A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Megy itt az agyalás, hogy Puma , KF31 vagy KF41 legyen. Most a használtakat hagyjuk, én személy szerint Leo mennyiségű Pumával is kiegyeznék. Viszont ha már a láncos IFV-nél tartunk, azért kevesebb szó esik az Ascodról, pedig a gyártás itt van a szomszédban, esetleg nem tudnánk a gyártásában részt vállalni? A kerekeseknél ugyanúgy el tudnám képzelni a Pandurt, tudom a csehek csak migráns kergetőnek hívják, de még sem egy BTR. Perpillanat nem tudom, hogy mely ország rendelt láncos IFV-t vagy kerekes IFV-t és APC-t . Akkor esetleg lehetne ezzel jó üzletet kötni. Szerintem ha veszünk APC-t azért ne 4x4 vegyünk már. Lett írva a fórumba a Fuchs, de azért APC-nek mégse, szerintem minimum 6x6-os. Patria,Pars, vagy esetleg Nexter. Még egy észrevétel: én az Ascod-ot meg az FNSS-es Kaplant nagyon összevetném. Én mindenesetre kíváncsi vagyok, ki mit fog visszamondani, ugye perpillanat vadászgépek nem kellenek , a szállítók elférnének, de ugye megy a pénzpocsékolás az AN26-ba, egyáltalán majd berepülhetnek majd a nyugati légtérbe ezek a gépek? Ilyen erővel vehettünk volna ilyen idős C130-at.
Imádom, hogy nem számolsz se kiképzést se semmit.....
 
Egy szóval sem irtam,hogy nekünk a Lynx lenne a jó.
Az oroszok elektronikailag el vannak maradva,de most nem ez a lényeg.A hagyományos orosz lövészjármű koncepció itt a lényeg,ami könnyebb,mozgékonyabb,de tűzerősebb járműre épit.Ennek sokrétű oka van,de elsősorban földrajzi,katonaföldrajzi.
Sokszor kifejtettem,hogy szerintem számunkra is szükséges,hogy a tűzerőt és a mozgékonyságot a védelem elé helyezzük.Én kifejezetten egy kerekes gyalogsági harcjárműcsalád pártján vagyok,ami a logisztikai harctéri szállitótol az összes szükséges támogató/kisegitő változaton át az alapbol úszóképes,de modulárisan a nehéz(kerekes) IFV szintig felpáncélozható változatig tart,és lehetőleg viszonylag egyszerűen és olcsón üzemeltethető.Ez momentán a Pátria XP.Ez a járműcsalád kész van,de még bőven van benne fejlesztési potenciál.Még az általam megkivánt torony is könnyen kivitelezhető.

Harctéri logisztikai jármű,sebesültszállitó,páncélvadász,SHORAD,AAA,felderitő,tüzérségi felderitő,lokátorhordozó,REH jármű,rohamutász,parancsnoki vezetési pont,meg még a toronyórát láncostul hordozó kitudja hányféle változat....

A sebesült szállító, páncélvadász, légvédelmi, vezetési pont, lokátorhordozó járműveknek túl drága és túl nagy tudású, más szempontból, meg túl kicsi belső terű a Puma teste, ezeket olcsóbb más járművekből kialakítani.
Egyik oldalról előny lehetne az azonos alapjármű, logisztikai kiképzési és egy kicsit harcászati szempontból, de ilyen drága járműveknél ez már nem éri meg.
A németek is belátták ezt, a Pumából maguknak nem csináltak különböző altváltozatokat. A harckocsikhoz egyre közelítő tömeg miatt tényleg olcsóbb egy Bergepanther, vagy Wisent, mint egy Puma alvázas vontató. Talán jobb is, csak Leopard 2 harckocsi kell hozzá az adott haderőbe, és máris gazdaságosabb.

