 39,8mm-es falvastagság

Ha esetleg felmennénk a komolyabb nyomás és hőmérséklet irányába (593Celsius és 390bar), akkor
- P22-es acélból 123,4mm-es falvastagság
- X20CrMoV12-1 acélból 75mm-es falvastagság
- P23 és P24-hez még nincs ezen a hőmérsékleten tartós-folyási görbe (a vizsgálat 100000 illetve 200000 vagy 300000 órán át tart, ezek meg csak 9 éve vannak a piacon...)
- P91-es acélból: 45mm-es falvastagság
- P92-es acél (X10CrWMoVNb9-2): 34mm, de ez jelenleg elméleti érték a vizsgálat tart, lásd P23

Az akkori időben elérhető acél a P22-es, és a vége felé a P91 volt nyugaton. Az orosz verzió a német X20-as anyagtípusra hajazott X20CrMoV12-1, ennél pedig kevesebb szopás van a hegesztésben. Ritkán van vele szerencsére dolgom, de ennél undorítóbb anyag nem sok van. Mindent hőkezelni kell, nagyon szűk az a paraméterablak, ahol a varrat mechanikai tulajdonsága még éppen megfelel - általában a keménységgel van a gond, amitől meg elridegedik a cucc és tele lesz repedéssel - akár a hőkezelés során is. Az akkori idők anyagai ennyit tudtak.

Arról meg nem is beszélve, hogy egy szűk helyen hőkezelj, hegessz pozícióban görnyedve majd 100mm-es falvastagságú csöveket... A másik oldal ezen felül a vízminőség. Ezekhez az acélokhoz nagyon tiszta víz kell - sőt, nem csak víz, hanem levegő is. Ezt egy tengeralattjárónál nehéz lenne garantálni, plusz a növelt hőmérséklet növelt szigetelést is jelent. Egy 340 fokos gőzvezetéken 200mm-es szigetelés van, a tengeralattjárón meg limitált a hely.

Egy alternatív opció lett volna a nikkel-ötvözet vagy ausztenites acélok beépítése, amivel 700fok, 400bar elérhető lehetne, viszont a hőtágulás hatalmas. Ehhez építs be kompenzátorokat, szigetelj le mindent, a tengeralattjáró meg nem fix terhelésű, mint egy erőmű. A le-fel hűlés előbb vágta volna haza a rendszert, mint a relaxációs repedés.
Persze. Ezért is nem vitték 600 fok fölé a fémhűtésű reaktorok primer körének hőmérsékletét sem.
Gyanítom, hogy előbb megcsinálják a gépészetet, és azután tolják bele a csőbe. Esetleg köré építik a gépház szekciót.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
General Electric S9G Next Generation Reactor (NGR)


Noise-compa.jpg

Zajszint összehasonlítás amcsi forrásból. Jól látható, hogy az oroszok az Akula -> Improved Akula fejlesztési lépéssel, zajszint csökkentésben mind a 688 Los Angeles, mind a 688i típust átugrották.

Az SSN-21 Seawolf osztályból a csillagászati ára miatt végül csak három egység készült.
90-es évek elején a modernizált Pr971M (Improved Akula) osztály már a 688i egységeknél is csendesebb üzeműek lettek (róluk a következőkben esik majd szó), így a US NAVY úgy tűnt hogy teljesen elveszíti a hidegháború alatt megszerzett akusztikus előnyét.
Ahogy egy amcsi admirális megfogalmazta, "the Cold War ASW was saved by the bell" utalva a boksz mérkőzés végét jelző csengőre, és arra hogy az akusztikus előny pont a hidegháború 1990-es végéig tartott ki.

Amikor a Seawolf osztály építését három egység után leállították, az Improved Akulák csendesebbek voltak, mint az akkor nagy számban rendelkezésre álló 688i egységek.
Feladat az volt, hogy a Seawolf-hoz hasonló képességű, de csak fele annyiba kerülő egységekkel váltsák le a 62 példányban szolgáló 688/688i osztályt.


A költségcsökkentés jelentős kihívás elé állította a GE tervezőit, a Virginia osztály törzs átmérőjét ugyanis visszavették a korábban 688/688i osztálynál alkalmazottra, és erre a szűkebb helyre kellett beférnie az új, természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktornak.

Szintén kiemelt költségcsökkentési szempont volt a tervezésnél, hogy az S9G NGR-t ne legyen szükséges az élettartalmának felénél utántölteni, eredeti üzemanyag töltetével 33 éven át, a hajó teljes tervezett élettartalma alatt képes legyen üzemelni.

