[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 152
5 860
113
A leállításukat részben az is indokolta, hogy nincs elég pilótájuk, lásd:
https://htka.hu/2013/03/14/lekonzervaltak-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
"A 26 üzembe állított gépből jelenleg 10 (vagy még annál is kevesebb) bevethető, 6 kiképzett pilóta alkotja az állományt, melynek évi teljes (!) repült óra kerete összesen 150 óra"

Itt van pár további HTKA-s cikk a kálváriájukról, az első rögtön arról szól, hogy kanibalizálják a gépeket, mert lejárt a támogatás a SAAB-bal:
https://htka.hu/2013/07/18/a-saab-nelkul-uzemeltetik-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
https://htka.hu/2013/07/25/eladja-gripenjeit-a-del-afrikai-koztarsasag/
https://htka.hu/2013/10/04/del-afrika-nem-adja-el-griffjeit/
https://htka.hu/2016/03/31/nyugdijazhatja-gripenjeit-a-saaf/
A Saab adta a supportot 2017. november és 2020. február között. 2 kommentel ezelőtt már írtam.
https://www.defenceweb.co.za/aerosp...ce/saab-awarded-saaf-gripen-support-contract/
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 446
9 628
113
A Saab adta a supportot 2017. november és 2020. február között. 2 kommentel ezelőtt már írtam.
https://www.defenceweb.co.za/aerosp...ce/saab-awarded-saaf-gripen-support-contract/

2013-tól 4 éven át maguknak kellett megoldaniuk a gépek karbantartását és akkor kannibalizáltak, a csatolt cikkeknél ott vannak a dátumok.

De azt gondolom, hogy a 6 db kiképzett pilóta, akik együtt összesen repülhettek 150 órát évente sokkal nagyobb gond, mint az, hogy 14-16 gépet donornak használtak.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 152
5 860
113
2013-tól 4 éven át maguknak kellett megoldaniuk a gépek karbantartását és akkor kannibalizáltak, a csatolt cikkeknél ott vannak a dátumok.

De azt gondolom, hogy a 6 db kiképzett pilóta, akik együtt összesen repülhettek 150 órát évente sokkal nagyobb gond, mint az, hogy 14-16 gépet donornak használtak.
2013 és 2016 között is a Saab adta a supportot. Az ár 180 millió SEK volt. Benne van a cikkben amit az előző kommentben csatoltam. El kellene olvasni.
 

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 446
9 628
113
2013 és 2016 között is a Saab adta a supportot. Az ár 180 millió SEK volt. Benne van a cikkben amit az előző kommentben csatoltam. El kellene olvasni.

Igaz, ezek szerint 2012 Márciustól 2013 év végéig nem volt gyártói támogatás tehát több mint másfél évig egyedül kellett megoldaniuk az üzemeltetést és ekkor kannibalizáltak:
"It was awarded at the end of 2013 – for much of that year the SAAF had no Gripen support contracts with the SAAF doing hands on maintenance work"
Továbbá:
https://saabgroup.com/media/news-pr...rded-gripen-support-contract-in-south-africa/
https://www.defenceweb.co.za/aerosp...ded-gripens-support-contract-in-south-africa/
(Nem találok 2012 Március utáni támogatást.)

Az utolsó gépet 2012-ben vették át: https://htka.hu/2012/09/10/htka-hirhalom-2012-36-het/
Miközben ekkora már egyes gépeik 2010 óta lekonzerválva álltak: https://htka.hu/2013/03/14/lekonzervaltak-gripenjeiket-a-del-afrikaiak/
 

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 883
4 367
113
Szerintem ez egyáltalán nem vállalható kompromisszum.
Az F-35 mind AA mind AG taktikája nagyrészt erre épül.


Hát, ha vehetsz mondjuk Leo 2 A7+ tankot data linkkel, hálózatos képességekkel, mindig aktualizált fedélzeti harctéri adatbázissal, amikre a taktikádat is építed, de ezt a képességét a gyártó letilthatja, ha összeveszel vele (és akkor kénytelen vagy alternatív taktikákat alkalmazni), ugyanakkor hasonló áron csak olyan tankok érhetőek el, amik semmiben nem jobbak, és amikben a hálózatos képesség is kimerül a szöveges és hangüzenetek fogadására/küldésére képes rádióban, a szenzoraik fejletlenebbek, vagy nincsenek is (DAS pl.) nos, nekem ez vállalhatónak tűnik. De nem vagyunk egyformák...


