[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 030
113
A kémkedést kivel a legegyszerűbb megtenni? Kik azok, akik nyugodtan letölthetik a bizalmas EW információkat?
Mert szerintem a földi kiszolgáló személyzet fér a géphez a legegyszerűbben, feltűnés nélkül tudnak elektronikai eszközöket a géphez csatolni, és onnan adatokat letölteni.
Neked magyarázzam? ;)
Ez a leszállás és áramtalanítás utáni törlés egy nagyon egyszerű biztonsági intézkedés.
Igen, tökéletes megoldás arra, hogy az összes bejövő és begyűjtött rögzített külső, valamint a gép állapotáról rögzített fedélzeti információ használhatatlan és így fölösleges legyen az üzemeltető légierő számára!! Tehát fölösleges holtsúly az egész rendszer ... irány vissza a múlt század 50-es éveibe, az a biztonságos!!
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878
T

Törölt tag

Guest
Tehát itt, értelmezésem szerint, az a gond, hogy a gép rendszeres internet/adatkapcsolat nélkül eléggé félkarú óriás és, különösen az MDF/MLD tekintetében, az van, hogy te, mint üzemeltető, hiába gyűjtöttél be új adatokat a harcteredről/potenciális harcteredről, akár a gép szenzoraival, akár máshonnan, ezeket az adatokat csakis az USA-ban lévő Reprogramming Laboratory illesztheti be feldolgozás után és interneten keresztül a te gépeden lévő MDF/MDL-be.
Az az elmélet, hogy a gépen lévő MDF/MDL törlődik minden leszállás, számítógépkikapcsolás, stb. után, szerintem marhaság (nekem amúgy erősen afféle féligazságokra épülő de valójában direkt lehúzós suttogópropagandának tűnik, mint oly sok más egyéb is ezzel a géppel kapcsolatban...). De ha mégis igaz lenne, akkor hülye, aki F-35-öst vesz. Pont.
Azt hiszem tök fölösleges arról értekezni hogy hány %-a a Mission Data filoknak amit rendszeresen le kell tölteni a gépre.
Ahogy Te is szerintem helyesen rámutattál:
- az F35 a Reprogramming Laboratory-val való rendszeres adatkapcsolat nélkül félkarú óriás,
- a Reprogramming Laboratory serverei az USA-ban vannak.

Szerintem nem hülye aki ezek után F-35-öst vesz, csupán az USA nagyon szoros katonai szövetségese
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 883
4 373
113
Hát elég nehéz úgy matatni, ha a pilóta már bent ül a gépben, és a hajtómű már megy! :rolleyes:

Ja, a pilcsi még ott fog szobrozni leszállás után, amíg rákötik a gépet a netre (amúgy szinte biztosan egy közbülső terminálra csatlakozik és nem közvetlenül a netre), megtörténik az adatcsere, stb. Amúgy meg, nyilván a gépen lévő adathordozók is titkosítva vannak, meg a terminállal is csak a megfelelő titkosítási protokoll megléte esetén fog kapcsolódni, szóval ez nem úgy működik, hogy Józsi a keréknyomásellenőrző szakreferensként beépült titkosügynök rádug a gépre egy pendrájvot, aztán már szíjja is le a legfrissebb begyűjtött, vagy kapott adatokat...

Miért is kellene?o_O

Mert hülyeség.

Azt hiszem tök fölösleges arról értekezni hogy hány %-a a Mission Data filoknak amit rendszeresen le kell tölteni a gépre.

Pedig eddig pont ezen ment a polémia...

Ahogy Te is szerintem helyesen rámutattál:
- az F35 a Reprogramming Laboratory-val való rendszeres adatkapcsolat nélkül félkarú óriás,
- a Reprogramming Laboratory serverei az USA-ban vannak.

Szerintem nem hülye aki ezek után F-35-öst vesz, csupán az USA nagyon szoros katonai szövetségese

Legalább két dolgot jó lenne tudni ahhoz, hogy ezeket megfelelő kontextusban lehessen értelmezni.

Az egyik, hogy más repülőgépeken ez hogy működik. Pl. a Eurofighteren, az F-16-oson, vagy akár a Gripenjeinken. Azokra ki tölthet fel ilyesmi adatokat, ki programozhatja őket? A gyártó/eladó ország/cég? Vagy pedig mi magunk?