Az S9G NGR növelt energia sűrűségű reaktor magot alkalmaz, aminek terveit fejlett számítógépeken háromdimenziós nukleáris, hő- és szerkezettani számításokkal optimalizáltak.
Az energia sűrűségű növelését az olyan területeken történő előrelépések révén lehet elérni, mint a hő hidraulika és a szerkezeti mechanika, illetve a reaktor-rendszer interfészek optimalizálása.
A nagyobb teljesítménysűrűség nemcsak a mag méretét csökkenti, hanem javítja a csendes működést is, a terjedelmes vezérlő- és szivattyú berendezések kiküszöbölésével.

Az új koncepció szerint tervezett gőzfejlesztő jobb hőátadási hatékonysága miatt csökkentette az alkatrészei méretét és súlyát.
Az olcsóbb és kisebb méretű gőzfejlesztő, csökkentette a hűtőfolyadék áramlási igényét is.

S9G NGR-ből szárazföldi prototípus nem épült.

Virginia.jpg

A Virginia elszigetelt, és komplettre szerelt belső terét betolják a hajótestbe.

Virginia-rajz.jpg

SSN-774 USS Virginia

2004..08 4db Block I
2008..13 6db Block II – egységek építése 25%-al kevesebb munkaórát igényelt a Block I-hez képest, ezáltal 500millió USD-al olcsóbb lett.

North-Dakota-2.jpg

SSN-784 USS North Dakota áttervezett orr kialakítása

2014..20 8db Block III – új LAB szonárt, és két VLS indítót kapott, melyekbe 2x 6db robotrepülőt tölthetnek.

További 10db Block IV, 10db Block V, 5db Block VI, és 5db Block VII egységet terveznek még megépíteni.

A gépészet főbb elemei:
1db S9G 210MW hőteljesítményű természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor
1db gőzturbina, 40’000LE mechanikai teljesítménnyel

Becsüljük meg a Virginia osztály maximális sebességét:

V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 40’000LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 114.9m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 10.4m

V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (40’000LE / (114.9m x 10.4m x 10.76))^⅓ = 25 x (3)^⅓ = 25 x 1.4 = 35 csomó

35 csomós végsebessége lehetővé tette a rendszerben álló összes (УСЭТ-80 "Тамга", УГСТ "Физик", УЭТ-1) szovjet-orosz torpedó típus kimanőverezését.
A Virginia osztály zajszintje hasonló a majd kétszer drágább Seawolf osztályéhoz.


Események a Virginia egységek történetéből:

2009 februárjától két hónapon át az SSN-776 USS Hawaii szonárjával segítette a parti őrséget drogcsempész hajók és kis tengeralattjárók elfogásában.

2009 szeptemberében indult 37 napos útjára a New York közeli Grotoni hajógyárból, az SSN-775 USS Texas a Csendes óceáni Pearl Harbor kikötőjébe.
Félúton felmerült az Északi sarkon.

2011 márciusában a sarki jég alatt hajózó SSN-778 USS New Hampshire oxigénfejlesztő berendezése tönkre ment.
Amíg áttörésre alkalmas jeget találtak, a legénység oxigén gyertyákat égetett.
Az oxigénfejlesztő berendezés gyártója légi úton küldött szerelőket, és pótalkatrészeket a sarki jégen várakozó New Hampshire fedélzetére, ahol elhárították a problémát.

2012 februárjában a Fellowship gyakorlaton az SSN-779 USS New Mexico a Brit HMS Astute egység ellenében gyakorolt.
Mindkét egységen a haditengerészetük parancsnoka is a fedélzeten volt.

2014 márciusában a Krím Orosz megszállására reagálva, kifutott Groton-i bázisáról a riadóztatott SSN-780 USS Missouri, és 11 hetes minősített bevetést teljesített.

2018 januárjában őrjáraton az SSN-784 USS North Dakota egyik tisztje öngyilkosságot kísérelt meg elkövetni, szolgálati fegyverével.
A viharos tengeren a felszínre emelkedett North Dakota nagy sebességgel haladt, hogy a fedélzeti felcser kommunikálni tudjon orvosokkal.
A tiszt állapotát sikerült stabilizálni, kórházba szállították, felépült.

2018 áprilisában első őrjáratán a Földközi tengeren az SSN-785 USS John Warner 6db Tomahawk robotrepülőt indított Szíriai cépontokra.



