[HUN] Vadászgépek beszerzése

Hát ez vállalható dolognak tűnik.
Szerintem ez egyáltalán nem vállalható kompromisszum.
Az F-35 mind AA mind AG taktikája nagyrészt erre épül.
Mert azt ugye kijelenthetjük, hogy gyártói támogatás nélkül bármelyik 4+ generációs gép is harcképtelenné válik nem túl hosszú idő alatt?
Természetesen, és ez igaz az összes külföldről beszerzett haditechnikai eszközre is.
Csak MDF-ok nélkül az F35 esetében ez a hatás azonnali.

Mire gondolsz "titkos mission data file-ok alatt"?
E szerint az EW könyvtàr is az adathordozókon megy fe a gèpre:
Eddig erről volt szó...

Mission Data File: más néven "threat library"
Minden az adott környezetben a gépre veszélyt jelentő ellenséges elektronikus eszközök valamint a hasonló saját eszközök jellemző adatait tartalmazó adatbázis.
https://www.foxnews.com/tech/f-35-c...rational-threat-library-of-mission-data-files
 
Ja, a pilcsi még ott fog szobrozni leszállás után, amíg rákötik a gépet a netre (amúgy szinte biztosan egy közbülső terminálra csatlakozik és nem közvetlenül a netre), megtörténik az adatcsere, stb.
Miért kellene ott szobroznia? Az ALIS rendszernek pont az a lényege (ill. az ürügye, hogy a supporthoz szükséges információk már a levegőből feltöltésre kerüljenek.) Ezzel csökkenthető a 2 felszállás közötti állásidő.
Alapvetően az ALIS rendszer adatainak nincs köze az MDF-hoz. Viszont mindkettő real time adatkapcsolattal rendelkezik.
Konyhanyelvre lefordítva: Ez olyan, mintha Privát ablakban néznéd meg a leveleidet a Gmail-en, böngészőn keresztül. Tudod használni a szerveren lévő leveleidet, küldeni is tudsz levelet a szerveroldalán keresztül, de a böngészőablak bezárásával, valamint a gép újraindításával nem tudnak visszajelentkezni. Ez a terminál mód lényege.
Ennek a rendszernek az előnye a nagy adatbiztonság, és az adatok maximális frissessége. Hátránya az állandó hálózati kapcsolat szükségessége.
És ezzel vannak a problémái az üzemeltetőknek. Mert csorbul a gépek független üzemeltethetősége.

Nyilvánvalóan azonban, a EW könyvtárak biztonsági szintjéből az amerikaiak nem fognak lejjebb adni.
Ezt kb. úgy kell elfogadnia az országoknak, mint a szoftver használóknak a real time licence ellenőrzést.
 
A dél-afrikaiaknak van 9 db kétüléses Gripen D amiből talán ha 3-at használnak. Lehet, hogy megérné venni belőle 3-4 darabot, sokat dobna a hazai kiképzésen. Most a vírus miatt garantált, hogy nagy szükségük van pénzre. Nekünk meg nem kellene éveket várnunk, egy újhoz képest az ár biztos, hogy alacsony lenne, a repült óra kevés lenne (korábbi hírek szerint alig repülnek),ha szükséges a svédek felújítanák a gépeket.
 
A dél-afrikaiaknak van 9 db kétüléses Gripen D amiből talán ha 3-at használnak. Lehet, hogy megérné venni belőle 3-4 darabot, sokat dobna a hazai kiképzésen. Most a vírus miatt garantált, hogy nagy szükségük van pénzre. Nekünk meg nem kellene éveket várnunk, egy újhoz képest az ár biztos, hogy alacsony lenne, a repült óra kevés lenne (korábbi hírek szerint alig repülnek),ha szükséges a svédek felújítanák a gépeket.
Mennyi idős gépek, rendesen karbantartották?
 