Ha így nézzük, akkor már a Puma csomaghoz vettük talán vontatót is. Meg hídvetőt, műszaki gépet, és a Lynxhez is ezek lesznek.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag
A török gépek jól át lettek tanulmányozva. Nem véletlen, hogy csak a terepjáróik után érdeklődünk komolyan.
Mivel semmi se nyilvános,ezt nem tudtam.Bár azt se tudom,hogy mi volt a szempontrendszer,és hogyan történt ez a tanulmányozás.Mert ami nem tartalmaz gyakorlati próbát,az nekem tan tanulmányozás,csak nézzelődés.
A sebesült szállító, páncélvadász, légvédelmi, vezetési pont, lokátorhordozó járműveknek túl drága és túl nagy tudású, más szempontból, meg túl kicsi belső terű a Puma teste, ezeket olcsóbb más járművekből kialakítani.
Egyik oldalról előny lehetne az azonos alapjármű, logisztikai kiképzési és egy kicsit harcászati szempontból, de ilyen drága járműveknél ez már nem éri meg.
A németek is belátták ezt, a Pumából maguknak nem csináltak különböző altváltozatokat. A harckocsikhoz egyre közelítő tömeg miatt tényleg olcsóbb egy Bergepanther, vagy Wisent, mint egy Puma alvázas vontató. Talán jobb is, csak Leopard 2 harckocsi kell hozzá az adott haderőbe, és máris gazdaságosabb.

Ha így nézzük, akkor már a Puma csomaghoz vettük talán vontatót is. Meg hídvetőt, műszaki gépet, és a Lynxhez is ezek lesznek.
Aműszaki hk és a hidvető csak 2fajta a szükséges seregnyiböl.Nyilvánvaló,hogy a Puma túl drága alapjármű platformnak.Pedig eredetileg a tervezés elején annak szánták.
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi
Azt azért kétlem, hogy a két hete súlyosabbra fordult válság miatt a toborzó rendszer már nem bírja a jelentkezőket. Ez lehet, hogy egy információs művelet része, a munkanélküliség növekedését negligáló üzenet, mondván, ezek nem növelik azt, hisz így katona meg rendőr lesz belőlük.
Az is lehet, hogy ha tényleg több a jelentkező (ami a bürokratikus rendszer miatt nem tegnapi adat), akkor a korszerű eszközök beérkezése az eddig várakozókat, bizonytalanokat elkezdte a toborzó irodák felé terelni, most tavasszal.
Van már új helikopter, látszik már az új tank, új kézifegyverek. Ezek vonzzák a fiatalokat. Tavaly Budaörsön hallottam, hogy van olyan fegyvernem, ahol állandó túljelentkezés van, ha nyílnak az új helyek azonnal duplázódhat a létszám.

Simán lehet igaz, csak éppen fordítva. Úgy, hogy egy fos a toborzórendszer talán.
Hova van állandó túljelentkezés, a vezérkarba? :D
 
Mivel semmi se nyilvános,ezt nem tudtam.Bár azt se tudom,hogy mi volt a szempontrendszer,és hogyan történt ez a tanulmányozás.Mert ami nem tartalmaz gyakorlati próbát,az nekem tan tanulmányozás,csak nézzelődés.

Aműszaki hk és a hidvető csak 2fajta a szükséges seregnyiböl.Nyilvánvaló,hogy a Puma túl drága alapjármű platformnak.Pedig eredetileg a tervezés elején annak szánták.
Ki mondta, hogy nem volt gyakorlati próba ? :cool:;)
 
Bazz amit most veszünk az lesz 30 évig utána ha egy 40 éves (vagy majdnem 60) fostaligát veszünk kurvára nem vagyunk előbbre semmivel. A tankok jönnek a francnak akarsz m60-ast még?

Ezt hogy hoztad össze.
- ad 1. Ha nincs pénz, akkor a BTR ingyen van, csak fenntartani kell. Ez sem lesz kevés!
- ad 2. Attól, hogy valami használt, még nem ingyen van. Ha valaki lelakott szarját veszed meg, akkor ott még a felújításra is költeni kell, mert azt ő pont azért cseréli le, mert már nem éri meg neki rendszerbe tartani. Meg utána ugyan úgy a fenntartására. Arról nem is beszélve, hogy az "új" eszköz rendszerbe állítása is pénzbe kerül. A komplett állományt át kell képezni, ami meg nem 2 perc, és nem 2 fillér.

