A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Brazília mire Jas 39-E-t fog gyártani addigra az is elavult lesz. Nem fogják tudni tartani a lépést, nem beszélve a kész F35, meg a majdnem kész Szu-57 a 39E felett van már most. Szóval ha ebben a pillanatban elkezdenék már nem a csúcsot csinálnák. De ez a majd fogunk valamikor gyártani katégória. (Nem vitatom, ők is fognak tudni valamilyet gyártani, de a csúcs gép gyártását, jelenleg max. 3 ország tudja elérni.)
Mennyi rakétát kellene gyártani, hogy rentábilis legyen? Az AMRAAM forráskódjait, még a a németeknek sem adták át. Mi a frászt akarsz fejlett rakétát gyártani, mikor jelenleg az új gépkarabélyokhoz sem készül lősz
A légierô meg (ha NASAMS - vagy ahhoz hasonló megoldással operáló rendszer - lesz) a megújuló légvédelem által elsôsorban használni kívánt levegô-levegô rakéta sajátmaguknak való gyártása - szerintem - nem lenne hülyeség.
Annyi, hogy a potens platformok licensze ebben a kategóriában nem nagyon eladó; bevásárolni talán valami izraeli, utánzatokat gyártó, közös tulajdonú cég formájában lehet érdekes.

Amúgy zárójelben csak: mellékesen vadászgép-gyártási potenciálját Brazília épp most igyekszik kialakítani egy 3 százados Jas-39E megrendelésen lovagolva; úgyhogy innen nézve nem mondhatjuk, hogy teljesen elérhetetlen álom kategória. Bár Magyarországot nem mérném azért brazil mércével - fôleg a repülôgépipart tekintve.

Tank meg önjáró tüzérség gyártása valószínûleg valóban nem reális, de a láncos IFV megrendeléssel remélem egy összeszerelô üzem telepítése - a kötelezô javítókapacitásokkal - része lesz a csomagnak (esetleg részegység(ek) gyártása/beszállítása egy nagy plusz lenne).
Kerekest (IFV? APC?) viszont illene (tudni) magunknak gyártani licenszben ha a 4-500 BTR-t mind cserélni szeretnénk.

Már hallom is, hogy a háttérben most felcsendül Homonyik Sándor örökzöldje.
Mennyi rakétát kellene gyártani, hogy rentábilis legyen? Az AMRAAM forráskódjait, még a a németeknek sem adták át. Mi a frászt akarsz fejlett rakétát gyártani, mikor jelenleg az új gépkarabélyokhoz sem készül lőszer itthon..
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Jelczet megvette a MAN.Csak a polák állami megrendelésre készülő kocsikra teszik rá a Jelcz emblémát,de csak az embléma Jelcz,különben 100% MAN.
TATRA új generációja meg Renault elemekböl épitkezik.

A Jelczről egy cikk:
https://www.defence24.com/polish-military-trucks-the-era-of-jelcz
Nem hiszem, hogy MAN, még a fülke is saját kreállmánynak tűnik. Iveco és MTU motorokat használnak, a lengyel MoD az összes lengyel beszerés (Langusta, NSM, stb.) eleve az egységes lengyel alvázzal számol. Kifejezetten a fegyverrendszerekhez igazítják, deklaráltan promotálva, védve a hazai ipari bázist. Akarja a politika és megcsinálja.

JELCZ_ci%C4%99%C5%BCar%C3%B3wka_wojskowa_8x8.jpg


1000_470_matched__p4flzf_207a0c36e0a81694d09747f0ff0294e6.png


A Tatra 815-ös sorozata továbbra is fut, csak a kisebb méretben nem volt kínálatuk, ezért a cseh hadsereg részére Renault-tal közös cuccot hozott össze, de a nehéz teher sorozat megy tovább. Páncélozott fülkével, saját és külföldi motorral, erőátvitellel egyaránt.

tatra_force_nowa_kabina_2.jpg


A finn SISU is meg tudta őrizni önálló arculatát, páncélozott fülkével is készíti járműveit. Lehet, hogy támogatja a finn kormány, lehet, hogy nem, de van kis országnak, viszonylag független, saját teherautó márkája.
https://sisuauto.com/en/company/

Sisu-E-13-T-8x8-K%C3%A4rp%C3%A4nen-Copy.jpg


maxresdefault.jpg


Mindegyik katonai teherautó gyártó próbálkozik a fődarabok, részegységek felhasználásával valamilyen páncélozott 4x4, 6x6, MRAP féle jármű gyártásával, eladásával is.
Akinek nincs teherautó gyára az az ilyeneket is külföldről kénytelen megvenni. Ezek azért nagyjából hozzánk mérhető országok, hasonló méretű haderővel. Szerintem van példa, csak akarat kell, addig, amíg még van fejlesztőmérnök, tapasztalat, megy gyártó bázis.
A katonai teherautók az erdészet, mezőgazdaság, bányaipar számára kedvelt járművek, a Rába ezen a területen sem volt rossz. Az HM megrendelések a tűzoltóság, rendőrség (határőrség?) igényeivel kiegészülhetnek.
 
