Légimentés Magyarországon

A H145 ügyesen megoldotta ezt a problémát.
Többek között - gondolom - ezért lettek a 145-ösök! Meg mert mindenre IS lehet használni. Szerintem csak a kertek alól fogjuk megtudni (ha egyáltalán), hogy a különböző kiegészítőkből (orvosi felszerelés, ülés páncélozás, fegyver gondola, fegyverzet, utasülés, csörlő, fedélzeti "ajtó" géppuska, EO torony, hordágy, stb.) összesen mennyit vettünk.
Mert az egy dolog, hogy mivel lesznek felszerelve a gépek, amikor jönnek, az meg egy egészen másik dolog, hogy milyen egyéb dolgok jönnek konténerbe lecsomagolva később kamionon!
 
  • Tetszik
Reactions: zeal
NEM! Hidd el a helikopterbe pontosan ugyan olyan betegeket teszel be, mint egy rohamkocsiba (ez a legmagasabb ellátási szint).

ÖÖÖÖ helikopterbe időnként olyanokat tesznek be, mint egy sima kiskocsiba.
Kedvencem: kettővel odébb lévő város külterületén fociztak, 2 játékos összefejelt, az egyik ko. lett. Felhívták a mentőt, az meg ráküldte a helikoptert. Közben a beteg magához tért és békén cigarettázott, míg leszállt mellettük a heli. Aztán bevitték a kórházi heliportra, besétáltak betegestül az SBO-ra, átadták majd elrepültek...
 
ÖÖÖÖ helikopterbe időnként olyanokat tesznek be, mint egy sima kiskocsiba.
Kedvencem: kettővel odébb lévő város külterületén fociztak, 2 játékos összefejelt, az egyik ko. lett. Felhívták a mentőt, az meg ráküldte a helikoptert. Közben a beteg magához tért és békén cigarettázott, míg leszállt mellettük a heli. Aztán bevitték a kórházi heliportra, besétáltak betegestül az SBO-ra, átadták majd elrepültek...
És milyen jól tették! Az eljárás melyik részével van problémád?
 
És milyen jól tették! Az eljárás melyik részével van problémád?

Semelyikkel. Csak a modern egészségügy rákfenéje az eset. Ha a cigizés után folytatta volna a focit, boldogan él, míg valami másban meg nem hal. Így csak a reptetés belekerült... mennyibe is? 1 milla?
 
Hát a helikopteres mentésről annyit, hogy nem csak 50km-t repülnek...
Állítólag ezek a inkább rendőrséginek sikerültek, mint mentőnek. Ismerősöm (nem légimentő) de azt hallotta, hogy állítólag sok, inkább rendészeti eszköz van rájuk aggatva. (Bár én még egy olyan képet sem láttam, szóval fenntartásokkal kezelendő)

Egyre több meredek sztorit hallani a mentőhelikopteresekről, hogy miket csináltak, sőt én is láttam már leszarom szintet. Azt is hallottam, hogy közölték korán reggel még nem hajlandóak kirepülni az adott feladatért. (Nem tudom mennyire igaz, de van olyan személyzet akiről eltudom képzelni), az biztos, hogy az orvosok és a tisztek nagyobb alázattal vannak a betegek iránt, van 1 doktornő, dr. Horváth Anikó ha jól emlékszem, többször jött már "segélykocsinak", mindig alapos, profi és aranyos volt, egy igazi példakép. De láttunk már olyat is, hogy a ked mellényben kiszállt az emberünk az autóból.. :D Egy biztos , a légimentésben hatalmas nagy koponyák vannak.

Az instabil beteggel, pedig lehetőség szerint nem indulunk el, kivéve ha valami hatalmas rizikófaktor van, amivel minél előbb kórházba kell érni, oda kell figyelni a szállítási traumára is. Ez a 3 dolog lehet döntő a helikopter mellett, egyébként az ilyen betegeket, a beteg érdekében inkább a helikopter viszi, ha nincs más aggasztó folyamat. Vittem már MGK szinten MTK kíséretével reanimált beteget, mert a kopter nem vitte el a következő miatt: Vannak kórházak amik nem képesek önállóan helikoptert fogadni, mert nem a kórház épületén van a heliport, hanem mellette vagy abszolút nincs, ilyenkor ki kell riasztani az esetkocsit vagy roko-t, akik ott várják a beteget / sérültet a a kijelölt leszállópont közelében, átveszik a beteget és beviszik a beteget a kórházi osztályra (az SBO is az), ez pedig 2 ALS egységet foglal le, belőlük pedig nem sok van ráadásul időveszteség.


