A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Akkor már ezerszer inkább a lengyelek meg a Rozsomák. Nagyából mindent kialakítottak belőle ami kellhet.
És ha mát ott járunk körbe is lehetne nézni, Piorun, Pit-Radwar, Spike, AMZ, Langusta esetleg Jelcz teherautók, UKM 2000 GPMG meg van valami NSV is, ami Nato .50-re van áttervezve, de annak nem jut eszembe a neve.
2021 végére ígérik, hogy gyártásba küldhető állapotba kerül a Borsuk, az is megérhet egy pillantást.



40+ tonnára rakott teherautók kijönnek a felázott szántásból normális terepgumival és megfelelő guminyomással. Macerásabb mint egy lánctalp, de azért nagyon sokat tud egy jó 8x8 hajtásrendszer is, ha ésszel van használva.

Harc közben nem árt ha 10-el bihóckodsz hanem 30-50-el mész minden probléma nélkül.
 
Ami azt illeti,dél afrikaiak kerekes Ratel IFVvel kisérték az Olifan hk-ikat Angolában.
Szerintem a várható harcászati helyzet kell,hogy legyen a fejlesztés alapja.Ez szerintem a hibrid háború.
A másik,hogy mit tudunk megfizetni.Mekkora és milyen haderőt tudunk fentartani.Gépesitettböl kicsit.
Harmasdik a katonaföldrajz.Várhatóan milyen terepen és akadályokat leküzdve kell a harcjárműveknek harcolnia.A leginkább veszélyeztetett keleti országrész tele van ártérrel és kis folyókkal,ami nem barátja a szupernehéz technikának.
Milyen ellenséggel kellhet harcolnunk.Magunkban nyilvánvalóan valamelyik szomszédunkkal,vagy azok szövetségével.Szövetségi viszonylatban meg valamiféle misszióban,"gyarmati"/kis,avagy bozótháboruban.Nagy háborúban nekünk nem osztottak lapot,és annak van a legkisebb veszélye.Nem igazán tartok az orosz páncéloshordák nyugatra özönlésétől.
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu
Akkor már ezerszer inkább a lengyelek meg a Rozsomák. Nagyából mindent kialakítottak belőle ami kellhet.
És ha mát ott járunk körbe is lehetne nézni, Piorun, Pit-Radwar, Spike, AMZ, Langusta esetleg Jelcz teherautók, UKM 2000 GPMG meg van valami NSV is, ami Nato .50-re van áttervezve, de annak nem jut eszembe a neve.
2021 végére ígérik, hogy gyártásba küldhető állapotba kerül a Borsuk, az is megérhet egy pillantást.



40+ tonnára rakott teherautók kijönnek a felázott szántásból normális terepgumival és megfelelő guminyomással. Macerásabb mint egy lánctalp, de azért nagyon sokat tud egy jó 8x8 hajtásrendszer is, ha ésszel van használva.

Van olyan, hogy kijön, de általában terepen a nagy tömeg és kis támaszkodó felület nem jó kombó. Ahogy Dudi írta, egy kerekes nagyon belesüllyed a laza talajba, lehet, hogy halad állandóan pörgő kerékkel, megy mint a rota kapa, de csak annyival. Az meg lassú, lemarad, kilövik.
A 13-14 tonnás BTR-k is gyakran felültek a hasukkal az alföldi gyakorló és lőtereink vizes, felázott talaján, pedig sokkal kisebb a talajnyomásuk, mint egy Boxernek. Igaz, ha a hasa felül az a láncost is marasztalja, de az a tapasztalat, hogy a láncos jobb terepen. Amúgy én is értékelem az országúti 100-110 km/h-s sebességet. Nagyon nagy taktikai előny lehet egy háború első napjaiban ez Közép-Európában, de a többin már nem.
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi
Mindenre van megoldás:
img_14441.jpg
 
Van olyan, hogy kijön, de általában terepen a nagy tömeg és kis támaszkodó felület nem jó kombó. Ahogy Dudi írta, egy kerekes nagyon belesüllyed a laza talajba, lehet, hogy halad állandóan pörgő kerékkel, megy mint a rota kapa, de csak annyival. Az meg lassú, lemarad, kilövik.
A 13-14 tonnás BTR-k is gyakran felültek a hasukkal az alföldi gyakorló és lőtereink vizes, felázott talaján, pedig sokkal kisebb a talajnyomásuk, mint egy Boxernek. Igaz, ha a hasa felül az a láncost is marasztalja, de az a tapasztalat, hogy a láncos jobb terepen. Amúgy én is értékelem az országúti 100-110 km/h-s sebességet. Nagyon nagy taktikai előny lehet egy háború első napjaiban ez Közép-Európában, de a többin már nem.
Hát speciel én húztam ki Krazzal lánctalpast a sárbol.De a Boxer az már túl nehéz szerintem is.Pláne hogy én igénylem az úszóképességet.
Nem csak az első napokban fontos a jó hadműveleti mozgékonyság,hanem utána is.Főleg egy kis haderőnek.
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu
Hát speciel én húztam ki Krazzal lánctalpast a sárbol.De a Boxer az már túl nehéz szerintem is.Pláne hogy én igénylem az úszóképességet.
Nem csak az első napokban fontos a jó hadműveleti mozgékonyság,hanem utána is.Főleg egy kis haderőnek.