A másik, hogy ez a MDF/MDL hogyan viszonyul más gépek adatállományához? Ha kiesik az MDF/MDL frissítés, akkor ebből a szempontból (tehát küldetésadatok) kevesebb lesz-e a gép, mint mondjuk egy ugyanígy gyártói támogatás nélkül maradó Gripen?
 

hollywood

Member
2013. március 30.
39
25
18
A joisten mentsen meg minket meg a sajatunknal is jobban elhasznalt szarok beszerzesetol. Halistennek a HM vilagosan megmondta, hogy csak uj es csucstechnikat kepviselo termekeket fognak venni.

Én a század összetételéről írtam (együléses és kettő üléses arányáról), abból kiindulva hogy a svédeknél a gépek számát figyelembe véve hogyan nézhet most ki ott. Tőlem lehet egy magyar század 12 db E és 4db F is. A több kettő üléses szükségessége a kiképzési igény miatt merült fel másnál.
 
T

Törölt tag

Guest
Legalább két dolgot jó lenne tudni ahhoz, hogy ezeket megfelelő kontextusban lehessen értelmezni.

Az egyik, hogy más repülőgépeken ez hogy működik. Pl. a Eurofighteren, az F-16-oson, vagy akár a Gripenjeinken. Azokra ki tölthet fel ilyesmi adatokat, ki programozhatja őket? A gyártó/eladó ország/cég? Vagy pedig mi magunk?

A másik, hogy ez a MDF/MDL hogyan viszonyul más gépek adatállományához? Ha kiesik az MDF/MDL frissítés, akkor ebből a szempontból (tehát küldetésadatok) kevesebb lesz-e a gép, mint mondjuk egy ugyanígy gyártói támogatás nélkül maradó Gripen?
Nehéz összehasonlítani az F-35-öt más típusokkal ezen a téren mert szakadék van közöttük.
Vedd észre hogy az F-35 nem "egyedül" repül. A koncepció az hogy egy masszív hírszerző / elemző / feldolgozó hálózat áll mögötte és az elv az hogy az ezen szervezet által előállított információk állandón up-to-date ott vannak minden egyes bevetést repülő F-35 fedélzetén. A hangsúly az állandó naprakészségen és van!

Ilyen egyszerűen nem létezik a többi típuson. Ott is vannak mission data fileok, de azok közel sem olyan naprakészek mint az F-35 Mission Data filejai.

Az F-35 ezért jó. A szenzor fúzió miatt ezek az információk azonnal és kellően feldolgozott formában az F35 pilóta rendelkezésére állnak aki ezáltal információs fölényben van az ellenséggel szemben. Az információs fölény = döntéshozatali fölény = győzelem.
 
  • Tetszik
Reactions: Király Fika

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 447
9 634
113
Jól emlékszem vajon, hogy a Svédek a kétüléses Jas-39F-ből akartak "Wild Weasel" radar elhárító verziót is csinálni?
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 883
4 373
113
Nehéz összehasonlítani az F-35-öt más típusokkal ezen a téren mert szakadék van közöttük.
Vedd észre hogy az F-35 nem "egyedül" repül. A koncepció az hogy egy masszív hírszerző / elemző / feldolgozó hálózat áll mögötte és az elv az hogy az ezen szervezet által előállított információk állandón up-to-date ott vannak minden egyes bevetést repülő F-35 fedélzetén. A hangsúly az állandó naprakészségen és van!

Ilyen egyszerűen nem létezik a többi típuson. Ott is vannak mission data fileok, de azok közel sem olyan naprakészek mint az F-35 Mission Data filejai.

Az F-35 ezért jó. A szenzor fúzió miatt ezek az információk azonnal és kellően feldolgozott formában az F35 pilóta rendelkezésére állnak aki ezáltal információs fölényben van az ellenséggel szemben. Az információs fölény = döntéshozatali fölény = győzelem.