Mennyi rakétát kellene gyártani, hogy rentábilis legyen? Az AMRAAM forráskódjait, még a a németeknek sem adták át. Mi a frászt akarsz fejlett rakétát gyártani, mikor jelenleg az új gépkarabélyokhoz sem készül lősz

Mennyi rakétát kellene gyártani, hogy rentábilis legyen? Az AMRAAM forráskódjait, még a a németeknek sem adták át. Mi a frászt akarsz fejlett rakétát gyártani, mikor jelenleg az új gépkarabélyokhoz sem készül lőszer itthon..

Ez egy válasz volt egy kérdésre, amúgy meg föld levegő föld-föld kishatótávú rakétára gondoltam. A kérdés feltevőjét kérd számon. Én a maximum kihozhatót írtam le, nem amit "akarok".
Figyelve olvass kérlek.
 
A légierô meg (ha NASAMS - vagy ahhoz hasonló megoldással operáló rendszer - lesz) a megújuló légvédelem által elsôsorban használni kívánt levegô-levegô rakéta sajátmaguknak való gyártása - szerintem - nem lenne hülyeség.
Annyi, hogy a potens platformok licensze ebben a kategóriában nem nagyon eladó; bevásárolni talán valami izraeli, utánzatokat gyártó, közös tulajdonú cég formájában lehet érdekes.

Amúgy zárójelben csak: mellékesen vadászgép-gyártási potenciálját Brazília épp most igyekszik kialakítani egy 3 százados Jas-39E megrendelésen lovagolva; úgyhogy innen nézve nem mondhatjuk, hogy teljesen elérhetetlen álom kategória. Bár Magyarországot nem mérném azért brazil mércével - fôleg a repülôgépipart tekintve.

Tank meg önjáró tüzérség gyártása valószínûleg valóban nem reális, de a láncos IFV megrendeléssel remélem egy összeszerelô üzem telepítése - a kötelezô javítókapacitásokkal - része lesz a csomagnak (esetleg részegység(ek) gyártása/beszállítása egy nagy plusz lenne).
Kerekest (IFV? APC?) viszont illene (tudni) magunknak gyártani licenszben ha a 4-500 BTR-t mind cserélni szeretnénk.

Már hallom is, hogy a háttérben most felcsendül Homonyik Sándor örökzöldje.
Állandóan jösztök ezzel a hazai gyartással. Erről mar lecsúsztúnk. Venni kellene cuccokat, de lathatóan ez sem megy csak a parasztvakítás. Irsai oliverből palinkat meg bort! na ez megy nekünk nem a nullarol fejlett haditeknikat építeni.
 
:) Épp ideje volna elkezdeni a Magyar Nukleáris Ütőerő felépítését. Meg kellene alakítani a Magyar Nemzeti zŰrparancsnokságot. Paks 2-3-at alkalmassá kell tenni nukleáris fegyverek alapanyagának előállítására. Vegyünk Iránból fölöslegessé vált centrifugákat. Izraeltől rakétatechnológiát. :)
 
  • Tetszik
Reactions: anonim999
A Jelczről egy cikk:
https://www.defence24.com/polish-military-trucks-the-era-of-jelcz
Nem hiszem, hogy MAN, még a fülke is saját kreállmánynak tűnik. Iveco és MTU motorokat használnak, a lengyel MoD az összes lengyel beszerés (Langusta, NSM, stb.) eleve az egységes lengyel alvázzal számol. Kifejezetten a fegyverrendszerekhez igazítják, deklaráltan promotálva, védve a hazai ipari bázist. Akarja a politika és megcsinálja.

JELCZ_ci%C4%99%C5%BCar%C3%B3wka_wojskowa_8x8.jpg


1000_470_matched__p4flzf_207a0c36e0a81694d09747f0ff0294e6.png


A Tatra 815-ös sorozata továbbra is fut, csak a kisebb méretben nem volt kínálatuk, ezért a cseh hadsereg részére Renault-tal közös cuccot hozott össze, de a nehéz teher sorozat megy tovább. Páncélozott fülkével, saját és külföldi motorral, erőátvitellel egyaránt.

tatra_force_nowa_kabina_2.jpg


A finn SISU is meg tudta őrizni önálló arculatát, páncélozott fülkével is készíti járműveit. Lehet, hogy támogatja a finn kormány, lehet, hogy nem, de van kis országnak, viszonylag független, saját teherautó márkája.
https://sisuauto.com/en/company/

