Ez biztosan nem igaz. Max a beszerzési ára, de ebben sem vagyok biztos.
Ki ne találd már, hogy egy 200 lóerős traktort méred 1 db lóhoz, mert akkor almát dinnyével vetsz össze.
A hasonló vonóerejeű kistraktort nézd meg, ha egyáltalán van.
Dolgozzunk már jelzők helyett számokkal...
Ez kb. 10 ló vonóerejével bír, ameddig csak akarod. Kb. 1 ló árából.
https://www.agroinform.hu/aprohirde...enger-4x4-gyari-3-pont/h_7030902?ref=7152b1af
Akkor most is azt használná a mezőgazdaság, hogy versenyképes legyen.
Az üzemeltetése meg nevetségesen drága. Ha áll a traktor, a fogyasztása nulla. A lovat meg akkor is etetni kell, ha az év 365 napjából mondjuk 300-on nem csinál semmit. És emberi gondozót igényel Nyugati órabérben ez mi is?
Nem véletlenül van az, hogy a ló az ma LUXUS. Nem munkagép...
Ezért van az, hogy méregdrágán lehet romatikus kocsikázni velük. Egy limó olcsóbb...
Egy gyorskereséssel a jenkiknél 5-10 ezer dollár egy ló alsó hangon. Milyen gumi kerül ennyibe...? Itthon is 300k-tól felfelé a csillagos égig van egy ló.
Pont, hogy Te hasonlítgatod. Jössz, hogy 200 le-s traktorhoz 1db lovat. Holott senki nem hasonlítgatott rajtad kívül, miért is tette volna bárki?
De... jössz a példáddal, aztán ezt alá akarod támasztani egy 15 le-s kistraktorral?
Miért USA-ban nézed, hogy mennyibe kerül egy ló? Magyarországon élünk.
Mennyibe kerül egy ló? Egy egyszerű munkaló, nem verseny, meg divat ló ... Az olyan 3-400 ezer. Csikóként még talán valamennyivel olcsóbb. Tavaly ismerős egy haflingi jellegűt adott el elég áron alul, 60-ért adta el a jóember. Mennyibe kerül egy komplett szett abroncs traktorra?
http://traktorgumi.com/24-mezogazdasagi-abroncsok?p=3
Ha áll a traktor, akkor is fizeted pl. az adót, telik a műszaki ideje. A lóra fizetsz adót, kell műszaki? És akkor még ugyan ezt fizeted tk. a pótkocsira is, még a lovaskocsira nem. (plusz átírás, eredetiségi etc. a traktornál és a pótnál.)
Szervízköltséget -lódoktor költséget ne számoljuk, mondjuk egál.
Mennyit kell etetni egy lovat? Legyen napi egy bála (mondjuk lucerna, mert az drágább, mint a fű, igaz nem a legideálisabb). Nekem 207 ft-ba jön ki darabja, úgy, hogy behordáson kívül minden bérmunka. Értelemszerűen ha minél több folyamatot magad végzel ez az ár csökken. Abrakolni nem kell rendszeresen, főleg lucerna mellett, illetve akkor lehet/ kell, ha többet dolgozik. De számoljunk átlag napi 3 kg-ot, 5000 q-ja, házhoz hozva. De ha még a gabonát nem is, de a kukoricát akár 1-2 kertben megtermeled a lóval ingyen magadnak. (Zabból fél ha., kukoricából 1-2/10-ed ha.) Ezen kívül etethetsz kiegészítésnek/időtöltésnek kukoricaszárat, amit ingyen hozzádvágnak ha nem szaladsz el (vagy báláztatsz kukoricaföldről az mondjuk olyan 3000 ft önköltségen.) Üzemnyag mennyibe kerül? Mondjuk egy fogasolás MTZ-vel ha-onként 6 liter (ez az egyik legkönyebb munka, szántás öreg JD-nél 30-40 litereket írnak)
Ha van ló, és nem hobby, akkor van más állat is, szóval így is-úgyis meg kell oldani. Az ember 3-4 számosállatot simán ellát munkaidő előtt/után (van előnye, ha nem órákat ül a dugóban, vagy órányit megy a munkába). Lovam nincs, de más állatok igen, reggel kevesebb 1/4-ed óra, ha maceránsabb akkor lehet, hogy 20 perc, este egy kicsit több, mondjuk fél óra. A távollétet -úgyse akar elmenni szívesen az ember- meg így is-úgy is meg kell oldani; na ez a nehéz, főleg ha már hadrafogható családtag sincs -de ez nem lófüggő. De milyen gondozó, milyen órabérbe? Röhej.
Ne hobby meg versenylótartást nézzük. Ezek valóban luxus dolgok. Főleg azért mert többségében nem a jószágtartó foglalkozik velük, hanem mondjuk megveszik a túlhájpolt divatlovat kirakják valami lovardába bérbe, havi 60 ezer körülért és néha kimennek lovagolni 1-2 órát; a verseny ló világ meg egy teljesen más téma.
Nyilván bizonyos szempontokból termékenyebb minél nagyobb parcellán, minél nagyobb géppel, minél kevesebb emberrel dolgozni. (Hogy ennek összességében mi a negatív és pozitív hozadéka, már messzire vezetne) Nyilván kényelmesebb még egy kistraktoron is ülni, mint egy ló után menni, még ha pont ennél a 15-20 le-s kategóriánál van a legtöbb hasonlóság, nem véletlen alakítanak át sokszor hozzájuk régi lovas gépeket. Nyilván ha nincs állattartás, csak növénytermesztés, ami sajnos egyre gyakoribb, úgy már valóban jelentős teher egy-két ló.
Nem, nem mindenre megoldás a ló, sőt; csak lehet, hogy nem a távolsági árúszállítást, meg a 200+ -os mezőgazdasági munkagép kategóriákkal kellene együtt kezelni.