Nagy meglepetést az autópályákon átcsoportosított lövészdandárokkal az első napon lehet okozni, utána már alaposabb a felderítés, rombolják a hidakat, ezért ha használják is a gyorsforgalmi utakat, messze nem akkora sebességgel és abból a célból, mint az első nap. Az nagyon fontos. Persze a kerekes harcjárművek a rombolt utakat is használhatják, csak lassabban, így előnyük egyre kisebb a láncoshoz képest.
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi
Ami azt illeti,dél afrikaiak kerekes Ratel IFVvel kisérték az Olifan hk-ikat Angolában.
Szerintem a várható harcászati helyzet kell,hogy legyen a fejlesztés alapja.Ez szerintem a hibrid háború.
A másik,hogy mit tudunk megfizetni.Mekkora és milyen haderőt tudunk fentartani.Gépesitettböl kicsit.
Harmasdik a katonaföldrajz.Várhatóan milyen terepen és akadályokat leküzdve kell a harcjárműveknek harcolnia.A leginkább veszélyeztetett keleti országrész tele van ártérrel és kis folyókkal,ami nem barátja a szupernehéz technikának.
Milyen ellenséggel kellhet harcolnunk.Magunkban nyilvánvalóan valamelyik szomszédunkkal,vagy azok szövetségével.Szövetségi viszonylatban meg valamiféle misszióban,"gyarmati"/kis,avagy bozótháboruban.Nagy háborúban nekünk nem osztottak lapot,és annak van a legkisebb veszélye.Nem igazán tartok az orosz páncéloshordák nyugatra özönlésétől.

Dél-afrikában egészen más a terep mint Európában.
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi
Vagy komolyan csinálunk valamit vagy sehogy. Én ha biztonságban szeretném tudni a családomat, akkor drágább, de biztonságosabb új autót veszek, légzsákkal, jó törésteszttel. Ha veszek egy lekoppant azonos márkájú autót, légzsákmentesen, vékony lemezből, akkor (bár olcsó), a fenntartása sokba fog kerülni hosszútávon. Ez az a pénz amit az újba kellet volna beletennem korábban.
Viszont egy különbség van. A használt autóra ugyanúgy elmegy a pénzem, de a családom élete soha nincs biztonságban. Ezért nem éri meg.

Ez olyan szép volt, hogy eladom a régi Suzukimat és veszek egy újat....:)
 
Nagy meglepetést az autópályákon átcsoportosított lövészdandárokkal az első napon lehet okozni, utána már alaposabb a felderítés, rombolják a hidakat, ezért ha használják is a gyorsforgalmi utakat, messze nem akkora sebességgel és abból a célból, mint az első nap. Az nagyon fontos. Persze a kerekes harcjárművek a rombolt utakat is használhatják, csak lassabban, így előnyük egyre kisebb a láncoshoz képest.
A környező országokban,de még az oroszoknak sincs rá elegendő eszközük,hogy módszeresen végigszántsanak egy úthálózatot.A szűk keresztmetszeteket fogják rombolni,főleg a hidakat.Itt van a jelentősége az úszóképes járgánynak.Egy úszóképes 8x8 meg nem olyan nehéz,hogy hátrányban legyen az átlagos terepen.Megint csak dél afrikai példa.A 20 tonnás 6x6 Ratel simán elment az angolai esős évszakbeli felázott erdős szavannán.(közhiedelemmel ellentétben Angola nagyrésze nem sivatag,az északi rész már esőerdő.A hadműveleti terület nagyrésze erdős szavanna volt,igen vizes esős évszakkal,lényegében utak nélkül.)
Szerintem érdemes tanulmányozni a búrok tapasztalatait.Hibrid háborút vivtak,kis haderővel védtek nagy területet.Szerintem háború esetén ugyanilyen kihivás előtt találnánk magunkat,csak persze jóval kisebb földrajzi léptékben
 
Nem lehet tudni! Elégedj meg annyival, hogy nem úgy válogatunk, hogy meg se nézzük. Megvan a megfelelő előkészítése a dolgoknak.

A megfelelő előkészítést elhiszem a német vasaknál.

De megnézném szakmailag mi az indok a török járművekre(milyen járműveknél bizonyultak jobbnak)
Egyáltalán mire vesszük őket?
Lassan 1 éve voltak kiállítva.
A német vasak bejelentve. Mennyi, mikor, hova.
Helik ugyanígy.
A török vasakról meg semmi. o_ONyilvánosan.
 
