Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 191
3 471
113
https://m.origo.hu/nagyvilag/20200408-osszeomlott-egy-eszak-olaszorszagban.html
"Összeomlott egy autópályahíd Észak-Olaszországban Genova és Firenze között. Szerencsére csak két teherautó volt a hídon, ugyanis jelentősen visszaesett a forgalom a koronavírus-járvány miatti vesztegzárak miatt."
Óriási szerencse, hogy most történt, de ez nem mentség. A hab a tortán, hogy a legutóbbi sok halálos áldozatot követelő hasonló baleset után kígyót-békát mondtak a szakaszt üzemeltető magán társaságra. Állami kézbe vették az autópálya felügyeletet. Most viszont épp az állami kézben lévő ömlött össze.
Mindenki annyira oda van az olaszokért, pedig maffiózó-cigány ország. Nézd meg a gazdaságukat. A járványügyi helyzetüket. A migráns helyzetüket. A közlekedési kultúrájukat.
Persze mindenki Magyarországra mutogat, mint az állami szintű korrupció mintapéldánya. Minket szankcióznak mindenért. Minket akarnak kirakni az EU-ból...szánalmas.
Lassan már nem a járvány miatt lesz kockázatos Olaszországba utazni, hanem mert nem tudod melyik 50-100 éves szarul karbantartott híd, viadukt, felüljáró fog leszakadni alattad.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Állami kézbe vették az autópálya felügyeletet. Most viszont épp az állami kézben lévő ömlött össze.
Szerinted mennyi az átfutási ideje egy ilyen átvételnek? Mekkora kulturális tehetelensége van egy szervezetnek? Mert a magáncég szarul csinálta, akkor újra kell építeni az egész szervezetet, ha nem akarod azt konzerválni, és az akár éveket is igénybe vehet.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 191
3 471
113
Szerinted mennyi az átfutási ideje egy ilyen átvételnek? Mekkora kulturális tehetelensége van egy szervezetnek? Mert a magáncég szarul csinálta, akkor újra kell építeni az egész szervezetet, ha nem akarod azt konzerválni, és az akár éveket is igénybe vehet.
Aha...Ha elolvastad volna a cikket akkor láthatnád, hogy a helyi polgármester 3 levelet is írt az állami cégnek. Le se szarták...Mennyi időbe telt volna nekik kiküldeni egy statikus. Aki valószínűleg azonnal lezáratta volna a hidat. Aztán majd megcsinálják ha odaérnek. Viszont talán nem zuhant volna le 2 teherautó. Ráadásul ha nincs a járvány valószínűleg nagyobb tragédia lett volna...Ezt a kérdést sürgősen ki kellett volna vizsgálni, pont.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Aha...Ha elolvastad volna a cikket akkor láthatnád, hogy a helyi polgármester 3 levelet is írt az állami cégnek. Le se szarták...Mennyi időbe telt volna nekik kiküldeni egy statikus. Aki valószínűleg azonnal lezáratta volna a hidat. Aztán majd megcsinálják ha odaérnek. Viszont talán nem zuhant volna le 2 teherautó. Ráadásul ha nincs a járvány valószínűleg nagyobb tragédia lett volna...Ezt a kérdést sürgősen ki kellett volna vizsgálni, pont.

Ha elolvastad volna a hozzászólásomat, hogy ilyen stílusban nyissak, akkor látnád, hogy a szervezet felkészületlenségét, esetleges túlterheltségét okolom, és a cikkből nem derül ki, mikor volt a hídkezelés átvétele. Ha az átvevő állami cég a korábbi kisebb feladatkörre méretezett szervezettel, akkor lehet, hogy nem volt kapacitásuk, lehet, hogy még most is ott van a 4756 olvasatlan bejövő levél közt a két levél. De az is lehet, hogy csak leszarták. Majd kiderül.