Miért kellene ott szobroznia? Az ALIS rendszernek pont az a lényege (ill. az ürügye, hogy a supporthoz szükséges információk már a levegőből feltöltésre kerüljenek.) Ezzel csökkenthető a 2 felszállás közötti állásidő.
Alapvetően az ALIS rendszer adatainak nincs köze az MDF-hoz. Viszont mindkettő real time adatkapcsolattal rendelkezik.

Az ALIS a levegőben csak a legszükségesebb rövid üzeneteket küldi el. A komoly adatmozgás a földön történik.
Azt nem tudom, honnan veszed, hogy az MDF real-time adatkapcsolattal rendelkezik (mármint egymással és más platformokkal kommunikálnak a gépek a levegőben is, de itt most az RPL-lel történő kapcsolatról van szó). Hiszen a linkelt írásban is az van, hogy a földön, interneten keresztül történik az MDF frissítése, és pont az ehhez szükséges időt és infrastruktúrát nevezték meg gondnak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 210
70 205
113
Szerintem a HUN Gripen topikból a Gripen és konkurenciái témát inkább a Gripen topikban kéne folytatni, míg onnan a magyar specifikus társalgást meg ide kéne áthozni.
Különben is, a nagy ALIS-ozás közepette elsikkadt, hogy megjött az új Delta Szolnokra.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
T

Törölt tag

Guest
Hát, ha vehetsz mondjuk Leo 2 A7+ tankot data linkkel, hálózatos képességekkel, mindig aktualizált fedélzeti harctéri adatbázissal, amikre a taktikádat is építed, de ezt a képességét a gyártó letilthatja, ha összeveszel vele (és akkor kénytelen vagy alternatív taktikákat alkalmazni), ugyanakkor hasonló áron csak olyan tankok érhetőek el, amik semmiben nem jobbak, és amikben a hálózatos képesség is kimerül a szöveges és hangüzenetek fogadására/küldésére képes rádióban, a szenzoraik fejletlenebbek, vagy nincsenek is (DAS pl.) nos, nekem ez vállalhatónak tűnik. De nem vagyunk egyformák...

Az ALIS a levegőben csak a legszükségesebb rövid üzeneteket küldi el. A komoly adatmozgás a földön történik.
Azt nem tudom, honnan veszed, hogy az MDF real-time adatkapcsolattal rendelkezik (mármint egymással és más platformokkal kommunikálnak a gépek a levegőben is, de itt most az RPL-lel történő kapcsolatról van szó). Hiszen a linkelt írásban is az van, hogy a földön, interneten keresztül történik az MDF frissítése, és pont az ehhez szükséges időt és infrastruktúrát nevezték meg gondnak.
- Leo2A7 példa: az F35-nek Mission Data fileok nélkül nem tudom milyen olyan taktikát lehetne kidolgozni amivel lehetne továbbra is hozni a jelenleg gyakorlatokon igazolt 20:1-es kill/death arányt. A gép BVR képessége annyiban csökkenne hogy nem tudná megmondani hogy a radar által érzékelt célpont milyen ellenséges célpont (milyen taktikával harcoljon ellene), nem tudná megmondani hogy a földön érzékelt új aktív rádió forrás veszélyes vagy nem, mekkora távolságot kell tartania tőle hogy a STELTH még működjön, stb...Lehet hogy még így id tudna hozni egy 1:1-es arányt, de ezt a gépet nem erre találták ki,.

- ALIS üzenetek: az ALIS egy karbantartó rendszer (volt - mert ugyebár már megvan az utódja) Megkockáztatom az ALIS a levegőben egyáltalán nem küld és fogad üzeneteket. A Mission Data filok letöltéséért nem az ALIS rendszer felelős. Ha visszaolvasol én is azt írtam hogy a Mission Data Filokat a felszállás előtt, közben tölti le a gép és a levegőben csak frissítéseket kap, vagyis igen...jó eséllyel a gép még a földön, indulásnál, emelkedés közben kapja meg az adatokat (ld.: F35-topicban volt linkelve egy riport egy Izraeli pilótával aki valami olyasmit nyilatkozott hogy mire eléri az X ezer ft. magasságot kitárul előtte a K.Kelet teljes légi, földi taktikai helyzetképe…)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 777
89 141
113
- Leo2A7 példa: az F35-nek Mission Data fileok nélkül nem tudom milyen olyan taktikát lehetne kidolgozni amivel lehetne továbbra is hozni a jelenleg gyakorlatokon igazolt 20:1-es kill/death arányt. A gép BVR képessége annyiban csökkenne hogy nem tudná megmondani hogy a radar által érzékelt célpont milyen ellenséges célpont (milyen taktikával harcoljon ellene), nem tudná megmondani hogy a földön érzékelt új aktív rádió forrás veszélyes vagy nem, mekkora távolságot kell tartania tőle hogy a STELTH még működjön, stb...Lehet hogy még így id tudna hozni egy 1:1-es arányt, de ezt a gépet nem erre találták ki,.

