A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Pista a hegyről

Well-Known Member
2018. április 4.
991
2 508
93
Szerintem itt a fő probléma a PÉNZ volt... :(
Én pont abban reménykedem, hogy a most megkötött GBP programmal, és a rendeződni látszó pénzügyi háttérrel tényleg meg is fogják tudni "tölteni" tartalommal.
Az a személygépkocsi beszerzési hajlandóságból látszik, hogy ami hazai azt úgy veszik, mint a cukrot.
Én már különben arra is gondoltam, hogy mi van, ha tényleg átnyergelünk a MAN helyett másik platformra? A G Merci-t és az UNIMOG-ot biztosan megtartjuk de mi van, ha megint megpróbálkoznak a Mercivel a terepjáró teherautók körében is? Celebra/Negan írt erről, hogy volt rá ötlet erre korábban. És a Mercivel eléggé össze van jelenleg bútorozva az állam. (persze ez csak spekuláció, de magyarázná a jelenlegi H széria megrendeléseinek elmaradását)
A Merci is kialakított mostanra egy elég komplett termékskálát a Defence szegmensben:
meet-the-mercedes-benz-defence-vehicles-header.jpg

Ezekből hármat már használunk is, szóval logikus lehetne viszont szerintem nincs itt olyan ami kiválthatná Rába/Man teherautókat.
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 822
6 157
113
Részemről ugyan nem, én merném magasra tenni a lécet!
Miért lenne kizárt egyszer?
Szerbeknek is van/volt...(?) repülőgépiparuk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Soko_J-22_Orao
..
Népességre, gazdasági erőre kisebbek pedig tőlünk!
..
Veréb mérető drónokban kellene gondolkodni először, ami radar alatt képes robbanóanyagot pontosan célba juttatni, vagy valami hasonló.
De nem vagyok szakavatott, majd kifejtitek!
..
magyarul:
https://hu.wikipedia.org/wiki/J–22_Orao

Ezt még a - megboldogult - Jugoszlávia építette, a szerbeknek már nincs meg ez a képességük 30 éve (mint ahogy a párját (IAR-93) gyártó románoknak sincs). Ettôl függetlenül a szerb hadiipar nem lett teljesen leépítve - ellentétben a miénkkel - , meg alapból magasabbról is indultak.

Ilyen szubszonikus vadász (valójában inkább gyakorló) volt a cseh Albatros is (ùjaban L-159 meg 39NG); nekik - még - megvan hozzá az iparuk. De azért ez nem egy modern multirole.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 708
12 183
113
Részemről ugyan nem, én merném magasra tenni a lécet!
Miért lenne kizárt egyszer?
Szerbeknek is van/volt...(?) repülőgépiparuk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Soko_J-22_Orao
..
Népességre, gazdasági erőre kisebbek pedig tőlünk!
..
Veréb mérető drónokban kellene gondolkodni először, ami radar alatt képes robbanóanyagot pontosan célba juttatni, vagy valami hasonló.
De nem vagyok szakavatott, majd kifejtitek!
..
magyarul:
https://hu.wikipedia.org/wiki/J–22_Orao

Az Oraora csak azért nem mondom, hogy hulladék, mert belém sújkolták, hogy nem tegezzük a technikát. Bár egy fokkal tényleg jobb, mint a román verzió. De egy SzU-22-nek a közelében sincs.
 

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 880
25 780
113
Ezt még a - megboldogult - Jugoszlávia építette, a szerbeknek már nincs meg ez a képességük 30 éve (mint ahogy a párját (IAR-93) gyártó románoknak sincs). Ettôl függetlenül a szerb hadiipar nem lett teljesen leépítve - ellentétben a miénkkel - , meg alapból magasabbról is indultak.

Ilyen szubszonikus vadász (valójában inkább gyakorló) volt a cseh Albatros is (ùjaban L-159 meg 39NG); nekik - még - megvan hozzá az iparuk. De azért ez nem egy modern multirole.