Én tudom milyen az, amikor minden nap több lesz az olvasatlan levél a munkahelyen, mert annyira sok munka van, hogy nem éred/éritek utol magatok, és még több hetes, hónapos ügyeket oldotok meg. Állami cégnél ha van is SLA, tuti valami brutál hosszú, kevés (ténylegesen hasznos) alkalmazott, stb.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

papi

Well-Known Member
2017. április 22.
1 584
4 670
113
Kicsit off:
Ez a Scania felirat így vicces, de amúgy én sokkal fenntarthatóbbnak és természetközelibbnek (meg úgy összességében _emberibbnek_ ) tartom a lovas-szekér/kocsi/fogat/fiáker intézményét a jelenleg sztárolt elektromos hajtásláncú automobiloknál.

Mekkora terület kell egy ló takarmányozásához? Mekkora utat tud megtenni egy nap alatt? Mennyi energiába kerül szállítani a takarmányát? Mekkora terhet képes mozgatni? Mennyi energia a lószar eltakarítása az utakról? Ha éppen nincs használatban akkor is etetni, gondozni, mozgatni kell a lovakat és ezek mellé egy modern gumikerekes szekér is fájdalmasan lassú, alacsony a terhelhetősége és az elektromosokkal összehasonlítva is nevetséges a hatótávja.
Ha már haditechnikai oldal. Második világháborús harctéri naplókban már megemlékeznek arról, hogy az országos jármű a teherautóhoz képest mekkora erőforrás pocsékolás. Rengeteg ember kellett a lovak mellé, a szállított ellátmány nagy részét az tette ki amit a pacik megettek, megittak.
Egy országos járműre fel lehetett rakni 300-400 kilót és poroszkált a ló sebességével, egy Rába AFi 1,5 tonnát vígan gurított 50 km/h-val egy jó minőségű földúton, egy Botond meg akár rossz útviszonyok között is.
Egy MAN eTGM 15 tonnát visz 200 kilométerre egy feltöltéssel. Ez egy jó kondiban lévő igás lónak, kényelmes tempóban olyan 4-5 nap. Egy modern gumikerekes szekér terhelhetősége 2 ló és aszfaltozott, sík útviszonyok között olyan 4 tonna maximum körül van.
Szóval azt amit az eTGM megold 3 óra alatt 1 sofőrrel, ahhoz ideális esetben kéne 4 lovaskocsi, 4 hajtó, 8 paci meg 4 nap. Egy munkaló naponta átlagosan megeszik 5-6 kiló zabot+árpát, meg 6-8 kiló szénát. Nyolc paci esetén 4 nap alatt csak ez közel 400 kiló, és akkor még nem ivott. Ezek mellé termelnek négy nap alatt durván 300 kiló szart. A 19. század végi nagyvárosok egyik komoly problémája volt, hogy nem tudtak mit kezdeni a napi szinten keletkező több ezer tonna lóürülékkel és a patakként csordogáló lóhúggyal.


Szép dolog a romantika, de egy ilyen világban maximum azt ennénk ami a település, körül megterem. Mekkora buli lenne egy hamburgi kikötő Budapest útvonal, vagy egy Brenner átkelés. Azt hiszem újra gyorsan felértékelődne a vasúti meg a vízi szállítás.