Szóval, ha nem kapja meg folyamatosan a friss MDF-t, akkor már rövid távon is elbukik egy olyan képességet, ami más gépken meg sincs ebben a formában. Hát ez vállalható dolognak tűnik. Innentől meg csak az a kérdés, hogy az egyéb képességei (stealth, szenzorok, stb.) függvényében az ár/értéke hogyan aránylik más gépekhez.
Mert azt ugye kijelenthetjük, hogy gyártói támogatás nélkül bármelyik 4+ generációs gép is harcképtelenné válik nem túl hosszú idő alatt? Tehát az egyéb, hajtóművel, sárkánnyal, stb. vagyis a "hardverrel" kapcsolatos kérdésekben az F-35 semmivel nem rosszabb választás, mint bármelyik másik modern gép, ha azt is figyelembe kell venni, hogy a gyártó ország esetleg megorrol ránk?
 
  • Tetszik
Reactions: Negan
T

Törölt tag

Guest
Hát ez vállalható dolognak tűnik.
Szerintem ez egyáltalán nem vállalható kompromisszum.
Az F-35 mind AA mind AG taktikája nagyrészt erre épül.
Mert azt ugye kijelenthetjük, hogy gyártói támogatás nélkül bármelyik 4+ generációs gép is harcképtelenné válik nem túl hosszú idő alatt?
Természetesen, és ez igaz az összes külföldről beszerzett haditechnikai eszközre is.
Csak MDF-ok nélkül az F35 esetében ez a hatás azonnali.

Mire gondolsz "titkos mission data file-ok alatt"?
E szerint az EW könyvtàr is az adathordozókon megy fe a gèpre:
Eddig erről volt szó...

Mission Data File: más néven "threat library"
Minden az adott környezetben a gépre veszélyt jelentő ellenséges elektronikus eszközök valamint a hasonló saját eszközök jellemző adatait tartalmazó adatbázis.
https://www.foxnews.com/tech/f-35-c...rational-threat-library-of-mission-data-files
 
T

Törölt tag

Guest
Ja, a pilcsi még ott fog szobrozni leszállás után, amíg rákötik a gépet a netre (amúgy szinte biztosan egy közbülső terminálra csatlakozik és nem közvetlenül a netre), megtörténik az adatcsere, stb.
Miért kellene ott szobroznia? Az ALIS rendszernek pont az a lényege (ill. az ürügye, hogy a supporthoz szükséges információk már a levegőből feltöltésre kerüljenek.) Ezzel csökkenthető a 2 felszállás közötti állásidő.
Alapvetően az ALIS rendszer adatainak nincs köze az MDF-hoz. Viszont mindkettő real time adatkapcsolattal rendelkezik.
Konyhanyelvre lefordítva: Ez olyan, mintha Privát ablakban néznéd meg a leveleidet a Gmail-en, böngészőn keresztül. Tudod használni a szerveren lévő leveleidet, küldeni is tudsz levelet a szerveroldalán keresztül, de a böngészőablak bezárásával, valamint a gép újraindításával nem tudnak visszajelentkezni. Ez a terminál mód lényege.
Ennek a rendszernek az előnye a nagy adatbiztonság, és az adatok maximális frissessége. Hátránya az állandó hálózati kapcsolat szükségessége.
És ezzel vannak a problémái az üzemeltetőknek. Mert csorbul a gépek független üzemeltethetősége.

Nyilvánvalóan azonban, a EW könyvtárak biztonsági szintjéből az amerikaiak nem fognak lejjebb adni.
Ezt kb. úgy kell elfogadnia az országoknak, mint a szoftver használóknak a real time licence ellenőrzést.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 152
5 862
113
A dél-afrikaiaknak van 9 db kétüléses Gripen D amiből talán ha 3-at használnak. Lehet, hogy megérné venni belőle 3-4 darabot, sokat dobna a hazai kiképzésen. Most a vírus miatt garantált, hogy nagy szükségük van pénzre. Nekünk meg nem kellene éveket várnunk, egy újhoz képest az ár biztos, hogy alacsony lenne, a repült óra kevés lenne (korábbi hírek szerint alig repülnek),ha szükséges a svédek felújítanák a gépeket.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
28 958
103 393
113
A dél-afrikaiaknak van 9 db kétüléses Gripen D amiből talán ha 3-at használnak. Lehet, hogy megérné venni belőle 3-4 darabot, sokat dobna a hazai kiképzésen. Most a vírus miatt garantált, hogy nagy szükségük van pénzre. Nekünk meg nem kellene éveket várnunk, egy újhoz képest az ár biztos, hogy alacsony lenne, a repült óra kevés lenne (korábbi hírek szerint alig repülnek),ha szükséges a svédek felújítanák a gépeket.
Mennyi idős gépek, rendesen karbantartották?
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
A dél-afrikaiaknak van 9 db kétüléses Gripen D amiből talán ha 3-at használnak. Lehet, hogy megérné venni belőle 3-4 darabot, sokat dobna a hazai kiképzésen. Most a vírus miatt garantált, hogy nagy szükségük van pénzre. Nekünk meg nem kellene éveket várnunk, egy újhoz képest az ár biztos, hogy alacsony lenne, a repült óra kevés lenne (korábbi hírek szerint alig repülnek),ha szükséges a svédek felújítanák a gépeket.
Azt se tudjuk, hogy röpképesek-e, mivel az is lehet, hogy donorgépnek használták őket... :(
 