Sisu-E-13-T-8x8-K%C3%A4rp%C3%A4nen-Copy.jpg


maxresdefault.jpg


Mindegyik katonai teherautó gyártó próbálkozik a fődarabok, részegységek felhasználásával valamilyen páncélozott 4x4, 6x6, MRAP féle jármű gyártásával, eladásával is.
Akinek nincs teherautó gyára az az ilyeneket is külföldről kénytelen megvenni. Ezek azért nagyjából hozzánk mérhető országok, hasonló méretű haderővel. Szerintem van példa, csak akarat kell, addig, amíg még van fejlesztőmérnök, tapasztalat, megy gyártó bázis.
A katonai teherautók az erdészet, mezőgazdaság, bányaipar számára kedvelt járművek, a Rába ezen a területen sem volt rossz. Az HM megrendelések a tűzoltóság, rendőrség (határőrség?) igényeivel kiegészülhetnek.
Teljesen igazad volt.Összekevertem a Starral.
Ma már ezek ugyanolyan legoző cégek,mint a Rába.(pedig a Sisu elég jó kamion volt,kár érte)
Rába is meg tudná lépni ezt a szintet.De kéne hozzá az akarat,és a minőségellenörzés.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
Mennyi rakétát kellene gyártani, hogy rentábilis legyen? Az AMRAAM forráskódjait, még a a németeknek sem adták át. Mi a frászt akarsz fejlett rakétát gyártani, mikor jelenleg az új gépkarabélyokhoz sem készül lősz

Mennyi rakétát kellene gyártani, hogy rentábilis legyen? Az AMRAAM forráskódjait, még a a németeknek sem adták át. Mi a frászt akarsz fejlett rakétát gyártani, mikor jelenleg az új gépkarabélyokhoz sem készül lőszer itthon..
Hogyhogy nem? Az egy dolog, hogy nem készül, meg egy másik, hogy készülHET.
Sirokon a RUAG gyára gyárt mindenféle kiskaliberűt.
 
Ha nem is az, de sem a légvédelemre, sem a Nurol ügyre nem kell már sokat várni szerintem. Zord nem véletlenül rakta ki a Jelcin festését a Januári ilusztrációnak.... ;)
Sokáig már nem lehet bent tartani a szöget a zsákban! :rolleyes:

Ugyan mar... o_O (Emlekszel még arra hogy melyik magyar cegen keresztul vettek oket?)

Majd majusban ott lesznek megint Budaorson a honvedelmi napon, csak mar sajat tulajdonu peldanyok lesznek, igy nem lehet majd pl. a belsejet fotozni. A Magyar Honvedban meg majd osszel lesz egy iras, hogy mar regen rendszerbe alltak es minden tokeletes. Es ennel tobbet nem is fogunk megtudni. A legvedelmet meg majd akkor jelentik be, ha bel- vagy kulpolitikailag epp indokolt lesz.
 
Alapvetően, a Honvédség méretét tekintve egy kis katonai szervezet. Még háborúban is az lenne, a többi hozzánk hasonlóval együtt, Itt a térségben. Legjobb példa a Rába rá, hogy nem tudunk rendtábilisan, megfelelő műszaki szinvonalon, ( sorozatgyártás hiánya miatt, kevés pénz a fejlesztéshez, stb. ) terepjáró teherautót készíteni, amire szükség lehet. Ezt tetézi a megrendelő hektikus rendelésállománya is. Néha rendel, néha nem. Így nem tud egy gyártó normálisan működni. Inkább a megszokott termékpalettáját viszi tovább és lehet leáll a H család további gyártásával. A Honvédség igényeit egy minden szegmensel rendelkező gyártó, kielégíti, világszinvonalú termékekkel. Itthon ,a megfelelő szervízbázist kell kialakítani, a használandó járműparkhoz. Ugyanez érvényes minden harcjárműtípusra is, amit használni fogunk. Saját nehézfegyver gyártást erőlteni, értelmetlen, mert sehogy nem fog menni. Lásd, még a teherautó sem megy, ebben a formában, amit a Rába csinál, vagy a Rábával, csinálunk.
 
Ugyan mar... o_O (Emlekszel még arra hogy melyik magyar cegen keresztul vettek oket?)

Majd majusban ott lesznek megint Budaorson a honvedelmi napon, csak mar sajat tulajdonu peldanyok lesznek, igy nem lehet majd pl. a belsejet fotozni. A Magyar Honvedban meg majd osszel lesz egy iras, hogy mar regen rendszerbe alltak es minden tokeletes. Es ennel tobbet nem is fogunk megtudni. A legvedelmet meg majd akkor jelentik be, ha bel- vagy kulpolitikailag epp indokolt lesz.

