A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 772
30 543
113
Kivéve ha nem. Jobb, ha minél több alkatrész gyártását, esetleg összeszerelést itthon tudunk végezni. A szerbek is erőltetik a régi Mercédes licenceiket, TAM utódokat katonai célokra. A lengyelek is támogatják a Jelcz teherautógyárat kizárólag katonai és rendvédelmi célra. A Tatra is jórészt a cseh állami megrendelésekből éldegél, bármily jó reklám neki a Párizs Dakar múlt.
Ha mi magunk önként feladjuk, akkor saját dolgunk nehezítjük meg, ha baj van. A honvédelem az nem pusztán üzleti kérdés, néha állami segítséggel (megrendelésekkel, hosszútávú valós rendelésekkel) kell életben tartani, egyébként üzletileg kockázatos termelő vállalatokat. Én is sokallom a Rábák árát, nagyon meg tudnék ruházni embereket ezért, de szégyenteljesen kevés teherautót rendelt az állam.
Jelczet megvette a MAN.Csak a polák állami megrendelésre készülő kocsikra teszik rá a Jelcz emblémát,de csak az embléma Jelcz,különben 100% MAN.
TATRA új generációja meg Renault elemekböl épitkezik.
 
  • Tetszik
Reactions: anonim999 and Loken
T

Törölt tag 1586

Guest
Szerintem egyszerűen nem értik az Internetet.
Szerintem pontosan értik, csak szimplán lesz@...k a választópolgárt.
Szirentem úgy gondolják, túl fárasztó lenne elmagyarázni a "népnek" hogy
- miért is kell a honvédségnek ilyen MRAP szar;
- meg nyilvános pályázat helyett miért stikában pont a törököktől kell vásárolni
ezért inkább hagyják a fenébe az egész kommunikációt és úgy vannak vele hogy a "pógár" majd észreveszi ha már itt vannak...

Sajnos ez van ha egy országban gyenge lábakon áll a demokrácia.:confused::mad:
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

hlln

Well-Known Member
2019. május 17.
310
1 001
93
Ha jól rémlik egyszer volt egy hír valami 3 milliárdos (cirka két tucat Nurol Makina) és valahol egy kevésbé konkrét 200 darabos megrendelésről. Kíváncsi vagyok melyik a befutó...
 

Gyurma

Well-Known Member
2019. január 30.
949
1 665
93
Szerintem pontosan értik, csak szimplán lesz@...k a választópolgárt.
Szirentem úgy gondolják, túl fárasztó lenne elmagyarázni a "népnek" hogy
- miért is kell a honvédségnek ilyen MRAP szar;
- meg nyilvános pályázat helyett miért stikában pont a törököktől kell vásárolni
ezért inkább hagyják a fenébe az egész kommunikációt és úgy vannak vele hogy a "pógár" majd észreveszi ha már itt vannak...

Sajnos ez van ha egy országban gyenge lábakon áll a demokrácia.:confused::mad:
Nem a demokráciával van baj hanem az ellenzékkel. Ha a demokrácia lenne a gond akkor most nem Karácsony a polgármester.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Igen! Ezt benéztem... o_O
Ugyanakkor Biztosan nem 500 db az eddig beszerzett H sorozatú jármű! Az talán a GBP -ben megrendelt darabszámot lefedi, de biztos, volt már előtte is szállítás.
Az első szériát 2004-től szállították. 2004-re 167 járművet rendelt a HM a Rábától. 2007-re pedig majdnem 300db-ot szállítottak le. És 2017-ig minden évben szállítottak.
A GBP program 12.000 járművet fedne le, de ebben nem csak a H sorozat van benne, hanem minden.

Ha jól emlékszem a 12 ezres darabszám később módosult 4 ezerre.
Egyszer évre összeszedegettük a Honvédségnek átadott Rába darabszámokat. 2015-2016-ig bizony ilyen 500 körüli tétel jött ki. Voltak évek amikor ilyen 10 darab körüli mennyiségek lettek véve.
Nagyon úgy néz ki a dolog, hogy 2016 végéig ennyi gép került a rendszerbe. Akkor döntöttek a GBP folytatásáról és a határidőt kitolták 10 évvel. Hogy azóta mi történt azt keresgesse akit még érdekel ez az egész.
Mindenesetre nekem úgy tűnik, hogy a Rába éves 150 darabos összeszerelő kapacitását figyelembe véve az elérhető mennyiség durván negyedét sikerült lehívni a GBP program első 13 éves fázisában.
Gondolom a Rába sem erre számított.
 