T

Törölt tag

Guest
A dél-afrikaiaknak van 9 db kétüléses Gripen D amiből talán ha 3-at használnak. Lehet, hogy megérné venni belőle 3-4 darabot, sokat dobna a hazai kiképzésen. Most a vírus miatt garantált, hogy nagy szükségük van pénzre. Nekünk meg nem kellene éveket várnunk, egy újhoz képest az ár biztos, hogy alacsony lenne, a repült óra kevés lenne (korábbi hírek szerint alig repülnek),ha szükséges a svédek felújítanák a gépeket.
Igen! Olyannyira nem repülnek, hogy 2008-tól 2013-ig 3500 órát repültek ÖSSZESEN a teljes Gripen flottával.
Találtam erről egy cikket is, ami egy régebbi kérdésre is választ adhat.
A megrendelt 26 gépből csak 12-őt tartanak aktív szolgálatban, a többi le van tárolva. És forgatják az aktív gépeket. Mondjuk én már olyat is olvastam, hogy elég rossz állapotban vannak a gépeik... :(
És a régebbi kérdés: A Gripen repült órája 135.400rand-ra van megadva a cikkben (üzemanyaggal!). Ez mai árfolyamon olyan 7.300 USD. Akkor ezek szerint a svéd ilyen irányú adatok stimmelhetnek...
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 152
5 862
113
Igen! Olyannyira nem repülnek, hogy 2008-tól 2013-ig 3500 órát repültek ÖSSZESEN a teljes Gripen flottával.
Találtam erről egy cikket is, ami egy régebbi kérdésre is választ adhat.
A megrendelt 26 gépből csak 12-őt tartanak aktív szolgálatban, a többi le van tárolva. És forgatják az aktív gépeket. Mondjuk én már olyat is olvastam, hogy elég rossz állapotban vannak a gépeik... :(
És a régebbi kérdés: A Gripen repült órája 135.400rand-ra van megadva a cikkben (üzemanyaggal!). Ez mai árfolyamon olyan 7.300 USD. Akkor ezek szerint a svéd ilyen irányú adatok stimmelhetnek...
Ha a 26 gép összesen repült 5 év alatt 3500 órát akkor tényleg alig használtak. Nem is értem minek vettek ennyi gépet.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 447
9 634
113
A Foci VB indokolta a beszerzést, és a leállítást is. o_O

A leállításukat részben az is indokolta, hogy nincs elég pilótájuk, lásd:
https://htka.hu/2013/03/14/lekonzervaltak-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
"A 26 üzembe állított gépből jelenleg 10 (vagy még annál is kevesebb) bevethető, 6 kiképzett pilóta alkotja az állományt, melynek évi teljes (!) repült óra kerete összesen 150 óra"

Itt van pár további HTKA-s cikk a kálváriájukról, az első rögtön arról szól, hogy kanibalizálják a gépeket, mert lejárt a támogatás a SAAB-bal:
https://htka.hu/2013/07/18/a-saab-nelkul-uzemeltetik-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
https://htka.hu/2013/07/25/eladja-gripenjeit-a-del-afrikai-koztarsasag/
https://htka.hu/2013/10/04/del-afrika-nem-adja-el-griffjeit/
https://htka.hu/2016/03/31/nyugdijazhatja-gripenjeit-a-saaf/