Jövő hét végén még visszatérek az Oroszokra, utána jöhetnek a többiek…
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Afrikantov OK-650V

A korábban említett Pr971 Akula típusból, a hidegháború végéig 1984..90 hét egység készült el, amiből már hármat leszereltek (K-284 Akula, K-263 Delfin, K-480 Barsz), három modernizálás alatt áll (K-391 Bratsk, K-331 Magadan, K-322 Kasalot), és egyetlen egy aktív (K-317 Pantera).
Ezeknek az egységek OK-650 meghajtásának zajszintje némileg a 688 Los Angeles osztály feletti.

A hidegháború végén a COCOM lista lerövidítése után a már sólyán lévő Akulák-ba már az új, ultra pontosságú gépeken gyártották le az alkatrészeket, illetve az újonnan gyártottakat már eleve az OK-650V meghajtással szerelték fel.

A nyugaton Improved Akula típusjelű egységekbe már a megkezdett építés közben került a csendesebb OK-650V meghajtás.
1991..95 között szintén hat egység készült el, ezek közül jelenleg három modernizálás alatt áll (K-461 Volk, K-328 Leopard, K-295 Szamara), három aktív (K-419 Kuzbassz, K-154 Tigr, és az indiai haditengerészet által bérelt S72 Chakra)
Ezeknek az egységek OK-650V meghajtásának zajszintje a 688i improved Los Angeles osztálynál is alacsonyabb.

A már eleve OK-650V meghajtással tervezett két legújabb Akula közül a K-157 Vepr modernizálás alatt áll, míg a K-335 Gepard aktív.
Gepard.jpg

K-335 Gepard

Amennyiben a modernizációk befejeződnek, akkor az orosz haditengerészet 11db Pr971M OK-650V meghajtással szerelt 971M (Improved Akula) egységgel fog rendelkezni.
A Pr971M (Improved Akula) a legcsendesebb még szovjet tervezésű vadász tengeralattjáró, zajszintje alacsonyabb, mint a 688i egységeké.

955.jpg

Pr955 (Borey) K-535 Juríj Dolgorukíj

Mivel a Pr941 (Typhoon) rakétáit Ukrajnában gyártották, a Pr667BDRM (Delta IV) egységek meg még a második generációs VM-4Sz reaktort alkalmazták, szükség volt egy új rakétahordozó osztály megépítésére.
Azért hogy megépítésüket felgyorsítsák, a Pr955 (Borey) osztály első tagjai félbehagyott Pr971 (Akula) egységek alkatrészeinek felhasználásával épültek.

YD.jpg

K-337 Kuguar félkész rekeszei a Szevmash-nál, 2006-ban

1992-ben kezdték építeni a K-337 Kuguar nevű Pr971 (Improved Akula) hajót, de építését 1998-ban leállították, majd 2003-ban immáron K-535 Juríj Dolgorukíj néven Pr955 (Borey) osztályú egységként folytatták, 2013-ban állt rendszerbe.

1993-ban kezdték építeni a K-333 Risz nevű Pr971 (Improved Akula) hajót, de építését 1997-ben leállították, majd 2004-ben immáron K-550 Alekszandr Nyevszkíj néven Pr955 (Borey) osztályú egységként folytatták, 2013-ban állt rendszerbe.

Mivel a felhasználható félig kész Pr971 (Improved Akula) vázak elfogytak, ezért a harmadik egység építéséhez a 2002-ben leszerelt K-480 91 Barsz Pr971 (Akula) részegységeit használták fel.
A K-551 Vladimír Monomah néven Pr955 (Borey) oszályú egység építését 2006-ban kezdték, 2014-ben állt rendszerbe.

Belogrod.jpg

Pr949A K-329 Belgorod 2007-ben a Szevmashnál

1992-ben kezdték építeni a K-329 Belgorod nevű Pr949A (Oscar II) hajót, de építését 1998-ban 75%-os készültségnél leállították, majd 2012-ben immáron Pr09.852 típusjellel folytatták építését, várhatóan 2020-ban áll majd rendszerbe.
Speciális mélytengeri kutató tengeralattjárók mellett, képes lesz a Sztatusz-6 (Poseidon) óriás nukleáris meghajtású torpedó hordozására is.

A jelenleg 6db Pr949A (Oscar-II) egység aktív, és két egység; a K-132 Irkutszk, és a K-442 Cseljabinszk Pr949AM modernizálásán dolgoznak, várhatóan 2022 után készülnek el.
Távlatilag tervezik 3~4 egység modernizálását Pr949AM szintre, a korábban alkalmazott 24db P-700 Gránit helyett 72db 3M-54 Kalibr, vagy P-800 Onix robotrepülőt hordoznának.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 571
113
Afrikantov OK-650V

A korábban említett Pr971 Akula típusból, a hidegháború végéig 1984..90 hét egység készült el, amiből már hármat leszereltek (K-284 Akula, K-263 Delfin, K-480 Barsz), három modernizálás alatt áll (K-391 Bratsk, K-331 Magadan, K-322 Kasalot), és egyetlen egy aktív (K-317 Pantera).
Ezeknek az egységek OK-650 meghajtásának zajszintje némileg a 688 Los Angeles osztály feletti.

A hidegháború végén a COCOM lista lerövidítése után a már sólyán lévő Akulák-ba már az új, ultra pontosságú gépeken gyártották le az alkatrészeket, illetve az újonnan gyártottakat már eleve az OK-650V meghajtással szerelték fel.

A nyugaton Improved Akula típusjelű egységekbe már a megkezdett építés közben került a csendesebb OK-650V meghajtás.
1991..95 között szintén hat egység készült el, ezek közül jelenleg három modernizálás alatt áll (K-461 Volk, K-328 Leopard, K-295 Szamara), három aktív (K-419 Kuzbassz, K-154 Tigr, és az indiai haditengerészet által bérelt S72 Chakra)
Ezeknek az egységek OK-650V meghajtásának zajszintje a 688i improved Los Angeles osztálynál is alacsonyabb.

A már eleve OK-650V meghajtással tervezett két legújabb Akula közül a K-157 Vepr modernizálás alatt áll, míg a K-335 Gepard aktív.
Gepard.jpg

K-335 Gepard

Amennyiben a modernizációk befejeződnek, akkor az orosz haditengerészet 11db Pr971M OK-650V meghajtással szerelt 971M (Improved Akula) egységgel fog rendelkezni.
A Pr971M (Improved Akula) a legcsendesebb még szovjet tervezésű vadász tengeralattjáró, zajszintje alacsonyabb, mint a 688i egységeké.

955.jpg

Pr955 (Borey) K-535 Juríj Dolgorukíj

Mivel a Pr941 (Typhoon) rakétáit Ukrajnában gyártották, a Pr667BDRM (Delta IV) egységek meg még a második generációs VM-4Sz reaktort alkalmazták, szükség volt egy új rakétahordozó osztály megépítésére.
Azért hogy megépítésüket felgyorsítsák, a Pr955 (Borey) osztály első tagjai félbehagyott Pr971 (Akula) egységek alkatrészeinek felhasználásával épültek.

YD.jpg

K-337 Kuguar félkész rekeszei a Szevmash-nál, 2006-ban

1992-ben kezdték építeni a K-337 Kuguar nevű Pr971 (Improved Akula) hajót, de építését 1998-ban leállították, majd 2003-ban immáron K-535 Juríj Dolgorukíj néven Pr955 (Borey) osztályú egységként folytatták, 2013-ban állt rendszerbe.

1993-ban kezdték építeni a K-333 Risz nevű Pr971 (Improved Akula) hajót, de építését 1997-ben leállították, majd 2004-ben immáron K-550 Alekszandr Nyevszkíj néven Pr955 (Borey) osztályú egységként folytatták, 2013-ban állt rendszerbe.

Mivel a felhasználható félig kész Pr971 (Improved Akula) vázak elfogytak, ezért a harmadik egység építéséhez a 2002-ben leszerelt K-480 91 Barsz Pr971 (Akula) részegységeit használták fel.
A K-551 Vladimír Monomah néven Pr955 (Borey) oszályú egység építését 2006-ban kezdték, 2014-ben állt rendszerbe.

Belogrod.jpg

Pr949A K-329 Belgorod 2007-ben a Szevmashnál

1992-ben kezdték építeni a K-329 Belgorod nevű Pr949A (Oscar II) hajót, de építését 1998-ban 75%-os készültségnél leállították, majd 2012-ben immáron Pr09.852 típusjellel folytatták építését, várhatóan 2020-ban áll majd rendszerbe.
Speciális mélytengeri kutató tengeralattjárók mellett, képes lesz a Sztatusz-6 (Poseidon) óriás nukleáris meghajtású torpedó hordozására is.

A jelenleg 6db Pr949A (Oscar-II) egység aktív, és két egység; a K-132 Irkutszk, és a K-442 Cseljabinszk Pr949AM modernizálásán dolgoznak, várhatóan 2022 után készülnek el.
Távlatilag tervezik 3~4 egység modernizálását Pr949AM szintre, a korábban alkalmazott 24db P-700 Gránit helyett 72db 3M-54 Kalibr, vagy P-800 Onix robotrepülőt hordoznának.

Pár pontosítás.