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 781
25 331
113
Én imádom az ilyen cikkeket,meg amikor itt a fórumon is nagy erővel körbe ujjongják a cg-t,meg a cz gyártást meg rendszeresítést,meg a leókat és minden ehhez hasonlót.Ilyenkor lehet érzékelni azt a nagyfokú naivságot ami az országban is uralkodik.Pedig a cz gyártás jó.Vagyis inkább jó lenne ha nem lenne teljes sötétség a fejekben vele kapcsolatban.Még a seregben is.
Miért is kellenek a modern kiegészitőket is használni engedő,új és modern fegyverek,amikor a lövészet oktatása megmaradt a hidegháborús szinten?
Minek a rengeteg kiegészitő hozzá,ha a fegyverszobában ugyan úgy lesz tárolva mint az AK-k is?
Miért jó hogy rendszeresítettük,mikor normális lőszer nincs itthon hozzá?
Miért jó hogy gyártunk,hogyha már az alakulathoz is rozsdásan érkeznek meg a fegyverek?
Miként maradhatnak ki rugók,hogyan lehetséges,hogy tár problémákkal küzd a bren is meg a skorpio is?
Hogyan lehetséges,hogy az alakulat raktárában kirágták az egerek a tároló dobozt?Az hogy bele is költöztek,nem javitott a helyzeten.
Hogyan képződik szakember gárda a leók üzemeltetéséhez,ha a gyártó nagy valószinűséggel a közelébe sem engedi a szerelőinket?
Irhatnám tovább,de értelmetlen.Elkeserítőbb a helyzet mint azt sokan hiszik...

Elhiszem, hogy ezek létező problémák, na de akkor hogyan előre?
Számomra, laikusként, ezek azért üdvözlendő fejlemények mégis, mert legalább valami pozitív történik...
Valami lesz, ami eddig nem volt! Mérnökeinknek legalább fizikai kapcsolata lesz ezekkel az eszközökkel és nem videóról nézegethetik.
..
Nyilván, SAJÁT harckocsi/repülő/rakéta gyártás kellene, saját márkák! De ettől évszázados távolságra vagyunk...
Talán, ha már minden automatizált lesz, és relatíve olcsóbb mint ma, akkor idővel, de az is száz év(ek) legalább!
 
  • Tetszik
Reactions: Gyurma

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 112
45 410
113
Gondolom a Rába sem erre számított.
Ez nyilvánvaló.
Én arra lennék kíváncsi, hogy mi történt 2003-4 elött.
Mert azt találtam, hogy a GBP 2003-ban lett aláírva, a szállítások pedig 2004-ben kezdődtek. Azonban, a 2002-es katonaságom alatt már olyan emlékeim vannak, hogy bár bennünket nem azzal, hanem Uralokkal szállítottak, de mintha akkor a laktanya területén már álldogáltak volna - kis mennyiségben ugyan - de "új" Rábák.
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
Elhiszem, hogy ezek létező problémák, na de akkor hogyan előre?
Számomra, laikusként, ezek azért üdvözlendő fejlemények mégis, mert legalább valami pozitív történik...
Valami lesz, ami eddig nem volt! Mérnökeinknek legalább fizikai kapcsolata lesz ezekkel az eszközökkel és nem videóról nézegethetik.
..
Nyilván, SAJÁT harckocsi/repülő/rakéta gyártás kellene, saját márkák! De ettől évszázados távolságra vagyunk...
Talán, ha már minden automatizált lesz, és relatíve olcsóbb mint ma, akkor idővel, de az is száz év(ek) legalább!

Repülő felejtős. Vadászgépet kevesebb mint 1 tucat ország tud a világon önállóan építeni, Potens gépet meg 2 ország a 3-ik is most szerzi meg a képességet erre (20+ évig 10.000x annyi pénzből mint amennyit mi valaha rá tudunk szánni)
Szállítógépet meg szintúgy kb. 5 gyártó képes rá.

Mi légcsavaros kiképzőgépet tudnánk maximum, de azt meg minek? (10 évente 5db új kell nekünk belőle max.) (ilyen kategóriájú gépet magáncég amúgy meg gyárt Magyarországon civil célokra kis darabszámban.)

Harckocsi téren megintcsak meg vagyunk lőve. (Esetleg azon lehet ábrándozni [de ennek a valószínűsége is majdnem 0-a], ha a muszlimok elől menekül egyszer majd a Krauss-Maffei-Wegmann cég akkor lekenyerezzük, hogy adunk telket, építünk épületeket, és adunk egy valag pénzt, hogy ide költözzön a gyártás, [ami akkor sem lesz a miénk csak itt gyártanák]) De ennyi a max.