A dél-afrikaiaknak van 9 db kétüléses Gripen D amiből talán ha 3-at használnak. Lehet, hogy megérné venni belőle 3-4 darabot, sokat dobna a hazai kiképzésen. Most a vírus miatt garantált, hogy nagy szükségük van pénzre. Nekünk meg nem kellene éveket várnunk, egy újhoz képest az ár biztos, hogy alacsony lenne, a repült óra kevés lenne (korábbi hírek szerint alig repülnek),ha szükséges a svédek felújítanák a gépeket.
Azt se tudjuk, hogy röpképesek-e, mivel az is lehet, hogy donorgépnek használták őket... :(
 
A dél-afrikaiaknak van 9 db kétüléses Gripen D amiből talán ha 3-at használnak. Lehet, hogy megérné venni belőle 3-4 darabot, sokat dobna a hazai kiképzésen. Most a vírus miatt garantált, hogy nagy szükségük van pénzre. Nekünk meg nem kellene éveket várnunk, egy újhoz képest az ár biztos, hogy alacsony lenne, a repült óra kevés lenne (korábbi hírek szerint alig repülnek),ha szükséges a svédek felújítanák a gépeket.
Igen! Olyannyira nem repülnek, hogy 2008-tól 2013-ig 3500 órát repültek ÖSSZESEN a teljes Gripen flottával.
Találtam erről egy cikket is, ami egy régebbi kérdésre is választ adhat.
A megrendelt 26 gépből csak 12-őt tartanak aktív szolgálatban, a többi le van tárolva. És forgatják az aktív gépeket. Mondjuk én már olyat is olvastam, hogy elég rossz állapotban vannak a gépeik... :(
És a régebbi kérdés: A Gripen repült órája 135.400rand-ra van megadva a cikkben (üzemanyaggal!). Ez mai árfolyamon olyan 7.300 USD. Akkor ezek szerint a svéd ilyen irányú adatok stimmelhetnek...
 
Igen! Olyannyira nem repülnek, hogy 2008-tól 2013-ig 3500 órát repültek ÖSSZESEN a teljes Gripen flottával.
Találtam erről egy cikket is, ami egy régebbi kérdésre is választ adhat.
A megrendelt 26 gépből csak 12-őt tartanak aktív szolgálatban, a többi le van tárolva. És forgatják az aktív gépeket. Mondjuk én már olyat is olvastam, hogy elég rossz állapotban vannak a gépeik... :(
És a régebbi kérdés: A Gripen repült órája 135.400rand-ra van megadva a cikkben (üzemanyaggal!). Ez mai árfolyamon olyan 7.300 USD. Akkor ezek szerint a svéd ilyen irányú adatok stimmelhetnek...
Ha a 26 gép összesen repült 5 év alatt 3500 órát akkor tényleg alig használtak. Nem is értem minek vettek ennyi gépet.
 
A Foci VB indokolta a beszerzést, és a leállítást is. o_O

A leállításukat részben az is indokolta, hogy nincs elég pilótájuk, lásd:
https://htka.hu/2013/03/14/lekonzervaltak-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
"A 26 üzembe állított gépből jelenleg 10 (vagy még annál is kevesebb) bevethető, 6 kiképzett pilóta alkotja az állományt, melynek évi teljes (!) repült óra kerete összesen 150 óra"

Itt van pár további HTKA-s cikk a kálváriájukról, az első rögtön arról szól, hogy kanibalizálják a gépeket, mert lejárt a támogatás a SAAB-bal:
https://htka.hu/2013/07/18/a-saab-nelkul-uzemeltetik-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
https://htka.hu/2013/07/25/eladja-gripenjeit-a-del-afrikai-koztarsasag/
https://htka.hu/2013/10/04/del-afrika-nem-adja-el-griffjeit/
https://htka.hu/2016/03/31/nyugdijazhatja-gripenjeit-a-saaf/
 
A leállításukat részben az is indokolta, hogy nincs elég pilótájuk, lásd:
https://htka.hu/2013/03/14/lekonzervaltak-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
"A 26 üzembe állított gépből jelenleg 10 (vagy még annál is kevesebb) bevethető, 6 kiképzett pilóta alkotja az állományt, melynek évi teljes (!) repült óra kerete összesen 150 óra"