Figyelni kellene a külföldi légvédelmi rakéta konferenciákat...:rolleyes:
Lehet, már volt is valaki NASAMS témában előadást tartani külföldön, csak nem figyeltünk?:eek:
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi
Állandóan jösztök ezzel a hazai gyartással. Erről mar lecsúsztúnk. Venni kellene cuccokat, de lathatóan ez sem megy csak a parasztvakítás. Irsai oliverből palinkat meg bort! na ez megy nekünk nem a nullarol fejlett haditeknikat építeni.
Ezzel nem mi jövünk, hanem a Magyar Állam. A Rába megvétele, CZ gyár/tás, Hirtenberger megvétele, a drónfejlesztések támogatása, a radarfejlesztések támogatása, stb.
Ne izgulj, lessz még!!! ;)
 
Ezzel nem mi jövünk, hanem a Magyar Állam. A Rába megvétele, CZ gyár/tás, Hirtenberger megvétele, a drónfejlesztések támogatása, a radarfejlesztések támogatása, stb.
Ne izgulj, lessz még!!! ;)

A kézifegyver, az amit a jelenlegi hadiiparunk gyártani tud. Reméljük hamarosan a hozzávaló lőszer is rendben lesz, itthnoról. Szerintem ez a realitás, ami a hazai gyártás illeti. Kézifegyvernél nehezebb eszközöket venni kell. Vagy gyártót, gyárat venni, tokkal, vonóval, mint ahogy megvettük az osztrák aknavetőgyártót.
 
Mennyi rakétát kellene gyártani, hogy rentábilis legyen? Az AMRAAM forráskódjait, még a a németeknek sem adták át. Mi a frászt akarsz fejlett rakétát gyártani, mikor jelenleg az új gépkarabélyokhoz sem készül lősz

Mennyi rakétát kellene gyártani, hogy rentábilis legyen? Az AMRAAM forráskódjait, még a a németeknek sem adták át. Mi a frászt akarsz fejlett rakétát gyártani, mikor jelenleg az új gépkarabélyokhoz sem készül lőszer itthon..
Nem a Patriottal keverted az AMRAAMot?
Azt akarták volna integrálni a MEADShez, de nem kapták neg. Vagy valahol én keverek valamit?
 
Brazília mire Jas 39-E-t fog gyártani addigra az is elavult lesz. Nem fogják tudni tartani a lépést, nem beszélve a kész F35, meg a majdnem kész Szu-57 a 39E felett van már most. Szóval ha ebben a pillanatban elkezdenék már nem a csúcsot csinálnák. De ez a majd fogunk valamikor gyártani katégória. (Nem vitatom, ők is fognak tudni valamilyet gyártani, de a csúcs gép gyártását, jelenleg max. 3 ország tudja elérni.)

Eltévedtél. :)
Egyrészt már folyik a gyártása a típusnak, másrészt, mégis mit gondolsz, melyik banánköztársaság fog ott F-35-öt, meg SzU-57-et venni? :D
 
Mennyi rakétát kellene gyártani, hogy rentábilis legyen? Az AMRAAM forráskódjait, még a a németeknek sem adták át. Mi a frászt akarsz fejlett rakétát gyártani, mikor jelenleg az új gépkarabélyokhoz sem készül lősz

Mennyi rakétát kellene gyártani, hogy rentábilis legyen? Az AMRAAM forráskódjait, még a a németeknek sem adták át. Mi a frászt akarsz fejlett rakétát gyártani, mikor jelenleg az új gépkarabélyokhoz sem készül lőszer itthon..

Oké, tábornokom, fussunk neki még egyszer.

Csak, hogy kontextusba helyezzem:
milagro #64768 : "Nyilván, SAJÁT harckocsi/repülő/rakéta gyártás kellene, saját márkák! De ettől évszázados távolságra vagyunk..."
leplezo #64770 : "A rakéta megoldható, ha valami kis hatótávolságú licenset vásárlunk, vagy bevásároljuk valami cégbe magunkat. Kérdés, szükségünk van-e erre? "

Erre írtam, hogy amire szükségünk volna - ha valamire - az olyan közepes hatóávolságú rakéta gyártása, amit több célra is használnánk, kiegészítve azzal, hogy "hogy a potens platformok licensze ebben a kategóriában nem nagyon eladó". Mindezt azzal zártam, hogy "álmodj királylány". Ez azt akarta jelezni, hogy a diskurzus hipotetikus szcenáriókról folyik.

Örülök, ha segíthettem.

De ha már felhozta a (hagyományos karabély-)lőszert, az azért nem _rocket_science_ (csak hogy stílszerű maradjak), annak mégis - Ön szerint - melyik alkotórésze megugorhatatlan a magyar tudomány/technika/ipar számára, ha úgy döntünk, hogy gyártjuk?
Ne hasonlítsuk már össze azt amit nem akarunk azzal, amit ha akarnánk, sem tudnánk.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken