Eurofighter Typhoon

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 311
13 249
113
Ebben az a szép, hogy a Raptoron bizony ott virít a jó kövér Boeing logó is.
Az ATF-féle YF-22 óta benne volt a Boeing.
Ha józanul akartak volna az USAF számára egy másodlagos csapásmérő harcászati fegyverhordozót, "bombakamiont" létrehozni a latest&greatest F-35A mellé, akkor nem az F-15E-ről kellett volna a sokadik bőrt lehúzni, hanem elő kellett volna venni az FB-22 koncepcióját és megrendelni a Boeingtól főállásban.
Ha nem bírta volna kapacitással, akkor az "örök vesztes" Northrop Grumman oda is besegít, mint régi kedvelt-gyülölt partnere a Boeing-tulajdonú egykori McDonnell Douglas-nak és mint az egyik legnagyobb fődarab beszállítója az F-35-ös programnak.

Amúgy vicces, hogy a Northrop anno az YF-17 Cobra-val elvesztette a tendert a GD YF-16-osa ellen.
Az F-18L programjával elbukott a saját partnere, a McDonnell Douglas F/A-18-asa ellenében. Csúnya pereskedés lett a két fél közt, azt is elbukta.
Az F-20 Tigershark elbukott a GD F-16 exportfelfutása ellen.
A per ellenére együtt dolgozott az McDD-vel az YF-23-ason, ezek ketten elbuktak az Lockheed-GD-Boeing YF-22-ese ellenében.
A JSF tendere ismét együtt neveztek az McDD-vel, még a döntőbe se jutottak be.
Az McDD kifulladt, felvásárolta a Boeing a névvel együtt.
A Lockheed megvette a GD-t, és egyesült a Martin-Marriettával.
A JSF tenderen a Boeing veszített a Lockheed Martin ellenében, míg a régóta semmit se nyerő, csak a B-2-esekből a tervezetthez képest töredéknyit legyártó Northrop összeállt a Grummannal.
Most meg együtt fejlesztik a B-21-est és "fű alatt" komoly beszállító a JSF F-35-ös gépeinek.
Holott erről a tenderről még a pályázatukat is kizárták.

A Northrop is rendelkezik a "Skunk Works" (LM) vagy a "Phantom Works" (Boeing) megfelelőjével - ez náluk a FABLAB.
Amiben eltér a két másik cégtől, hogy náluk a munka döntő része ebben a magas biztonsági besorolású részben folyik - náluk más az arány a fehér és a fekete programok között.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 056
59 837
113
Az FB-22 csak az USAF számára lett volna opció. Az F-35 meg "mindenki" számára készült.
Igen, de itt az FB-22-est azért vetettem fel, hogy progresszívabb, előremutatóbb ötlet lett volna a Boeingnek kiadni a munkát, hogy álljon neki a gyártói jogait érvényesítve csinálni egy FB-22 Stike Raptor-t, ahelyett, hogy a McDonnell Douglas-tól örökölt, amúgy legendás Strike Eagle-t erölteti tovább, mondván, hogy az viszont egy kulcsrakész, "olcsóbb" megoldás.
Szerintem hosszú távon nem lesz az.

Valamiért a Boeing úgy kezeli a military üzletágat, hogy annak nagy része csak a McDD-től örökölt technológiákra vonatkozik, holott azokhoz csak a felvásárlás óta van köze.
Az AH-6, az MD-900 NOTAR, az AH-64-es, a C-17-es, az F-15-ös, az F-18-as mind McDonnell Douglas termék volt, saját katonai programja tulajdonképpen a B-52-es és a korai felvásárlás után az egykori Vertol CH-47-es, ami már ezer éve Boeing Vertol, szóval az inkább Boeing.
De a beszüntetett gyártású Raptor-hoz nekik is van közük, arra mégis mindenki úgy hivatkozik, hogy Lockheed gép.
Igen, ők voltak a fővállalkozók, de a Boeing komoly részt vállalt a gépek gyártásában. A Lockheed rakta össze, de a törzsek és a szárnyak legyártását, továbbá a komplett avionika integrációját a Boeing végezte.
 