A fenti lovakkal kapcsolatos számokat nem magamtól találtam ki, hanem beszéltem keresztapámmal. Vagy 50 éve lovazik, fiatalabb korában aktív versenyzsoké is volt. Volt szerencséje megfordulni például a híres St. Moritzi White Turfon meg egy csomó akkor még baráti/testvéri ország derbijén is, egy ideig élt Angliában is, ahova kimondottan a lovas élet miatt ment ki.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 503
54 442
113
Mekkora terület kell egy ló takarmányozásához? Mekkora utat tud megtenni egy nap alatt? Mennyi energiába kerül szállítani a takarmányát? Mekkora terhet képes mozgatni? Mennyi energia a lószar eltakarítása az utakról? Ha éppen nincs használatban akkor is etetni, gondozni, mozgatni kell a lovakat és ezek mellé egy modern gumikerekes szekér is fájdalmasan lassú, alacsony a terhelhetősége és az elektromosokkal összehasonlítva is nevetséges a hatótávja.
Ha már haditechnikai oldal. Második világháborús harctéri naplókban már megemlékeznek arról, hogy az országos jármű a teherautóhoz képest mekkora erőforrás pocsékolás. Rengeteg ember kellett a lovak mellé, a szállított ellátmány nagy részét az tette ki amit a pacik megettek, megittak.
Egy országos járműre fel lehetett rakni 300-400 kilót és poroszkált a ló sebességével, egy Rába AFi 1,5 tonnát vígan gurított 50 km/h-val egy jó minőségű földúton, egy Botond meg akár rossz útviszonyok között is.
Egy MAN eTGM 15 tonnát visz 200 kilométerre egy feltöltéssel. Ez egy jó kondiban lévő igás lónak, kényelmes tempóban olyan 4-5 nap. Egy modern gumikerekes szekér terhelhetősége 2 ló és aszfaltozott, sík útviszonyok között olyan 4 tonna maximum körül van.
Szóval azt amit az eTGM megold 3 óra alatt 1 sofőrrel, ahhoz ideális esetben kéne 4 lovaskocsi, 4 hajtó, 8 paci meg 4 nap. Egy munkaló naponta átlagosan megeszik 5-6 kiló zabot+árpát, meg 6-8 kiló szénát. Nyolc paci esetén 4 nap alatt csak ez közel 400 kiló, és akkor még nem ivott. Ezek mellé termelnek négy nap alatt durván 300 kiló szart. A 19. század végi nagyvárosok egyik komoly problémája volt, hogy nem tudtak mit kezdeni a napi szinten keletkező több ezer tonna lóürülékkel és a patakként csordogáló lóhúggyal.


Szép dolog a romantika, de egy ilyen világban maximum azt ennénk ami a település, körül megterem. Mekkora buli lenne egy hamburgi kikötő Budapest útvonal, vagy egy Brenner átkelés. Azt hiszem újra gyorsan felértékelődne a vasúti meg a vízi szállítás.

A fenti lovakkal kapcsolatos számokat nem magamtól találtam ki, hanem beszéltem keresztapámmal. Vagy 50 éve lovazik, fiatalabb korában aktív versenyzsoké is volt. Volt szerencséje megfordulni például a híres St. Moritzi White Turfon meg egy csomó akkor még baráti/testvéri ország derbijén is, egy ideig élt Angliában is, ahova kimondottan a lovas élet miatt ment ki.

Ès bokáig jârsz a lószarban. És élvezheted a szagot is.
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 217
4 568
113
Mondjuk a mezőgazdaságra ráférne a jó sok lótrágya a kimerülőben lévő termőföldekhez, de ez már messze visz a topic témájától...
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 697
5 672
113
Mekkora terület kell egy ló takarmányozásához? Mekkora utat tud megtenni egy nap alatt? Mennyi energiába kerül szállítani a takarmányát? Mekkora terhet képes mozgatni? Mennyi energia a lószar eltakarítása az utakról? Ha éppen nincs használatban akkor is etetni, gondozni, mozgatni kell a lovakat és ezek mellé egy modern gumikerekes szekér is fájdalmasan lassú, alacsony a terhelhetősége és az elektromosokkal összehasonlítva is nevetséges a hatótávja.
Ha már haditechnikai oldal. Második világháborús harctéri naplókban már megemlékeznek arról, hogy az országos jármű a teherautóhoz képest mekkora erőforrás pocsékolás. Rengeteg ember kellett a lovak mellé, a szállított ellátmány nagy részét az tette ki amit a pacik megettek, megittak.
Egy országos járműre fel lehetett rakni 300-400 kilót és poroszkált a ló sebességével, egy Rába AFi 1,5 tonnát vígan gurított 50 km/h-val egy jó minőségű földúton, egy Botond meg akár rossz útviszonyok között is.
Egy MAN eTGM 15 tonnát visz 200 kilométerre egy feltöltéssel. Ez egy jó kondiban lévő igás lónak, kényelmes tempóban olyan 4-5 nap. Egy modern gumikerekes szekér terhelhetősége 2 ló és aszfaltozott, sík útviszonyok között olyan 4 tonna maximum körül van.
Szóval azt amit az eTGM megold 3 óra alatt 1 sofőrrel, ahhoz ideális esetben kéne 4 lovaskocsi, 4 hajtó, 8 paci meg 4 nap. Egy munkaló naponta átlagosan megeszik 5-6 kiló zabot+árpát, meg 6-8 kiló szénát. Nyolc paci esetén 4 nap alatt csak ez közel 400 kiló, és akkor még nem ivott. Ezek mellé termelnek négy nap alatt durván 300 kiló szart. A 19. század végi nagyvárosok egyik komoly problémája volt, hogy nem tudtak mit kezdeni a napi szinten keletkező több ezer tonna lóürülékkel és a patakként csordogáló lóhúggyal.