Persze, ez világos, meg koprodukció volt eleve. Csak azt akartam érzékeltetni, hogy ez mindössze politikai döntés & pénz kérdése!
Mármint az elindulás, hogy arra az útra lépünk, hogy magyar hadiipart építünk!
..
Ahogy terjed az automatizáció, fejlődnek a drónok, egyre olcsóbban lehet majd ilyen eszközök fejlesztésén dolgozni!
Bele kell vágni!
Ebben láttok valami potenciált?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Részemről ugyan nem, én merném magasra tenni a lécet!
Miért lenne kizárt egyszer?
Szerbeknek is van/volt...(?) repülőgépiparuk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Soko_J-22_Orao
..
Népességre, gazdasági erőre kisebbek pedig tőlünk!
..
Veréb mérető drónokban kellene gondolkodni először, ami radar alatt képes robbanóanyagot pontosan célba juttatni, vagy valami hasonló.
De nem vagyok szakavatott, majd kifejtitek!
..
magyarul:
https://hu.wikipedia.org/wiki/J–22_Orao
Annyi korrekciót azért hozzátennék, hogy nem a szerbek hanem akkor még a teljes Jugoszlávia, nem is egyedül hanem a románokkal közösen, és még csak nem is ketten, hiszen a lényeges fő részeket (hajtóművek, futóművek, fegyverzet, fedélzeti rendszerek stb.) készen vették. Gyakorlatilag a sárkány-szerkezetet tervezték és építették meg (a la Jaguár :D), talán még a szegecseket és csavarokat is külföldről szerezhették be. De persze akkor is előttünk voltak, és talán vannak is ilyen tekintetben.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 874
14 545
113
Meg kell venni az OV-10X licenszét és harci helikopter-pótlék gyanánt el kell kezdeni gyártani.
Szerkezetileg pofonegyszerű, még a mi technológiai szintünkön is gyártható.
Fegyverzetileg az AH-64 szintjén van.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
5 260
13 790
113
Egy kis érdekesség...

2020.01.20-23. London
International Armoured Vehicles Conference 2020

Ma volt egy magyar előadó is:
Brigadier General Attila Takacs, Commander, Hungarian Land Forces
THE HUNGARIAN APPROACH TO ARMOURED AND MECHANISED CAPABILITY BUILDING

Errol video gondolom nincs?
 

Szatmár72

Well-Known Member
2019. január 16.
638
714
93
A légierô meg (ha NASAMS - vagy ahhoz hasonló megoldással operáló rendszer - lesz) a megújuló légvédelem által elsôsorban használni kívánt levegô-levegô rakéta sajátmaguknak való gyártása - szerintem - nem lenne hülyeség.
Annyi, hogy a potens platformok licensze ebben a kategóriában nem nagyon eladó; bevásárolni talán valami izraeli, utánzatokat gyártó, közös tulajdonú cég formájában lehet érdekes.

Amúgy zárójelben csak: mellékesen vadászgép-gyártási potenciálját Brazília épp most igyekszik kialakítani egy 3 százados Jas-39E megrendelésen lovagolva; úgyhogy innen nézve nem mondhatjuk, hogy teljesen elérhetetlen álom kategória. Bár Magyarországot nem mérném azért brazil mércével - fôleg a repülôgépipart tekintve.

Tank meg önjáró tüzérség gyártása valószínûleg valóban nem reális, de a láncos IFV megrendeléssel remélem egy összeszerelô üzem telepítése - a kötelezô javítókapacitásokkal - része lesz a csomagnak (esetleg részegység(ek) gyártása/beszállítása egy nagy plusz lenne).
Kerekest (IFV? APC?) viszont illene (tudni) magunknak gyártani licenszben ha a 4-500 BTR-t mind cserélni szeretnénk.

Már hallom is, hogy a háttérben most felcsendül Homonyik Sándor örökzöldje.
Az utolsóval én is egyetértek. Ott van gödöllő. kezdeni kell évi 10-20-50 összerakásával. aztán (párhuzamosan évi 10-20-50%) beszállítással. ha 20 % a munkaerő az már meg is van.Nyilván a fő elemek, mint motor,futómű,pánczat tabu de a többi biszbasz lehetne magyar beszállító.Van elég most már..
 