A környező országokban,de még az oroszoknak sincs rá elegendő eszközük,hogy módszeresen végigszántsanak egy úthálózatot.A szűk keresztmetszeteket fogják rombolni,főleg a hidakat.Itt van a jelentősége az úszóképes járgánynak.Egy úszóképes 8x8 meg nem olyan nehéz,hogy hátrányban legyen az átlagos terepen.Megint csak dél afrikai példa.A 20 tonnás 6x6 Ratel simán elment az angolai esős évszakbeli felázott erdős szavannán.(közhiedelemmel ellentétben Angola nagyrésze nem sivatag,az északi rész már esőerdő.A hadműveleti terület nagyrésze erdős szavanna volt,igen vizes esős évszakkal,lényegében utak nélkül.)
Szerintem érdemes tanulmányozni a búrok tapasztalatait.Hibrid háborút vivtak,kis haderővel védtek nagy területet.Szerintem háború esetén ugyanilyen kihivás előtt találnánk magunkat,csak persze jóval kisebb földrajzi léptékben
Annyiban másabb a második napon autpalyazni, hogy ha nem a miénk a legifoleny, akkor az autpalyakon haladó menetoszlopok jó célpontok az ellennek. Az erdei utakon, fedettebb terepen biztonságosabb a mozgás. Tehát a gyorsforgalmi úthálózat szerepe leértékelődhet, ilyenkor megint elvész a kerekes előnye.
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi
A megfelelő előkészítést elhiszem a német vasaknál.

De megnézném szakmailag mi az indok a török járművekre(milyen járműveknél bizonyultak jobbnak)
Egyáltalán mire vesszük őket?
Lassan 1 éve voltak kiállítva.
A német vasak bejelentve. Mennyi, mikor, hova.
Helik ugyanígy.
A török vasakról meg semmi. o_ONyilvánosan.
Majd meglátod. Amíg nincs nyilvánosan bejelentve senki sem fogja itt leírni neked. Amúgy csak gusztáld végig a nurol makina oldalát, hogy milyen verziók vannak, meg szerinted mire is lenne szükség.
 
Annyiban másabb a második napon autpalyazni, hogy ha nem a miénk a legifoleny, akkor az autpalyakon haladó menetoszlopok jó célpontok az ellennek. Az erdei utakon, fedettebb terepen biztonságosabb a mozgás. Tehát a gyorsforgalmi úthálózat szerepe leértékelődhet, ilyenkor megint elvész a kerekes előnye.

Nincs mese, kell a rétegzett földi légvédelem.
 
  • Tetszik
Reactions: Firga bácsi
A környező országokban,de még az oroszoknak sincs rá elegendő eszközük,hogy módszeresen végigszántsanak egy úthálózatot.A szűk keresztmetszeteket fogják rombolni,főleg a hidakat.Itt van a jelentősége az úszóképes járgánynak.Egy úszóképes 8x8 meg nem olyan nehéz,hogy hátrányban legyen az átlagos terepen.Megint csak dél afrikai példa.A 20 tonnás 6x6 Ratel simán elment az angolai esős évszakbeli felázott erdős szavannán.(közhiedelemmel ellentétben Angola nagyrésze nem sivatag,az északi rész már esőerdő.A hadműveleti terület nagyrésze erdős szavanna volt,igen vizes esős évszakkal,lényegében utak nélkül.)
Szerintem érdemes tanulmányozni a búrok tapasztalatait.Hibrid háborút vivtak,kis haderővel védtek nagy területet.Szerintem háború esetén ugyanilyen kihivás előtt találnánk magunkat,csak persze jóval kisebb földrajzi léptékben
Sajnos a reptérromboló bombákkal elég jól lehet pusztítani az autópályák olyan szakaszait, ahol nem vagy nehezen lehet kerülni. Nem kell feltörni az egészet, de 5-10 kilométerenkénti gödrösítéssel lehet lassítani a forgalmat, szórt aknákkal néhány napra még blokkolni is.
 
Annyiban másabb a második napon autpalyazni, hogy ha nem a miénk a legifoleny, akkor az autpalyakon haladó menetoszlopok jó célpontok az ellennek. Az erdei utakon, fedettebb terepen biztonságosabb a mozgás. Tehát a gyorsforgalmi úthálózat szerepe leértékelődhet, ilyenkor megint elvész a kerekes előnye.
Nem.A lánctalpasok gyorsan sártengerré dagasztják,tönkre teszik az erdei földutakat.Az általában ballonkerekes 8x8ok nem.A logisztika mindenképpen kerekes,lánctalpasok nélkülük nem mennek sehova.A szétlőtt hidak meg mindenképpen akadály,amit a nem úszóképes járműveket megállitja.A Leguan kivételével,amik egy Kőrös méretű folyonál már semmit nem ér,minden hidanyag kerekes járműveken van málházva.
Azonkivűl az erdei utak áteresztő képessége nagyon kicsi.Nincs már karbantartott hadi földúthálózat.