M

molnibalage

Guest
Igen, de itt az FB-22-est azért vetettem fel, hogy progresszívabb, előremutatóbb ötlet lett volna a Boeingnek kiadni a munkát, hogy álljon neki a gyártói jogait érvényesítve csinálni egy FB-22 Stike Raptor-t, ahelyett, hogy a McDonnell Douglas-tól örökölt, amúgy legendás Strike Eagle-t erölteti tovább, mondván, hogy az viszont egy kulcsrakész, "olcsóbb" megoldás.
Szerintem hosszú távon nem lesz az.

Valamiért a Boeing úgy kezeli a military üzletágat, hogy annak nagy része csak a McDD-től örökölt technológiákra vonatkozik, holott azokhoz csak a felvásárlás óta van köze.
Az AH-6, az MD-900 NOTAR, az AH-64-es, a C-17-es, az F-15-ös, az F-18-as mind McDonnell Douglas termék volt, saját katonai programja tulajdonképpen a B-52-es és a korai felvásárlás után az egykori Vertol CH-47-es, ami már ezer éve Boeing Vertol, szóval az inkább Boeing.
De a beszüntetett gyártású Raptor-hoz nekik is van közük, arra mégis mindenki úgy hivatkozik, hogy Lockheed gép.
Igen, ők voltak a fővállalkozók, de a Boeing komoly részt vállalt a gépek gyártásában. A Lockheed rakta össze, de a törzsek és a szárnyak legyártását, továbbá a komplett avionika integrációját a Boeing végezte.
Az nem világos számomra, mert nem ismerem, hogy az FB-22 hogyan lehet Boeing, ha LM szellemi termék. OK, hogy aztán beszállító is, de ez kb. olyan, mintha a Northrop gyártaná az F-16XL-t, ha befutott volna....

A Northrop is rendelkezik a "Skunk Works" (LM) vagy a "Phantom Works" (Boeing) megfelelőjével - ez náluk a FABLAB.
Amiben eltér a két másik cégtől, hogy náluk a munka döntő része ebben a magas biztonsági besorolású részben folyik - náluk más az arány a fehér és a fekete programok között.
Tehát igazából akkor lehet, hogy alapkutatásból élnek úgymond? És mivel abból termék kacifántos úton lesz, ezért olyan fura amit művelnek, mert kussban megy minden?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 056
59 837
113
A Northrop Grumman ezeket készíti az F-35-ös programhoz:
  • The production of the center fuselage, which forms a significant portion of the aircraft's internal weapons bay and internal fuel capacity
  • The design and production of the AN/APG-81 Active Electronically Scanned Array (AESA) fire control radar, which brings unmatched capability to air-to-air and air-to-surface missions, complemented by significant electronic warfare and intelligence, surveillance and reconnaissance functions
  • The design and production of the AN/AAQ-37 Distributed Aperture System (DAS), which provides simultaneous modes of situational awareness, infrared search and track, missile warning and navigation not available on any other aircraft
  • The design and production of the AN/ASQ-242 Communications, Navigation and Identification (CNI) avionics suite, which can be dynamically programmed to arm the F-35 pilot with multiple-mission capabilities engineered for seamless transition from one mission phase to the next
  • The development of mission systems and mission-planning software
  • The development of pilot and maintenance training system courseware
  • The management of the team's use, support and maintenance of low-observable technologies
A szárnyakat a kanadai Avcorp gyártja és ahogy a Raptornál is volt, a komplett gép kifejlesztője, a Lockheed szereli az egészet össze.
De fenti lista azt is elárulja, hogy ebben a gépben a Northrop Grumman sokkal komolyabban van jelen, mint sima sárkány részelem gyártó.
Mellesleg az utolsó repülőgép, amit a Grumman fejlesztett és összerakott, az az F-14D volt, így a B-21-es nekik is nagy visszatérés lesz.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 670
75 499
113
Az nem világos számomra, mert nem ismerem, hogy az FB-22 hogyan lehet Boeing, ha LM szellemi termék. OK, hogy aztán beszállító is, de ez kb. olyan, mintha a Northrop gyártaná az F-16XL-t, ha befutott volna....