Távol álljon tőlem, hogy a BTR-eket favorizáljam, de az ilyen M60-asok, meg használt Bradley-ktől mentsen meg minket a jószerencse. (Arról nem is beszélve, hogy a törökök Idlib-be is az M60-asaikat küldik, tehát messze nincs az még náluk selejtezés előtt)
A horvátok kaptak "ajándékba" 60db M2A2-t ami minimum 120-300M USD közötti összegbe kerül, hogy egyáltalán használható állapotba kerüljenek. Ebből az ERIP programban 25M USD a Pentagon magára vállal.
25mm-es ágyúval....;)

Más:
Ha már BTR, akkor ezt a tanulmányt miért nem használták fel és cserélték a gumik típusát?
Ugye át kellett volna alakítani a keréktárcsákat, de ha egy eredeti BTR gumi 1M HUF, egy 20"-os Continental meg 165.000HUF, akkor a különbségből csak kijött volna az új tárcsák legyártása, nem? És azokon onnantól csak a gumikat kell cserélgetni.
Épp most mentünk át zuhanórepülésbe. Én elhiszem hogy mindenki csúcsmodern dolgokat akar de kötve hiszem hogy lesz rá pénz. ez lesz az utolsó amire költeni fognak, előbb munkát kéne találni ha vége van ennek a szaros járványnak. szóval jó hogy jön pár új leopard tank de azt 10 év múlva meg is lehet felezni a klasszikus ridegtartásos módszer miatt.. nem hiszek abban, hogy ez változni fog
ezért próbálnék más, olcsóbb megoldást találni, emiatt mondtam a használt cuccokat, nem feltétlen a törökök szarjai kellenek csak ez volt az első amiről olvasgattam
Én úgy tudom, hogy a gyalogsági harcjármű és a páncélozott szállító harcjármű között a legfontosabb különbség, hogy az előbbi képes harcolni a harckocsik ellen, mert van erre dedikált fegyverzete, jellemzően egy irányított páncéltörő rakéta. Ebben szerintem az oroszok elsők voltak a hatvanas évek végén.
Gondolom, nem az dönti el, hogy egy jármű gyártója, vagy alkalmazója minek nevezi, hanem a valódi képességei.
kicsit összekuszált ez a téma, a cseheknek van páncéltörő rakéta a kerekes páncélozott szállítóikon. azok minek számítanak?
 
Épp most mentünk át zuhanórepülésbe. Én elhiszem hogy mindenki csúcsmodern dolgokat akar de kötve hiszem hogy lesz rá pénz. ez lesz az utolsó amire költeni fognak, előbb munkát kéne találni ha vége van ennek a szaros járványnak. szóval jó hogy jön pár új leopard tank de azt 10 év múlva meg is lehet felezni a klasszikus ridegtartásos módszer miatt.. nem hiszek abban, hogy ez változni fog
ezért próbálnék más, olcsóbb megoldást találni, emiatt mondtam a használt cuccokat, nem feltétlen a törökök szarjai kellenek csak ez volt az első amiről olvasgattam

kicsit összekuszált ez a téma, a cseheknek van páncéltörő rakéta a kerekes páncélozott szállítóikon. azok minek számítanak?
A németek konkrétan megmondták, hogy kell tartani a gépeket vagy ugrik a gyári garancia, szóval a ridegtartás kifújt.

Amúgy az ilyen jellegű ATGM hordozó platformok páncélvadásznak számítanak.
 
k. szóval jó hogy jön pár új leopard tank de azt 10 év múlva meg is lehet felezni a klasszikus ridegtartásos módszer miatt.. nem hiszek abban, hogy ez változni fog
Nincs garancia semmire, de ha az új helikopterek tárolásából indulunk ki, akkor ott puccba vágták a hangárt. A héten linkeltem, hogy a tatai felújításról is volt 2018-ban pályázat. Persze, hogy történt-e vmi azt én nem tudom, de más talán.
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi
Épp most mentünk át zuhanórepülésbe. Én elhiszem hogy mindenki csúcsmodern dolgokat akar de kötve hiszem hogy lesz rá pénz. ez lesz az utolsó amire költeni fognak, előbb munkát kéne találni ha vége van ennek a szaros járványnak. szóval jó hogy jön pár új leopard tank de azt 10 év múlva meg is lehet felezni a klasszikus ridegtartásos módszer miatt.. nem hiszek abban, hogy ez változni fog
ezért próbálnék más, olcsóbb megoldást találni, emiatt mondtam a használt cuccokat, nem feltétlen a törökök szarjai kellenek csak ez volt az első amiről olvasgattam

kicsit összekuszált ez a téma, a cseheknek van páncéltörő rakéta a kerekes páncélozott szállítóikon. azok minek számítanak?
Az fel sem merült benned, hogy a BTR-ek az eredetileg eltervezetthez képest +1-2 évig továbbüzemelnek?
Amikor meg meglesz rá a lóvé, akkor mehet a beszerzés?
A Leokkal össze tud állni a közepes dandár. A nehéz dandár csak '28-ra kell, hogy összeálljon.
Az innentől számítva 8 év!
Ha most vállalsz egy gyereket, addigra már másodikos lesz!
Nagyon bő az időkeret!
Ilyenkor jön ki a Z2026-tal kapcsolatban, hogy a politikusoknak igen kényelmes, ha nincsen kész menetrend...
 
Épp most mentünk át zuhanórepülésbe. Én elhiszem hogy mindenki csúcsmodern dolgokat akar de kötve hiszem hogy lesz rá pénz. ez lesz az utolsó amire költeni fognak, előbb munkát kéne találni ha vége van ennek a szaros járványnak. szóval jó hogy jön pár új leopard tank de azt 10 év múlva meg is lehet felezni a klasszikus ridegtartásos módszer miatt.. nem hiszek abban, hogy ez változni fog
ezért próbálnék más, olcsóbb megoldást találni, emiatt mondtam a használt cuccokat, nem feltétlen a törökök szarjai kellenek csak ez volt az első amiről olvasgattam

kicsit összekuszált ez a téma, a cseheknek van páncéltörő rakéta a kerekes páncélozott szállítóikon. azok minek számítanak?
A kerék nem lényeges elméletileg.
De, ha egy komoly harcértékkel bíró, védett harcjárművet szeretnél IFV-nek eladni, akkor annak tömege egyértelműen lánctalpas futóművet kíván. Emiatt a komoly IFV-k mind lánctalpasok, de ha egy 8x8-as harcjármű képes egy lövészraj harcát támogatni és megvédeni magát a harckocsiktól (rakétával), akkor az lehet IFV. Szerintem. Viszont ez ritka, meg a jövőben még ritkább lesz, bár vannak ellenvélemények a kiváló európai közúthálózat, stb. miatt. Én a Boxer jól fel fegyverzett változatait ide sorolnám, de nem szimpatikus a 30+ tonnás harci tömeg. Közúti korlát is 32-33 tonna, nem véletlenül.
 
  • Tetszik
Reactions: Galthran
A kerék nem lényeges elméletileg.
De, ha egy komoly harcértékkel bíró, védett harcjárművet szeretnél IFV-nek eladni, akkor annak tömege egyértelműen lánctalpas futóművet kíván. Emiatt a komoly IFV-k mind lánctalpasok, de ha egy 8x8-as harcjármű képes egy lövészraj harcát támogatni és megvédeni magát a harckocsiktól (rakétával), akkor az lehet IFV. Szerintem. Viszont ez ritka, meg a jövőben még ritkább lesz, bár vannak ellenvélemények a kiváló európai közúthálózat, stb. miatt. Én a Boxer jól fel fegyverzett változatait ide sorolnám, de nem szimpatikus a 30+ tonnás harci tömeg. Közúti korlát is 32-33 tonna, nem véletlenül.

Egy IFV-től elvárás,hogy együtt tudjon harcolni a harckocsikkal elöl azt meg kerekessel nem oldod meg.
 
A kerekeseknél ugyanúgy el tudnám képzelni a Pandurt, tudom a csehek csak migráns kergetőnek hívják, de még sem egy BTR.

Akkor már ezerszer inkább a lengyelek meg a Rozsomák. Nagyából mindent kialakítottak belőle ami kellhet.
És ha mát ott járunk körbe is lehetne nézni, Piorun, Pit-Radwar, Spike, AMZ, Langusta esetleg Jelcz teherautók, UKM 2000 GPMG meg van valami NSV is, ami Nato .50-re van áttervezve, de annak nem jut eszembe a neve.
2021 végére ígérik, hogy gyártásba küldhető állapotba kerül a Borsuk, az is megérhet egy pillantást.

De én is azt mondom, egy 30-34 tonnás dög az első felázott réten ottmarad, mind a 8 kerekével együtt.

40+ tonnára rakott teherautók kijönnek a felázott szántásból normális terepgumival és megfelelő guminyomással. Macerásabb mint egy lánctalp, de azért nagyon sokat tud egy jó 8x8 hajtásrendszer is, ha ésszel van használva.