A rakéta megoldható, ha valami kis hatótávolságú licenset vásárlunk, vagy bevásároljuk valami cégbe magunkat. Kérdés, szükségünk van-e erre?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 075
13 704
113
Igen! Ezt benéztem... o_O
Ugyanakkor Biztosan nem 500 db az eddig beszerzett H sorozatú jármű! Az talán a GBP -ben megrendelt darabszámot lefedi, de biztos, volt már előtte is szállítás.
Az első szériát 2004-től szállították. 2004-re 167 járművet rendelt a HM a Rábától. 2007-re pedig majdnem 300db-ot szállítottak le. És 2017-ig minden évben szállítottak.
A GBP program 12.000 járművet fedne le, de ebben nem csak a H sorozat van benne, hanem minden.


És ha így van melyik seregek? Csak mert így kb minden 2. katonának jutna egy jármű.

Ez még akkor is érthetetlen ha a nemlétező tartalékosokat is beleszámolják.

Amúgy valahol én is azt olvastam, hogy ezt a programot ebben a formában törölték.
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
És ha így van melyik seregek? Csak mert így kb minden 2. katonának jutna egy jármű.

Ez még akkor is érthetetlen ha a nemlétező tartalékosokat is beleszámolják.

Amúgy valahol én is azt olvastam, hogy ezt a programot ebben a formában törölték.

12.000 teherautó egy kb. 100.000 fős seregnek kell. (Azzal jó képzéssel és új eszközökkel tényleg mi lennénk a Jani a környéken, de ahhoz GDP 5%-a kell a seregre nem 1,4% ami majd 2%-lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 155
7 938
113
Nem a demokráciával van baj hanem az ellenzékkel. Ha a demokrácia lenne a gond akkor most nem Karácsony a polgármester.
Nem a demokráciával van baj, hanem a hazai interpretációjával. Ebből következően az ellenzék is olyan, amilyen: nem ők suskusolnak, de kussolnak.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 075
10 695
113
Nem a demokráciával van baj, hanem a hazai interpretációjával. Ebből következően az ellenzék is olyan, amilyen: nem ők suskusolnak, de kussolnak.

Szerintem fordítva. Soskusolnak ők is, és akkor kussolnak. Akkor van felhőbörödés, ha kimaradnak valamiből. Ellenzékben úgy is csak annyi dolgod van, mint egy indexes újságírónak. Mindent lefikázol, és kész.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Ez nyilvánvaló.
Én arra lennék kíváncsi, hogy mi történt 2003-4 elött.
Mert azt találtam, hogy a GBP 2003-ban lett aláírva, a szállítások pedig 2004-ben kezdődtek. Azonban, a 2002-es katonaságom alatt már olyan emlékeim vannak, hogy bár bennünket nem azzal, hanem Uralokkal szállítottak, de mintha akkor a laktanya területén már álldogáltak volna - kis mennyiségben ugyan - de "új" Rábák.

Az egész Rába H sorozat ötlete megszületett még a nyolcvanas években. Pont az volt a cél, hogy a nagyszámú és tarkabarka teherautóflottát egységesítse. Csepel D 566 ugyanezt szolgálta volna csak az is egy raklap szar volt és jött mellé DAC, GAZ, URAL. Ezeket kellett volna váltani.
Simán lehet, hogy láttál belőle hiszen a járművek léteztek már a kilencvenes években is, csak értelmes mennyiségben nem érkezett rájuk rendelés. Ha jól emlékszem a határőrség kezdte meg velük a teszteket.
A szememben ez azért gáz, mert ugyanúgy elszúrtuk a dolgot a Rábákkal is mint a Csepellel. Kétszer léptünk bele ugyanabba a kutyaszarba.

A nyolcvanas évek végén még ez volt az elképzelés. Én 3 tesztpéldányról hallottam.
BIG_0003662614.jpg

Ez meg már a kilencvenes évek.
pic10_RABA_H22.272-8.8-000_1994_02.jpg

De ugye ott volt a H 9 is.
1453407246_800x600.jpg


Ha meg lett volna az akarat/pénz simán lett volna lehetőség egy egységes teherautó flotta kialakítására már a kilencvenes évek elejétől-közepétől kezdve.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 112
45 410
113
És ha így van melyik seregek? Csak mert így kb minden 2. katonának jutna egy jármű.

Ez még akkor is érthetetlen ha a nemlétező tartalékosokat is beleszámolják.

Amúgy valahol én is azt olvastam, hogy ezt a programot ebben a formában törölték.
Én még az eredetileg jóváhagyott - 12.000-es - számot írtam. Azóta - ezt írta itt más is - ez 4000-re lett levíve. Közben a program elvileg véget ért. Azóta új GBP lett aláírva 2017-ben, amiből tavaly semmit sem hívtak le. A fenti hozzászólással azt akartam mondani, hogy a GBP számai nem csak a H sorozatot tartalmazza, de az összeset hivatalosan a Rába szállította/ja. Ami a vicces az egészben, hogy mivel nem hívták le az összes keretszámot, a mai napig nem cseréltek le egy jópár járművet. Továbbá a GBP-ben beszerzett járművek maguk is elöregednek. A G merciket elvileg 15 évig, az Unimogokat, H-kat, HX-eket pedig 20 évig tervezték üzemeltetni. Szóval nem csak a posztszovjet gépeket, de már a program keretén belüli gépeket is el kel kezdeni leváltani. Ráadásul vannak olyan speciál járművek, is amelyek eddig teljesen kívül estek a GBP keretein, mégis nagyon aktuális lenne a cseréjük. Pl.: a ponton szállító Kraz-ok.
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 640
5 491
113
Én még az eredetileg jóváhagyott - 12.000-es - számot írtam. Azóta - ezt írta itt más is - ez 4000-re lett levíve. Közben a program elvileg véget ért. Azóta új GBP lett aláírva 2017-ben, amiből tavaly semmit sem hívtak le. A fenti hozzászólással azt akartam mondani, hogy a GBP számai nem csak a H sorozatot tartalmazza, de az összeset hivatalosan a Rába szállította/ja. Ami a vicces az egészben, hogy mivel nem hívták le az összes keretszámot, a mai napig nem cseréltek le egy jópár járművet. Továbbá a GBP-ben beszerzett járművek maguk is elöregednek. A G merciket elvileg 15 évig, az Unimogokat, H-kat, HX-eket pedig 20 évig tervezték üzemeltetni. Szóval nem csak a posztszovjet gépeket, de már a program keretén belüli gépeket is el kel kezdeni leváltani. Ráadásul vannak olyan speciál járművek, is amelyek eddig teljesen kívül estek a GBP keretein, mégis nagyon aktuális lenne a cseréjük. Pl.: a ponton szállító Kraz-ok.

Rába gyártókapacitását elkótyavetyélték.
A Man meg nem itt szeretne bővíteni. Nehéz ügy így. Valószínű valamelyik nagy gyártóval lesz megegyezés, ami 5-6 év alatt leszállítja a kért 4000db-ot. A Rába meg hogy csak legyen évi 10-20db-al eldöcög, amiket leraknak a határra, vagy valahova ahol a civil látja, és örül neki, a vezetőségnek meg nem kell vele törődnie.
 

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 155
7 938
113
Szerintem fordítva. Soskusolnak ők is, és akkor kussolnak. Akkor van felhőbörödés, ha kimaradnak valamiből. Ellenzékben úgy is csak annyi dolgod van, mint egy indexes újságírónak. Mindent lefikázol, és kész.
Ja, tényleg. Ezt csinálta a fidesz is 2002-2010 között...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 772
30 543
113
Az egész Rába H sorozat ötlete megszületett még a nyolcvanas években. Pont az volt a cél, hogy a nagyszámú és tarkabarka teherautóflottát egységesítse. Csepel D 566 ugyanezt szolgálta volna csak az is egy raklap szar volt és jött mellé DAC, GAZ, URAL. Ezeket kellett volna váltani.
Simán lehet, hogy láttál belőle hiszen a járművek léteztek már a kilencvenes években is, csak értelmes mennyiségben nem érkezett rájuk rendelés. Ha jól emlékszem a határőrség kezdte meg velük a teszteket.
A szememben ez azért gáz, mert ugyanúgy elszúrtuk a dolgot a Rábákkal is mint a Csepellel. Kétszer léptünk bele ugyanabba a kutyaszarba.

A nyolcvanas évek végén még ez volt az elképzelés. Én 3 tesztpéldányról hallottam.
BIG_0003662614.jpg

Ez meg már a kilencvenes évek.
pic10_RABA_H22.272-8.8-000_1994_02.jpg

De ugye ott volt a H 9 is.
1453407246_800x600.jpg


Ha meg lett volna az akarat/pénz simán lett volna lehetőség egy egységes teherautó flotta kialakítására már a kilencvenes évek elejétől-közepétől kezdve.
Lényegében az összes(nem exszovjet)keleti gyártó eltünt.De a kisebb nyugatiak is.Nincs már önálló Pegaso(spanyol),Steyer,Magirus,Berliet.Sisut és a TATRAt ugy-ahogy életben tartják.Pőlgári nagysorozatú teherautógyártás nélkül a katonai gyártás egyszerűen nem él meg.
A nagyoknak nagy fejlesztőkapacitásuk van,és egész európai szervizhálózatuk.Mihelyst a vámok mesterségesen nem védték meg őket,a kis helyi gyártők javarészt beadták a kulcsot.