Tehát igazából akkor lehet, hogy alapkutatásból élnek úgymond? És mivel abból termék kacifántos úton lesz, ezért olyan fura amit művelnek, mert kussban megy minden?

Az alapkutatások eredményéért nem őket illeti a jogdíj?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 056
59 837
113
Az nem világos számomra, mert nem ismerem, hogy az FB-22 hogyan lehet Boeing, ha LM szellemi termék. OK, hogy aztán beszállító is, de ez kb. olyan, mintha a Northrop gyártaná az F-16XL-t, ha befutott volna....

Nem feltétlen. A Boeing - szemben a Northrop-al, amelyik a JSF tender után állt össze az LM-el - az YF-22-es kifejlesztésében a kezdetek óta benne volt, bár ettől még a jogok, illetve a szellemi tulajdon kérdésében nem tudom, hogyan egyeztek meg. Mert az, hogy az F-22 Raptor esetében fődarabokat is gyártottak, az egy dolog.
Viszont anno mind a Raptor, mind pedig az YF-22-es kifejlesztésében is tevékenyen részt vállaltak.
A Northrop nem vett részt a JSF programban, csak az F-35-ös gyártásában vállal komoly szerepet, mint alvállalkozó, illetve, az F-35-ös számos lényegi alaprendszerét gyártja, mint külső beszállító.

Annak idején a hajófedélzeti F-111B kifejlesztéséhez a GD felkérte a Grumman-t a speciális technológiák kidolgozásához.
Ha az F-111B-ből lett volna valami, akkor azt a Grumman gyártotta volna, úgy, hogy a General Dynamics ment volna tovább a szárazföldi verziókkal. Az F-111B-ből fejleszthette ki a Grumman az F-14-est.
Emiatt elképzelhető, hogy a Boeing is jogot formálhatna mind a mai napig, hogy az F-22-esből FB-22-est csináljon, ha lett volna erre igény.
És a GD - Grumann páros, csak alkalmi és lényegében terméketlen összeállás volt, míg a Lockheed - Boeing duó komoly eredményt ért el a Raptor gyártásával.
 

laca

Well-Known Member
2013. november 6.
761
1 882
93
Ha józanul akartak volna az USAF számára egy másodlagos csapásmérő harcászati fegyverhordozót, "bombakamiont" létrehozni a latest&greatest F-35A mellé, akkor nem az F-15E-ről kellett volna a sokadik bőrt lehúzni, hanem elő kellett volna venni az FB-22 koncepcióját és megrendelni a Boeingtól főállásban.
Ha nem bírta volna kapacitással, akkor az "örök vesztes" Northrop Grumman oda is besegít, mint régi kedvelt-gyülölt partnere a Boeing-tulajdonú egykori McDonnell Douglas-nak és mint az egyik legnagyobb fődarab beszállítója az F-35-ös programnak.
Pusztán műszaki szemszögből nézve úgy gondolom erre a feladatra az YF-23-as jobb alapanyag lett volna. Anno neki "szurkoltam", jobban tetszett, forradalmibbnak tűnt. Sok olyan paraméterben volt jobb a 22-esnél, amik fontosak egy F-15E jellegű gépnél. Gyorsabb volt (gondolom jobb légellenállás) és valószínűleg jobb lopakodó képességekkel is rendelkezett
 

independence

Active Member
2012. december 28.
385
62
28
Pusztán műszaki szemszögből nézve úgy gondolom erre a feladatra az YF-23-as jobb alapanyag lett volna. Anno neki "szurkoltam", jobban tetszett, forradalmibbnak tűnt. Sok olyan paraméterben volt jobb a 22-esnél, amik fontosak egy F-15E jellegű gépnél. Gyorsabb volt (gondolom jobb légellenállás) és valószínűleg jobb lopakodó képességekkel is rendelkezett
Érdekes ,hogy a most 5. gen gép fejlesztésére vágyó országok , miért nem veszik meg az Yf-23 technológiát ? Oké ,hogy részben idejét múlt az elektronikája , de ez részlet kérdés ...
 