"Azért van 2 ülés az "utastérben" mivel az újraélesztésekhez min. 2 emberre van szükség, a lélegeztető gép megléte esetén, (ami az EMS-nél van a fedélzeten). Ebben az esetben mentőorvos, és a mentő ápoló foglal helyet a beteg mellett. " - Mentőorvos és mentőtiszt vagy ápoló. Bármilyen nagyobb ellátásnál le kell szállni a géppel, biztonságos helyre, elvileg lehetne repülés közben defibrillálni, a pilóta engedélyével, Újraélesztésnél min.1 emberre van szükség , emelt szinten van több emberre, de ne keverjük már a kiérkezési reanimációt a szállítás közbenivel, ugyanis kritikus állapotú betegnél általában van véna biztosítás, fel van monitorozva, kapja a gyógyszeres támogatás, helin nem tudom van-e de szerintem van Lucas. A keringés megállás előtt pedig szerintem észlelhető az állapotromlás, amikor bizony landolni kell. Monitorozva, pvb, o2 th mellett, azért sokkal "kényelmesebb" elkezdeni a reanimációt, szóval a 3. ember max az intubáláshoz kellhet. De egy másik példa: MOK/MTK 2 fő, mentőmotor 1 fő + laikusok ha vannak , mind 2 ALS egység és ügyes munkát végeznek.


"ÖÖÖÖ helikopterbe időnként olyanokat tesznek be, mint egy sima kiskocsiba.
Kedvencem: kettővel odébb lévő város külterületén fociztak, 2 játékos összefejelt, az egyik ko. lett. Felhívták a mentőt, az meg ráküldte a helikoptert. Közben a beteg magához tért és békén cigarettázott, míg leszállt mellettük a heli. Aztán bevitték a kórházi heliportra, besétáltak betegestül az SBO-ra, átadták majd elrepültek...
" - Ez nagyon, de nagyon ritka. De itt sem tudni, hogy milyen kompetenciával, felszereléssel volt a kiskocsi, pesten van olyan MGK amiben AED sincs.. Eszméletlen betegre meg jár az emelt szint, a helikoptert meg csak másik mentőegység fordíthatja vissza. Lehet, az az 1 kocsi volt a környéken, a helinek meg útirányban volt, lehet, hogy a kiskocsi nem tudta volna obszerválni, lehet, hogy volt olyan betegsége / tünete ami miatt ALS felügyelet kell, vagy éppen emberünk nem hagyta, hogy ellássák. Nálunk is rengeteg ilyen van és mikor bekerülünk vele hátra a dobozba, kis rábeszélés után hagyja magát. Vagy csak éppen lesz***m kategória volt, bár én ilyet még személyesen nem tapasztalt, inkább az ellenkezőjét, de pletykát hallottam már ilyenről.

"És milyen jól tették! Az eljárás melyik részével van problémád?" - Hát ha nem a sérültön múlt (szerintem inkább rajta), akkor ITLS...
 
"Szolgálatba állt az összes magyar tulajdonú, korszerű mentőhelikopter, kiváltva az eddig bérelt osztrák gépeket - közölte az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kommunikációs és pr-igazgatója hétfőn az MTI-vel.

A korábbi hét osztrák gép kiváltása fokozatosan történt. Négy új helikopter már korábban szolgálatba állt a debreceni, a szentesi, a miskolci és a pécsi légimentőbázisokon, három másik gép pedig decembertől dolgozik Budaörsön, Balatonfüreden és Sármelléken. További két helikopter tartalékként áll rendelkezésre.

A légimentési képesség fejlesztéséről szóló kormányhatározat szerint a légimentés technikai feltételeit a rendőrség biztosítja, az egészségügyi szakmai irányítást pedig az OMSZ végzi. A mentőhelikopterek riasztása és irányítása ezután is a mentésirányítás országos rendszerében történik.

Győrfi Pál tájékoztatása szerint a kilenc helikopter robotpilótával, éjjellátó képességgel, valamint időjárásradarral is rendelkezik, így új képességekkel gyarapítják a magyarországi légimentést. A gépek lélegeztető és újraélesztő, illetve ultrahang-berendezésekkel is fel vannak szerelve.
"

https://www.napi.hu/magyar_gazdasag/egeszsegugy-legimentes-helikopter.697605.html

http://medicalonline.hu/eu_gazdasag/cikk/januartol_norveg_mentohelikopterek_repulnek
 
Megépülhet a szekszárdi légimentőbázis

Akkor így már csak 1 tartalék helikopter marad? Pl. a Hungaroringre az F1 futam miatt mindig 2 helikopternek kell kitelepülni. Ha jól tudom, eddig az osztrák cég biztosított +1 helikoptert arra a hétvégére. Most hogy lesz megoldva?
 