Itt van pár további HTKA-s cikk a kálváriájukról, az első rögtön arról szól, hogy kanibalizálják a gépeket, mert lejárt a támogatás a SAAB-bal:
https://htka.hu/2013/07/18/a-saab-nelkul-uzemeltetik-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
https://htka.hu/2013/07/25/eladja-gripenjeit-a-del-afrikai-koztarsasag/
https://htka.hu/2013/10/04/del-afrika-nem-adja-el-griffjeit/
https://htka.hu/2016/03/31/nyugdijazhatja-gripenjeit-a-saaf/
A Saab adta a supportot 2017. november és 2020. február között. 2 kommentel ezelőtt már írtam.
https://www.defenceweb.co.za/aerosp...ce/saab-awarded-saaf-gripen-support-contract/
 
A Saab adta a supportot 2017. november és 2020. február között. 2 kommentel ezelőtt már írtam.
https://www.defenceweb.co.za/aerosp...ce/saab-awarded-saaf-gripen-support-contract/

2013-tól 4 éven át maguknak kellett megoldaniuk a gépek karbantartását és akkor kannibalizáltak, a csatolt cikkeknél ott vannak a dátumok.

De azt gondolom, hogy a 6 db kiképzett pilóta, akik együtt összesen repülhettek 150 órát évente sokkal nagyobb gond, mint az, hogy 14-16 gépet donornak használtak.
 
2013-tól 4 éven át maguknak kellett megoldaniuk a gépek karbantartását és akkor kannibalizáltak, a csatolt cikkeknél ott vannak a dátumok.

De azt gondolom, hogy a 6 db kiképzett pilóta, akik együtt összesen repülhettek 150 órát évente sokkal nagyobb gond, mint az, hogy 14-16 gépet donornak használtak.
2013 és 2016 között is a Saab adta a supportot. Az ár 180 millió SEK volt. Benne van a cikkben amit az előző kommentben csatoltam. El kellene olvasni.
 
2013 és 2016 között is a Saab adta a supportot. Az ár 180 millió SEK volt. Benne van a cikkben amit az előző kommentben csatoltam. El kellene olvasni.

Igaz, ezek szerint 2012 Márciustól 2013 év végéig nem volt gyártói támogatás tehát több mint másfél évig egyedül kellett megoldaniuk az üzemeltetést és ekkor kannibalizáltak:
"It was awarded at the end of 2013 – for much of that year the SAAF had no Gripen support contracts with the SAAF doing hands on maintenance work"
Továbbá:
https://saabgroup.com/media/news-pr...rded-gripen-support-contract-in-south-africa/
https://www.defenceweb.co.za/aerosp...ded-gripens-support-contract-in-south-africa/
(Nem találok 2012 Március utáni támogatást.)

Az utolsó gépet 2012-ben vették át: https://htka.hu/2012/09/10/htka-hirhalom-2012-36-het/
Miközben ekkora már egyes gépeik 2010 óta lekonzerválva álltak: https://htka.hu/2013/03/14/lekonzervaltak-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
 
Szerintem ez egyáltalán nem vállalható kompromisszum.
Az F-35 mind AA mind AG taktikája nagyrészt erre épül.


Hát, ha vehetsz mondjuk Leo 2 A7+ tankot data linkkel, hálózatos képességekkel, mindig aktualizált fedélzeti harctéri adatbázissal, amikre a taktikádat is építed, de ezt a képességét a gyártó letilthatja, ha összeveszel vele (és akkor kénytelen vagy alternatív taktikákat alkalmazni), ugyanakkor hasonló áron csak olyan tankok érhetőek el, amik semmiben nem jobbak, és amikben a hálózatos képesség is kimerül a szöveges és hangüzenetek fogadására/küldésére képes rádióban, a szenzoraik fejletlenebbek, vagy nincsenek is (DAS pl.) nos, nekem ez vállalhatónak tűnik. De nem vagyunk egyformák...