M

molnibalage

Guest
Érdekes ,hogy a most 5. gen gép fejlesztésére vágyó országok , miért nem veszik meg az Yf-23 technológiát ? Oké ,hogy részben idejét múlt az elektronikája , de ez részlet kérdés ...
Mert nem eladó. Meg nincs "technológia". Két techdemó gép épült, amit kibelezve (?) aztán kiállítottak jó sok pihentetést követően. De ahogy az YF-22 nem egyenlő F-22A, úgy az YF-23 is messze volt az F-23-tól.

Both YF-23 airframes remained in storage until mid-1996, when the aircraft were transferred to museums.
  • YF-23A PAV-2, AF ser. no. 87-0801, registration number N232YF, was on exhibit at the Western Museum of Flight* until 2004 when it was reclaimed by Northrop Grumman and used as a display model for a YF-23-based bomber.[43] PAV-2 was returned to the Western Museum of Flight and was on display as of 2010 at the museum's new location at Zamperini Field, Torrance, California.

*Ez a YT csatornájuk.
https://www.youtube.com/user/PeninsulaSrsVideos/videos
 

independence

Active Member
2012. december 28.
385
62
28
Mert nem eladó. Meg nincs "technológia". Két techdemó gép épült, amit kibelezve (?) aztán kiállítottak jó sok pihentetést követően. De ahogy az YF-22 nem egyenlő F-22A, úgy az YF-23 is messze volt az F-23-tól.

Both YF-23 airframes remained in storage until mid-1996, when the aircraft were transferred to museums.
  • YF-23A PAV-2, AF ser. no. 87-0801, registration number N232YF, was on exhibit at the Western Museum of Flight* until 2004 when it was reclaimed by Northrop Grumman and used as a display model for a YF-23-based bomber.[43] PAV-2 was returned to the Western Museum of Flight and was on display as of 2010 at the museum's new location at Zamperini Field, Torrance, California.
*Ez a YT csatornájuk.
https://www.youtube.com/user/PeninsulaSrsVideos/videos
Végülis nyilván való ... De , gondoltam a Török vagy Dél Koreai látvány skiccektől , csak több alap lenne. Talán nem is nem eladó , hanem inkább a kormány nem engedi...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 056
59 837
113
Az amerikaiak nem szoktak ilyen kurrens technológiákat csak úgy eladogatni. Akkor se, ha az adott gépek, példányok sok évtizede rohadnak a sivatagban, vagy már múzeumba is kerültek.
A kompozitok és a titán megmunkálásában az amerikaiak nagyon elől vannak, ezen felül az YF-23-asoknál speciális csempéket is alkalmaztak. A franciák maguk fejlesztették ki a kompozit és titán technológiájukat, ahogy a Eurofighter konzorcium is a sajátját.
A SAAB úgyszintén.
Akinek ilyen még mindig nincs, vagy csak most van feljövőben, az igykeszik behozni a lemaradását, ilyenek az oroszok, vagy a kínaiak.
Ebben nem fogják őket segíteni a nyugati országok.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 258
71 928
113
"Spanish CLAEX (Centro Logístico de Armamento y EXperimentación), is testing the MBDA Meteor AAM in order to implement its use in short time by spanish Eurofighter Typhoons..."

49363787308_d57e6c21ee_c.jpg


49363787433_6f147aa1be_c.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 258
71 928
113
Még csak most tesztelik?

A Tranche 1-es gépeiket több lépcsőben korszerűsítik T2 és T3 szintre 2023-ig.
Most jutottak el idáig.

Nem teljesen értem a dolgot, mert az osztrák T1-es EF-ekre mintha azt mondták volna hogy nem lehet belőlük T3-at csinálni. Vagy csak túl nagy költséggel?