Na ezt magyarázd meg!
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 301
14 568
113
- Leo2A7 példa: az F35-nek Mission Data fileok nélkül nem tudom milyen olyan taktikát lehetne kidolgozni amivel lehetne továbbra is hozni a jelenleg gyakorlatokon igazolt 20:1-es kill/death arányt. A gép BVR képessége annyiban csökkenne hogy nem tudná megmondani hogy a radar által érzékelt célpont milyen ellenséges célpont (milyen taktikával harcoljon ellene), nem tudná megmondani hogy a földön érzékelt új aktív rádió forrás veszélyes vagy nem, mekkora távolságot kell tartania tőle hogy a STEALTH még működjön, stb...Lehet hogy még így id tudna hozni egy 1:1-es arányt, de ezt a gépet nem erre találták ki,.

- ALIS üzenetek: az ALIS egy karbantartó rendszer (volt - mert ugyebár már megvan az utódja) Megkockáztatom az ALIS a levegőben egyáltalán nem küld és fogad üzeneteket. A Mission Data filok letöltéséért nem az ALIS rendszer felelős. Ha visszaolvasol én is azt írtam hogy a Mission Data Filokat a felszállás előtt, közben tölti le a gép és a levegőben csak frissítéseket kap, vagyis igen...jó eséllyel a gép még a földön, indulásnál, emelkedés közben kapja meg az adatokat (ld.: F35-topicban volt linkelve egy riport egy Izraeli pilótával aki valami olyasmit nyilatkozott hogy mire eléri az X ezer ft. magasságot kitárul előtte a K.Kelet teljes légi, földi taktikai helyzetképe…)

A lengyelek nem a "szokásos" F-35 konstrukcióban vették a gépeiket. Esküt nem teszek rá, de mintha a Mission Data file-ok nélkül (és/vagy az USA szerver szolgáltatás nélkül), ami abból a szempontból nem hülyeség, ha így megszűnik az USA függőség. Ebben az esetben -gondolom- saját adatbázist építenek. Így inkább van szerintem értelme az "olcsó" F-35-nek mint a kicsivel drágábbnak USA "remote controllal". Tudomásom szerint a holland, olasz, spanyol. norvég üzlet az USA szerveres, Mission Data-s verzió.
"ŐK" tudják, de mi lesz ha változik az óceán túloldalán a "széljárás" Európának: nem számítunk, leszünk "érdekesek". :eek:

u.i: Ezzel a témával nem kellene "átugranunk" az F-35-be? Nem öt perces...
 
T

Törölt tag

Guest
A lengyelek nem a "szokásos" F-35 konstrukcióban vették a gépeiket. Esküt nem teszek rá, de mintha a Mission Data file-ok nélkül (és/vagy az USA szerver szolgáltatás nélkül), a
Ez nem így van.
Az ajánlatban benne volt az USA beli Reprogmaning Laboratory is.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 301
14 568
113
Ez nem így van.
Az ajánlatban benne volt az USA beli Reprogmaning Laboratory is.


Na ezért nem tettem rá esküt. :) kösssssz.

Arra viszont határozottan emléxem, hogy vmit nem kértek, amit mások szoktak.
1, Nem tudod mi volt az?
2, "Lehet" venni pl. az F-35-t az adatbázis nélkül? Reális költség, idő alatt, fel lehet építeni ilyet? (V4 kb. ???)
Ha jól fordítom magamnak, ez a Mission Data file.
 
M

molnibalage

Guest
- Leo2A7 példa: az F35-nek Mission Data fileok nélkül nem tudom milyen olyan taktikát lehetne kidolgozni amivel lehetne továbbra is hozni a jelenleg gyakorlatokon igazolt 20:1-es kill/death arányt. A gép BVR képessége annyiban csökkenne hogy nem tudná megmondani hogy a radar által érzékelt célpont milyen ellenséges célpont (milyen taktikával harcoljon ellene), nem tudná megmondani hogy a földön érzékelt új aktív rádió forrás veszélyes vagy nem, mekkora távolságot kell tartania tőle hogy a STELTH még működjön, stb...Lehet hogy még így id tudna hozni egy 1:1-es arányt, de ezt a gépet nem erre találták ki,.
Továbbra is azt érzem, hogy ennyi írás után sem derül ki, hogy akkor milyen adatok maradnak a gépen. A te összes kommented kb. olyan beállítottságot sugall, hogy a MD fájlok nélkül a gép azonnal egy üres hardver szintjére zuhan, hogy semmit nem tárol magában. Tehát azt RWR-nak semmi könyvtára nincs ,stb.