Megépülhet a szekszárdi légimentőbázis

Akkor így már csak 1 tartalék helikopter marad? Pl. a Hungaroringre az F1 futam miatt mindig 2 helikopternek kell kitelepülni. Ha jól tudom, eddig az osztrák cég biztosított +1 helikoptert arra a hétvégére. Most hogy lesz megoldva?
Kétlem hogy osztrák sógor ingyen adott plusz gépet, műszaki személyzetet és pilótát a F1-hez, nincs ingyen leves!! Pénzért meg most is lehet bérelni.
 
"Tavaly december végétől saját helikopterrel rendelkeznek a Sármelléki Légimentők. A jármű annak a 9 helikopternek az egyike, amit az Állam a norvég légimentőktől vásárolt meg. A gép lélegeztető, újraélesztő, illetve ultrahang berendezésekkel is fel van szerelve."

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and marton
Az új mentőhelikopterek már nem látszanak a flightradar24-en?
Itt repült egy felettem oda-vissza, de nem mutatta.
 
"Szolgálatba állt az összes magyar tulajdonú, korszerű mentőhelikopter, kiváltva az eddig bérelt osztrák gépeket - közölte az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kommunikációs és pr-igazgatója hétfőn az MTI-vel.
És neki is kezdtek vigyázni a nagyértékű technikára. Debrecenben minimum egy hónapja (de inkább kettő) nem lehet bezárni a hangárajtó egyik szárnyát. Bent áll a gép fedett helyen, de félig nyitott ajtónál.
 
A légimentők új pilótái is Németországba járnak szimulátoros oktatásra.

"Szimulátor képzésen a legújabb pilótánk."
Fotó: Magyar Légimentő Nonprofit Kft.


82573334_2581625375285438_5729683464618246144_o.jpg


83771296_2581625461952096_1928056526216364032_o.jpg
 

Ezzel a lefedettség nő ugyan, de a nagyobb népességű területek 2 perc (Pécs), illetve 5 perc (a másik népesebb város) helyett Pécsre 10 perc a Komló 8 perc lett.
(Pécs az egész körzet magasan legnépesebb városa 120.000 fővel nagyobb mint a 2-ik Szekszárd )

Szerintem ez egy elbaszott húzás volt. Értelmesebb lett volna egy plusz állomást építeni a Szegedi és a Pécsi közé félútra. mondjuk Kiskunhalas és Kecskemét között. Pl.:Soltvadkert kb. ideális helyen fekszik. Kiskunhalas és Kecskemét is kb. 3-4 percre van helikopterrel, és lenne átfedés a területek között, így több esetnél párhzuzamosan lehetne helikopterrel menteni, na meg csökkenne a 15 perces kiérések is, mert sokkal több terület kerülne 10 percen belülre valamelyik állomástól.
 
Ezzel a lefedettség nő ugyan, de a nagyobb népességű területek 2 perc (Pécs), illetve 5 perc (a másik népesebb város) helyett Pécsre 10 perc a Komló 8 perc lett.
(Pécs az egész körzet magasan legnépesebb városa 120.000 fővel nagyobb mint a 2-ik Szekszárd )

Szerintem ez egy elbaszott húzás volt.

Ugyanez a kérdés egy szekszárdi vagy mondjuk bajai nézőpontból azért teljesen más! ;)

Tudom, hogy az életmentésnél ez a néhány perc is nagyon fontos, de azért gondolj bele, hogy jelenleg vannak olyan - nem kevésbé fontos - területek, amik teljesen fehér foltok:
- Salgótarján (34 000 lakos) és vonzáskörzete
- Gyöngyös (30 000 lakos) és vonzáskörzete
- Gyula (29 000 lakos)
- a 4-es főút Szolnok-Karcag közötti szakasza, amit nem hiába halálútként emlegetnek
- az ország észak-keleti csücske (Kisvárda, Vásárosnamény)

Vagy érdekes az is, hogy olyan megyeszékhelyek és vonzáskörzeteik fekszenek pont a körök határain, mint Szolnok (71 000 lakos) vagy Békéscsaba (58 000 lakos).

Mindezzel csak arra akartam rámutatni, hogy vannak azért komolyabb problémák is, mint hogy a Horvátországba jócskán átnyúló (!) pécsi helyszín megtartása mellett építsenek-e egy plusz új helyszínt, vagy helyezzék át ezt néhány tíz kilométerrel odébb (Szekszárdra), ezzel szinte tökéletes lefedettséget elérve a környéken.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and zeal