"Phase 2 Enhancements (P2E) of the Spanish EUROFIGHTER will be the integration of the METEOR missile."
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and gacsat

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
22 998
45 122
113
A Tranche 1-es gépeiket több lépcsőben korszerűsítik T2 és T3 szintre 2023-ig.
Most jutottak el idáig.

Nem teljesen értem a dolgot, mert az osztrák T1-es EF-ekre mintha azt mondták volna hogy nem lehet belőlük T3-at csinálni. Vagy csak túl nagy költséggel?

"Phase 2 Enhancements (P2E) of the Spanish EUROFIGHTER will be the integration of the METEOR missile."
Nem lesz T3, csak képességeiben. Mint ahogy a mi Gripenjeink sem C/D-k ténylegesen, csak azokkal megegyező képességű.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken and gacsat

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 258
71 928
113
A Kuvaiti Al-Rai újság: Sheikh Ahmed Al-Mansour miniszterelnök-helyettes és védelmi miniszter jelentést nyújtott be az Eurofighter vásárlására vonatkozó korrupcióról.

"The communication relates to the involvement of a number of leaders in the abuses, including a former minister, current officials and retired workers from the ministry. The sources pointed out that «the most prominent of what was stated in the communication is the accusation of some officials of taking advantage of their positions without right and intentionally inflating the amounts of armament contracts to benefit from the money spent by the state in this regard, in addition to exceeding the powers entrusted to them and not obtaining the required regulatory approvals, which caused great damage with public money. ”
 
M

molnibalage

Guest
Komoly gyorsulás. Ritka levegőben, eleve valamekkora repülési sebességről így megindulni és emelkedni... nem semmi!
Ööö, szerintem nem.
Optikai csalódás áldozatai vagyunk és el is magyarázom miért.
  • Az autóhoz szokott szem azt mondja, hogy akkor látsz ilyet az autó folyamatosan gyorsul, mert magassága nem változik.
  • Ezt látod addig a videón, ameddig a gép nem emelkedik. A vízszintes gyorsulása semmi extra. Ilyet látni F-15 és F-16-tól is, ha nincs rajta sok cucc, ahogy az EF-en sincs.
  • Itt viszont távolság változása azért lesz hirtelen nagy, mert a gép repülési iránya változik meg. Sebességvektor iránya, nem a nagysága. Akkor is gyorsuló ütemben távolodik a gép, ahogy nő a bólintási szög még akkor is, ha a gép elkezd lassulni számottevően. Csak azt több száz méterről már nem érzékeli az ember. Repszimben gyönyörűen kipróbálható.
Itt látható, hogy kb. 8-10 fokos bólintásnál megáll az F-15 de már hogyan kezd meglódulni.


Ha, a videón az EF elhúzta vagy 40 fokig vagy azon túl is. Csak mivel így vízszintes távolság csökken úgy tűnik, minta a bólintási szög is nagyobb lenne, mert fentebb emeled a fejed, de a gép bólintási szöge attól független.

Látványosnak tényleg látványos.

Nincs az a repülőgép, ami komolyan gyorsulna úgy, hogy sok km magasan M0,7-0,9 táján elindul felfelé ilyen bólintási szöggel. Inkább lassulnak.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 258
71 928
113
Osztrák Eurofighter ügy: Klaudia Tanner osztrák honvédelmi miniszter csütörtökön nyilatkozatot tett az "Eurofighter ügy"-ről. Tanner szerint a Honvédelmi Minisztérium nyomása már most hatással van, mert: "Az Airbus néhány órával ezelőtt kapcsolatba lépett velünk..."

Bécs, 2020. február 14. - A mai napon Klaudia Tanner védelmi miniszter összehívta a szakértői testületet közvetlenül az Airbus megbeszélési kérelme után. (magas rangú tisztviselők és Wolfgang Peschorn pénzügyminiszter) Annak érdekében, hogy teljes figyelmét az Eurofighter ügy megoldására fordítsa, Tanner pénteken lemondott minden találkozót, beleértve a müncheni biztonsági konferencián való részvétele. "Az Eurofighter ügy jelenleg abszolút prioritás" - mondta a védelmi miniszteri hivatal.