Szatmár72

Well-Known Member
2019. január 16.
638
714
93
Évente kb. 30 darabot rendelt a HM, igazi "hand made" melóvá alakítva a Rába egyébként nagy múltú gyártását. Ilyen kevés jármű gyártásából még a Roys Royce sem élne meg. Sajnos annyiba is kerül, mint egy RR.
Az eredeti GBP keretszerződés 15 év alatt 12-15 000 darab jármű gyártására szólt.....
A 15 év eltelt...... 500-at vettünk. A csapatoknál még mindig van Ural, Kraz, stb.
Ahogy az Ikarust ezt is tönkretettük. Lehet sírni, hogy meg kell teremteni a magyar védelmi ipart. A Rába több ezer PSZH-t, FUG-ot gyártott pár év alatt, még exportra is. Most meg mindenki pingvinezik, senki nem tehet róla, értsük meg a válság, meg minden....
A Rába minőségén lehet vitatkozni, de az Európai új teherautók 10-15 %-a (Scania, stb. ) Rába futómű részegységekkel készül. A John Deer, Claas legnagyobb traktorjai komplett hátsó meghajtott futóművet a Rábától rendelik.
4.+A+k%C3%B6z%C3%BAtij%C3%A1rm%C5%B1-program+%C3%A9s+ut%C3%B3%C3%A9lete%3A+FUT%C3%93M%C5%B0.jpg


Ha van igény, akkor tudnak gyártani elfogadható minőséget.
De nincs.
Konkrétan évfolyamtársam volt a volt NME-n 1990-től (ma Miskolci Egyetem) az a később évfolyamelsőként diplomázó zseni, akinek az Édesapja(szintén Zseni), meg a csapata copy-ta le a MAN-t Győrben. Vettek egy egységet, lemásolták, és ahol kellett javítottak rajta. ez kb 1980-85 után lehetett, azaz innen van rába..ugy nagyjából.A motort buktuk mert addigra csepel behalt, de a futómű innen szarmazik.a váz sose volt, bár a mai szoftverekkel nem nagy kunszt kiszámitani a dolgot. csak senki nem akarja mert tul sok a vas kevés a pénz.
A RÁBA konstruktőreként.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Az utolsóval én is egyetértek. Ott van gödöllő. kezdeni kell évi 10-20-50 összerakásával. aztán (párhuzamosan évi 10-20-50%) beszállítással. ha 20 % a munkaerő az már meg is van.Nyilván a fő elemek, mint motor,futómű,pánczat tabu de a többi biszbasz lehetne magyar beszállító.Van elég most már..
Gödöllőt éppen most olvasztják be a Nemzeti Vagyonkezelő hatáskörébe.
 

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 582
4 660
113
Szerintem itt a fő probléma a PÉNZ volt... :(
Én pont abban reménykedem, hogy a most megkötött GBP programmal, és a rendeződni látszó pénzügyi háttérrel tényleg meg is fogják tudni "tölteni" tartalommal.
Az a személygépkocsi beszerzési hajlandóságból látszik, hogy ami hazai azt úgy veszik, mint a cukrot.
Én már különben arra is gondoltam, hogy mi van, ha tényleg átnyergelünk a MAN helyett másik platformra? A G Merci-t és az UNIMOG-ot biztosan megtartjuk de mi van, ha megint megpróbálkoznak a Mercivel a terepjáró teherautók körében is? Celebra/Negan írt erről, hogy volt rá ötlet erre korábban. És a Mercivel eléggé össze van jelenleg bútorozva az állam. (persze ez csak spekuláció, de magyarázná a jelenlegi H széria megrendeléseinek elmaradását)
A Merci is kialakított mostanra egy elég komplett termékskálát a Defence szegmensben:
meet-the-mercedes-benz-defence-vehicles-header.jpg

Nem tudom. Nagyon úgy néz ki, hogy a MAN egy elterjedt család lesz. Nem lenne rossz választás. Egyre több ország használja. A hardcore offroader katonai HX családon túl ott a civil gépekből létrehozott TG-Mil széria is. Ebbe tartoznak a TGA traktoraink is. Itt elérhetőek olyan gépek amik alapvetően nem extrém terepviszonyok közé vannak tervezve hanem úthálózatra, hátországba. Billenőplatós cuccok, daruk, konténerszállítók, hűtőkocsik, vontatók, speciális felépítmények gazdaságosan üzemeltethetőek ezen a platformon.
Persze én nem sírnék a MB miatt sem, sőt egy Iveco vagy Renault család esetén sem. Mindegyiknek jól felépített termékpalettája van. Azt se bánom ha marad a Rába csak akkor csináljuk rendesen és a Rába/MAN/Mercedes mellé ne szerezzünk be még innen onnan vackokat.
D90_51737.jpg

lkw_15t_hums_man_tgs26.440_rescue_center_01_of_48.jpg
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 638
5 491
113
A légierô meg (ha NASAMS - vagy ahhoz hasonló megoldással operáló rendszer - lesz) a megújuló légvédelem által elsôsorban használni kívánt levegô-levegô rakéta sajátmaguknak való gyártása - szerintem - nem lenne hülyeség.
Annyi, hogy a potens platformok licensze ebben a kategóriában nem nagyon eladó; bevásárolni talán valami izraeli, utánzatokat gyártó, közös tulajdonú cég formájában lehet érdekes.

Amúgy zárójelben csak: mellékesen vadászgép-gyártási potenciálját Brazília épp most igyekszik kialakítani egy 3 százados Jas-39E megrendelésen lovagolva; úgyhogy innen nézve nem mondhatjuk, hogy teljesen elérhetetlen álom kategória. Bár Magyarországot nem mérném azért brazil mércével - fôleg a repülôgépipart tekintve.

Tank meg önjáró tüzérség gyártása valószínûleg valóban nem reális, de a láncos IFV megrendeléssel remélem egy összeszerelô üzem telepítése - a kötelezô javítókapacitásokkal - része lesz a csomagnak (esetleg részegység(ek) gyártása/beszállítása egy nagy plusz lenne).
Kerekest (IFV? APC?) viszont illene (tudni) magunknak gyártani licenszben ha a 4-500 BTR-t mind cserélni szeretnénk.

Már hallom is, hogy a háttérben most felcsendül Homonyik Sándor örökzöldje.

Brazília mire Jas 39-E-t fog gyártani addigra az is elavult lesz. Nem fogják tudni tartani a lépést, nem beszélve a kész F35, meg a majdnem kész Szu-57 a 39E felett van már most. Szóval ha ebben a pillanatban elkezdenék már nem a csúcsot csinálnák. De ez a majd fogunk valamikor gyártani katégória. (Nem vitatom, ők is fognak tudni valamilyet gyártani, de a csúcs gép gyártását, jelenleg max. 3 ország tudja elérni.)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Brazília mire Jas 39-E-t fog gyártani addigra az is elavult lesz. Nem fogják tudni tartani a lépést, nem beszélve a kész F35, meg a majdnem kész Szu-57 a 39E felett van már most. Szóval ha ebben a pillanatban elkezdenék már nem a csúcsot csinálnák. De ez a majd fogunk valamikor gyártani katégória. (Nem vitatom, ők is fognak tudni valamilyet gyártani, de a csúcs gép gyártását, jelenleg max. 3 ország tudja elérni.)
Ebbe a "vitába" én nem akarok beleszállni, csak jelzem, hogy hamarabb repült az első brazil Gripen E, mint a svéd... ;)
 
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 861
4 693
113
Brazília mire Jas 39-E-t fog gyártani addigra az is elavult lesz. Nem fogják tudni tartani a lépést, nem beszélve a kész F35, meg a majdnem kész Szu-57 a 39E felett van már most. Szóval ha ebben a pillanatban elkezdenék már nem a csúcsot csinálnák. De ez a majd fogunk valamikor gyártani katégória. (Nem vitatom, ők is fognak tudni valamilyet gyártani, de a csúcs gép gyártását, jelenleg max. 3 ország tudja elérni.)
Mennyi rakétát kellene gyártani, hogy rentábilis legyen? Az AMRAAM forráskódjait, még a a németeknek sem adták át. Mi a frászt akarsz fejlett rakétát gyártani, mikor jelenleg az új gépkarabélyokhoz sem készül lősz
A légierô meg (ha NASAMS - vagy ahhoz hasonló megoldással operáló rendszer - lesz) a megújuló légvédelem által elsôsorban használni kívánt levegô-levegô rakéta sajátmaguknak való gyártása - szerintem - nem lenne hülyeség.
Annyi, hogy a potens platformok licensze ebben a kategóriában nem nagyon eladó; bevásárolni talán valami izraeli, utánzatokat gyártó, közös tulajdonú cég formájában lehet érdekes.

Amúgy zárójelben csak: mellékesen vadászgép-gyártási potenciálját Brazília épp most igyekszik kialakítani egy 3 százados Jas-39E megrendelésen lovagolva; úgyhogy innen nézve nem mondhatjuk, hogy teljesen elérhetetlen álom kategória. Bár Magyarországot nem mérném azért brazil mércével - fôleg a repülôgépipart tekintve.

Tank meg önjáró tüzérség gyártása valószínûleg valóban nem reális, de a láncos IFV megrendeléssel remélem egy összeszerelô üzem telepítése - a kötelezô javítókapacitásokkal - része lesz a csomagnak (esetleg részegység(ek) gyártása/beszállítása egy nagy plusz lenne).
Kerekest (IFV? APC?) viszont illene (tudni) magunknak gyártani licenszben ha a 4-500 BTR-t mind cserélni szeretnénk.

Már hallom is, hogy a háttérben most felcsendül Homonyik Sándor örökzöldje.
Mennyi rakétát kellene gyártani, hogy rentábilis legyen? Az AMRAAM forráskódjait, még a a németeknek sem adták át. Mi a frászt akarsz fejlett rakétát gyártani, mikor jelenleg az új gépkarabélyokhoz sem készül lőszer itthon..
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 548
18 881
113
Jelczet megvette a MAN.Csak a polák állami megrendelésre készülő kocsikra teszik rá a Jelcz emblémát,de csak az embléma Jelcz,különben 100% MAN.
TATRA új generációja meg Renault elemekböl épitkezik.

A Jelczről egy cikk:
https://www.defence24.com/polish-military-trucks-the-era-of-jelcz
Nem hiszem, hogy MAN, még a fülke is saját kreállmánynak tűnik. Iveco és MTU motorokat használnak, a lengyel MoD az összes lengyel beszerés (Langusta, NSM, stb.) eleve az egységes lengyel alvázzal számol. Kifejezetten a fegyverrendszerekhez igazítják, deklaráltan promotálva, védve a hazai ipari bázist. Akarja a politika és megcsinálja.

JELCZ_ci%C4%99%C5%BCar%C3%B3wka_wojskowa_8x8.jpg


1000_470_matched__p4flzf_207a0c36e0a81694d09747f0ff0294e6.png


A Tatra 815-ös sorozata továbbra is fut, csak a kisebb méretben nem volt kínálatuk, ezért a cseh hadsereg részére Renault-tal közös cuccot hozott össze, de a nehéz teher sorozat megy tovább. Páncélozott fülkével, saját és külföldi motorral, erőátvitellel egyaránt.

tatra_force_nowa_kabina_2.jpg


A finn SISU is meg tudta őrizni önálló arculatát, páncélozott fülkével is készíti járműveit. Lehet, hogy támogatja a finn kormány, lehet, hogy nem, de van kis országnak, viszonylag független, saját teherautó márkája.
https://sisuauto.com/en/company/

Sisu-E-13-T-8x8-K%C3%A4rp%C3%A4nen-Copy.jpg


maxresdefault.jpg


Mindegyik katonai teherautó gyártó próbálkozik a fődarabok, részegységek felhasználásával valamilyen páncélozott 4x4, 6x6, MRAP féle jármű gyártásával, eladásával is.
Akinek nincs teherautó gyára az az ilyeneket is külföldről kénytelen megvenni. Ezek azért nagyjából hozzánk mérhető országok, hasonló méretű haderővel. Szerintem van példa, csak akarat kell, addig, amíg még van fejlesztőmérnök, tapasztalat, megy gyártó bázis.
A katonai teherautók az erdészet, mezőgazdaság, bányaipar számára kedvelt járművek, a Rába ezen a területen sem volt rossz. Az HM megrendelések a tűzoltóság, rendőrség (határőrség?) igényeivel kiegészülhetnek.
 

leplezo

Well-Known Member
2017. február 3.
2 638
5 491
113
Mennyi rakétát kellene gyártani, hogy rentábilis legyen? Az AMRAAM forráskódjait, még a a németeknek sem adták át. Mi a frászt akarsz fejlett rakétát gyártani, mikor jelenleg az új gépkarabélyokhoz sem készül lősz

Mennyi rakétát kellene gyártani, hogy rentábilis legyen? Az AMRAAM forráskódjait, még a a németeknek sem adták át. Mi a frászt akarsz fejlett rakétát gyártani, mikor jelenleg az új gépkarabélyokhoz sem készül lőszer itthon..

Ez egy válasz volt egy kérdésre, amúgy meg föld levegő föld-föld kishatótávú rakétára gondoltam. A kérdés feltevőjét kérd számon. Én a maximum kihozhatót írtam le, nem amit "akarok".
Figyelve olvass kérlek.