Illetve költői túlzásokban esel. A NCTR előtt is létezett BVR... Nem lesz teljesen hülye a gép ennek hiányában...
A tűzpontos RWR előtt is létezett azért azonosítási képesség, mert a hullámhossz és a hullámforma a fő. A gépbe, meg ha egyszer betöltöttek egy könyvtárat, na nehogy már ne lehessen sehogy kiszedni...
 
T

Törölt tag

Guest
Arra viszont határozottan emléxem, hogy vmit nem kértek, amit mások szoktak.
1, Nem tudod mi volt az?
2, "Lehet" venni pl. az F-35-t az adatbázis nélkül? Reális költség, idő alatt, fel lehet építeni ilyet? (V4 kb. ???)
Ha jól fordítom magamnak, ez a Mission Data file.
1.) Nem tudom mire gondolsz, de itt van a teljes lista:
"...WASHINGTON, September 11, 2019
The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to Poland of thirty-two (32) F-35 Joint Strike Fighter aircraft with support for an estimated cost of $6.5 billion. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale on September 10, 2019.


Poland has requested to buy
- thirty-two (32) F-35 Joint Strike Fighter Conventional Take Off and Landing (CTOL) Aircraft and
- thirty-three (33) Pratt & Whitney F-135 Engines.
Also included are
- Electronic Warfare Systems;
- Command, Control,
- Communications,
- Computer, and Intelligence/Communications,
- Navigational, and Identification (C4I/CNI);
- Autonomic Logistics Global Support System (ALGS);
- Autonomic Logistics Information System (ALIS);
- Full Mission Trainer;
- Weapons Employment Capability, and other Subsystems,
Features, and Capabilities:
- F-35 unique infrared flares;
- reprogramming center;
- F-35 Performance Based Logistics;
- software development/integration;
- aircraft ferry and tanker support;
- support equipment; tools and test equipment;
- communications equipment;
- spares and repair parts;
- personnel training and training equipment;
- publications and technical documents;
- U.S. Government and contractor engineering,
- logistics, and personnel services and other related elements of logistics and program support.
The estimated cost is $6.5 billion
..."
2.) Nem. Minden alkalmazó ország kap egy alap csomagot de minden ország külön-külön, vagy közösen létrehozza a magad software központját az USA-ban. Izrael kivétel. Neki odahaza van a központja.
 
T

Törölt tag

Guest
Miből gondolod,hogy 20:1-ről 1:1-re esik vissza a gép?Attól,hogy nincs data file az erzékelői 1000×jobbak mint a konkurenciának meg ott van a stealth is..
Az F-35 előnye a többi géppel szemben:
- STEALTH
- Saját szenzorok fejlettsége (radar, EOTS, DAS, EW system)
- kommunikáció (MADL és én ide teszem a MDF-at is)
- szenzor fúzió - a saját szenzorotoktól és a kommunikáció során kapott adatokat összefűzi rendezi és a helyzetképet a pilóta elé vetíti (HMCS illetve műszerfal)

A légi harcászatban Oswald Boelcke óta a taktika nem változott:
- vedd észre elsőnek az ellenséget,
- támadj elsőnek (lehetőleg úgy hogy téged nem vesznek észre)
- lőj elsőnek
- húzz el a francba elsőnek

Ahhoz hogy az F35 elsőnek vegye észre az ellenséget (beleértve a földi veszélyforrásokat is) kellenek a jó szenzorok.
Ahhoz hogy megértse hogy a szenzorok által szállított óriási mennyiségű adatból mi az ami veszélyt jelent rá ahhoz kellenek a MDF-ok
Ahhoz hogy a MDF-ok naprakészek legyenek kell az állandó kapcsolat a RPL-val.
Ahhoz hogy a felderített veszélyforrások ellen hatékonyan taktikát tudjon kitalálni a pilcsi kell a szenzorfúzió. A pilcsi olyan taktikát fog kitalálni amivel legjobban ki tudja aknázni a STEALTH ból fakadó előnyt.

Ha nincsenek MDF-ok vagy azok elavultak mert nincs kapcsolat az RPL-val, akkor ez az egész egymásra épülő folyamat megszakad ott hogy a rendszer nem tudja megfelelően értelmezni a szenzorok által szállított adattömeget, ami kihat a taktikára, ami végső soron kihat arra hogy a gép és a pilcsi túléli e a bevetést.