Miért kellene ott szobroznia? Az ALIS rendszernek pont az a lényege (ill. az ürügye, hogy a supporthoz szükséges információk már a levegőből feltöltésre kerüljenek.) Ezzel csökkenthető a 2 felszállás közötti állásidő.
Alapvetően az ALIS rendszer adatainak nincs köze az MDF-hoz. Viszont mindkettő real time adatkapcsolattal rendelkezik.

Az ALIS a levegőben csak a legszükségesebb rövid üzeneteket küldi el. A komoly adatmozgás a földön történik.
Azt nem tudom, honnan veszed, hogy az MDF real-time adatkapcsolattal rendelkezik (mármint egymással és más platformokkal kommunikálnak a gépek a levegőben is, de itt most az RPL-lel történő kapcsolatról van szó). Hiszen a linkelt írásban is az van, hogy a földön, interneten keresztül történik az MDF frissítése, és pont az ehhez szükséges időt és infrastruktúrát nevezték meg gondnak.
 
Szerintem a HUN Gripen topikból a Gripen és konkurenciái témát inkább a Gripen topikban kéne folytatni, míg onnan a magyar specifikus társalgást meg ide kéne áthozni.
Különben is, a nagy ALIS-ozás közepette elsikkadt, hogy megjött az új Delta Szolnokra.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Hát, ha vehetsz mondjuk Leo 2 A7+ tankot data linkkel, hálózatos képességekkel, mindig aktualizált fedélzeti harctéri adatbázissal, amikre a taktikádat is építed, de ezt a képességét a gyártó letilthatja, ha összeveszel vele (és akkor kénytelen vagy alternatív taktikákat alkalmazni), ugyanakkor hasonló áron csak olyan tankok érhetőek el, amik semmiben nem jobbak, és amikben a hálózatos képesség is kimerül a szöveges és hangüzenetek fogadására/küldésére képes rádióban, a szenzoraik fejletlenebbek, vagy nincsenek is (DAS pl.) nos, nekem ez vállalhatónak tűnik. De nem vagyunk egyformák...

Az ALIS a levegőben csak a legszükségesebb rövid üzeneteket küldi el. A komoly adatmozgás a földön történik.
Azt nem tudom, honnan veszed, hogy az MDF real-time adatkapcsolattal rendelkezik (mármint egymással és más platformokkal kommunikálnak a gépek a levegőben is, de itt most az RPL-lel történő kapcsolatról van szó). Hiszen a linkelt írásban is az van, hogy a földön, interneten keresztül történik az MDF frissítése, és pont az ehhez szükséges időt és infrastruktúrát nevezték meg gondnak.
- Leo2A7 példa: az F35-nek Mission Data fileok nélkül nem tudom milyen olyan taktikát lehetne kidolgozni amivel lehetne továbbra is hozni a jelenleg gyakorlatokon igazolt 20:1-es kill/death arányt. A gép BVR képessége annyiban csökkenne hogy nem tudná megmondani hogy a radar által érzékelt célpont milyen ellenséges célpont (milyen taktikával harcoljon ellene), nem tudná megmondani hogy a földön érzékelt új aktív rádió forrás veszélyes vagy nem, mekkora távolságot kell tartania tőle hogy a STELTH még működjön, stb...Lehet hogy még így id tudna hozni egy 1:1-es arányt, de ezt a gépet nem erre találták ki,.

- ALIS üzenetek: az ALIS egy karbantartó rendszer (volt - mert ugyebár már megvan az utódja) Megkockáztatom az ALIS a levegőben egyáltalán nem küld és fogad üzeneteket. A Mission Data filok letöltéséért nem az ALIS rendszer felelős. Ha visszaolvasol én is azt írtam hogy a Mission Data Filokat a felszállás előtt, közben tölti le a gép és a levegőben csak frissítéseket kap, vagyis igen...jó eséllyel a gép még a földön, indulásnál, emelkedés közben kapja meg az adatokat (ld.: F35-topicban volt linkelve egy riport egy Izraeli pilótával aki valami olyasmit nyilatkozott hogy mire eléri az X ezer ft. magasságot kitárul előtte a K.Kelet teljes légi, földi taktikai helyzetképe…)