Szép dolog a romantika, de egy ilyen világban maximum azt ennénk ami a település, körül megterem. Mekkora buli lenne egy hamburgi kikötő Budapest útvonal, vagy egy Brenner átkelés. Azt hiszem újra gyorsan felértékelődne a vasúti meg a vízi szállítás.

A fenti lovakkal kapcsolatos számokat nem magamtól találtam ki, hanem beszéltem keresztapámmal. Vagy 50 éve lovazik, fiatalabb korában aktív versenyzsoké is volt. Volt szerencséje megfordulni például a híres St. Moritzi White Turfon meg egy csomó akkor még baráti/testvéri ország derbijén is, egy ideig élt Angliában is, ahova kimondottan a lovas élet miatt ment ki.

Nem vitatom, hogy hatékonyabb a _tökmindegy_milyen_meghajtású_gép_ (legyen az Man eTGM (vagy akár villanyvonat - ami még annál is hatékonyabb)).

Evidens, hogy nem azért használunk gépeket ma már a lovak helyett, mert mindenki hülye.
Ezért kár volt egy ilyen hosszú bejegyzéssel fáradni.

De ettôl én még tartom, hogy fenntarthatóbb, természetközelibb és emberibb.
(Meg merem kockáztatni, hogy Keresztapád is hasonlóan látja).
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 332
113
Nem vitatom, hogy hatékonyabb a _tökmindegy_milyen_meghajtású_gép_ (legyen az Man eTGM (vagy akár villanyvonat - ami még annál is hatékonyabb)).

Evidens, hogy nem azért használunk gépeket ma már a lovak helyett, mert mindenki hülye.
Ezért kár volt egy ilyen hosszú bejegyzéssel fáradni.

De ettôl én még tartom, hogy fenntarthatóbb, természetközelibb és emberibb.
(Meg merem kockáztatni, hogy Keresztapád is hasonlóan látja).

Az emberi faj, a társadalom szerintem "önbeálló"; Az adott erőforrásokhoz, technikai, technológiai, gazdasági lehetőségekhez alkalmazkodik, azokat használja rövidebb-hosszabb felismeréssel, elfogadással, alkalmazással.
Lásd pl. fagáz üzemanyagú motorok a II. VH-ban.
Nem volt elérhető más, hát ezzel - is - kínlódtak.
De már nem tértek vissza a lovakhoz, akiknek elérhető volt egy belsőégésű motoros jármű.

Az embert ennyire érdekli a fenntarthatóság, természetközeliség.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal and blitzkrieg

Ooorky

Well-Known Member
2016. szeptember 1.
9 779
44 959
113
Az emberi faj, a társadalom szerintem "önbeálló"; Az adott erőforrásokhoz, technikai, technológiai, gazdasági lehetőségekhez alkalmazkodik, azokat használja rövidebb-hosszabb felismeréssel, elfogadással, alkalmazással.
Lásd pl. fagáz üzemanyagú motorok a II. VH-ban.
Nem volt elérhető más, hát ezzel - is - kínlódtak.
De már nem tértek vissza a lovakhoz, akiknek elérhető volt egy belsőégésű motoros jármű.

Az embert ennyire érdekli a fenntarthatóság, természetközeliség.

Emlékeim szerint a németek 2 millió lovat soroztak be a háború folyamán, miközben fagáz üzemű járművekkel kínlódtak.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 869
113
Mekkora terület kell egy ló takarmányozásához? Mekkora utat tud megtenni egy nap alatt? Mennyi energiába kerül szállítani a takarmányát? Mekkora terhet képes mozgatni? Mennyi energia a lószar eltakarítása az utakról? Ha éppen nincs használatban akkor is etetni, gondozni, mozgatni kell a lovakat és ezek mellé egy modern gumikerekes szekér is fájdalmasan lassú, alacsony a terhelhetősége és az elektromosokkal összehasonlítva is nevetséges a hatótávja.
Ha már haditechnikai oldal. Második világháborús harctéri naplókban már megemlékeznek arról, hogy az országos jármű a teherautóhoz képest mekkora erőforrás pocsékolás. Rengeteg ember kellett a lovak mellé, a szállított ellátmány nagy részét az tette ki amit a pacik megettek, megittak.
Egy országos járműre fel lehetett rakni 300-400 kilót és poroszkált a ló sebességével, egy Rába AFi 1,5 tonnát vígan gurított 50 km/h-val egy jó minőségű földúton, egy Botond meg akár rossz útviszonyok között is.
Egy MAN eTGM 15 tonnát visz 200 kilométerre egy feltöltéssel. Ez egy jó kondiban lévő igás lónak, kényelmes tempóban olyan 4-5 nap. Egy modern gumikerekes szekér terhelhetősége 2 ló és aszfaltozott, sík útviszonyok között olyan 4 tonna maximum körül van.
Szóval azt amit az eTGM megold 3 óra alatt 1 sofőrrel, ahhoz ideális esetben kéne 4 lovaskocsi, 4 hajtó, 8 paci meg 4 nap. Egy munkaló naponta átlagosan megeszik 5-6 kiló zabot+árpát, meg 6-8 kiló szénát. Nyolc paci esetén 4 nap alatt csak ez közel 400 kiló, és akkor még nem ivott. Ezek mellé termelnek négy nap alatt durván 300 kiló szart. A 19. század végi nagyvárosok egyik komoly problémája volt, hogy nem tudtak mit kezdeni a napi szinten keletkező több ezer tonna lóürülékkel és a patakként csordogáló lóhúggyal.


Szép dolog a romantika, de egy ilyen világban maximum azt ennénk ami a település, körül megterem. Mekkora buli lenne egy hamburgi kikötő Budapest útvonal, vagy egy Brenner átkelés. Azt hiszem újra gyorsan felértékelődne a vasúti meg a vízi szállítás.

A fenti lovakkal kapcsolatos számokat nem magamtól találtam ki, hanem beszéltem keresztapámmal. Vagy 50 éve lovazik, fiatalabb korában aktív versenyzsoké is volt. Volt szerencséje megfordulni például a híres St. Moritzi White Turfon meg egy csomó akkor még baráti/testvéri ország derbijén is, egy ideig élt Angliában is, ahova kimondottan a lovas élet miatt ment ki.

Igazad van. Csakhogy olyan szélső értékeket veszel alapul, ami manapság már valóban irreálisnak hat. Klasszikust idézve: almát a körtével.
A lovaskocsit nem a kamionnal kellene összehasonlítani. Nem 200 km-re, hanem helyben, 2-4-6 km-en. A mezőgazdaságban van egy csomó munkafolyamat, ami igazából nem feltétlen nagy erőt igénylő (persze az, ha 2-3 embernek (alkalmazottnak) kell 1000 ha-okat művelni, meg több száz ha-s parcellákban gondolkodunk, de nem ennek kellene a célnak lennie).