K-322 Kasalot(CSOF) már nincs hadrendben-szétvágásra kerül.
K-157 Vepr(ÉF) javítása/modernizációja befejeződött és év végén át kéne adniuk.
K-391 Bratszk és K-295 Szamara modernizációja még nem kezdődött el
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Afrikantov KTP-6-85 (OK-650KPM)

Az új, negyedik generációsnak is nevezett (első nem szovjet, hanem orosz tervezésű) meghajtás némileg növelt 200MW hőteljesítményű reaktort alkalmaz, viszont üzemideje várhatóan eléri a hajók tervezett élettartalmát 25~30 évet, így utántöltésük nem szükséges.

A KTP-6-85 (OK-650KPM) meghajtás, propulzort a vadász egységeknél egyenlőre nem, viszont a korábbiaknál is csendesebb turbó-elektromos lopakodó üzemmódra nyújt lehetőséget.

Alacsony sebességű lopakodásnál a fő gőzturbinát leállítják, és a kuplung szétkapcsolása után a hajócsavart az elektromotor direktben hajtja, hasonlóan a SSN-685 USS Glenard P. Lipscomb korábban bemutatott üzemmódjához.
Ekkor a Pr885M csendesebb, mint elődei, hiszen sem a fő gőzturbina, sem a fordulatszám reduktor, sem a keringtető szivattyú nem működik, a primer kör természetes cirkulációjú, a gőzfejlesztőből csak a segéd gőzturbinát üzemeltetik, amely a generátorokat hajtja, amik az elektromos motort táplálják.

Yansen.jpg

A 2013-ban rendszerbe állt K-560 Szeverodvinszbe még a régi OK-650V meghajtás került, mivel utódja nem készült el időben.

A Pr885M Jászeny-M osztály már az új, KTP-6-85 (OK-650KPM) meghajtást kapja.
Ugyan kísérleteztek a propulzor bevezetésével, de a tervezett nyolc Jászeny-M egység első tagja a K-561 Kazan még a régi “Toshiba” vékony húrú hajócsavarral készült.

2025-ig hat Pr885M Jászeny-M egységet terveznek megépíteni, távlatilag pedig összesen nyolc egységgel számolnak, az egyetlen példányban készült Pr885 Jászeny K-560 Szeverodvinszk-on felül.

Így hosszútávon összesen 20 korszerű orosz vadásztengeralattjáró egység; 11db Pr971M (Improved Akula), 1db Pr885 Jászeny, és 8db Pr885M Jászeny-M állhatna szembe az addigra tervezett 48db Virginiával.

28-5652341-955-a.jpg

Pr955 (Borey) alul, Pr955M (Borey-A) felül

A teljesen újonnan épített, és a negyedik generációs KTP-6-85 (OK-650KPM) meghajtást alkalmazó K-549 Knjáz Vladimír Pr955 (Borey-A) oszályú egység építését 2012-ben kezdték, és 2019-ben áll hadrendbe.
Jelenleg még négy egység építése zajlik.

Tervek szerint nyolc rakétahordozó egység; 3db Pr955 (Borey), és 5db Pr955M (Borey-A) készül el, amiből négy az északi, négy a csendes óceáni flottához kerül.



Holnap következnek a világ legcsendesebb tengeralattjárói…
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 571
113
Tervek szerint nyolc rakétahordozó egység; 3db Pr955 (Borey), és 5db Pr955M (Borey-A) készül el, amiből négy az északi, négy a csendes óceáni flottához kerül.

3 Borej és 7 Borej-A készül összesen. 5 lesz az Északi flottánál és 5-lesz a Csendes-óceáni flottánál. Lásd az "orosz hadiflotta" topikot.

Így hosszútávon összesen 20 korszerű orosz vadásztengeralattjáró egység; 11db Pr971M (Improved Akula), 1db Pr885 Jászeny, és 8db Pr885M Jászeny-M állhatna szembe az addigra tervezett 48db Virginiával.

Ahogy írtam a K-322 Kasalot már kiesett, így marad 10. Viszont a javítások és modernizáció elhúzódása miatt sosem lesz egyszerre 10 hadrenben. Egy nagyjavítással összekötött modernizáció min.4-5 év. Jelenleg 4+4 projekt 971 és 949A-ra modernizációjára van megrendelés.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 571
113
Szeva. Ez elég részletes. A husky osztályrol van valami infod ?

Folyik a tervezése,dolgoznak rajta. Kisebb lesz mint a Jaszeny-M és kompozit anyagokat is használnak majd az építésénél. Két változatát tervezik-egyik TA ellen Kalibr rakétákat hordoz majd , másik felszíni hajók ellen Cirkon rakétákat.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed