A Jelczről egy cikk:
https://www.defence24.com/polish-military-trucks-the-era-of-jelcz
Nem hiszem, hogy MAN, még a fülke is saját kreállmánynak tűnik. Iveco és MTU motorokat használnak, a lengyel MoD az összes lengyel beszerés (Langusta, NSM, stb.) eleve az egységes lengyel alvázzal számol. Kifejezetten a fegyverrendszerekhez igazítják, deklaráltan promotálva, védve a hazai ipari bázist. Akarja a politika és megcsinálja.
A Tatra 815-ös sorozata továbbra is fut, csak a kisebb méretben nem volt kínálatuk, ezért a cseh hadsereg részére Renault-tal közös cuccot hozott össze, de a nehéz teher sorozat megy tovább. Páncélozott fülkével, saját és külföldi motorral, erőátvitellel egyaránt.
A finn SISU is meg tudta őrizni önálló arculatát, páncélozott fülkével is készíti járműveit. Lehet, hogy támogatja a finn kormány, lehet, hogy nem, de van kis országnak, viszonylag független, saját teherautó márkája.
https://sisuauto.com/en/company/
Mindegyik katonai teherautó gyártó próbálkozik a fődarabok, részegységek felhasználásával valamilyen páncélozott 4x4, 6x6, MRAP féle jármű gyártásával, eladásával is.
Akinek nincs teherautó gyára az az ilyeneket is külföldről kénytelen megvenni. Ezek azért nagyjából hozzánk mérhető országok, hasonló méretű haderővel. Szerintem van példa, csak akarat kell, addig, amíg még van fejlesztőmérnök, tapasztalat, megy gyártó bázis.
A katonai teherautók az erdészet, mezőgazdaság, bányaipar számára kedvelt járművek, a Rába ezen a területen sem volt rossz. Az HM megrendelések a tűzoltóság, rendőrség (határőrség?) igényeivel kiegészülhetnek.