A ló ára töredéke egy traktorénak, igazából a traktorra a gumit nem veszed meg egy átlagos ló áráért. Az "üzemanyag" meg sokkal kiszámíthatóbb, maximum az időjárástól függ, de nem a Putyintól, a Trumtól, hanem az az egy hektár az egy hektár, megtermeled magad, nem rakódik rá pluszban adó, kisker-, nagyker ár, részvényeseknek osztalékfizetés, reklámra költés, a Mucika titkárnőtől a WC takarítóig minden fene.
Persze lehet, hogy napi szinten van vele egy kis fizikai munka, de max. nem a város másik végébe rohad az ember a kondiban. :) Egy kis izzadtságba nem szoktak belehalni.

A II. vh-s magyar példa meg valós, de nézzük azt az oldalát, hogy sok mindent inkább ki se szállítottak volna, mert sok értelme nem volt, hogy ha a frontkanonákhoz el sem jutott és többször hallani, hogy a téli ruházatot, a hegyekben álló szalonnákat tartalmazó raktárakat fel kellett gyújtani az ellenség előtt. Másrészről, a lovat még le tudták vágni, éhhalál ellen; a Botondot max nyalogathatták, igaz, legalább vashiányra jó.

Egyébként egyet értek abban, hogy nem való jószág a nagyvárosba. Éljenek benne az emberek, állatokat ne kínozzunk.

Ès bokáig jârsz a lószarban. És élvezheted a szagot is.
Azon túl, hogy személy szerint sokkal inkább trágyaszag, mind egy forgalmas út mellett szagolni a levegőt, de már erre is vannak kitalálva okosságok, ami felfogja a lóhugyot és trágyát a városi utakról. (Bár azt nem tudom, hogy mikor pár éve Székesfővárosunk egyik terén átmentem, miért volt tele szeméttel, csikkel, szagokból ítélve huggyal és szarral. Pedig arra elvileg nem túl sok állat jár.)

3747-e1568745909639.jpg
 
M

molnibalage

Guest
A ló ára töredéke egy traktorénak,
Ez biztosan nem igaz. Max a beszerzési ára, de ebben sem vagyok biztos.

Ki ne találd már, hogy egy 200 lóerős traktort méred 1 db lóhoz, mert akkor almát dinnyével vetsz össze.
A hasonló vonóerejeű kistraktort nézd meg, ha egyáltalán van.

Dolgozzunk már jelzők helyett számokkal...

Ez kb. 10 ló vonóerejével bír, ameddig csak akarod. Kb. 1 ló árából.

https://www.agroinform.hu/aprohirde...enger-4x4-gyari-3-pont/h_7030902?ref=7152b1af

Akkor most is azt használná a mezőgazdaság, hogy versenyképes legyen.
Az üzemeltetése meg nevetségesen drága. Ha áll a traktor, a fogyasztása nulla. A lovat meg akkor is etetni kell, ha az év 365 napjából mondjuk 300-on nem csinál semmit. És emberi gondozót igényel Nyugati órabérben ez mi is?
Nem véletlenül van az, hogy a ló az ma LUXUS. Nem munkagép...
Ezért van az, hogy méregdrágán lehet romatikus kocsikázni velük. Egy limó olcsóbb...

igazából a traktorra a gumit nem veszed meg egy átlagos ló áráért.
Egy gyorskereséssel a jenkiknél 5-10 ezer dollár egy ló alsó hangon. Milyen gumi kerül ennyibe...? Itthon is 300k-tól felfelé a csillagos égig van egy ló.

A fagázas járművek teljesítménysűrűsége pocsék volt és lassan fűtődtek fel. A civileket ez nem érdekelte, de a háborúba, ha menni kell, akkor kell. Több ló gyorsan elindult, mint egy fagázas vacak. És szükség esetén meg lehetett enni. A járművet meg nem. Ha kellett, akkor futárcélokra is jó volt és azért, ha nem tél volt, talán legelhetett is itt-ott.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and blitzkrieg